Alpha Universe -tarinan yksityiskohdat
Alpha Universe -tarinan yksityiskohdat
Kauneuden takana: kuvia Roomasta 

Massimo Siragusa 

”Itse olen vakuuttunut siitä, että rumuudessa ja kaaoksessa on omanlaistaan kauneutta – se on vain löydettävä.” Näin Massimo Siragusa kertoo kaksivuotisesta the borgate -projektistaan.

Rooman laitamilla sijaitsevia kaoottisia asuinviritelmiä dokumentoiva projekti tuotti tulokseksi kiehtovan ja haastavan kokoelman kuvia, jotka näyttävät sekavasti levinneen esikaupunkialueen tietoisen sotkuisissa kuvissa.

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 tyhjä maisema, jossa näkyy lohkeileva punainen seinä ja ikkunat

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/11.0, ISO 400

Yhteensopimatonta ja sekasotkuista arkkitehtuuria piristävät graffitit ja ristikkoaitojen läpi otetut kuvat. Ahtaat kadut ovat täynnä erilaisia esineitä ja lyhtypylväitä, joiden väliin on pysäköity autoja. Ikivanha arkkitehtuuri taistelee elintilastaan modernien tornitalojen vieressä. Yhdistelmä saattaa tuntua tukahduttavan ja raivostuttavan hoitamattomalta, mutta kun katsot syvemmälle, näkymässä on yhtenäistä kauneutta. Tämän kaaoksen keskeltä voi löytyä myös tasapainoa ja viehättävyyttä.

”Valokuvaus on kieli, ja kaikkien muiden kielen tavoin sillä on omat sääntänsä”, Massimo selittää. ”Valokuvauksessa näillä säännöillä pyritään yleensä luomaan muodollista harmoniaa, eivätkä ne riipu kohteen niin kutsutusta ”kauneudesta”. Valokuvaajana voin tehdä siitä juuri haluamani lopputuloksen.”

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 seinämaalaus kolmesta tanssivasta naisesta

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/11.0, ISO 400

Tämä on tyypillinen projekti Massimolle, joka haluaa valokuvauksen kautta ”tutkia alueen muuttumista pitkäaikaisilla projekteilla, joista syntyy usein kirja tai näyttely”.

Tämän projektin kuvaaminen ei kuitenkaan ollut helppoa, ja α7R II- ja α7R III -kameroidensa avulla Massimon piti selvitä useista haasteista matkan varrella. ”Ensinnäkin”, hän kertoo, ”joillakin tietyillä alueilla on erityisen korkeat rikosluvut. Usein minun pitikin ottaa kuvat todella nopeasti, jotta läsnäoloni huomanneet ihmiset eivät ehtineet reagoida tilanteeseen.”

”Niissä tilanteissa pystyin hyödyntämään erityisesti kahta Alpha-kameroiden ominaisuutta”, hän kertoo, ”pientä kokoa ja kameran huomiota herättämätöntä ulkoasua. Niiden ansiosta pystyin työskentelemään herättämättä liikaa huomiota. Viiden akselin SteadyShot Inside -vakautuksen avulla pystyin myös ottamaan kuvia suhteellisen pitkällä valotusajalla ilman jalustaa. Siten pystyin vain ottamaan kuvan ja siirtymään eteenpäin.”

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 fysioterapeutin kyltti roomassa

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/60s @ f/11.0, ISO 400

SteadyShot-vakautus oli vieläkin tärkeämpi, koska Massimo halusi sisällyttää kuviinsa mahdollisimman paljon yksityiskohtia. α7R-sarjan korkean resoluution sensorit yhdistettynä hänen käyttämiinsä pienempiin aukkoihin auttoivat häntä saamaan irti yksityiskohtia karkeista maisemista.

”Yleensä”, hän selittää, ”käytän erittäin pieniä aukkoja, koska haluan säilyttää suurimman mahdollisen syväterävyysalueen ja pitää silti kohteen täysin tarkkana. Haluan, että kuvieni pienimmätkin yksityiskohdat ovat tunnistettavia. Kaikki kuvauskohteen osat, jokainen graffiti, jokainen mainos tai rekisterikilpi, ovat olennaisia komponentteja alueen kokonaisuuden kannalta.”

Massimo hyödynsi myös α7R-sarjan sensorin suurta dynaamista aluetta, jonka ansiosta hän pystyi hallitsemaan erilaisia valoja ja varjoja, jotka ovat yleisiä arkkitehtuurikuvissa ja joita Rooman aurinko korosti. ”α7R-kameran kuvissa on syvyyttä ja laatua, joten niiden jälkikäsittely on todella helppoa”, hän selittää. ”Saankin helposti säilytettyä kuvaamani yksityiskohdat myös kirkkaissa valoissa ja syvissä varjoissa.”

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 seinämaalaus naamioituneesta naisesta

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/11.0, ISO 400

Massimon kuvissa ei näy ihmishahmoja, ja vain graffitit ja patsaat edustavat kyseisissä paikoissa asuvia ihmisiä. Hän kuitenkin kertoo: ”Uskon, että usein paikka voi kertoa enemmän kulttuuristamme ja yhteiskunnastamme, kun se on kuvattu ilman ihmisten läsnäoloa.” Tyhjyydestä huolimatta kuvissa on kiistämätöntä inhimillisyyttä.

Inhimillisyys syntyy osaksi siitä, että Massimo käyttää johdonmukaisesti vakio-objektiivia, jonka luonnollinen näkymä on lähellä ihmissilmää. Hän käyttää FE 55mm f/1.8 ZA -objektiivia, koska hänen mielestään ”se on täydellinen objektiivi maisemaan sulautumista varten, mutta samalla sen avulla voi säilyttää tietyn etäisyyden. Tällaisissa projekteissa on mielestäni tärkeää valita yksi polttoväli. Sen ansiosta pystyn keskittymään kohteeseen ja löytämään heti oikean näkökulman.”

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 seinämaalaus raskaana olevasta ihmenaisesta

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/11.0, ISO 400

Katsojasta riippuu, suhtautuuko hän asiaan samoin ja näkee yksinkertaista mutta ongelmallista kauneutta, dokumentin yhteiskunnallisesta ja taloudellisesta muutoksesta tai jotain syvempää ihmisten olosuhteissa. Massimo kuitenkin toteaa: ”Olen vakuuttunut siitä, että tällaisen visuaalisen tutkimuksen tekeminen on oikea tapa ymmärtää tiettyä paikkaa. Sen avulla pystyn myös löytämään oman paikkani valokuvaajana.”

Esitellyt tuotteet
ILCE-7RM2
α7R II, jossa on taustavalaistu täyden koon kuvakenno

ILCE-7RM2

SEL55F18Z
Sonnar T* FE 55mm:n F1,8 ZA

SEL55F18Z

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Massimo Siragusa
alpha universe

Massimo Siragusa

Italia

"Valokuvaus on minulle ensimmäinen ja ensisijainen ilmaisukeino"

Näytä profiili


x