Alpha Universe -tarinan yksityiskohdat

Tyyliä ja sisältöä muotokuvaukseen

Laerke Posselt

Jos valokuva on matka, niin kenties tyyli on tämän matkan määränpää – kokemustesi summa, joka määrittää kuviesi ulkoasun ja sen, millaisena näet maailman.

Visuaalinen tyyli on aina ollut tärkeää valokuvaajille. Nykymaailmassa, jossa kuvien jakaminen on helpompaa kuin koskaan aiemmin, tyylistä on tullut entistäkin tärkeämpää. Mutta mistä tyyli muodostuu, ja onko siihen jokin selkeä kaava?

laerke posselt sony alpha 7R II muotokuva vaaleahiuksisesta naisesta, jonka kasvoilla on voimakas auringonvalo

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/3200s @ f/2.8, ISO 100

Tyylin tarkka määrittely voi olla vaikeaa jopa Laerke Posseltin kaltaiselle palkitulle muotokuvaajalle. Hän kertoo työssä olevan kyse yhteyden saamisesta, tunteista, aitoudesta, ilmaisusta ja identiteetistä: ”Muiden voi olla helpompaa puhua tyylistäni, mutta minulle valokuvauksessa on kyse tiettyjen tuntemusten luomisesta sekä näkemäni ja kokemani ilmaisemisesta”.

Laerken kuvat ovat aitoja ja rehellisiä, ikään kuin taiteellisia piilokameraotoksia. Kenties tyylin ymmärtämiseksi onkin katsottava yhtä lailla menneeseen kuin tulevaan.

laerke posselt sony alpha 7R II hitaalla valotusajalla otettu muotokuva naisesta, jonka kasvot ovat epäterävät

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 2s @ f/10, ISO 100

”Aloitin taidevalokuvaajana, mutta sittemmin siirryin dokumenttikuvauksen pariin ja työskentelin usean vuoden ajan pelkästään valokuvajournalismin parissa. Nykyään nämä molemmat maailmat vaikuttavat visiooni ja työhöni”, Laerke toteaa.”

Vuonna 2012 Laerke voitti ensimmäisen palkinnon World Press Photo -kilpailussa ja Pictures of the Year international (POYi) -kilpailussa, molemmat samana päivänä. ”Se hetki vahvisti asemani muotokuvaajana, ja koen tämän tyylilajin edelleen sekä haastavana että palkitsevana”, Laerke sanoo.

laerke posselt sony alpha 7R II muotokuva naisesta luonnollisessa valaistuksessa, joka luo voimakkaan varjon taustalla olevaan seinään

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/60s @ f/9.0, ISO 640

Laerke jatkaa: ”Minua inspiroivat jatkuvasti ihmisten vuorovaikutus, sosiaaliset normit sekä identiteetti ja sen ilmaiseminen, joten näitä asioita tuon esiin myös työssäni.”

Kuten dokumenttikuvaukseen ja valokuvajournalismiin erikoistuneelta valokuvaajalta voi odottaa, Laerke suosii kuvaamista luonnollisessa valossa, sillä hänen mukaansa se luo aidon tunnelman kuviin ja kuvausympäristöön.

”Esimerkiksi kuvaamalla malleja heidän omissa kodeissaan ja ympäristöissään ja käyttämällä vain saatavilla olevaa valoa saan paljon luonnollisemman tuloksen kuin studiossa, jossa on valtavat salamat, varjot ja tasovalot. Se stimuloi myös omaa näköäni ja pakottaa minut etsimään kiinnostavaa valaistusta”, Laerke toteaa.

laerke posselt sony alpha 7R II muotokuva miehestä kirjavassa valaistuksessa, joka tulee hänen takanaan seinällä olevan lehvästön läpi

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/100s @ f/4.5, ISO 200

Tuon valon taltioiminen edellyttää laadukasta kameraa, ja siksi Laerke luottaakin Sonyn laitteistoonsa. Hänen ensimmäinen Sony-kameransa oli α7R II, ja nyt hän on vaihtamassa α7R III -malliin.

