Miten kuvaan | Maiseman värit Albert Drosin johdolla

Värit ovat tärkeässä osassa maisemakuvissani. Olipa kyseessä eeppinen maisema, jossa värit ovat uskomattoman eläviä, tai jotain hieman herkempää, haluan näyttää katsojalle, miten uskomattomia valo ja värit voivat olla.

albert dros sony alpha 7RIII kotka liitelee tulivuorten yläpuolella leimuavan oranssissa valossa

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/320s @ f/7.1, ISO 100

Kuvauspaikan suunnittelu

Kaikki alkaa suunnittelusta. Käytän paljon aikaa maisemakuvieni sijaintien tutkimiseen, erityisesti kotimaassani Alankomaissa. Kannattaa pitää silmät aina avoinna mahdollisia paikkoja varten, vaikka olisitkin ohittanut jonkin paikan satoja kertoja.

Kauempana kotoa voit tutkia paikkoja useilla eri tavoilla. Lähes kaikki paikat löytyvät Instagramista tai Google Kuvista, jolloin saat idean alueesta ja valosta, jossa pääset työskentelemään. Kun tutkin hiukan tuntemattomampia alueita, käytän Google Earthia. Voin käyttää tunteja sen parissa selaten maisemia ja tutkien mahdollisia kuvauspaikkoja. Kun pääsen paikan päälle, tutkin usein mahdolliset paikat dronella sen sijaan, että tuhlaisin aikaa ja energiaa niiden etsimiseen.

Jotta saan kuvaan oikeat värit, minun on tiedettävä, miltä valo näyttää. Minun on tiedettävä, milloin aurinko tai kuu nousee ja laskee. Tätä varten käytän yleensä PhotoPills-sovellusta, josta näetn kuun ja auringon liikkeet ja vaikutuksen tiettyyn paikkaan.

albert dros sony alpha 7RIII kaukainen majakka, jonka takaa kurkistaa nouseva aurinko

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 13s @ f/10.0, ISO 200

Tarkkailen aina myös säätä, koska sillä on valtava vaikutus kuvan väreihin. Jos kaikki sujuu suunnitelman mukaan ja sää on puolellani, valo on täydellinen juuri ennen auringonnousua ja heti auringonlaskun jälkeen. Tällöin taivas voi hehkua punaisena, vaaleanpunaisena tai purppurana – juuri nämä voimakkaat värit ovat lempivärejäni. Kuvaan myös yöllä, ja yötaivaassa on paljon värejä, jotka on mahdollista tallentaa pitkällä valotusajalla erityisesti alueilla, joilla ei ole valosaastetta.

Yleisesti ottaen etsin kuitenkin vastavärejä. Sininen ja oranssi ovat yksi lempiväriyhdistelmistäni – sininen meri oranssia taivasta vasten toimii todella hyvin. Mutta myös etualan pienet kohteet, kuten pienet kukat tai kivet, voivat sopia taivaan väreihin. Etsi tällaisia kohteita ja yritä käyttää niitä sommitelmissasi.

albert dros sony alpha 7RIII kaukaiset vuoret heijastuvat tyynestä järvestä, etualalla violetteja kukkia

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/4s @ f/11.0, ISO 200

Yksi tapa tuoda esille etualan pienempiä, värikkäitä kohteita, on käyttää laajakuvaobjektiiveja. Käytän usein 12–24mm f/4 G -objektiivia 12 mm:n asetuksella. Kun pääset lähemmäs maata tällä polttovälillä, näet yhtäkkiä kaikki linjat ja yksityiskohdat, joita voit käyttää etualan kohteina. 12 mm:ssä etualasta tulee todella suuri. Se tuntuu aivan siltä, kuin imeytyisit kuvaan mukaan.

Toinen suosikkiobjektiivini on Sony FE 100-400mm f/4.5-5.6 OSS G Master Lens. Se on yksi terävimmistä zoom-objektiiveista, joita olen koskaan käyttänyt, ja olen suorastaan koukussa siihen! Kun kuvaat maisemia 400 mm:llä, sinun on oltava todella luova – sinun on katsottava todella kauas ja nähtävä, kuinka maiseman eri elementit toimivat yhdessä. Näin äärimmäisellä polttovälillä työskentely lisää luovuutta, ja ottamasi kuvat ovat ainutlaatuisempia kuin jos olisit käyttänyt vakiopituista polttoväliä.

