f/8 and Be There

Samuel Aranda 

Tällä hetkellä Samuel Aranda on New York Timesin toimeksiannolla kotikaupungissaan Barcelonassa ja mietteliäällä tuulella. ˮLuin jostainˮ, hän sanoo, ˮettä on olemassa kahdenlaisia valokuvaajia: metsästäjiä ja kalastajia. Metsästäjät etsivät sitä, mitä he tarvitsevat – tarinaansa. Entä sitten kalastajat? Me olemme ehkä laiskempia ja kaoottisempia, ja joskus saamme hyvän saaliin, mutta jos meri ei ole hyvä...ˮ hän kohauttaa olkiaan, ˮsilloin emme saa saalista.ˮ

Samuelin asennetta työtään kohtaan voisi tuskin kuvata tätä paremmin: hän on lehtivalokuvaaja, joka luottaa syventymiseen. Hän muistuttaa kalastajaa enemmän kuin metsästäjää, haluaa syventyä kohteisiinsa ja ympäristöönsä kunnolla eikä pysyä etäisenä. Vuoden lehtikuvan palkinnon (sekä useita muita tunnustuksia) voittaneena ja 20 vuoden ura takanaan hän voi sanoa, että tämä lähestymistapa todella kannattaa. 

samuel aranda sony alpha 7RII juhlijat tomatina-festivaalilla rentoutuvat altaissa, jotka ovat täynnä tomaatinjäämiä
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2,8 ZA | 1/1250 s f/5,0, ISO 800

Kaikkein eniten Samuelia kiinnostavat ihmiset ja heidän tarinansa, heidän onnellisuutensa ja taistelunsa. Valokuvaus on yksinkertaisesti työkalu, jonka avulla hän voi kertoa niistä. Samuel syntyi politisoituneeseen ympäristöön, sillä hänen isänsä työskenteli kommunistipuolueessa. Hän sanookin, että kotona pystyi aina aistimaan aktivismin, minkä rohkaisemana hän alkoi kuvata naapurustoaan.

ˮPoliisien ja talonvaltaajien välillä oli aina riitaa. He alkoivat pidättää ystäviäni, ja minä aloin kuvata sitä. Sen jälkeen aloin kuvata mielenosoituksia ja yhteenottoja poliisin kanssa.ˮ

samuel aranda sony alpha 7RII mielenosoittaja raivoaa poliisille katalonian levottomuuksien aikana
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 85 mm f/1,8 GM | 1/125 s f/4,5, ISO 200

Hänestä tuli ammattilainen 19-vuotiaana, minkä jälkeen hän työskenteli paikallisille ja kansallisille sanomalehdille. 21-vuotiaana hän muutti Jerusalemiin kokeakseen siellä tapahtuvan konfliktin. Sen jälkeen hän on käsitellyt monia aikamme tärkeimpiä tapahtumia, kuten arabikevättä, sotia Irakissa ja Jemenissä sekä Ebolan puhkeamista Sierra Leonessa. 

samuel aranda sony alpha 7RII espanjalaiset villihevoset tungeksivat

© Samuel Aranda | Sony α7R II + 85 mm f/1,8 GM | 1/800 s f/8,0, ISO 200

Hänen mielestään tunne tekee hyvän dokumenttikuvaajan. ˮTarvitsen aina sitä. Riippumatta siitä, mitä kameraa käytän, onko kuva tarkka vai epätarkka, mustavalkoinen vai värillinen... kun näet kuvan, sinun on tunnettava jotakin.ˮ Tässä auttaa hänen sitoutumisensa kuvattaviin ihmisiin. Se on Samuelille ainoa toistuva asia: ˮMinun on vietettävä aikaa ihmisten kanssa. Arabikevään aikana Jemenissä ja Libyassa oli nuoria ihmisiä, jotka halusivat muutosta. He antoivat minun nukkua kodeissaan ja mennä eturintamaan heidän kanssaan – loin heihin yhteyden, ja sen ansiosta tarinan kertominen on helpompaa.ˮ

samuel aranda sony alpha 7RII espanjalaiset karjavarkaat yrittävät pidätellä villihevosia
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2,8 ZA | 1/160 s f/7,1, ISO 50

ˮOn kuitenkin olemassa rajojaˮ, Samuel lisää. ˮDokumenttikuvaajana minun on voitava elää päätöksieni kanssa. En koskaan aseta työtä etusijalle. Jos olen tilanteessa, jossa minusta tuntuu, ettei kuvaa tarvitse ottaa, tai jos kohde ei tunne oloaan mukavaksi, en ota kuvaa.ˮ Hän kuvaa kuusi kuukautta kestänyttä toimeksiantoaan, jossa hän seurasi afrikkalaista katukauppiasta Barcelonassa New York Timesille. Kyseessä oli tarina siitä, kuinka siirtolaiset saapuvat Eurooppaan ja kuinka he pärjäävät.

