Etsimässä täydellistä kameraa 

Tomasz Tomaszewski

Puolalainen Tomasz Tomaszewski on ollut ammattivalokuvaaja yli 30 vuoden ajan. Hän sanoo etsineensä täydellistä kameraa uransa alusta alkaen. Nyt hän uskoo löytäneensä sellaisen Sony RX1R II:sta.

RX1R II

”Jos katsot historiaa taaksepäin, huomaat, että 90 % kaikkein kuuluisimmista kuvista otettiin 35 millimetrin objektiivilla. Juuri sen vuoksi RX1R II viehättää minua – se ja kauniit kuvat. Se on kamera, jota pääasiassa käytän nykyisin.” 

Tomaszewski pitää RX1R II -mallia täydellisenä kamerana monestakin syystä: hiljainen kuvaustila mahdollistaa saumattoman pääsyn tilanteisiin, joissa hän usein kuvaa. Hänelle kuvan laatu on häpeilemätön pakkomielle ja tällä kameralla tuotetut RAW-tiedostot mahdollistavat yksityiskohtia, joita hän aina tavoittelee. Toisinaan hän kuitenkin kaivaa laukustaan α7R II -mallin, kun tarvitaan vaihtokelpoisen objektiivin rungon tuomaa joustavuutta.

© Tomasz Tomaszewski

© Tomasz Tomaszewski | Sony RX1R II | 1/250s @ f/8, ISO 250

Slide 1
© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 G Master | 1/250s @ f/8, ISO 250

”En ole koskaan erityisemmin pitänyt zoomausobjektiiveista, vaan olen suosinut kiinteiden objektiivien laatua työssäni. Nämä G master -zoomit ovat kuitenkin jotakin sellaista, mitä en ole koskaan aiemmin käyttänyt. Kun tarvitsen enemmän joustavuutta, olen enemmän kuin tyytyväinen objektiivimalleihin 24-70mm f/2.8 ja 70-200mm f/2.8 G Master.”

© Tomasz Tomaszewski

 © Tomasz Tomaszewski | Sony α9 + 24-70mm f/2.8 G Master | 1/125s @ f/8, ISO 1000

Hän kuvaa säännöllisesti National Geographiciin ja tämä työ vie mukanaan ympäri maailmaa. Valokuvateoksia ovat julkaisseet myös muun muassa The New York Times, Paris Match, Stern, Time, Fortune Elle ja Vogue. Hän on myös kuvittanut lukuisia kirjoja ja pitänyt näyttelyjä Yhdysvalloissa, Kanadassa, Israelissa, Japanissa, Brasiliassa, Madagaskarilla, Alankomaissa, Saksassa, Ranskassa, Italiassa, Indonesiassa ja Puolassa.

Slide 1
© Tomasz Tomaszewski | Sony RX1 | 1/500s @ f/8, ISO 200

”Minun kuvieni täytyy kertoa tarinaa, niiden täytyy antaa lukijalle jotakin informaatiota. Kyse ei ole vain minun omasta egostani tai visuaalisesta näkökulmastani vaan pyrkimyksestä esittää asioita yksinkertaisella tavalla niin, että kuka tahansa ja missä tahansa voi ymmärtää kuviani. Henri Cartier-Bresson on ilmaissut asian sanomalla, että ’meidän tulee etsiä määräävää hetkeä’. Minulle se merkitsee sitä, että haluan rehellisesti tallentaa kuviini tilanteita, joista ihmiset ymmärtävät tapahtumapaikan todellisuuden sen suurempia ajattelematta. Jos pyrkisin järjestelemään tapahtumia, kokisin aiheuttavani enemmän haittaa kuin tallentamaan ympäröivää todellisuutta.”

Kun hän katsoo taaksepäin valokuviaan, kaikista kuvatuista tilanteista ja paikoista hän pitää edelleenkin mysteerinä sitä, miksi ihmiset ovat hyviä, miksi jotkut ihmiset tekevät fantastisia asioita ilman olennaista syytä.

”En suinkaan ajattele, että he tekevät niin saadakseen myöhemmin palkintoja – he vain tekevät niin, koska he ovat hyviä ihmisiä, ja minulle on fantastinen kokemus olla todistamassa sitä. Jos onnistun ikuistamaan tämän käyttäytymisen kuviini, se auttaa minua kasvamaan.”

© Tomasz Tomaszewski | Sony RX1R II | 1/250s @ f/7.1, ISO 320

Tässä artikkelissa mainitut tuotteet

ILCE-9

Täyden kennokoon peilitön α9-kamera, jossa pinorakenteinen CMOS-kenno

ILCE-7RM2

α7R II, jossa on taustavalaistu täyden koon kuvakenno

DSC-RX1RM2

Ammattilaistason RX1R II -kompaktikamera, jossa 35 mm:n kenno

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

Tomasz Tomaszewski
Alpha Universe

Tomasz Tomaszewski

Puola

Valokuvauksessa minulle merkitsee aiheen sijaan se, mitä kysymyksiä ja ajatuksia se katsojassa herättää.

Näytä profiili

TEST


x