Aiemmin yhdistin objektiivini Sony α7R II -kameraan, mutta nyt olen siirtynyt käyttämään Sony α7R III:a. Sen 42,4 megapikselin resoluutio tarjoaa kaikki tarvitsemani yksityiskohdat, ja dynaaminen alue pystyy erottelemaan yksityiskohdat varjoistakin. Kameran, objektiivien ja jalustan lisäksi pidän mukanani myös muutamia suodattimia. Käytän kuitenkin vain harvoin asteikoilla varustettuja ND-suodattimia, vaan sen sijaan minulla on tapana valottaa kohokohdat. Tiedän, että lähes aina α7R III pystyy tallentamaan varjoista paljon yksityiskohtia, jotka voin tuoda esiin muokatessani kuvia.

albert dros sony alpha 7RII pieni kirkko vuorten varjossa huippujen kylpiessä kultaisen oranssissa valossa

© Albert Dros | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/1.6s @ f/11.0, ISO 100

Muokkaaminen

Kun muokkaan kuviani, haluan käsitellä niitä niin, että saan ympäristöstä eniten irti. En kuitenkaan koskaan väärennä maisemaa muuttamalla taivasta. Käytän kuvankäsittelytekniikoita esittääkseni kuvan kohteet parhaalla mahdollisella tavalla. Tätä varten käytän kuvieni järjestelyyn Adobe Lightroomia ja sen jälkeen Adobe Photoshopia kuvien käsittelyyn, värien ja kontrastin säätämiseen sekä doge- ja polttoalueiden säätämiseen.

Ihmiset sanovat usein, että valokuvia käsitellään liikaa, tai väittävät kuvien vaikuttavan jopa väärennetyiltä erityisesti katsellessaan auringonnousua tai -laskua kuvaavia kuvia. Luonnonvalo ja värit voivat kuitenkin olla uskomattomia, ja minun on joskus täytynyt jopa vähentää saturaatiota kuvien tietyissä osissa. Neuvonkin ihmisiä nousemaan aikaisin ja todistamaan, mitä luonto voi tarjota.

albert dros sony alpha 7RII värikäs satamakaupunki iltahämärässä punaisten pilvien raidoittaessa taivaan auringon laskiessa jpgmanarola Sony24 70GM A7RII

© Albert Dros | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 15s @ f/9.0, ISO 50

Hyödyllisiä vinkkejä:

Mene äärimmäisyyksiin: Kokeile käyttää erittäin laajaa kulmaa ja teleobjektiivin polttoväliä. Näin kuvistasi tulee vaikuttavampia ja ne erottuvat perinteisemmistä maisemakuvista.

Laskeudu alas: Käytä laajakuvaobjektiivia maan pinnassa, jotta voit lisätä mielenkiintoa kuvan etualaan.

Etsi vastavärejä: Oranssi auringonlasku ja sininen meri toimii aina. Etsi etualalle myös pieniä väripilkkuja, kuten kasveja ja kiviä.

Ennen ja jälkeen: Auringonlaskut ja -nousut ovat hienoja, mutta parhaat värit saattavat tulla esiin juuri ennen nousua ja heti laskun jälkeen.

Tässä artikkelissa mainitut tuotteet

ILCE-7RM3

α7R III – 35 mm:n täyden kennokoon kamera, jossa automaattitarkennus

ILCE-7RM3

ILCE-7RM2

α7R II, jossa on taustavalaistu täyden koon kuvakenno

ILCE-7RM2

SEL100400GM

FE 100–400 mm:n G Master -superteleobjektiivi

SEL100400GM

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55mm:n F1,8 ZA

SEL55F18Z

SEL1635Z

Vario-Tessar® T* FE 16-35mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

Albert Dros
Alpha Universe

Albert Dros

Hollanti

"Täydellisen kuvan saaminen on minulle suorastaan pakkomielle."

Näytä profiili


x