terry donnelly sony alpha 9 kolme rugbypelaajaa juoksee pallon kanssa

Miten kuvaan | Rugbyn pauloissa

Terry Donnelly

My motivation to take sports images comes from all the different narratives that can surround each event. Although it’s obviously key, it’s not just about what is happening on the pitch; there are so many stories to be told. But how do I go about telling these stories through my photography? Here are just a few insights. Getting started Regardless of what sport you want to photograph, to be successful it is absolutely essential that you understand the sport and the way the play can unfold. You have to be able to anticipate the game play and be ready to take a great shot as the opportunity presents itself, as there will only be one opportunity to capture a goal or a try.

terry donnelly sony alpha 7RIII laajakulmakuva rugbykentästä ennen peliä liekkien syöksyessä reunoilla

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 12-24mm f/4 G | 1/500s @ f/4.5, ISO 2000

Kun kuvataan niinkin nopeaa urheilua kuin rugbyä, ei ole aikaa miettiä, miten voit muuttaa kameran asetuksia tai valita sopivan objektiivin. Kuvauksen on tultava lähes selkärangasta, mikä onnistuu vain, jos tunnet pelin ja välineesi ja jos osaat hyödyntää kokemustasi. Aloittelijan on syytä aloittaa ruohonjuuritasolta. Aloita urheilulajista, josta pidät, ja tutustu välineisiisi harjoittelemalla ja taas harjoittelemalla.

terry donnelly sony alpha 9 rugbypelaaja loikkaa ilmassa asettaessaan palloa suoritusta varten

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 640

Hyvien kuvien ottaminen Etsin aina pelin aikana yksittäisiä hetkiä, jotka todellakin kertovat tarinasta ja tekevät kuvista uutisia. Esimerkiksi kuvatessani rugbya etsin akrobaattisia yrityksiä, tunteikasta iloitsemista ja huipputaklauksia - kaikki nämä otokset tuottavat upeita kuvia, jotka toimivat sekä sosiaalisessa mediassa että kansallisissa sanomalehdissä.

Hyvien kuvien ottaminen edellyttää myös sitä, että on itse oikeassa paikassa. Tämä riippuu pitkälti stadionin rajoituksista, mutta myös siitä, olenko kiinnostunut vain yhdestä seurasta tai yhdestä pelaajasta. Jos joku pelaaja pelaa sadatta peliään tai saattaa saavuttaa jonkin virstanpylvään pelin aikana, kiinnitän erityistä huomiota kuvauspaikkaan ja -kulmaan, jotta saan parhaan mahdollisuuden huippukuvien ottamiseen.

terry donnelly sony alpha 9 kaksi vastakkaista pelaajaa taklaavat rugbypelaajan hänen yrittäessään siirtoa

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 640

Oikeiden välineiden valinta

My regular setup is both the α9 and α7R III. The α9 is my ‘catch all’ piece of kit and I mostly use it with my FE 400 f/2.8 G Master and FE 70-200 f/2.8 G Master lenses capturing high speed action.

I use my α7R III for wide angle shots with the FE 16-35 f/2.8 G Master or FE 24-70mm f/2.8 G Master lens, depending on the stadium I am working and type of shot I am going for. Sometimes I’ll also use the α7R III to shoot remotely, placing it behind a goal or try line ready to capture a key action. Between these lenses I’m ready to cover all of the action wherever I’m positioned.

terry donnelly sony alpha 9 rugbypelaaja juoksee pallon kanssa päättäväinen ilme kasvoillaan

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 1600

Oikeiden asetusten käyttäminen

I always shoot using manual exposure. I take an exposure reading from the grass at the centre of the pitch before a match starts, and then I will lock my exposure to that, which means that all my images have a consistent exposure throughout the game.

When shooting such a fast-paced sport, the continuous autofocus mode is really useful for helping me get the crystal-clear shots I need. I also use back button focusing, with the focusing disabled on the shutter release button, meaning my shutter release button only fires the shutter, and a rear button, typically AE-L activates the cameras AF. This means there is no delay in the shutter firing when pressing the shutter button.

terry donnelly sony alpha 9 rugbypelaaja juoksee pallon kanssa

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 200

Pyri lopuksi kuvaamaan 20 fps:n nopeudella, kun keskityt toimintaan. Minulle se tarkoittaa, että minulla on paljon enemmän tilaisuuksia ottaa täydellinen kuva huippunopeudella. Pallon saaminen kuvaan on tärkeää - jos se epäonnistuu, hetki ei enää toistu ja kaikki muut ponnisteluni menevät hukkaan.

Esitellyt tuotteet

Terry Donnelly

Terry Donnelly | Yhdistynyt kuningaskunta

”Vaikka teenkin erityyppisiä kuvauksia, osaamisen siirtyminen kuvaustyyppien välillä on omasta mielestäni se, mikä vahvistaa työtäni.”"

Rekisteröidy α Universe -uutiskirjeen tilaajaksi

α Universe -uutiskirjeen tilaaminen onnistui!

Anna kelvollinen sähköpostiosoite

Tilaaminen onnistui!