Äärimmäisyyksiä etsimässä

Marek Arcimowicz

"En itse keksinyt "extreme-projektien valokuvaaja" -lempinimeä", Marek Arcimowicz nauraa, "se löysi minut. Kuvasin ulkovaateyhtiö Alpinusille, ja sen markkinointijohtaja antoi nimen, joka jäi elämään."

Nimi jäi elämään, koska se kuvaa Marekia täydellisesti. Hänen työssään näkyy, että hän on kuvannut suurimmassa osassa, ellei jopa kaikissa, maailman haastavimmista ympäristöistä.

"Aloin kuvata olosuhteissa ja paikoissa, joita muut eivät voineet tai halunneet kokea", hän kertoo. "Esimerkiksi kuvaaminen Gobin aavikolla talvella 20 asteen pakkasessa – se on vaativaa kuvaajalle ja varusteille."

marek arcimowicz sony alpha 6500 hevosia kaukana juoksemassa aavikon poikki valonsäteiden ympäröiminä

© Marek Arcimowicz | Sony α6500 + 70-200mm f/4 | 1/800s @ f/11, ISO 400

Näistä vaativista paikoista hän on löytänyt mielenkiintoisimmat kohteensa. "Kiinnostavimmat asiat ovat ääripäissä", hän selittää, "tavallisuus ei ole jännittävää. Jos haluaa liikuttaa ihmisiä valokuvauksella, on tehtävä asioita, joista itse liikuttuu – asioita, jotka koskettavat sielua."

marek arcimowicz sony alpha 6500 leiripaikka vuoren juurella

© Marek Arcimowicz | Sony α6500 + 18-55mm f/3.5-5.6 | 1/200s @ f/13, ISO 800

Suurimman haasteensa hän kohtasi Venezuelassa, kun hän liittyi retkikuntaan, joka lähti kiipeämään viidakossa vielä valloittamattomalle huipulle Tramen Tepui -vuoristossa. "Se oli vuori", Marek kertoo, "jota ei näkynyt kartoissa. Edes NASA ei onnistunut kuvaamaan sitä avaruudesta – olosuhteet olivat niin pilviset ja märät. Kaikki oli kuitenkin sen arvoista, koska pääsimme huipulle, autoimme kartoittamaan sen ja löysimme matkalla kolme uutta perhoslajia sekä yhden sammakkolajin!" Hän jatkaa: "Tuollaisia paikkoja on vaikea löytää, ja se viehättää."

Marekin nykyään käyttämien Sony-kameroiden koosta ja laadusta voitiin hänen mukaansa vain unelmoida silloin, kun hän aloitti. Kerran hän kiipesi Ama Dablamille Himalajalla 6x7-kameran, objektiivien ja kolmijalan kanssa, ja ne painoivat yhteensä 15 kiloa. Marek kertoo, että nykyään α7R II "on mullistava. Saan samaa laatua tai jopa parempaa kuin 6x7 medium slide -kameralla, enkä tarvitse kahta kiloa enempää varusteita"

marek arcimowicz sony alpha 7RII leiripaikka vuoristossa yöllä tähtitaivaan alla

© Marek Arcimowicz | Sony α7R II + 16-35mm f/4 | 25s @ f/4.5, ISO 12,800

Marekin retkien kaltaisille matkoille on tärkeää pakata järkevästi, koska vaeltamista ja kiipeämistä on paljon ja uupumus voi haitata kuvaamista tai matkaajien turvallisuutta.

