Alpha Universe -tarinan yksityiskohdat
Sen uskoo kun näkee

Alin Popescu

"Infrapunakuvissa näkyy rinnakkaismaailma,” kertoo Alin Popescu. "Vaikka se on olemassa silmien edessä, sitä ei voi nähdä." Juuri tällaista infrapunakuvaaminen on. Tavallisesta kuvaamisesta poiketen se tuo näkyviin epätavallisia asioita. Ne ovat olemassa, mutta ne pysyvät piilossa. Kunnes ne tuodaan näkyviin käyttämällä tarvittavia välineitä.

Alin Popescun Sony Alpha 6000 -kameralla kadusta ottama infrapunakuva, jonka etualalla näkyy sininen polkupyörä.

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/125s @ f/8,0, ISO 160

Tällaiseen toiseen maailmaan kätkeytyvän kauneuden näkeminen ei edellytä ulottuvuuksia halkovaa lasersädettä. Infrapunavaloa tallentava kamera riittää. Alinin valinta on Sony α6000. Kameroiden muuntaminen kuvaamaan tällä tavalla tai infrapunasuodattimen käyttäminen ei ole uutta valokuvaamisen alalla. Alinin ratkaisulla käyttää Sonyn peilitöntä runkoa on useita etuja.

"Kun siirryin DSLR-kameroista peilittömään tekniikkaan, aloin nauttia kuvaamisesta enemmän. Aluksi käytin α6000-kameraa ja sen jälkeen α7s-, α7R II- ja nyt α9-mallia. Hankkiuduttuani eroon DSLR-varusteista jäin kaipaamaan infrapunakameraksi muuntamaani runkoa, joten muunsin α6000-rungon."

Alin Popescun Sony Alpha 600 -kameralla kanavasta ottama infrapunakuva, jossa näkyy tumma taivas ja pörröisiä valkoisia pilviä.

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/125s @ f/10, ISO 160

Miksi muuntaa runko sen sijasta että kuvaisi käyttämällä suodattimia? "Muunnetulla kameran rungolla saa parhaita infrapunakuvia. Jos kuvaa kiinnittämällä objektiiviin suodattimen, suuri osa infrapuna- ja näkyvästä valosta ei pääse kameraan saakka, joten täytyy käyttää 20–30 sekunnin valotusaikaa ja jalustaa. Kun kamera muunnetaan, sen kuvakennon edestä poistetaan ultravioletti- ja infrapunavalosuodatin. Sen tilalle vaihdetaan vain ultravioletti- ja näkyvän valon suodatin, joten kamera näkee infrapunavalon ja sillä kuvataan tavalliseen tapaan."

Alinia on aina kiinnostanut sellaisten kohteiden kuvaaminen, jotka eivät innosta muita. Kun HDR-kuvaaminen tuli käyttöön, lähdin mukaan. Mutta kun muut tekivät samoin, käänsin sille selkäni", hän naurahtaa. "Infrapunakuvaaminen on tehnyt minuun pysyvän vaikutuksen, koska se on epätavallista. Vaikka useimmat tietävät, miten kauniilta puiden kirkkaat lehdet ja tumma taivas näyttävät infrapunakuvissa, niissä näkyy yllättävän paljon muutakin."

alin-popescu-sony-alpha-6000-infrared-shot-palm-trees-in-a-large-greenhouse

© Alin Popescu | Sony α6000 + E PZ 16-50mm f/3.5-5.6 OSS | 1/60s @ f/3.5, ISO 640

Selvitimme, mistä on kysymys. "Erilaiset materiaalit heijastavat infrapunavaloa eri tavoin", kertoo Alin, "samoin ihmisten vaatteet, maalatut rakennukset ja jopa kukat." Infrapunavalossa kuvatussa kukassa näkyy joskus kuvioita, jotka saavat huomion kiinnittymään meteen ja siitepölyyn. Ne ovat kuin lentokentän laskeutumisvalot, mutta ne on tarkoitettu mehiläisille. Juuri tätä yritän näyttää kuvieni avulla: miltä maailma näyttää katsottuna erilaisilla silmillä."

