Valot, kamera, käy!

Chris Raphael 

Vaikka elokuvan näyttelijäkaarti koostuisi tuhansista näyttelijöistä, kulissien takana työskentelee vielä suurempi joukko ihmisiä, jotka vievät tuotannon konseptista elokuvateattereihin ja vielä pidemmälle. Yksi näistä töistä on still-kuvaajan työ. 

”Roolini still-kuvaajana 15 vuoden kokemuksella on saada taltioitua ne kuvat, joilla elokuvaa myydään. Ottamiani kuvia voidaan käyttää sanoma- ja aikakauslehdissä sekä jopa julisteissa tai DVD- ja Blu-ray-levyjen kansissa”, kertoo Chris Raphael.

chris-raphael-sony-alpha-6300-steve-buscemi-copyright-Sony-Pictures-Television

© Chris Raphael/Sony Pictures Television | Sony α6300 + 24-70mm f/2.8 GM | 1/640s @ f/5.0, ISO 1000

Still-kuvaajan taltioimat kuvat ovat olennaisessa roolissa, sillä ne kuvataan korkeampilaatuisina kuin itse elokuva elokuvakameroilla, ja tästä syystä niitä voi käyttää myös valtavina suurennoksina. Still-kuvaajat, kuten Chris, eivät kuvaa ainoastaan muotokuvia näyttelijöistä, vaan he kuvaavat myös itse työskentelyä ja taltioivat otoksia kulissien takaa.

Tämä kuulostaa aivan unelmatyöltä, ja Chrisin intohimolla elokuvia kohtaan, se todella myös hänen tapauksessaan on sitä, mutta myös kovaa työtä. Päivät ovat pitkiä, kuvaukset ennalta-arvaamattomia ja kuvaajalla voi lopulta olla vain sekunteja aikaa ottaa tarvitsemansa kuvat. Hyvä esimerkki tästä ovat perinteisimmät muotokuvat elokuvatähdistä.

 

chris-raphael-sony-alpha-7RII-actor-dressed-as-pilot-poses-for-the-camera

© Chris Raphael | Sony α7R II + 85mm f/1.8 | 1/125s @ f/5.0, ISO 1250

“Tuotantoyhtiö valitsee ajankohdan, jolloin suurin osa näyttelijöistä työskentelee, ja pystytämme siirrettävän studion. Näin oman kohtauksensa kuvauksen jälkeen näyttelijät voivat tulla otattamaan omat muotokuvansa meille. Yhtiö ei ole halukas maksamaan näyttelijöille lisäpäivistä tämän takia, saati maksamaan lisää kaikesta muusta, kuten esimerkiksi generaattoreista, avustajista tai vuokravalaisimista, joten meidän on saatava jotain hyvää aikaan ja nopeasti. Onhan siinä painetta, mutta ehdottomasti hyvää sellaista!”

Miten asiat sitten toimivat kuvaustilanteessa? Miten tehdä oma työnsä, kun kaikki muutkin tekevät omaansa? ”Tavallisesti sijoittaudun A-kameran viereen. Se on oikea paikka. Se on se paikka, josta elokuvantekijä on ensisijaisesti valaissut kuvauspaikan, joten kaikki olennainen tapahtuu suoraan edessä. Nämä ovat myös niitä pääkuvia, joita pyritään taltioimaan – niitä, jotka tiivistävät elokuvan ytimen. Kyse voi olla päähenkilön hetkestä tai jostain reaktiosta, mutta siellä jossain se on ja se on saatava taltioitua”, Chris sanoo.

chris-raphael-sony-alpha-7RII-brad-pitt-dressed-in-1920s-outfit

© Chris Raphael | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/3.2, ISO 4000

”Kun olen tyytyväinen kohtauksen taltiointiin, pyrin saamaan vielä toisen kuvan eri kulmasta, joka todennäköisesti on lähellä B-kameraa, ja voin samalla löytää erinomaisen kuvan kulissien takaa”, Chris selittää.

Kuvat kulissien takaa vastaavat vain noin viittä prosenttia kaikesta, mitä hän tekee, mutta aina on mahdollisuuksia. ”Jos kaikki on hyvin kameranosturien ja valojen kanssa, astun sivuun ja otan suuren laajakuvan”, Chris sanoo. ”Muina hetkinä on mahdollista nähdä kuvaaja tai puomittaja taustalla tai ohjaaja keskittyneenä monitoreiden äärellä yhdessä tuottajien kanssa. Taltioinnit ohjaajista keskustelemassa näyttelijöiden kanssa ovat sellaisia, joista elokuvayhtiöt todella pitävät, mutta niiden kanssa pitää olla todella tarkkana. Nämä ovat vakavia hetkiä, joihin ei voi vain tungetella.”

chris-raphael-sony-alpha-7SII-actor-threatens-a-man-with-a-gun-pointed-in-his-face

© Chris Raphael | Sony α7S II + 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/3.2, ISO 6400

Tämä tuokin meidät Chrisin mukaan kaikkein tärkeimpään asiaan, jota still-kuvaajan on tehtävä, eli pysyä näkymättömänä ja äänettömänä. Vuosien varrella hänen α7R III ‑kameransa ovat auttaneet kummankin vaatimuksen täyttämisessä.

