morsian seurueineen nauraa valmistautuessaan juhlamenoihin

Miten minä kuvaan | Hääkuvaus

David Bastianoni

The Role of The Wedding Photographer

Mielestäni hääkuvaajan tehtävä on välittää muistoja seuraavalle sukupolvelle. Opetamme lapsia ja tuotamme perheelle upean muiston elämän tärkeimpiin kuuluvasta päivästä. Kun kuvaan häissä, minun täytyy tietysti ottaa huomioon sankarimyytti mutta lisäksi kertoa koko tarina valokuvajournalistin tavoin.

david bastianoni sony alpha 7M3 yksinkertainen kuva pöydässä olevasta koristellusta hääkutsusta

© David Bastianoni | Sony α7 III + 35mm f/2.8 | 1/250s @ f/2.8, ISO 1000

Se on kuitenkin enemmän kuin vain dokumenttikuvausta. Se on yhdistelmä useita eri tyylejä ja taitoja. Se on paikka- ja tapahtumakuvausta, still-kuvia, muotokuvia, maisemia – on valmistauduttava tekemään vähän kaikkea erittäin lyhyessä ajassa. Tämän vuoksi tarvitsen kameran, joka voi auttaa minua kuvaamaan kaikissa eri tilanteissa, joten käytän Sony α7 III -kameraa.

david bastianoni sony alpha 7M3 morsian valmistautuu peilin edessä kahden morsiusneidon katsellessa

© David Bastianoni | Sony α7 III + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/320s @ f/2.0, ISO 50

Minulle Sony α7 III on niin kuin kynä, se on minun työkaluni. Kynällä voin kirjoittaa mitä haluan, ja 7 III I:lla voin ottaa kuvia mistä tahansa. Se on kevyt, siinä on erinomainen kuvanvakautus ja kaksi muistikorttipaikkaa. Kuvat ovat korkealaatuisia ja niissä on upea dynaaminen alue.

david bastianoni sony alpha 7M3 yksinkertainen kuva morsiamesta katsomassa pois päin kamerasta

© David Bastianoni | Sony α7 III + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/250s @ f/1.8, ISO 250

Dynaaminen alue on todella tärkeä, koska en aina kuvaa parhaassa valaistuksessa. Joskus valo on heikko, ja toisinaan taas kuvaan kirkkaassa valossa. Molemmissa tilanteissa minun on pystyttävä toistamaan kaikki morsiamen valkoisen mekon yksityiskohdat valottamatta sitä liikaa. Sony α7 III -kameran dynaamisen alueen ansiosta tämä ei ole ongelma. Hyvä keino on alivalottaa kuvaa hiukan, jotta voin varmistaa, että mekon yksityiskohdatkin näkyvät. Jälkituotannossa voin lisätä varjojen kirkkautta ja lisätä näin yksityiskohtia.

david bastianoni sony alpha 7M3 sulhanen ja bestmanit hymyilevät kameralle aurinkoisena päivänä

© David Bastianoni | Sony α7 III + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/2000s @ f/2.5, ISO 160

Kameran säädöt ja objektiivit Hääpäivänä minulla on kaksi α7 III -kameraa, yksi kummallakin puolella. Yksi α7 III -kameran hyödyllisimmistä ominaisuuksista on, että voin tallentaa asetukseni ja siirtää ne helposti toiseen kameraan SD-kortilla. Tämän ansiosta molemmissa kameroissani on aina identtiset määritykset – kaikki asetukset, kaikki mukautetut painikkeet, kaikki on samaa, otinpa sitten kumman kameran tahansa.

david bastianoni sony alpha 7M3 morsiusneito auttaa morsianta asettelemaan huntuaan

© David Bastianoni | Sony α7 III + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/640s @ f/1.8, ISO 400

