Muutoksentekijä

Kaisa Lappalainen

ˮTee enemmän.ˮ Se on paras neuvo villieläinkuvaajalle, ja sitä menetelmää Kaisa Lappalainen on käyttänyt kautta työuransa. Näin hän teki myös viimeisimmässä projektissaan, jossa hän keskittyi Tasmanian kylmän ilmanalan sademetsiin ja niiden asukkaisiin.

Mitä sitten pitäisi tehdä enemmän ja miten? Kaisalle se tarkoittaa maantieteellistä etenemistä, luovempaa toimintaa ja valokuvien poliittisia vaikutuksia.

kaisa lappalainen sony alpha 9 pieni nisäkäs istuu aloillaan viidakossa

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/640s @ f/2.8, ISO 2000

Kaisa on kokenut matkanjohtaja, joka on järjestänyt useita safarimatkoja Afrikkaan. Hän on kuvannut luontoa 15-vuotiaasta lähtien. Aluksi hänellä oli käytössään vanha ja kulunut DSLR-kamera, mutta viime aikoina hän on siirtynyt Sony α9:ään.

Tasmaniaan hän päätyi kuitenkin aivan eri syystä. ˮOlin menossa Australiaan ystäväni häihinˮ, hän kertoo. ˮAjattelin, että kun kerran lennän sinne 20 tuntia, minun pitäisi tehdä matkalla myös jotain muuta. En ollut käynyt Tasmaniassa koskaan aiemmin, mutta alueen ympäristö kiehtoi minua. Maailmassa on vain muutama paikka, josta löytyy kylmän ilmanalan sademetsiä. Halusin kokea ne ja nähdä kaiken omin silmin.ˮ

 

kaisa lappalainen sony alpha 9 pieni nisäkäs avoimella niityllä

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 85mm f/1.4 GM | 1/2500s @ f/2.0, ISO 100

Kaisa tunsi välitöntä yhteyttä Tasmaniaan luonnonsuojeluasioiden vuoksi. ˮHakkuut aiheuttavat suuren uhkan Tasmanialleˮ, hän selittää, ˮja meillä Suomessa on itse asiassa sama ongelma – molemmissa maissa kasvatetaan metsää ja tehdään vessapaperia! Suurena erona on, että Tasmaniassa yritykset ovat tulleet maahan ja hakkaavat tuhansien vuosien ikäisiä puita, jotta ne voivat istuttaa lisää eukalyptusta. Metsät ovat erilaisia, mutta ongelmat ovat samoja. Elinympäristön katoaminen vaarantaa aina myös eläinlajien säilymisen.ˮ Kaisa päätti tehdä aluetta kuvaavan projektin voidakseen levittää viestiä alueen tapahtumista.

kaisa-lappalainen-sony-alpha-9-tasmanialainen lintu seisoo yksin avoimessa maisemassa

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/1250s @ f/5.6, ISO 400

Kun kyseessä on viestin välittäminen visuaalisesti, Kaisa on kehittänyt dokumentaarisemman tarinankerrontatyylin. ˮKonteksti on tärkeäˮ, hän kertoo. ˮSen avulla ihmiset näkevät eläinlajin, mutta myös maiseman ja eläinten elinympäristön.ˮ

Siksi Kaisan mielestä on tärkeää, että hän ei keskity vain lähikuviin. Tässä jotkut kuvaajat tekevät hänen mielestään virheen kuvatessaan eläimiä ja liikettä.

kaisa lappalainen sony alpha 9 parvi tasmanialaisia lintuja istuu kärsivällisesti pitkässä ruohossa