ˮSeurasin häntä kuukausien ajan. Yhtäkkiä hän soitti minulle ja sanoi, ettei halua kuvaansa julkaistavan, koska hänen mielestään minä käytin häntä hyväkseni. Minusta se oli harmi ammatillisessa mielessä, mutta en voinut jättää hänen toivomuksiaan huomioimatta. Minun on kunnioitettava kohteitani, se on kuin sopimus. He kärsivät todellisista ongelmista.ˮ 

He, jotka toimivat toisin, hän sanoo – metsästäjät – unohtavat, mitä he ovat tekemässä ja ˮantavat itsensä kasvaa kuvia suuremmiksi.ˮ

samuel aranda sony alpha 7RII senegalilainen kalastaja vetää venettään pois vedestä

© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2,8 ZA | 1/1000 s f/3,2, ISO 100

Hän tietää, mitä altistuminen tällaisille tilanteille ja liiallinen tarinaan osallistuminen tarkoittavat: ˮSinun on uskottava siihen, mitä teet, mutta joskus on otettava askel taaksepäin.ˮ Samuel kuvaa, miten tämä tapahtui hänen kuvattuaan vuoden 2015 Ebolan puhkeamista Sierra Leonessa. ˮKun se päättyi, en enää pystynyt jatkamaan. Olin niin täynnä tunteita kaikesta, mitä olin nähnyt. Minun oli pidettävä tauko ja tyhjennettävä mieleni, koska se oli kaikkein vaikein työ, minkä olin ikinä tehnyt.ˮ Hän jatkaa selittämällä voimakkaita ja äärimmäisiä tunteitaan: kuinka hän näki ihmisten tuskan, mutta myös positiivisen vaikutuksen, joka valokuvajournalistilla voi olla: ˮMe julkaisimme jutun sairaalasta, jolla ei ollut resursseja ja jossa ihmiset kuolivat. Juttu pääsi New York Timesin etusivulle, ja kolme päivää myöhemmin apua saapui ja sairaanhoitajat soittivat meille kiittääkseen meitä.ˮ

samuel aranda sony alpha 7RII jalkakäytävälle jätetty ruusu barcelonan hyökkäyksen jälkeen

© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2,8 ZA | 1/80 s f/8,0, ISO 100

Viime aikoina käsitellessään Barcelonan itsenäisyysliikettä Samuel on huomannut, miltä tuntuu, kun aihetta ei voi paeta. ˮUseimmat ystäväni kuuluivat liikkeeseen, ja talojemme yläpuolella lenteli helikoptereita kuukausien ajan. Ihmisiä ammuttiin ja yksi ystäväni menetti silmänsä. Minä juoksin kuvaamaan poliiseja pahoinpitelemässä ihmisiä, ja sitten juoksin takaisin yläkertaan lähettämään kuvat New York Timesille.ˮ

Ensimmäistä kertaa hänestä tuntui, että raja oli ylitetty. Hän selittää, että ˮturvallista etäisyyttä ei ollut. Kansanäänestyksen jälkeen ajoin kotikylääni, ja kaikki oli tuhottu. Sotilaspoliisi murtautui kouluun hakemaan vaaliuurnia ja hakkasi tuntemiani ihmisiä. Se oli rankempaa maaseudulla, koska kyseessä oli sotilaspoliisi. Mutta juuri siksi toisten on oltava eturintamassa kertomassa näitä tarinoita.ˮ

 Tässä artikkelissa esiintyvät tuotteet 

ILCE-7RM2

α7R II, jossa on taustavalaistu täyden koon kuvakenno

SEL85F18

FE 85mm F1.8

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35 mm:n F2,8 ZA

Samuel Aranda
alpha universe

Samuel Aranda

Espanja

Valokuvauksessa olen kiinnostunut vain tunteista.

Näytä profiili