Vasemmalla olkapäälläni kannan α7 III -kameraa, jossa on joko FE 28mm f/2- tai FE 35mm f/1.8 -objektiivi. Usko tai älä, minulla on kaikki Sony G Master -objektiivit, mutta FE 28mm f/2 ja FE 35mm f/1.8 ovat kevyempiä ja molemmat todella teräviä. Kesäisin hääsesongin aikana saatan kuvata häissä lähes joka päivä, joten minulle näissä objektiiveissa laatu, koko ja paino yhdistyvät täydellisellä tavalla. Niiden avulla voin kuvata koko päivän huomaamatta sitä fyysisesti. Ne myös tarkentavat melko lähellä, joten niiden avulla saan otettua yksityiskohtaisia lähikuvia.

david bastianoni sony alpha 7M3 pariskunta halaa toisiaan auringon edessä

© David Bastianoni | Sony α7 III + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/800s @ f/1.8, ISO 125

Oikealla olkapäälläni roikkuvassa Sony α7 III:ssa on Sonnar T* FE 55mm f/1.8 ZA -objektiivi. Voisin jälleen käyttää 50mm f/1.4 -objektiivia, mutta 55mm f/1.8:n kuvanlaatu on upea, ja se on pienempi ja kevyempi. G- ja G Master -objektiivisarjojen kuvanlaatu on tietysti uskomaton, mutta myös nämä keskitason objektiivit tarjoavat erinomaista laatua.

david bastianoni sony alpha 7M3 morsiamen mustavalkoinen sivuprofiili

© David Bastianoni | Sony α7 III + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/160s @ f/1.8, ISO 100

Keskipisteessä kasvot Objektiivien tarkentaminen α7 III:lla on helppoa. Käytän aina jatkuvaa tarkennustilaa ja seurantatilaa, jos yritän kuvata liikettä, kuten morsiamen tai sulhasen kävelyä. Muotokuvissa käytän Eye AF -asetusta, jotta voin tarkentaa kohteen silmiin. Tämän ansiosta en koskaan hukkaa oikeaa kuvaushetkeä ja kaikki muotokuvani ovat täysin tarkennettuja kohteen silmiin.

david bastianoni sony alpha 7M3 morsian ja hänen ystävänsä nauravat yhdessä ennen seremoniaa

© David Bastianoni | Sony α7 III + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/2000s @ f/2.2, ISO 200

Toinen keinoni on käyttää kasvojen tunnistusta ja rekisteröintiä. Päivän aluksi otan morsiamesta ja sulhasesta yksinkertaisen muotokuvan kasvojen rekisteröintitoiminnolla. Tämä toiminto on todella upea: jos kamera havaitsee kuvassa useita kasvoja, se tarkentaa automaattisesti morsiamen tai sulhasen kasvoihin, jos he ovat kuvassa. Voin myös määrittää prioriteetin esimerkiksi niin, että se priorisoi morsiamen kasvoja sulhasen kasvojen sijaan.

david bastianoni sony alpha 7M3 vastanainut pari nauraa kävellessään kirkon käytävää pitkin

© David Bastianoni | Sony α7 III + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/3200s @ f/1.8, ISO 160

Näiden tarkennusominaisuuksien ansiosta pystyn itse keskittymään tärkeimpään asiaan, eli tunteen tallentamiseen. Minun on oltava valmiina kuvaamaan sulhasen ilme hänen kääntäessään päätään ja nähdessään ensimmäisen kerran morsiamen kävelevän käytävää pitkin. Hänen ilmeensä ei ole tärkeä – hän voi hymyillä tai itkeä, mutta tiedän vain, että minun on saatava tallennettua tämä aito hetki, jotta hän voi katsella kyseistä muistoa ikuisesti.

Esitellyt tuotteet

David Bastianoni

David Bastianoni | Italia

Valokuvaus on minulle ongelmien ratkaisemista, elämästä puhumista, yhteydenpitoa kaikkiin hiljaisuudessa.

Rekisteröidy α Universe -uutiskirjeen tilaajaksi

α Universe -uutiskirjeen tilaaminen onnistui!

Anna kelvollinen sähköpostiosoite

Tilaaminen onnistui!