Tarinankertoja

Amedeo Novelli

Valokuvaus on viestinnän taidetta. Puhtaimmillaan se on idean matka valokuvaajan mielestä katsojan mieleen. Idea voi olla mikä tahansa, yksinkertainen tai monimutkainen, dokumentaarinen tai kaupallinen, mutta se, kuinka selkeästi se välitetään, riippuu valokuvaajan osaamisesta.

amedeo novelli sony alpha 7RII mies hyppäämässä katukivien yli

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/800s @ f/2.0, ISO 400

Amedeo Novelli hyödyntää vankkaa taustaansa kuvajournalistina sekä Sony Alpha -kameroita ja -objektiiveja kaupallisissa ja muotitöissään, joissa hän luo selkeitä ja vahvoja viestejä asiakkailleen.

"Kun teen kaupallisia töitä, autan asiakkaitani viestimään arvojaan kuvieni avulla, ja pidän siitä todella paljon. Eräs työni parhaita puolia on oman kuvausvisioni yhdistäminen brändin ja kampanjan visioon".

amedeo novelli sony alpha 7RII mies kävelee kohti kuvaajaa sillan yli

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/2500s @ f/1.8, ISO 200

Tietysti Amedeon ja asiakkaan välillä on aina viestintätoimisto, joka määrittää projektin puitteet, "joista ei voi poiketa. Mutta tämä on aloituspiste jokaiselle esituotantokokoukselle, ja tämän pohjalta valokuvaajan luovuus tulee sitten peliin."

amedeo novelli sony alpha 9 tyttö roikkuu neonvaloista tehdyssä koripallorenkaassa

© Amedeo Novelli | Sony α9 + 35mm f/1.4 ZA| 1/160s @ f/4.5, ISO 200

Amedeo imee vaikutteita kaupallisiin töihinsä useista eri lähteistä, jotka kaikki auttavat häntä visuaalisena tarinankertojana ja ideoiden välittäjänä. Hänen isoisänsä oli laivainsinööri, joka matkusti ympäri maailmaa ja kuvasi tuhansia kuvadioja, jotka hän jätti Amedeolle "Rolleiflex-kameransa ja ennen kaikkea intohimonsa kuvia kohtaan lisäksi".

Amedeo aloitti valokuvaajana miltei vahingossa, kun hän lähti opiskeluvuosinaan reppureissaamaan Kaakkois-Aasiaan ja rahoitti matkansa myymällä kuvia lehdille.

Amedeon mukaan "kuvajournalismi on opettanut minulle, että minkä tahansa projektin tulisi aina alkaa kunnon valmistelulla. Tässä valmistelussa ei ole kyse pelkästään visuaalisesta tutkimustyöstä ja ideoista, vaan kaikkein tärkeintä on tuntea tarinat, ihmiset ja brändit, joiden kanssa olen tekemisissä". Kaupallisissa töissä tämä tarkoittaa hänen mukaansa tuotteen arvojen tarkastelua ja niiden selittämistä kuvien avulla.

amedeo novelli sony alpha 9 tyttö seisoo neonvaloista tehtyjen enkelin siipien edessä

© Amedeo Novelli | Sony α9 + 24mm f/1.4 GM | 1/160s @ f/3.2, ISO 200

Amedeo lisää, että tietysti omien vaikutteiden tuominen – alitajuisesti tai aktiivisesti – projektiin "tarkoittaa luonnollisesti myös sitä, että jokainen valokuvaaja tuo oman lisänsä asiakkaan toimeksiantoon ja luo oman ainutlaatuisen visionsa. Uskon vahvasti, että kulttuuri, tekninen koulutus ja kokemus ovat kaikki olennaisia osia tässä. Minä esimerkiksi tuon mukanani intohimoni journalismia ja tiedon välittämistä kohtaan sekä omien sosiaalisten kuvausprojektieni ja katukuvausprojektieni elementtejä."

amedeo novelli sony alpha 7RII lintuperspektiivistä kuvattu mies katsomassa ylös ja ikkunaan heijastuneena