Sonyn peilittömät kamerat ovat pienempiä ja kevyempiä kuin DSLR-järjestelmäkamerat, joten ne sopivat hyvin Laerken dokumentaariseen kuvaustyyliin. ”Pienikokoinen kamera voi olla helpommin lähestyttävä. Koska kamera ei peitä koko kasvojani, voin muodostaa paremman yhteyden kuvattaviin henkilöihin, mikä vaikuttaa heidän tuntemuksiinsa ja ilmeisiinsä. Tämä näkyy myös kuvissa”, Laerke kertoo.

laerke posselt sony alpha 7R II muotokuva miehestä viininpunaisen seinän edessä

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/160s @ f/2.8, ISO 200

Laerke käyttää suurta aukon arvoa, sillä se hyödyntää parhaiten käytettävissä olevan valon, mutta tällöin terävyysalueesta tulee kapea. Siksi Laerke käyttää apuna Sony-kameransa Continuous Eye AF -tilaa.

”Varmuus täydellisestä tarkennuksesta on todellinen ylellisyys, varsinkin jos kuvattava henkilö on hermostunut kuvausistunnon alussa. Koska kuvaan tavallisia ihmisiä, he eivät aina tunne oloaan luontevaksi vaan saattavat heilua tai liikkua, mutta α7R II pitää kohteen silti täysin tarkkana”, Laerke kertoo.

Laerke ei myöskään epäröi säätää α7R II -kameransa ISO-arvoa äärimmilleen saadakseen tarvitsemansa valotuksen.

laerke posselt sony alpha 7R II nainen seisomassa tuulisella kalliolla katse kameraa kohti

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/125s @ f/9.0, ISO 160

”Voin luottaa siihen, että kuvan yksityiskohdat erottuvat eivätkä peity kohinan ja epäluonnollisten värien alle, vaikka kuvaisin erittäin korkealla ISO-arvolla”, Laerke toteaa. ”Kuvat ovat aina tarkkoja, ja joskus käytän korkeaa ISO-arvoa, vaikka valaistus ei sitä vaatisi. Näin saan kuvaan luonnollisen rakeisen tehosteen, joka näyttää α7R II -kameran kuvissa filminegatiivilta”.
 
Monipuoliseen kokemukseensa nojaten Laerke käyttää α7R II -kamerassaan muotokuva- ja dokumenttikuvaukseen sopivia objektiiveja. ”Minulla on FE 90 mm f/2.8 Macro G OSS lähikuvia varten, FE 85 mm f/1.4 G Master kasvokuvia tai hieman taustaa sisältäviä muotokuvia varten, Sonnar T* FE 55 mm f/1.8 ZA hieman laajempaa kuva-alaa varten ja Distagon T* FE 35 mm f/1.4 ZA myös ympäristön kuvaamista varten”, Laerke tarkentaa.
 

laerke posselt sony alpha 7R III hämärässä valossa otettu muotokuva naisesta, jonka kasvot on valaistu pehmeän lämpimällä valolla

© Laerke Posselt | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/25s @ f/2.8, ISO 100

Kameroiden ja objektiivien tavoin Laerke on kehittynyt paljon uransa aikana, ja matka on ollut hänelle ehdottomasti kaiken vaivan arvoinen. Kuka tietää, mihin Laerke ja hänen α7R III -kameransa päätyvät seuraavaksi.

Esitellyt tuotteet

ILCE-7RM2

α7R II, jossa on taustavalaistu täyden koon kuvakenno

ILCE-7RM2

ILCE-7RM3

α7R III – 35 mm:n täyden kennokoon kamera, jossa automaattitarkennus

ILCE-7RM3

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55mm:n F1,8 ZA

SEL55F18Z

SEL35F14Z

Distagon® T* FE 35 mm F1,4 ZA

SEL35F14Z

SEL90M28G

FE 90 mm F2,8 makro G OSS

SEL90M28G

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lærke Posselt
Alpha Universe

Lærke Posselt

Tanska

Muotokuvaus on hyvin intensiivistä vuorovaikutusta. Pääsen tutustumaan kuvaamaani ihmiseen paremmin ja nopeammin, kun välissämme on kamera

Näytä profiili


x