Alpha Universe -tarinan yksityiskohdat

Maassa ja ilmassa

Uros Podlogar

”Tulen Sloveniasta, joka on melko pieni maa. Siellä helikopterit ovat harvinaisia. Nuorempana helikopterit kiehtoivat minua ja halusin aina tehdä töitä niiden parissa.” 

Vuosia myöhemmin Podlogarin toive toteutui, ja hän pystyi yhdistämään valokuvauksen ja rakkautensa helikoptereihin.

uros podlogar sony alpha 7RM3 kaksi helikopteria lentää matalalla rannan yläpuolella vuorten edessä

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/50s @ f/11, ISO 50

Uros tunnetaan seikkailukuvistaan, joissa hän esittelee ihmisiä extreme-lajien parissa äärimmäisissä maastoissa. Hän käyttää samaa filosofiaa myös helikopterien ilmakuvissa.

”Yksi kuvieni tärkeimmistä elementeistä on maisema. Se tarjoaa taustan helikopterin kuvalle”, hän selittää. ”On tärkeää löytää maisemasta jotain ainutlaatuista ja hämmästyttävää, sillä se saa kuvan erottumaan muista.” Urosin mielestä kuva ei ole mitään ilman maisemaa.

uros podlogar son alpha 9 musta helikopteri lentää himalajan halki nepalissa

© Uros Podlogar | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/160s @ f/14, ISO 50

Kun Uros sanoo ”upeat maisemat”, hän ei liioittele. Hänen yhteistyönsä Bell Helicoptersin kanssa on vienyt hänet planeetan ikonisimpiin paikkoihin. ”Yksi suurimmista kuvaamistani projekteista tapahtui Nepalissa, jossa lensimme Mount Everestin ympärillä. Olen myös lentänyt Fujin ympärillä Japanissa ja katsellut seepralaumoja yläilmoista Etelä-Afrikassa.” Yksi hänen uusimmista matkoistaan vei hänet Vietnamin upeisiin rantamaisemiin.

Kaikki kohteet ovat erilaisia, minkä vuoksi projekteihin sisältyy paljon suunnittelua. Uros tutkii maisemia, jotta hän voi määrittää, missä hänen ja helikopterin on oltava, jotta hän saa parhaat kuvat. Kuten kaikissa muissakin maisemakuvissa, kellonaika ja auringon suunta näyttelevät elintärkeää roolia. ”Valo on huipputärkeä – se saa kuvan onnistumaan tai epäonnistumaan”, hän intoilee.

uros podlogar sony alpha 7RM3 kaksi helikopteria lentää matalalla rannan yläpuolella vietnamin vuorten edessä

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/9.0, ISO 50

Kuten kuvitella saattaa, helikopterilla lentäminen ei ole kovin halpaa. Siksi onkin tärkeää, että kaikki tapahtuu tarkasti ja nopeasti. Uros selittää, että helikopterikuvauksessa on kaksi erilaista tyyliä – yksi on ilmakuvaus toisesta helikopterista ja toisessa kuvaustavassa kuvataan maalta. ”Joskus helikopteri laskee minut upeisiin maisemiin ja nousee takaisin ilmaan, jotta saan otettua kuvat. Suurimman osan ajasta kuvaan kuitenkin toisesta helikopterista”, hän sanoo.

uros podlogar sony alpha 7RM3 helikopteri lentää korkealla meren yllä kaukaisuudessa näkyvien veneiden edessä

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/8.0, ISO 50

Juuri nämä ilmakuvat erottavat Urosin helikopterikuvat niistä, jotka on otettu maalta sinistä taivasta vasten. Ilman tukevaa maata jalkojen alla liikkuvien kohteiden kuvaaminen liikkuvasta välineestä on vieläkin haastavampaa. Vaikeutta lisää helikopteria kuljettavien roottorien aiheuttama tärinä.

”Aikaa ei ole niin paljon, joten on oltava varma. Toista tilaisuutta ei tule”, Uros sanoo. Hän jatkaa ”Luotan Sony α7R III:n kuvanvakautukseen. Koska akku kestää pitkään, minun ei tarvitse hukata aikaa akun vaihtamiseen lennon aikana – tarvitsen laitteet, joihin voin todella luottaa.”

Yleensä liikkuvaa kohdetta kuvattaessa on käytettävä mahdollisimman suurta sulkimen nopeutta, jotta kohteesta ei tule epäselvä. Helikoptereita kuvattaessa tämä voi kuitenkin saada roottorin siivet jäätymään, jolloij kuva näyttää siltä, että helikopteri vain leijuisi taivaalla. Urosin onkin löydettävä oikea sulkimen nopeus, jonka avulla hän saa kuvattua helikopterin mutta joka mahdollistaa roottorin siipien pienen epäselvyyden. Juuri tämä liikkeen tunne herättää hänen kuvansa eloon.

uros podlogar sony alpha 7RM3 laajakuva kahdesta helikopterin kuljettajasta ohjaamon sisältä

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/100s @ f/5.6, ISO 160

Myös muut kuin ulkopuoliset kuvat hyötyvät upeista maisemista. Yleensä Uros käyttää helikopterien kuvaamiseen joko Sony 24-70mm f/2.8 GM- tai 70-200mm f/2.8 GM -objektiivia, mutta hänen salainen aseensa on Sony FE 12-24mm f/4 G.

Uros voi käyttää superlaajakuvaobjektiivia helikopterin ohjaamon sisällä kuvaamiseen. Sen avulla hän pystyy näyttämään kaikki helikopterin lentämiseen tarvittavat ohjaimet, mutta mikä tärkeämpää, se näyttää myös tuulilasin läpi näkyvät upeat maisemat juuri kuten lentäjä ne näkee. Näin hän saa katsojan tuntemaan aivan kuin tämä olisi mukana koneessa ja yksinkertaisesti auttaa näyttämään upeat maisemat oikeassa mittakaavassa.

Uros on pystynyt toteuttamaan unelmansa lentämisestä ja helikopterien kanssa työskentelemisestä, mikä ei ole hänelle itsestään selvää. ”Olen todella ylpeä saadessani työskennellä lentoalalla”, hän sanoo. ”Jokaisen projektin myötä opin jotain uutta, jota voin käyttää seuraavassa projektissa – näin pystyn aina kehittymään.”

Esitellyt tuotteet

ILCE-7RM3

α7R III – 35 mm:n täyden kennokoon kamera, jossa automaattitarkennus

ILCE-7RM3

ILCE-9

α9 – mukana täyden koon pinorakenteinen CMOS-kenno

ILCE-9

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Uroš Podlogar
Alpha Universe

Uroš Podlogar

Slovenia

"Se ei ole työtä. Se on intohimo, itse asiassa rakkaus. Löydät asian, joka pitää sinun elossa ja saa veren kiertämään. Seuraa sitä täydellä sydämellä."

Näytä profiili


x