Alpha Universe -tarinan yksityiskohdat
Kaupungin tarinan kertominen 

İlkin Karacan Karakuş 

”Matkakuvien kautta näemme upeita osia maailmasta kauempaa”, sanoo İlkin Karacan Karakuş, “´”mutta todella hyvä matkakuva houkuttelee katsojan varaamaan lennon kohteeseen.”

Vaikka Ilkin on matkustanut työnsä vuoksi ympäri maailman, parhaiten hän tuntee kotikaupunkinsa Istanbulin, jossa hän on myös luonut joitakin ikonisimmista kuvistaan. İlkin on kuvannut monivivahteisen kaupungin kaduilla jo vuosien ajan, ja hänen työnsä todistavat, että paikan tuttuus voi tehdä kuvista entistäkin vangitsevampia.

”Tutustun paikan luonteeseen ja selvitän, miten se reagoi valoon ja vuodenaikoihin”, İlkin selittää. ”Sopivatko esimerkiksi historiallinen Ortaköyn moskeija ja Bosporin silta kuvattavaksi auringonlaskun aikana vai näyttävätkö ne paremmilta auringon noustessa? Vain arvioimalla kaikkia näitä tekijöitä”, hän sanoo, ”voin olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan oikeiden varusteiden kanssa – ja juuri siinä on mahdollisuuteni todella vaikuttaa ihmisiin.”

İlkin Karacan Karakus sony A7RM3 timelapse-video verikuusta moskeijan yllä istanbulissa

© İlkin Karacan Karakuş | Sony α7R III + FE 70-200mm f/4 G OSS | 0.4s @ f/8.0, ISO 400

Hyvä esimerkki tästä harkitusta lähestymistavasta on İlkinin timelapse-kuva verikuusta – tilanteesta, joka tapahtuu vain 149 vuoden välein – laskemassa kuuluisan Galatan tornin taakse. İlkin rajasi tornin 200 millimetriin, mutta antoi kuulle riittävästi tilaa sommittelussa, jotta se pystyi liikkumaan kuvassa alaspäin. Tätä varten hän käytti Alpha 7R III -kameransa intervallikuvaustilaa ja asetti sulkimen laukeamaan muutaman minuutin välein koko tapahtuman ajan. ”Kuvat yhdistettiin myöhemmin muokkausvaiheessa”, hän selittää, ”mutta varsinainen temppu oli tietysti päästä paikan päälle ottamaan vaadittavat kuvat. Tutkin paikkaa hyvissä ajoin etukäteen, jotta opin ymmärtämään sitä. Kävin kyseisessä paikassa monta kertaa ja kuvasin muita kuun vaiheita, jotta tiesin, mikä toimisi ja missä minun pitäisi olla. Kun heräsin seuraavana päivänä, huomasin, että monet kansalliset ja kansainväliset tiedotusvälineet olivat käyttäneet kuviani, ja se teki minut todella iloiseksi”, hän muistaa. ”Ennen kaikkea se johtui siitä, että pääsin esittelemään maailmalle paikan, jossa olen syntynyt, kasvanut ja jossa yhä elän.”

İlkin Karacan Karakus sony A7RM2 istanbulin raitiovaunu sateessa

© İlkin Karacan Karakuş | Sony α7R II + FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/160s @ f/4.0, ISO 1600

”Kauniissa ja vilkkaissa kaupungeissa, kuten Istanbulissa”, İlkin sanoo, ”ei ole vaikeaa löytää upeita kuvauskohteita kaduilta. Saatan kuvata maissikauppiasta, jalkapalloa pelaavia lapsia tai sateen halki kulkevaa raitiovaunua... haasteena on kuitenkin saada nämä kuvat vetoamaan katsojan tunteisiin löytämällä oikea valo tai oikeat olosuhteet – auringonnousu ja -lasku ovat ehdottomasti oikeita aikoja. Matalalla paistava aurinko saa valon taittumaan upealla tavalla, heijastuu ikivanhoista kivistä ja valaisee muotokuvat, paljastaa ravintolan grillistä nousevan savun ja antaa katukuville utuista tunnelmaa.”