Marekin mukaan kyse on tasapainosta ja itsensä tuntemisesta: "Olin paljon paremmassa kunnossa silloin, joten 20 kg:n varusteiden kantaminen ei ollut ongelma. Nyt olen kohta 50-vuotias, joten en ole enää yhtä voimakas, mutta minulla on sen sijaan täydelliset kamerat ja objektiivit, jotka ovat kestäviä, vesi- ja pölytiiviitä sekä kevyitä. Otan yhden Alpha-rungon ja kaksi tai kolme objektiivia, enkä tarvitse muuta."

marek arcimowicz sony alpha 7RII jäätynyt järvi vuoristossa

© Marek Arcimowicz | Sony α7R II + 16-35mm f/4 | 1/1250s @ f/10, ISO 400

"Sonyn uusimpien kennojen laatu on uskomaton, ja meitä hemmotellaan automaattitarkennuksen nopeudella ja tarkkuudella. Koko järjestelmä on kuitenkin minulle tärkeä; α7R II ja III ottavat hyvistä objektiiveista kaiken irti."

Hänen tavallisin varustuksensa α7R II:n ja α6500:n ohella on "FE 16-35mm f/4 ZA, FE 70-200mm f/4 G ja jotain FE 35mm f/1.4 ZA:n tai 55mm f/1.8 ZA:n tyylistä. Jos haluan pysytellä näkymättömissä, eli olla vaihtamatta objektiivia, käytän yleensä 35-millistä, mutta jos kuvaan enemmän muotokuvia, 50-millinen on parempi."

marek arcimowicz sony alpha 6500 maisema, jossa on järvi ja kaukaisia, lumen peittämiä vuoria

© Marek Arcimowicz | Sony α6500 + 70-200mm f/4 | 1/160s @ f/11, ISO 250

Marekin matka- ja extreme-kuvissa näkyvä jännitys kumpuaa vaikeuksista, joita hän koki varttuessaan rautaesiriipun takana kylmän sodan aikaisessa Puolassa. "Jopa kodista ei välttämättä voinut poistua, joten unelmoin seikkailuista vuorilla, napajäätiköillä, Saharan, Kalaharin ja Gobin aavikoilla... Kun 18–19-vuotiaana se tuli mahdolliseksi, minun oli lähdettävä. Ensin Ranskaan ja Espanjaan, sitten Marokkoon, Kiinaan ja Tiibetiin... Nykyään se ei kuulosta kummalliselta, mutta ennen kuin internetistä pystyi varaamaan matkoja, se oli kuin kompassin kanssa matkustamista – todellinen seikkailu."

marek arcimowicz sony alpha 7RII lapsia mutaa kasvoillaan

© Marek Arcimowicz | Sony α7R II + 55mm f/1.8 | 1/200s @ f/6.3, ISO 800

Nyt, kun monet valokuvaajat kuvaavat samoja aiheita, Marek etsii jännitystä uudesta ääripäästä. Hän kertoo: "Se, mitä tein ennen, ei ole enää niin kiinnostavaa. Nykyään voi käyttää action-kameroita, joten näemme runsaasti upeita kuvia lumilautailusta, surffauksesta, laskettelusta tai laskuvarjohyppäyksestä. En halua olla osa massaa, joten kerron enemmän ihmislähtöisiä tarinoita ekologisuudesta ja muuttuvista yhteiskunnista. Haluan työni liikuttavan minua taiteilijana. Viimeiset viisi vuotta olen siirtynyt tätä kohti ja ottanut varsin rankkoja kuvia ihmiskaupasta, hyväksikäytöstä ja nälänhädästä. Meidän on kohdattava nuo kaikki, ja ne ovat erilaisia extreme-aiheita."

Tässä artikkelissa mainitut tuotteet

ILCE-6500

Ensiluokkainen E-tyypin APS-C-kamera α6500

ILCE-7RM2

α7R II, jossa on taustavalaistu täyden koon kuvakenno

ILCE-7RM3

Vario-Tessar® T* FE 16-35mm F4 ZA OSS

SEL70200G

FE 70-200 mm F4 G OSS

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55mm:n F1,8 ZA

SEL1855

E 18-55 mm F3.5-5.6 OSS

Marek Arcimowicz
Alpha Universe

Marek Arcimowicz

Puola

"Hyvällä matkustajalla ei ole kiveen lyötyä suunnitelmaa eikä aikomusta saapua perille” - 老子 Lǎozi (Lao Tzu; 500–400 eaa.)

Näytä profiili


x