Alpha Universe -tarinan yksityiskohdat

Miten kuvaan | Afrikan suurten kissaeläinten kuvaaminen Chris Schmidin kanssa

Tämä saattaa tuntua ilmeiseltä, mutta mielestäni ehkä tärkein asia luontokuvauksessa on intohimo sitä kohtaan. Nautin Afrikan suurten kissaeläintein kuvaamisesta. Niiden käyttäytyminen on kiehtovaa, niiden kuvaaminen on mielenkiintoista ja luonnollisesti niiden kuvaaminen luonnollisessa elinympäristössään on henkeäsalpaavaa. Seuraavassa on muutamia tärkeitä vinkkejä, joita haluan tarjota kaikille, jotka haluavat ikuistaa upeita eläimiä.

Tunne kohde

Jotta voit ottaa upeita kuvia, sinun on tunnettava kohde. Käytän paljon aikaa opetellakseni kissaeläinten käyttäytymistä. Yritän yleensä seurata vain yhtä tai kahta eläintä, jotta voisin oppia niiden yksilöllistä käyttäytymistä.

Esimerkiksi kerran seurasin leopardia, joka ei kyennyt näkemään vasemmalla silmällään moneen päivään. Seuraamalla sitä huomasimme, että huonon näkökykynsä vuoksi se ei pystynyt metsästämään, vaan varasti muiden leopardien tekemiä haaskoja. Kun seuraa vain yhtä tai kahta yksilöä, voi ymmärtää paremmin niiden elämää ja kertoa niiden koko tarinan.

chris schmid sony alpha 9 3 afrikkalaiset leopardit syövät saalistaan, kun yksi leopardeista tuijottaa valokuvaajaa

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 70–200 mm f/2.8 GM OSS | 1/5000s, f/4.0, ISO 320

Ole kärsivällinen ja määrätietoinen

Joka päivä on erilainen, sillä mitä tahansa voi tapahtua. Jätän leirin aina aamulla ennen auringonnousua ja yritän ensin löytää seurattavien eläinten jälkiä. Joskus jälkiä ei löydy, joten on sen sijaan katseltava ja kuunneltava merkkejä. Saatan kuulla paviaanien kutsuvan toisiaan tai löytää hämmästyttävän hiljaisen ja tyhjän alueen. Nämä ovat merkkejä siitä, että lähellä saattaa olla petoeläin. Merkkejä on kaikenlaisia: jäljet, näköhavainnot, äänet ja hajut. On oltava valppaana kaikelle.

chris schmid sony alpha 7RIII leijona istuu raukeana puussa auringon laskiessa taustalla

© Chris Schmid | Sony α7R III + FE 24–105 mm f/4 G OSS | 1/800s, f/5.6, ISO 500

Parhaat valo-olosuhteet ovat heti aamulla niin sanotun kultaisen tunnin aikana. Afrikan kovassa valossa on todella oltava valmiina kuvaamaan parin ensimmäisen tunnin aikana. Aamulla ei välttämättä löydy hyviä merkkejä tai jälkiä, joten on päätettävä, miten haluaa toimia. Voi joko pysähtyä paikalleen kuvaamaan elefantteja erinomaisessa valossa tai jäädä odottelemaan parempia kohteita tietäen, että paras valo menee kohta ohi. Tällä päätöksellä on suuri merkitys.

Päätä kuvauskohde ennen kuin alat kuvata

Kuvaan yleensä täysin manuaalisessa valotustilassa. On tärkeää hahmottaa kuva jo ennen kuin katsot etsimeen. Näin otat vähemmän kuvia, koska tiedät tarkasti, millaisen kuvan haluat ottaa, sen sijaan, että vain kuvaisit kuvaamisen takia.

chris schmid sony alpha 9 yksinäinen leopardi ylittää ruohikon etsiessään saalista

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 400 mm f/2.8 GM OSS + 1,4x-telemuunnin | 1/2000s, f/4.5, ISO 400