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/320s @ f/2.8, ISO 320

ˮMinusta villieläinkuvaajien pitäisi käydä läpi kolme vaihettaˮ, Kaisa selittää. ˮEnsimmäisessä vaiheessa pyritään pääsemään mahdollisimman lähelle eläintä ja täyttämään kuva, kuten muotokuvassa. Kun se on tehty, toisessa vaiheessa kohde pitää tallentaa omassa ympäristössään, jolloin saat mukaan kontekstin. Kolmannessa vaiheessa voit tehdä kokeiluja panoroinnilla tai alhaisemmilla sulkimen nopeuksilla, mikä antaa tulokseksi taiteellisemman ja vähemmän dokumentaarisen vaikutelman. Tämän vaihtelun avulla saat luotua paremman projektin.ˮ

kaisa lappalainen sony alpha 9 nokkasiili haistelee maata etsien ruokaa

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/1250s @ f/2.8, ISO 400

Tätä menetelmää varten tarvitaan useita erilaisia objektiiveja. Kaisa luottaakin yleensä kolmeen objektiiviin: FE 16-35mm f/2.8 GM:ään, FE 70-200mm f/2.8 GM OSS:ään ja FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS:ään. Niiden avulla hän voi kuvata niin superlaajakuvalla kuin superteleobjektiivillakin.

ˮHaluan kuljettaa kaikkea mukananiˮ, hän selittää, ˮja nopeuden vuoksi minulla on kaksi α9-runkoa. Normaalisti minulla on 100–400 mm:n objektiivi yhdessä rungossa ja 70–200 mm:n objektiivi toisessa, mutta monet Tasmanian kuvista on otettu uudella FE 400mm f/2.8 GM OSS:lä, joka on aivan uskomaton.ˮ

Mitä hyötyä useiden runkojen käyttämisestä sitten on? Kaisa kertoo: ˮVoin reagoida paljon nopeammin kuin jos vaihtaisin objektiiveja. Eläimet ovat nopeita ja niiden käyttäytyminen vaihtelee, joten usein minulla ei ole tarpeeksi aikaa vaihtaa lasia.ˮ

Kaisan mukaan useiden runkojen ja objektiivien kuljettaminen on mahdollista vain, koska hän on siirtynyt pienempään ja kevyempään Alpha-sarjaan. ˮNormaalisti 400 mm:n objektiivin odottaisi olevan painava, mutta nyt voin käyttää sitä ilman mitään tukiaˮ, hän selittää.

kaisa lappalainen sony alpha 9 kaksi kengurua taistelee valta-asemasta

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/800s @ f/2.8, ISO 1600

Kaisa jatkaa: ˮSiirtyminen α9-kameraan on ollut valtava askel eteenpäin vanhan DSLR-kamerani suorituskyvystä. En voisi kuvitellakaan palaavani entiseen. Ennen kaikkea tämä johtuu uuden kamerani automaattitarkennuksesta, mikä on elintärkeä kuvatessani villieläimiä. Voin luottaa siihen, että se tarkentaa lentävään tai juoksevaan eläimeen ja säilyttää tarkennuksen.ˮ

Hän jatkaa: ˮKäytän joko jatkuvaa automaattitarkennusta ja laajaa aluetta liikkeen ja vaikeasti ennustettavien kohteiden kuvaamiseen, tai yksittäistä automaattitarkennusta ja paikannusaluetta muotokuviin. On upeaa, että voin zoomata livenä ja tarkistaa, että kuva on tarkka juuri niistä kohdista kuin haluat. Kun vien DSLR-kuvaajia retkille, minä onnistun kuvissani joka kerta, kun taas he jäävät ilman kuvia.ˮ

Mitä vaikutusta Kaisa toivoo projektillaan olevan?

ˮViime kädessä haluan saada ihmiset ymmärtämään, että heidän toiminnallaan on seurauksia kautta linjan. Meidän on ymmärrettävä, että taistelu on samanlainen niin kotikonnuillamme kuin maapallon toisella puolellakin. Meillä on kauniita ympäristöjä, mutta ne katoavat, jos emme muuta käyttäytymistämme.ˮ

Tässä artikkelissa mainitut tuotteet

ILCE-9

α9 – mukana täyden koon pinorakenteinen CMOS-kenno

ILCE-9

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2,8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

Kaisa Lappalainen
Alpha Universe

Kaisa Lappalainen

Suomi

Uhanalaisten lajien kuvaaminen niiden luonnollisessa elinympäristössä inspiroi minua. Tiedän, että eläimet tai niiden ympäristöt eivät välttämättä säily tuleville sukupolville. Sen takia on entistäkin tärkeämpää jakaa kuvia kauniista planeetastamme ja sen erilaisista ympäristöistä.

Näytä profiili


x