Alpha Universe -tarinan yksityiskohdat
Eturintamassa

Dominic Fraser

Voiko kamera tehdä sinusta rohkeamman? Ja jos näin on, mitä rohkeampi tarkoittaa?

Dominic Fraserille kyseessä on rohkeus rikkoa rajoja sekä teknisesti että visuaalisesti, kyky luoda yhä dynaamisesti vaikuttavampia autokuvia. Loppujen lopuksi autot on tehty liikkumaan ja näyttämään kauniilta liikkuessaan. Valokuvaajan tehtävänä on saada ikuistettua juuri tämä liike, aivan kuten kilpa-autonkuljettajan tehtävänä on päästä maaliviivan yli vauhdikkaasti.

dominic fraser sony alpha 7RIII harmaa auto kiitää vuoristotietä pitkin

© Dominic Fraser | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/20s @ f/11, ISO 50

Liikkuvia autoja voi kuvata monilla tavoilla, mutta yksi dynaamisimmista tavoista on seurantakuva: autosta otettu kuva, jossa kohdetta kuvataan liikkuvasta ajoneuvosta. Tällöin auto näkyy terävänä, mutta muu ympäristö sumeana, mikä saa aikaan todellista vauhdin tuntua.

 

dominic fraser sony alpha 7III auto kääntyy nopeasti aavikolla ja nostattaa pölypilven

© Dominic Fraser | Sony α7 III + FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS | 1/1000s @ f/5.6, ISO 160

”Autokuvauksessa, olipa tilaajana sitten valmistaja tai lehti”, sanoo Dominic, ”tuote pitää saada erottumaan. Loppujen lopuksi ihmiset näkevät kuvat ennen kuin he lukevat tekstin. Ja yleensä he kohdistavat katseensa autosta toiseen. Kuva näyttää auton liikkeessä, ja vaikka autot voivat näyttää upeilta taideteoksilta, ne on suunniteltu liikuteltaviksi ja ajettaviksi. Siksi ihmiset myös haluavat nähdä ne sellaisina.”

dominic fraser sony alpha 6400 vanhaa bugatti-kilpa-autoa ajetaan lehtien peittämällä tiellä

© Dominic Fraser | Sony α6400 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/1000s @ f/5.6, ISO 640

Sonyn laitteissa on useita ominaisuuksia, jotka helpottavat tätä. Yksi olennaisimmista ominaisuuksista on rungon ja objektiivin kuvanvakautus. Dominic on huomannut, että tämä on todella tärkeä ominaisuus, ja sen vuoksi hän jopa siirtyi Sonyn α900 DSLR -kameraan vuonna 2009.

 

Hän selittää: ”Auton kuvaaminen liikkeessä filmille nopeudella 1/60 sek näytti todella hyvältä, mutta aiemmin sama kuva näytti digikameralla otettuna jostain syystä paljon staattisemmalta. Tällöin siis tarvittiin paljon pienempiä nopeuksia, kuten 1/20 sek. Pomppiessani auton takapenkillä on todella vaikea saada teräviä kuvia siinä nopeudessa ilman kuvanvakautusta. α900-kamera tarjosi juuri sen, ja nyt α7 III selviytyy siitä vieläkin paremmin.”

dominic fraser sony alpha 6400 aston martin -auto kuvattuna takaa ajettaessa vuoristotiellä

© Dominic Fraser | Sony α6400 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/30s @ f/10, ISO 100

’Vieläkin parempi’ tarkoittaa kuvanvakautuksen viittä vaihetta yhdistettynä vakautettuun objektiiviin, kuten FE 24-105mm f/4 G OSS.

”Yksi näistä kuvista, joka esittää punaista Aston Martin Vantage AMR:ää, on otettu nopeudella 1/8 sek. En olisi koskaan aiemmin edes harkinnut sitä. Tien pinta oli kieltämättä hyvä, ja se on tärkeää, koska se vaikuttaa omaan liikkumattomuuteeni, ympäristöön ja autojen suhteelliseen nopeuteen. Mutta myös α7 III -kameran vakautus oli suuressa roolissa. Myös α7 III:n kuvataajuus lisää onnistumismahdollisuuksia yhdessä korkean ISO-suorituskyvyn, dynaamisen alueen, automaattitarkennuksen, elektronisen etsimen ja muiden ominaisuuksien kanssa.”

”Käytin elektronista etsintä jo varhaisessa vaiheessa”, kertoo Dominic, ”ja ne ovat kehittyneet valtavasti. Niiden tarjoama hyöty on kuitenkin edelleen sama. Välittömän palautteen ansiosta minun ei tarvitse huolehtia valotuksesta.” Hänen mukaansa sama koskee α7 III -kameran dynaamista aluetta, koska ”lähes aina taivas on kirkkaampi kuin kuvauksen kohteena oleva auto, eikä asteikkosuodattimen kanssa voi leikkiä liikaa näissä olosuhteissa… tai auto voi liikkua tiellä, joka kulkee puiden halki aurinkoisena päivänä, jolloin kontrasti on suuri. Tästä ei kuitenkaan tarvitse enää huolehtia, koska α7 III -kameran avulla valoja voi aina himmentää.”

dominic fraser sony alpha 7RIII vanhalla aston martin -kilpa-autolla ajetaan kovaa vauhtia sateessa

© Dominic Fraser | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/20s @ f8.0, ISO 100

”Koko järjestelmä on todella luotettava”, hän sanoo lopuksi, ”mikä on upeaa, koska tuloksia ei koskaan tarvitse kyseenalaistaa. Minä vain teen työni ja kamera hoitaa oman osansa myös silloin, kun kuvaan todella kamalissa olosuhteissa. Hyvä esimerkki tästä on Aston Martin Ulsterin kuvaaminen sateessa Goodwood Festivalilla Speed-lehdelle. Meillä oli vain kolme tuntia aikaa, ja juuri kun aloitimme, alkoi sataa kaatamalla. Aerodynamiikan vuoksi seuranta-auton takaosassa istuminen tuntui siltä, kuin olisin ollut pesukoneessa. Työ oli kuitenkin tehtävä, ja α7 III toimi erittäin hyvin. Sain sillä upeita kuvia, aivan kuten olin uskonutkin.”

Esitellyt tuotteet
ILCE-7M3
Alpha 7 III with 35mm täyden kuvakoon sensori

ILCE-7M3

ILCE-7RM3
Alpha 7R III 35mm täyden kuvakoon kamera ja automaattitarkennus

ILCE-7RM3

ILCE-6400
Alpha 6400 E-mount -kamera ja APS-C-sensori

ILCE-6400

SEL24105G
FE 24-105 mm F4 G OSS -objektiivi

SEL24105G

SEL100400GM
FE 100–400 mm:n G Master -superteleobjektiivi

SEL100400GM

SEL70300G
FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS

SEL70300G

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Dominic Fraser
Alpha Universe

Dominic Fraser

UK

"Vaikka aloin digikuvata varhain, yritän silti edelleen käyttää filmiä. Haluan, että valokuvaus on valokuvausta eikä digitaalista editointia. En halua huijata digitaalisella manipulaatiolla."

Näytä profiili


x