Henkilökohtainen näkökulma kansalliseen kriisiin

Menelaos Myrillas

Vaikka kreikkalainen Menelaos Myrillas tunnetaankin nykyisin upeista ja mielikuvituksellisista reportaasikuvistaan, hän aloitti uransa muotokuvaajana.

menelaos myrillas sony alpha 9 prinssi charles ja camilla nauttivat kahvia kahvilassa

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/500s @ f/4.0, ISO 800

Vuosikymmenen vaihteessa talouskriisi alkoi yltyä Kreikassa. Samalla Menelaos ei enää tuntenut julkkis- ja muotimaailmaa omakseen, mikä johti hänet lopulta valokuvajournalismin pariin.

menelaos-myrillas-sony-alpha-9-lady-sitting-on-a-garden-chair-holding-a-glass-of-wine

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/2.8, ISO 200

ˮSuoraan sanottuna se elämäntapa alkoi todella vaivata minuaˮ, hän selittää. ˮMinulla ei ole mitään sitä vastaan, mutta kun maa on niin pulassa...no, minusta tuntui hiukan oudolta ottaa sellaisia kuvia. Silloin aloin todella keskittyä valokuvajournalismiin ja dokumentoida, mitä ympärilläni tapahtui.ˮ

menelaos myrillas sony alpha 9 leninin muotokuva coca cola -merkin takana

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/80s @ f/18, ISO 2000

Yksi Menelaosin kuvat muista erottava tekijä on, että hän ilmaisee avoimesti mielipiteensä kuviensa kautta.

ˮMinusta hyvät kuvat ilmaisevat kuvaajan henkilökohtaista näkemystäˮ, hän kertoo. ˮIhmiset puhuvat dokumentoinnista ja neutraalina pysymisestä, mutta minä en usko neutraaliuteen etenkään silloin, kun kyseessä on kotimaatasi koskeva tarina. Jos menet sota-alueelle, pysyttelet sen henkilön kanssa, joka on vienyt sinut sinne, ja joka on jommaltakummalta puolelta. Käsittelet siis aihetta aina vain yhdestä näkökulmasta. En olekaan varma, kuinka objektiivista reportaasikuvaus voi olla, enkä pelkää sanoa, että minä en ole lainkaan neutraali!ˮ

menelaos myrillas sony alpha 9 hymyilevä nainen osittain etualalla olevien ihmisten varjossa

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/250s @ f/4.0, ISO 6400

Ainutlaatuisten kuvakulmiensa lisäksi Menelaosilla on epätavallinen lähestymistapa kuvien ottamiseen. Useimmat valokuvajournalistit käyttävät kahta kameraa, joissa on erilaiset objektiivit, mutta hän käyttää yleensä vain yhtä kameraa kerralla. Sen sijaan hän käyttää objektiivin vaihtamista mahdollisuutena miettiä muutaman sekunnin ajan. ˮSaan pienen hengähdystauon, kun vaihdan objektiivia. Tiedän, että se ei ole erityisen ”valokuvajournalistista”, mutta saan mahdollisuuden mietiskellä.ˮ

menelaos myrillas sony alpha 9 puoliprofiilimuotokuva varjossa

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/60s @ f/4,0, ISO 6400

Sen seurauksena Menelaos kiinnittää Sony α9 -kameraansa useimmiten FE 24-70mm f/2.8 GM- tai 24-70mm f/4 ZA -objektiivin, kun taas FE 70-200mm f/4 G odottaa valmiina vierellä. Tämä 24–200 mm -valikoima kattaa useimmat kuvaustarpeet.

Menelaos käyttää aikaa pohtimiseen, ja hänen kuvissaan onkin aina syvempi merkitys. Yleensä se on hänen henkilökohtainen näkemyksensä ja edellyttää kontekstin ja suuremman tarinan ymmärtämistä. Yksi tällainen kuva esittää poliitikkoa, joka peittyy palaneisiin ruskeisiin lehtiin kävellessään pensaiden halki.

menelaos myrillas sony alpha 9 mies kasvot epäselvinä palaneiden pensaiden takana

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/250s @ f/8.0, ISO 100

ˮMinulla on kuva oppositiopuolueen johtajasta Kyriakos Mitsotakisista seremoniassa, jolla juhlistetaan kouluvuoden alkua. Hänen kasvonsa eivät näy kuvassa. Vain muutama kuukausi aiemmin yli 100 ihmistä oli palanut maastopaloissa alueella, jolla kuva on otettu. Kreikassa on sanonta, että astuessasi poliittiseen virkaan ’saat palaneen maan’, ja minulla oli tämä mielessäni ottaessani kuvaa. Koska kaikki poliitikot tekevät niin, halusin tehdä kuvasta yleisen enkä näyttänyt hänen kasvojaan.ˮ

Hän pystyi ottamaan näin upean kuvan varusteidensa avulla. ˮKuvan ottaminen olisi ollut paljon vaikeampaa ilman α9:ää, koska se lukitsee tarkennuksen niin upeasti. Se on todella muuttanut tavan, jolla kuvaan käveleviä tai juoksevia ihmisiä, koska minun ei enää tarvitse seurata heitä. Koska α9:ssä on jopa 20 fps, tiedän, että saan juuri haluamani kuvan. Tässä esimerkiksi näin, milloin hän oli tulossa kuvaan, painoin Eye AF -painiketta tarkentaakseni hänen silmäänsä ja kasvoihinsa, ja odotin. Kun näin hänen tulevan kuvaan, pidin suljinta painettuna, ja tiesin, että saisin tarkennettua juuri haluamaani kohtaan.ˮ

menelaos myrillas sony alpha 9 Digital economy forum 2018 Ateenassa

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/160s @ f/4,0, ISO 2500

Menelaosin mielestä yksi α9:n tärkeimmistä ominaisuuksista on sähköinen etsin, jonka ansiosta hänen ei tarvitse vilkuilla näyttöä, kuten aiemmin DSLR-kamerallaan.

ˮMinun ei tarvitse tarkistella ottamiani kuviaˮ, hän sanoo, ˮvaan voin luottaa kameran valotukseen ja tarkennukseen ja keskittyä kuviini. Kamera helpottaa työtäni, kun voin keskittyä ideaani ja sen toimivuuteen – voin siis antaa täyden huomioni viestille, jonka haluan kertoa.ˮ

Tässä artikkelissa mainitut tuotteet

ILCE-9

Täyden kennokoon peilitön α9-kamera, jossa pinorakenteinen CMOS-kenno

ILCE-9

SEL2470Z

Vario-Tessar® T* FE 24–70 mm F4 ZA OSS

SEL2470Z

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL70200G


FE 70–200 mm F4 G OSS

SEL70200G

Menelaos Myrillas
Alpha Universe

Menelaos Myrillas

Kreikka

Kuvissani nautin abstraktien rajauksien ja rivien väliin piilotetun runsaan kerronnan välisestä taistelusta.

Näytä profiili


x