Alpha Universe -tarinan yksityiskohdat
Alpha Universe -tarinan yksityiskohdat
Vastoinkäymisten edessä 

Andrea Frazzetta 

Onko outoa, että valokuvatoimittaja saa inspiraation hetken mielijohteesta julkaistusta selfiestä? Toisaalta elämme outoja aikoja. Harva viime kuukausien aikana otettu kuva on ollut vaikuttavampi kuin omakuva, jonka sairaanhoitaja Alessia Bonari otti 12-tuntisen työvuoronsa päätteeksi COVID-19-pandemian kourissa kärvistelevässä pohjoisitalialaisessa sairaalassa.

”Oli keskiviikko, 11. maaliskuuta 2020”, kertoo kuvajournalisti Andrea Frazzetta. ”Alessian julkaisu oli tavoittanut miljoonat ihmiset koko maassa. Koko päivän pidetyn kasvomaskin jäljet olivat kuin taistelussa saatuja haavoja. Minusta kuva symboloi maailman tapahtumia täydellisesti.”

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 kuva italialaisesta sairaalatyöntekijästä

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/6.3, ISO 400

“Maaliskuun puolessa välissä” Andrea jatkaa, “pohjois-Italiasta oli tullut koko maailman pandemiakeskus. Lombardian alueella, jossa virus alkoi levitä ensimmäisenä länsimaissa, varakas ja kehittynyt terveydenhuolto oli muuttunut taistelutantereeksi.”

Kriisin motivoimana Andrea Frazzetta päätti vastata kriisiin kuten vain kokenut kuvajournalisti osaa: omalla kuvasarjallaan, joka kertoo historiallisista ponnistuksista tappavan viruksen taltuttamiseksi. Hän otti sarjan vaikuttavia henkilökuvia pohjois-Italian sairaaloista pahimman viruksenvastaisen taistelun aikaan. Kuvat julkaistiin New York Times Magazinessa.

Seuraavien viikkojen aikana Andrea kuvasi taistelun eturintaman henkilökuntaa Brescian, Bergamon ja Milanon sairaaloissa ja klinikoilla.

”Ajatus oli hyvin omanlaisensa”, hän kertoo, ”mutta toisaalta impulssi oli kuvadokumenteille ja muotokuville tavallinen – siinä keskitytään toimijoiden kasvoihin kriisin aikana. Sillä tavalla kerromme tarinaa ihmisistä ja inhimillisistä menetyksistä.”

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 kuva hoitajasta riisumassa kasvomaskiaan työvuoron päätteeksi

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/4.5, ISO 400

Andrean sarjan päähenkilöissä oli pelastushenkilöstöä, vapaaehtoisia, siistijöitä, hoitajia, lääkäreitä ja ylilääkäreitä. ”Yhteensä 30 kohdetta, jotka kaikki kuvattiin työvuoron päätteeksi heidän riisuessaan maskinsa. Halusin ikuistaa heidän uupumuksena ja lukea heidän silmistään, mitä he tekivät.”

Andrean kaltaiset kuvajournalistit työskentelevät aina vaarojen liepeillä, ja vaikka tämä ei ollut tavallinen sota-alue, näkymätön vaara oli yhtä todellinen. ”Se oli ehdottoman vaarallista, mutta varauduimme riskeihin mahdollisimman hyvin. Pieni riski on työssämme aina läsnä. Dokumentoimillani kasvoilla näkemäni tuska kyllä pelotti ja järkytti minua. Toivottavasti oma pelkoni näkyy myös kuvissani.”

Andrea kertoo, että kaikki kuvat otettiin yksinkertaisella tekniikalla. ”Käytin yhtä HVL-F45RM-salamaa, jota pidin kädessäni, ja ohjasin sitä langattomalla FA-WRC1M-ohjaimella. Tekniikan piti ajan säästämiseksi olla nopea, mutta halusin myös raakaa estetiikkaa, joka heijastaisi kuvaushetkiä ja -tilanteita. Kaikessa työssäni minulle on tärkeää voida laukaista pieni erillinen salama helposti.”

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 italialainen naispoliisi pukemassa kasvomaskia

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/3.5, ISO 400

Tilanteissa vallitsevien suurten tunteiden lisäksi haasteena oli myös teknologia. ”Suojavarusteiden kanssa kuvaaminen ei ole helppoa", Andrea selittää. ”Maski, käsineet, haalarit ja varsinkin suojalasit haittaavat työtä. Esimerkiksi etsimen kautta kuvaaminen on mahdotonta, vaan on käytettävä monitoria. Lisäksi maski muodostaa psykologisen haasteen. Koska kohteet eivät näe kuvaajan kasvoja, muotokuviin yleensä tarvittavaa ihmissuhdetta on vaikeaa muodostaa.”

