Alpha Universe -tarinan yksityiskohdat

Miten kuvaan | Rugbyn kuvausta Terry Donnellyn kanssa

Motivaationi urheilukuvien ottamiseen on peräisin kaikista eri tarinoista, joita liittyy kuhunkin tapahtumaan. Vaikka tämä on ilmeisen tärkeää, kyse ei ole vain siitä, mitä kentällä tapahtuu, vaan sen ulkopuolella olevista tarinoista.

Mutta miten voin välittää nämä tarinat valokuvillani? Seuraavassa on vain muutamia näkemyksiä.

Aloittaminen

Riippumatta siitä, mitä urheilua haluat kuvata, on ehdottoman tärkeää, että olet perillä lajista ja siitä, miten peli voi kehittyä. Sinun on pystyttävä ennakoimaan peliä ja oltava valmis ottamaan mahtava kuva tilaisuuden tullen, koska maalin tai yrityksen vangitsemiseen on vain yksi mahdollisuus.

terry donnelly sony alpha 7RIII laajakulmakuva rugbykentästä ennen peliä liekkien syöksyessä reunoilla

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 12-24mm f/4 G | 1/500s @ f/4.5, ISO 2000

Kun kuvataan niinkin nopeaa urheilua kuin rugbyä, ei ole aikaa miettiä, miten voit muuttaa kameran asetuksia tai valita sopivan objektiivin. Kuvauksen on tultava lähes selkärangasta, mikä onnistuu vain, jos tunnet pelin ja välineesi ja jos osaat hyödyntää kokemustasi. Aloittelijan on syytä aloittaa ruohonjuuritasolta. Aloita urheilulajista, josta pidät, ja tutustu välineisiisi harjoittelemalla ja taas harjoittelemalla.

terry donnelly sony alpha 9 rugbypelaaja loikkaa ilmassa asettaessaan palloa suoritusta varten

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 640

Hyvien kuvien ottaminen

Etsin aina pelin aikana yksittäisiä hetkiä, jotka todellakin kertovat tarinasta ja tekevät kuvista uutisia. Esimerkiksi kuvatessani rugbya etsin akrobaattisia yrityksiä, tunteikasta iloitsemista ja huipputaklauksia - kaikki nämä otokset tuottavat upeita kuvia, jotka toimivat sekä sosiaalisessa mediassa että kansallisissa sanomalehdissä.

Hyvien kuvien ottaminen edellyttää myös sitä, että on itse oikeassa paikassa. Tämä riippuu pitkälti stadionin rajoituksista, mutta myös siitä, olenko kiinnostunut vain yhdestä seurasta tai yhdestä pelaajasta. Jos joku pelaaja pelaa sadatta peliään tai saattaa saavuttaa jonkin virstanpylvään pelin aikana, kiinnitän erityistä huomiota kuvauspaikkaan ja -kulmaan, jotta saan parhaan mahdollisuuden huippukuvien ottamiseen.

terry donnelly sony alpha 9 kaksi vastakkaista pelaajaa taklaavat rugbypelaajan hänen yrittäessään siirtoa

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 640

Oikeiden välineiden valinta

Varustaudun yleensä α9:llä ja α7R III:lla. α9 on yleiskuvausvälineeni, ja käytän sitä enimmäkseen FE 400 f/2.8 G Master- ja FE 70-200 f/2.8 G Master -objektiivien kanssa nopean toiminnan kuvaukseen.

Käytän α7R III:a laajakulmakuvaukseen FE 16-35 f/2.8 G Master- tai FE 24-70mm f/2.8 G Master -objektiivien kanssa sen mukaan, millainen stadion on kyseessä ja millaisen kuvan otan. Toisinaan kuvaan α7R III:lla myös etäältä, esimerkiksi maalin takaa.

Näiden objektiivien avulla pystyn kuvaamaan kaiken toiminnan riippumatta siitä, missä itse olen.

terry donnelly sony alpha 9 rugbypelaaja juoksee pallon kanssa päättäväinen ilme kasvoillaan

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 1600

Oikeiden asetusten käyttäminen

Käytän aina manuaalista valotusta. Otan valotuslukeman ruohosta kentän keskeltä ennen ottelun alkamista. Tämän jälkeen lukitsen valotuksen siihen, jolloin että kaikilla kuvilla on yhdenmukainen valotus koko pelin ajan.

Kun kuvaan nopeaa urheilua, jatkuvasta automaattitarkennuksesta on todella hyötyä, jotta saisin haluamani kristallinkirkkaat kuvat. Käytän myös tarkennusta takapainikkeella niin, että tarkennus ei ole käytössä sulkimen painikkeessa. Tällöin suljinpainike käyttää vain suljinta ja takapainike, yleensä AE-L, aktivoi kameran automaattitarkennuksen. Tämän ansiosta sulkimen laukaisussa ei ole viivettä, kun painan suljinpainiketta.

terry donnelly sony alpha 9 rugbypelaaja juoksee pallon kanssa

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 200

Pyri lopuksi kuvaamaan 20 fps:n nopeudella, kun keskityt toimintaan. Minulle se tarkoittaa, että minulla on paljon enemmän tilaisuuksia ottaa täydellinen kuva huippunopeudella. Pallon saaminen kuvaan on tärkeää - jos se epäonnistuu, hetki ei enää toistu ja kaikki muut ponnisteluni menevät hukkaan.

Esitellyt tuotteet

ILCE-9

α9 – mukana täyden koon pinorakenteinen CMOS-kenno

ILCE-9

ILCE-7RM3

α7R III – 35 mm:n täyden kennokoon kamera, jossa automaattitarkennus

ILCE-7RM3

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2,8 GM OSS

SEL400F28GM

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Terry Donnelly
Alpha Universe

Terry Donnelly

UK

”Vaikka valokuvaan eri tyylilajeja, minulla on monia taitoja, joita tarvitaan tyylilajista riippumatta, ja se tekee töistäni vahvempia. Olen aina nauttinut valokuvauksen eri tyylilajeista ja uskon vakaasti, että meidän tulisi kuvata sitä, mistä nautimme eniten, koska sillä tavalla kasvamme.”

Näytä profiili


x