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/3200s @ f/1.8, ISO 200

Kaupallisissa muotikuvauksissa on Amedeon mukaan erittäin tärkeää "luoda yhteys tuotteen ja yleisön välille, eli niille ihmisille, joille se on tarkoitettu, ja pyrkiä saamaan heissä aikaan myönteisiä tunteita." Hänelle tämä tarkoittaa usein kontekstin lisäämistä kuviin, jotta niistä saadaan todenmukaisempia, hän keskittyy mallien lisäksi myös tiloihin, joissa he ovat, ja elämiin, joita he kenties elävät.

amedeo novelli sony alpha 7RII mies seisoo tiiliseinäisellä kujalla katsoen valokuvaajaa

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/1600s @ f/1.8, ISO 50

"Kokemukseni katukuvaamisesta ja reportaaseista vaikuttavat aina kaupallisiin töihini, joita harvoin tehdään studioissa: useimmiten kuvaan niitä kaupoissa, kodeissa ja toimistoissa, en niinkään suoraan kadulla. Tavoitteena on asettaa mallit ja tuotteet todelliseen kontekstiin. Ja vielä parempaa on, jos kuvat voivat myös kertoa pieniä tarinoita."

amedeo novell sony alpha 9 tyttö seisoo delin tiskin edessä vaaleanpunaisessa hupparissa

© Amedeo Novelli | Sony α9 + 24mm f/1.4 GM | 1/160s @ f/5.0, ISO 200

Kuvajournalistisella taustallaan leikittelevä sekä katukuvauksen ja yhteiskunnallisten dokumentaarikuviensa teemoja kanavoiva Amedeo käyttää mielellään laajakuvaobjektiiveja, "etenkin FE 16-35mm f/4 ZA OSS, FE 24mm f/1.4 GM ja FE 35mm f/1.4 ZA, ovat mieleeni, sillä niiden avulla voin esittää kohteen kontekstissa ja hyödyntää ympäristöä", mutta hänen kalustossaan on myös perinteisempiä muotokuvaobjektiiveja, esimerkiksi FE 55mm f/1.8 ZA ja FE 85mm f/1.4 GM.

Kaikkein tärkeimpiä ovat kuitenkin kamerat, joiden avulla hän voi yhdistää vaikutteensa ja luoda tarinansa: α9 ja α7R III. Mutta mikä houkuttelee peilittömien runkojen käyttöön tällaisissa töissä? Amedeo kertoo, että laatu on valtava tekijä.

amedeo novelli sony alpha 7RII mies seisoo laatikon päällä ja katsoo alas kohti lattiaa

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/1250s @ f/1.8, ISO 50

"Sonyn kennot takaavat erinomaisen tiedostolaadun. Kameran pienen koon ansiosta voin olla entistä huomaamattomampi ja liikkua paremmin kohteiden kanssa, mutta minut vakuutti heti ennen kaikkea peilittömän järjestelmän perusidea. Ajatus siitä, että viimeinkin näen sähköisessä etsimessä reaaliaikaisesti vaikutukset valinnoistani sulkimen ja aukon suhteen, on todella uskomaton. Olen rakastanut tätä lähestymistapaa siitä saakka, kun käytin ensimmäisen kerran Sony NEX 3 -kameraa. Kun RX-1 ja α7 tulivat markkinoille, jätin järjestelmäkamerat lopullisesti."

Tässä artikkelissa mainitut tuotteet

ILCE-9

Täyden kennokoon peilitön α9-kamera, jossa pinorakenteinen CMOS-kenno

ILCE-9

ILCE-7RM2

α7R II, jossa on taustavalaistu täyden koon kuvakenno

ILCE-7RM2

SEL24F14GM

FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL35F14Z

FE 35mm f/1.4 ZA

SEL35F14Z

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55mm:n F1,8 ZA

SEL55F18Z

Amedeo Novelli
Alpha Universe

Amedeo Novelli

Italia

Viime kädessä valokuvalliset tutkimukseni keskittyvät aina ihmisiin. Jos minun olisi pakko antaa jokin määritelmä, käyttäisin todennäköisesti sanaa sosiaalinen, joskin hyvin laajassa merkityksessä. Kaikki ihmisissä kiinnostaa minua, aina tunteista suhteeseen ympäristöön. Valitsin peilittömän järjestelmän, koska sen avulla voin olla sekä hienovaraisempi että reagoivampi yrittäessäni ymmärtää tunteita, joita haluan kuvillani välittää. Jahtaan valoa ikuisesti. Valo tekee tavallisesta taianomaista. – Trent Parke

Näytä profiili


x