Tärkeintä on tietenkin projektin kokonaisuus, mutta Andrea nostaa kohteistaan esille Monica Falocchin ja Marco Rizzin itselleen vaikuttavimpina. ”Monican kuvasta on tullut tälle sarjalle erityisen tärkeä”, hän sanoo. ”Se päätyi New York Times Magazinen kanteen, ja lisäksi se symboloi vastarintaa kriisin hetkellä.”

Monican kuva oli yksi sarjan ensimmäisistä kuvista. ”Sen ansiosta ymmärsin, mihin suuntaan minun piti edetä”, Andrea sanoo. ”Monica tuli ulos teho-osastolta muutamaksi minuutiksi, riisui maskinsa ja katsoi suoraan kohti kameraa. Se katse sisälsi kaiken edeltävän yön tuskan. Kuultuaan kameran napsahduksen hän puki maskin taas kasvoilleen ja palasi potilaidensa pariin tekemään velvollisuutensa.”

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 Marcon muotokuva Papa Giovannin sairaalasta Italiasta

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/5.6, ISO 400

Papa Giovanni XXIII -sairaalan tartuntatautiyksikön johtajasta Marcosta Andrea sanoo: "Kuva on hieman sumea. Se ei minusta ole teknisesti täydellinen, mutta Marcon silmissä näkyvät kaikki tuon hetken tunteet. Ja joskus epätäydellisyys tuo lisäarvoa. Se tuo elämän näkyville.”

Kuten odottaa saattaa, kuvat piti saada valmiiksi paljon nopeammin kuin Andrean työssä yleensä, ja kaiken lisäksi hänen ja hänen kohteidensa väliin jäävistä suojaimista huolimatta. ”Kukin kuva vei vain muutaman minuutin”, hän selittää, ”mutta lyhyestä ajasta huolimatta suhde kohteisiin oli vahva.”

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 kuva kirurgista riisumassa kasvomaskiaan työvuoron päätteeksi

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/4.5, ISO 400

Sony α7R III -kameralla ja FE 24-70mm f/2.8 GM -objektiivilla oli myös tärkeää Andrealle, sillä näin hän pystyi työskentelemään nopeasti ja tehokkaasti haastavassa tilanteessa. ”Tämä yhdistelmä on kevyt, nopea ja luotettava, mikä on ensiarvoisen tärkeää, koska meillä ei ollut aikaa häiritä kohteiden työtä enempää kuin muutaman sekunnin ajan. Tarkentaminen kasvojentunnistuksen avulla oli hyvin tärkeää, jotta kuvaushetkestä saatiin entistäkin nopeampi ja tarkempi, ja 24–70 mm:n polttoväli on minulle täydellinen. Sen avulla voin ajatella muotokuvaa, mutta sillä rajaaminen on siksi joustavaa, että voin antaa kohteelleni kontekstin.”

Italiassa alkaa näkyä merkkejä tavallisen arjen paluusta, mutta Andrea toivoo kuviensa vaikutuksen pysyvän. ”Tämä projekti jää minulle tärkeäksi niin ammatillisesti kuin henkilökohtaisestikin. Kuvat otettiin Italiassa osaksi pysyvää arkistoa, johon kerätään valokuvia pandemiasta. Tästä näkökulmasta valokuvaaminen on hyvin tärkeää. Näiden päivien muiston pitäisi auttaa meitä ajattelemaan parempaa tulevaisuutta. En tiedä, millaista viruksenjälkeinen elämä on, mutta mikään ei palaa ennalleen.”

Esitellyt tuotteet
ILCE-7RM3
α7R III 35mm täyden kennokoon kamera

ILCE-7RM3

SEL2470GM
FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

HVL-F45RM
Ulkoinen salama ja langaton radio-ohjaus

HVL-F45RM

FA-WRC1M

Langaton radiokomentaja

FA-WRC1M

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Andrea Frazzetta
alpha universe

Andrea Frazzetta

Italia

ˮMinulle kuvaaminen edustaa ihanteellista työkalua tutkimiseen. Se on tapa tutustua maailmaan, muihin ja ennen kaikkea itseeni. Jokaisella ˮottamallasiˮ kuvalla myös saat jotain takaisin osallistuessasi tallentamaasi hetkeen ja ilmaistessasi omaa näkemystäsi. Jokainen kuva on kuin kannanotto maailmaan.ˮ

Näytä profiili


x