 

Alin Popescun Sony Alpha 6000 -kameralla aavikolla seisovasta talosta ja sen viereisestä puusta ottama infrapunakuva.

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/160s @ f/8,0, ISO 100

Muunnetussa peilittömässä kamerassa hämmästyttää se, että rinnakkaismaailma saadaan näkyviin reaaliaikaisesti EVF-etsimen avulla. "Tämä on keskeinen ero DSLR-kameroihin verrattuna, ja sillä on suuri merkitys", muistuttaa Alin. "Kun näkee, millainen kuvasta tulee, tietää jo etukäteen, tuleeko infrapunakuvasta hyvä vai ei. Lisäksi huomaa, mitkä ratkaisut toimivat ja mitkä eivät. Infrapunakuvaaja on varsin pitkälle kellonajan ja sään armoilla. DSLR-kameralla kuvattaessa täytyy laukaista ja toivoa parasta, ellei kohde ole täysin tuttu, ja sitä se harvoin on, koska sitä ei voi nähdä."

 

Alin Popescun Sony Alpha 6000 -kameralla pellon keskellä sijaitsevasta pienestä rakennuksesta ottama infrapunakuva.

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/400s @ f/8,0, ISO 100

Infrapunakuvaaminen eroaa tavallisesta valokuvaamisesta ajan ja sään suhteen. Paras ajankohta kuvaamiseen on täysin toinen. "Tärkein infrapunavalon lähde on aurinko, joten siinä mielessä infrapunakuvaaminen muistuttaa tavallista kuvaamista. Toisaalta pilvisenä päivänä tai auringon paistaessa matalalta ei saa hyviä kuvia, joten täytyy ajatella uudella tavalla."

Alin Popescun Sony Alpha 6000 -kameralla järven rannalla kasvavista puista ottama infrapunakuva.

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/320s @ f/8,0, ISO 100

Hän jatkaa: "Yleensä ollaan sitä mieltä, että keskellä päivää ei saa hyviä kuvia, koska aurinko paistaa kirkkaasti ja kontrastia on liikaa, mutta juuri silloin infrapunavalo heijastuu kauniisti. Tämä sotii kaikkia tavallisen valokuvauksen sääntöjä vastaan, mutta niin se vain on."

"Se hyvä puoli tässä on, että voi kuvata pidempään", kertoo Alin. Matkalla oltaessa voi kuvata aamulla tavallisella kamera ja aloittaa infrapunakuvaamisen, kun aurinko nousee korkeammalle."

Alin Popescun Sony Alpha 6000 -kameralla lammaslaumasta, paimenesta ja puisesta vajasta ottama infrapunakuva.

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/60s @ f/10, ISO 100

Tällaisessa kuvaamisessa peilittömästä rakenteesta on hyötyä. Sen ansiosta koko on pienempi ja kamera on kevyempi kuin DSLR-mallit. "Kun infrapunakuvaamisessa käytetään α6000-mallin kaltaista peilitöntä ja helposti mukana kulkevaa kameraa, sillä ei välttämättä kuvata usein, mutta kun näkee kohteen, josta tietää saavansa upean kuvan, kamera on varmasti mukana."

 

*Sony tai sen valtuutetut huoltokorjaamot eivät voi muuntaa kameraa infrapunakameraksi. Sony ei voi neuvoa, kuinka laitteisiin tehdään muutoksia. Omistaja vastaa niiden seurauksista.

Esitellyt tuotteet
ILCE-6000
Alpha 6000 E-mount -kamera ja APS-C-sensori

ILCE-6000

SEL1635Z
Vario-Tessar® T* FE 16-35mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

SELP1650
E PZ 16–50 mm F3,5–5,6 OSS

SELP1650

Aiheeseen liittyvät artikkelit


x