”Vaikka onkin hyvä sijoittua kameraoperaattorin lähettyville, still-kuvaaja ei saisi kuitenkaan olla näyttelijän silmien tasolla. Et yksinkertaisesti halua kohdistaa putkea suoraan näyttelijöitä kohti, sillä se on häiritsevää. Näissä tapauksissa kääntyvä näyttö on todella hyödyllinen: voin piiloutua puomittajan tai skarppaajan taakse ja silti ottaa kuvan – ja vielä täysin huomaamattomasti. Tai voin jopa kuvata etäohjauksella.”

Kun puhutaan huomaamattomana olemisesta, α7R III ‑kameran hiljainen kuvaustila on täysin omaa luokkaansa. ”Käytimme aiemmin apuna sellaista kuin blimp eli isohkoa ääntä eristävää suojusta. Se ei kuinkaan ollut ihanteellinen kuvaamiseen, sillä sitä käyttäessä pystyi näkemään ainoastaan noin 60 prosenttia ruudusta, eikä sen kanssa voinut säätää valotusta tai tarkentaa. Lisäksi se oli suuri ja painava. Käytin blimppejä 10–12 vuotta, mutta kun peilittömät kamerat hiljaisine sulkimineen tulivat markkinoille, suuri taakka putosi kirjaimellisesti hartioiltani”, Chris kertoo.

chris-raphael-sony-alpha-7RII-2-actors-in-costume-sit-in-a-dimly-lit-barn

© Chris Raphael | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/2.8, ISO 800

Onko still-kuvaajan tehtävänä siis ainoastaan dokumentoida tuotantoa? Vai voivatko kuvaajat, kuten Chris, tuoda kuvaukseen mukaan myös omaa luovuuttaan? ”Ilmaisulle on ehdottomasti sijaa”, sanoo Chris, ”vaikka kyse onkin pääasiassa dokumentoinnista tiettyyn pisteeseen saakka. Kun olen saanut otettua pääkuvat muutamassa eri koossa ensimmäisistä otoista, voin alkaa toteuttaa enemmän itseäni.” Kun otetaan huomioon valaistukseen ja sommitteluun liittyvät rajoitukset, pääasialliset keinot, joilla Chris lisää omaa ilmaisuaan kuvaukseen ja saa kuvat nousemaan esiin, koostuvat syväterävyyden tai valotusajan vaihteluista.

Otetaan esimerkkinä vaikka toimintakohtaus. ”Jos näyttelijä on lyömässä nyrkillä tai jos kuvaan takaa-ajoa, en halua vain käyttää 1/500 tai 1/1000 sekunnin valotusaikaa ja pysäyttää kuvaa, vaan haluan taltioida kuvaan energiaa jättäen hieman epätarkkuutta lyöntiin, mutta samalla pitää kasvot tarkkoina. Siksi siirryn noin 1/60 sekunnin valotusaikaan. Sama koskee kiihdyttävää autoa – sen sijaan, että pysäyttäisin auton kuvassa tehden kaikesta staattista ja tylsää, haluan mieluummin välittää kuvassa liikkeen panoroinnin avulla. Se on vain niin paljon mielenkiintoisempaa”, hän sanoo.

chris-raphael-sony-alpha-7SII-jackie-chan-kneels-by-a-building-following-an-explosion

© Chris Raphael | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/4.0, ISO 6400

Chrisin lähestymistapa elokuvien toimintakohtauksiin perustuu hänen urheilukuvaushistoriaansa, vaikkakin myös muoto- ja muotikuvauksen parissa vietetyt vuodet auttavat häntä näyttelijöiden muotokuvatyyppisissä kuvaustilanteissa. ”Pääsin töihin suureen urheilualan yritykseen ja päädyin myöhemmin avustamaan muotokuvaajia. Olen myös tehnyt kuvausalan töitä teatteriyritykselle: pääsin mukaan tutun tuttuni tuottaessa elokuvaa (Rakkautta ja muita katastrofeja) Lontoossa. Elokuvatyöni lähti tästä vyörymään lumipalloefektin lailla, mikä on mahtavaa, sillä kirjaimellisesti saan kuvata joka kerta jotain erilaista ja työskennellä mahtavien tiimien kanssa.”

Chrisin mukaan monipuolinen kokemus auttaa häntä käsittelemään eri aiheita ja tilanteita elokuvan kuvaustilanteessa. ”Mikä tahansa työ voi olla sekoitus heikkoa valaistusta, toimintaa, muotokuvia ja maisemia, mutta aiemman kokemuksen ansiosta sitä mukautuu tilanteisiin nopeasti ja osaa olla tarkkana, ettei hyviä otoksia mene sivu suun, mikä on ratkaisevan tärkeää. Elokuvayhtiö voi olla satsannut elokuvan tekoon miljoonia dollareita, eikä heillä ole aikaa tai resursseja tehdä kohtauksia uudestaan vain siksi, että kuvaaja keskittyi kameraansa. Kuvaajan tulee vain tietää, mitä valotusaikaa tai objektiivia käyttää, ja olla valmis. Mokailuille ei yksinkertaisesti ole sijaa!”

Tässä artikkelissa mainitut tuotteet 

ILCE-7RM2

α7R II, jossa on taustavalaistu täyden koon kuvakenno

ILCE-7SM2

Täyden koon kennolla varustettu E-tyypin α7S II -kamera

ILCE-6300

α6300 E-tyypin kamera, jossa APS-C-kenno

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL85F18

FE 85mm F1.8

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55mm:n F1,8 ZA

Chris Raphael
Alpha Universe

Chris Raphael

UK

Still-kuvaus on paras valokuvauksen ala, jossa olen työskennellyt. Jokainen päivä kuvauksissa on erilainen, ja nautin yhä työstäni…

Näytä profiili


x