Huomaa erityinen 

Andreas Hemb 

Kuten kuka tahansa luonnontieteen opiskelija osaa kertoa, muutos on jatkuvaa. Mukautuminen ja innovaatiot luovat uusia aloja ja lajit nauttivat monimuotoisuudesta. Voisiko sama koskea myös villieläinkuvausta? Kamerateknologian ansiosta nykyisin on entistä helpompaa ottaa teräviä ja yksityiskohtaisia kuvia, joten täytyykö meidän erottua joukosta tekemällä jotain aivan erilaista? Viime vuosien aikana villieläinkuvauksen ammattilainen Andreas Hemb on pyrkinyt tekemään juuri niin.

andreas-hemb-sony-alpha-9-a-heron-takes-off-from-the-water-with-a-strong-sunset-behind

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/1000s @ f/4.0, ISO 100

”Joissakin töissäni”, Andreas selittää, ”olen siirtynyt kauemmas puhtaista dokumenttikuvista ja yrittänyt löytää toisen näkökulman villieläinkuvaukseen. Pyrin ennemminkin tallentamaan tunteen, joka paikasta syntyy. Kutsun sitä unen ja todellisuuden väliseksi rajaksi, ja siinä on kyse enemmänkin tunteiden herättämisestä kuin eläimen kuvaamisesta. Olet ehkä nähnyt ’normaaleja’ kuvia tuhansia kertoja, mutta on paljon mielenkiintoisempaa, jos asiat pystyy näyttämään toisella tavalla.”

Andreasilla on tausta erilaisten kuvaustyylien parissa, joten hän pystyy venyttämään perinteisen villieläinkuvauksen rajoja. Hän on työskennellyt aiemmin maisemakuvaajana, ja maisemakuvien ja hänen nyt luomiensa kuvien välillä on paljon yhtäläisyyksiä.

”Villieläinten tarkkailu on aina kiinnostanut minua”, hän kertoo, ”ja siirtyminen villieläinkuvaukseen sai alkunsa maisemakuvauksesta, jossa halusin luoda paremman yhteyden kohteeseen ottamalla kuvaan mukaan jotain elävää. Maisemat olivat todella kauniita, mutta minusta niistä puuttui jotain. Elämä tuo kuvaan aina dynaamisuutta ja parantaa kokemusta.” 

andreas-hemb-sony-alpha-9-a-bird-shrouded-in-mist-stares-at-the-photographer

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/500s @ f/4.0, ISO 125 

Vaikka Andreas hyödyntää maisemakuvauksen perusteita, hänen kokemuksensa villieläinten kuvauksesta takaa, että hän saa parhaat kuvat. ”Käytössä ovat kaikki valokuvauksen normaalit näkökulmat, kuten valon ja taustan ymmärtäminen. Sen lisäksi eläin on kuvattava erityisellä hetkellä. Sinun on siis sulauduttava ympäristöön ja saatava eläin hyväksymään läsnäolosi: on päästävä tarpeeksi lähelle kuvan ottamista varten ja myös ymmärrettävä eläimen käyttäytymistä – sen liikkeitä, reagointia ympäröiviin asioihin. Näin voit ennakoida, koska kuvattava hetki voi olla ohi todella nopeasti.”

Viime aikoina Andreas on kuvannut kotimaassaan Ruotsissa ja Floridassa joko α7R III- tai α9-kameralla ja tuottanut upean valikoiman taiteellisia luontokuvia. Esimerkiksi käyttäessään panorointitekniikoita kalaa nappaavaan lumihaikaraan ”seurasin sitä suljinnopeudella 1/60 sek,” hän selittää, ”mikä on paljon hitaampi kuin yleensä käytän villieläinkuvissa. Tarkoituksellinen liike-epäterävyys jättää pään teräväksi, joten näet, mikä se on, mutta siipi ja tausta sumentuvat.” 