Käytän Sony α9- ja α7R III -kameroissani olevaa elektronista etsintä, jotta voin luoda kamerassa sellaisen kuvan, joka on mahdollisimman lähellä lopullista kuvaa. Asetan kuitenkin korostukset etusijalle tiedostaen, että voin alivalottaa kuvan taivaan korostamiseksi ja sitten siirtää varjoja, kun muokkaan raakakuvaa. Tämän mahdollistaa dynaaminen alue, joka perustuu kummassakin Alpha-kamerassani oleviin antureihin.

chris schmid sony alpha 9 leopardinpentu tuijottaa suojaavien pensaiden alta valokuvaajaa

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 400 mm f/2.8 GM OSS + 1,4x-telemuunnin | 1/1600s, f/4.0, ISO 320

Linssin ja kohteen valinta

Onneksi käytän Sony α9- ja kahta Sony α7R III -kameraa. Yhdistän α9-kameran paristopidikkeeseen, joka helpottaa kameran tasapainottamista ja pitämistä paikallaan, sillä käytän sitä pääasiassa 400 mm:n f/2.8 G Master -linssin ja joskus 1,4 x:n telemuuntimen kanssa. Näin voin ottaa muotokuvia kohteita häiritsemättä. Yksi tärkeimmistä hyvien kuvien ottamiseen liittyvistä tekijöistä on se, että kuvaus ei häiritse kohdetta, joten Alpha-laitteistoni hiljainen suljin on erinomainen ominaisuus.

chris schmid sony alpha 9 naarasleijona nukkuu puussa silmät kiinni

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 100–400 mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/500s, f/5.6, ISO 400

Toinen linsseihin liittyvä neuvoni on se, että vähemmän on usein enemmän. Monilla on laukku täynnä linssejä, mikä vaikeuttaa oikean linssin löytymistä. Käytän 70–200 mm:n f/2.8 GM -linssiä laajojen kuvien ottamiseen ja 400 mm:n f/2.8 -linssiä telekuvaukseen. Toisessa kamerassani on 24–105 mm:n linssi. Polttavassa helteessä ei myöskään halua kantaa linssejä ja välineitä, joita ei tarvitse, joten kuvaankin lähes aina käsivaralta.

Sommittelu

Ensimmäiseksi käyn yleensä makaamaan niin, että olen kissaeläimen silmien tasolla tai alapuolella. Tämä luo mielenkiintoisen perspektiivin eläinten tarinaan. Sommitteluun sovellan yleensä perinteisiä sääntöjä. Käytän elektronista etsintä niin, että kolmanneksen sääntö täyttyy. Etsin myös viistoja johtoviivoja, jotka vetävät katsojan katsetta kohteeseen. Kuvassa on mielestäni oltava syvyyttä, etuala, kohde ja tausta. Tämä helpottaa kohteen sijoittamista ympäristöön ja huomion kiinnittämistä kohteeseen.

chris schmid sony alpha 7RIII naarasleijona istuu kuolleen puun päällä ja tuijottaa tiiviisti ruohikon yli

© Chris Schmid | Sony α7R III + FE 100–400 mm f/4.5–5.6 GM OSS | 1/640s, f/8.0, ISO 500

Jos sinusta kuitenkin tuntuu siltä, että haluaisit rikkoa jotakin sommittelusääntöä, luota vaistoosi ja ota kuva. Tilanne voi olla niin ainutlaatuinen, ettei tilaisuus toistu.

Esitellyt tuotteet

ILCE-9

α9 – mukana täyden koon pinorakenteinen CMOS-kenno

ILCE-9

ILCE-7RM3

α7R III – 35 mm:n täyden kennokoon kamera, jossa automaattitarkennus

ILCE-7RM3

SEL24105G

FE 24-105 mm F4 G OSS -objektiivi

SEL24105G

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL100400GM

FE 100–400 mm:n G Master -superteleobjektiivi

SEL100400GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2,8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL14TC

1,4x teleobjektiivi

SEL14TC

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Chris Schmid
Alpha Universe

Chris Schmid

Sveitsi

Kuvakieli on tehokasta. Yksi kuva voi vangita tunteen tai herättää tunteen henkiin.

Näytä profiili


x