İlkin Karacan Karakus sony A7RM2 auringonlasku bosporinsalmen yllä istanbulissa

© İlkin Karacan Karakuş | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/100s @ f/4.0, ISO 640

Auringonnousu ja -lasku ovat kuitenkin myös aikoja, jolloin voi olla vaikea saavuttaa tarkka valotus. Sen vuoksi İlkin luottaakin Sony α7R III -kameran upeaan dynaamiseen alueeseen ja bittisyvyyteen. ”Kuvaan aina mieluummin manuaalitilalla käyttäen elektronista etsintä oppaana”, hän selittää, ”ja sen tulokset ovat erinomaiset. Kuvaan myös raakatilassa, minkä ansiosta voin hallita valoja ja varjoja helpommin muokkauksen aikana. Käyttämällä pakkaamattomia 14-bittisiä raakatiedostoja saan ikuistettua kaikenlaista sisältöä. Loppu on minusta kiinni, ja voin tehdä millaisia muokkauksia vain haluan ilman rajoituksia.”

İlkin Karacan Karakus sony A7RM2 istuva mies pitelee nippua punaisia sydänilmapalloja

© İlkin Karacan Karakuş | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/40s @ f/2.8, ISO 3200

”Tällaisilla laitteilla”, hän jatkaa, ”pystyn paremmin tallentamaan ohikiitävät hetket kaduilla – ne, joita ei voi enää kokea uudelleen, kuten tämä tässä. Ne tarjoavat paremmat refleksit ja parhaat mahdollisuudet saada teknisesti täydellisiä tuloksia. Koska Sonyn kamerat ovat niin pieniä ja kevyitä, voin aina ottaa ne mukaan tien päälle ja kantaa helposti kahta kameraa objektiiveineen. Minulla on esimerkiksi 16-35mm f/4 ZA OSS -objektiivi kiinnitettynä toiseen kameraan ja 24-70mm f/2.8 GM toiseen, joten minun ei tarvitse tuhlata aikaa objektiivien vaihtamiseen ja voin muuttaa näkymää välittömästi.” 

İlkin Karacan Karakus sony A7RM3 bosporinsalmen ylle laskeva aurinko heijastuu tähdenmuotoisen kaiteen läpi

© İlkin Karacan Karakuş | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/3.2, ISO 250

”Istanbul on kiehtova paikka”, İlkin päättää, ”se on yksi maailman vanhimmista kaupungeista ja se on nähnyt historiansa aikana runsaasti erilaisia kulttuureita, uskomuksia, ideoita sekä taiteen ja tieteen alueita. Olen asunut täällä lapsesta asti, elänyt moskeijoiden, kirkkojen, koulujen, rantojen ja ikivanhojen rakennuksien keskellä. Uskonkin, että kuvistani näkyy, että tunnen paikan läheisesti, mutta Sonyn kamerat todella helpottavat tarinankerrontaa.”

Esitellyt tuotteet
ILCE-7RM3
α7R III – 35 mm:n täyden kennokoon kamera, jossa automaattitarkennus

ILCE-7RM3

ILCE-7RM2
α7R II, jossa on taustavalaistu täyden koon kuvakenno

ILCE-7RM2

SEL2470GM
FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL1635Z
Vario-Tessar® T* FE 16-35mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

SEL70200G
FE 70-200 mm F4 G OSS

SEL70200G

Aiheeseen liittyvät artikkelit
İlkin Karacan Karakuş
alpha universe

İlkin Karacan Karakuş

Turkki

"Ne, jotka eivät koskaan seuranneet unelmiaan kertovat meille syntymästämme saakka, mitä meidän pitää ja ei pidä tehdä. Mutta minä seurasin unelmiani...”

Näytä profiili


x