andreas-hemb-sony-alpha-9-a-bird-takes-off-from-a-lake-with-a-fish-in-its-beak

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 100

Panorointia helpottaa merkittävästi Alphan sisäinen kuvanvakautus (IBIS). ”Etsin kohteiden liikettä, mutta en täydellistä epätarkkuutta. Etsin liikettä eri tavoin, mutta lähes aina IBIS-toiminnosta on apua. Haluan useimpien kuvieni olevan teräviä, mutta liikettä on oltava oikeassa paikassa. Näin kuvasta löytyy kontrastia, joka kiinnittää huomion. Panoroinnissa on myös todella kätevää, että voin käynnistää IBIS-tilan vain huomatakseni, että haluankin vakautusta vain yhdellä akselilla, ja voin vaihtaa asetuksen suoraan objektiivissa, kuten GM 400mm f/2.8:ssa. Tämä on todella nopeaa.”

Näissä kuvissa Andreas luottaa myös muihin Alphan ominaisuuksiin, kuten elektronisen etsimen välittömään palautteeseen ja hiljaiseen kuvaustilaan. ”Hiljaisuus on todella tärkeää villieläinkuvauksessa”, hän selittää, ”koska muuten kohde saattaa pelästyä. Mekaaninen suljin voi kuulostaa aseen laukaisulta, mutta α9-kameran avulla voin kuvata nopeudella 20 fps, eivätkä eläimet huomaa sitä lainkaan.” 

andreas-hemb-sony-alpha-9-a-silhouette-of-2-lions

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/2.8, ISO 4000

Siluettikuvissa ja taustavalaistuissa kohteissa elektronisesta etsimestä ja histogrammista on todella hyötyä, hän sanoo, ”koska niistä saan välittömän palautteen ja tiedän vaistomaisesti, kuinka valoa on säädettävä joko manuaalisesti tai valotuksen kompensoinnin avulla. Kuvaaminen auringon ollessa matalalla on paljon helpompaa, eikä silmiinkään satu! Hiljainen suljin, IBIS ja elektroninen etsin toimivat hyvin yhdessä pienen kulman kuvissa, kuten kuvatessani siluetteja kahlaajalinnuista ja joutsenista kimaltelevassa vedessä, jossa käytin kelluvaa piilopaikkaa päästäkseni lähelle lintuja.”

andreas-hemb-sony-alpha-7RM3-reflection-of-trees-in-water-hiding-an-alligator-that-appears-to-be-upside-down

© Andreas Hemb | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/25s @ f/10, ISO 100

Toisessa hänen Floridassa ottamassa kuvassaan näkyy alligaattori uimassa tyynessä heijastuksessa. Kuvassa Andreas on fiksusti kääntänyt taustan. Ensin näet puut ja taivaan, ja vasta sitten alligaattorin. Koet lähes alkukantaisen shokin, kun huomaat pedon. ”Tämä on todella yksinkertainen tekniikka”, hän nauraa, ”ja se tuottaa todellisen yllätyksen. Se on esimerkki yksinkertaisesta tavasta tehdä jotain erilaista, Toivottavasti se pysäyttää sinut muiden kuvien tavoin, saa sinut ajattelemaan villieläinten kauneutta ja pohtimaan, kuinka voisimme säilyttää ne myös tuleville sukupolville.”

Esitellyt tuotteet

ILCE-9

α9 – mukana täyden koon pinorakenteinen CMOS-kenno

ILCE-9

ILCE-7RM3

α7R III – 35 mm:n täyden kennokoon kamera, jossa automaattitarkennus

ILCE-7RM3

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2,8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL14TC

1,4x teleobjektiivi

SEL14TC

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Andreas Hemb
alpha universe

Andreas Hemb

Ruotsi

Kuva voi sisältää niin paljon muutakin kuin heijastuksen ympäristöstämme. Pyrin pääsemään irti valokuvauksen dokumentaarisesta puolesta: kuvan tulisi tarjota tunteita.

Näytä profiili


x