Arktis ja revontulet

Ole Christian Salomonsen

Mahdollisuus nähdä taianomaisen vaikuttavat revontulet on monelle ainutlaatuinen tilaisuus. Pohjois-Norjassa varttuneelle Olelle ne olivat kuitenkin lähes jokapäiväinen asia. Vasta myöhemmällä iällä hän alkoi nähdä revontulien vaikutuksen ihmisiin, jotka eivät ole niitä ennen nähneet. Samalla hän tajusi olevansa alitajuisesti lumoutunut revontulista.

”Olen nähnyt aikuisia miehiä tulevan tänne ja näkevän sen ensimmäistä kertaa ja kuinka he itkevät ja muuttuvat hyvin tunteikkaiksi. Silloin ymmärrät, kuinka onnekas olet, kun sinulla on tämä ilmiö aivan pääsi yläpuolella. Ei vain siksi, että se on todella kaunis – tarkoitan, että sen viehätys on kasvanut iän myötä.”

Ole C. Salomonsen

© Ole C. Salomonsen | Sony α7R II + 15 mm f/2,8 | 5 s, f/2,8

Ole C. Salomonsen

© Ole C. Salomonsen | Sony α7R II + 15 mm f/2,8 | 2 s, f/2,8

Ole C. Salomonsen

 © Ole C. Salomonsen | Sony α7 II + 16–35 mm f/2,8 ZA SSM | 25 s, f/2,8© 

Viimeisen 10 vuoden aikana Ole on kerännyt itselleen valtaisan määrän revontulikuvia – kuvia, joissa usein yhdistyvät voimakkaat maisemaelementit ja joskus myös villielämää.

"Olen nähnyt revontulet lukemattomia kertoja, mutta en koskaan kyllästy niihin. Täydellisiä revontulia ei ole, koska niiden voimakkuus, väri ja nopeus vaihtelevat. Ne luovat tunteen yhteydestä toiseen maailmaan, avaruuteen ja niin moneen muuhun asiaan, että siinä mielestäni piilee revontulien lumous."

Silloinkin, kun revontulien aktiviteetti on alimmillaan, Olen koti Tromssan kaupungissa sijaitsee aivan revontulien soikiokaaren alla ja siksi sitä pidetäänkin yhtenä maailman parhaista paikoista tämän spektaakkelin katselemiseen. Hämmästyttävä arktinen maisema on valokuvaajan unelma, jota hallitsevat myös keskikesän aurinko sekä keväisen ja syksyisen päiväntasaajan pitkät ja ihastuttavat auringonnousut ja -laskut täyteläisen pehmeillä valopurskeilla.

Ole viettää viikkoja suunnitellessaan huolellisesti kuvauksiaan ja tarkastellessaan sijaintipaikkoja, mutta toisin kuin maisemakuvauksessa, jotka voidaan ennakoida auringon asennon ja muiden tekijöiden mukaan, revontulien ailahteleva luonne voi taittaa kärsivällisimmänkin valokuvaajan niskan.

Ole C. Salomonsen

© Ole C. Salomonsen | Sony α7R II + 16–35 mm f/2,8 GM |
0,8 s, f/13

Ole C. Salomonsen

© Ole C. Salomonsen| Sony α7R II + 16–35 mm f/2,8 GM |
1/1250 s, f/10

Ole C. Salomonsen

© Ole C. Salomonsen | Sony α77 II + 70–200 mm f/2,8 G SSM II | 1/500 s, f/6,3

"Voit suunnitella täydellisen asetelman - etsiä joen, joka johtaa tasangolle ja kuvaan, ja seisoa siinä odottamassa revontulia ja tajuat hetken kuluttua, että aivan turhaan. Sen jälkeen on kyse siitä, maltatko odotella vai unohdatko asetelman ja otat kuvan toisella tavalla."

Vaikka Ole onkin pääasiassa edelleen valokuvaaja, häneen iskostui ajatus ikuistaa revontulien liike. Hänen ensimmäiset yrityksensä – still-kuvien ottaminen ja sekvenssirakenteisten elokuvien muodostaminen – sai aikaan animaatioefektin (flash frame) ilman hänen kuvittelemaansa loistoa. Silloin hän keksi, että α7s ja sen matalan tason valo-ominaisuudet voisivat toimia helposti elävän videon kuvauksessa. Ole vaikuttui siitä, mitä kameralla sai aikaan, kokeili myös α7R-mallia ja oli heti koukussa.

Ole C. Salomonsen

© Ole C. Salomonsen | Sony α7 II + 24–70 mm f/4 ZA OSS | 1/1600 s, f/4,5

"Tein kameralle muutamia testejä ja yllätyin kuvien laadusta. Kamera on kevyt, ja sen resoluutio on erinomainen ja dynaaminen alue parempi kun missään aiemmin käyttämässäni kamerassa. Pystyin tuomaan esiin varjoisten alueiden yksityiskohtia aivan eri tavalla kuin aiemmin. Aiemmin käyttämiini kameroihini nähden α7R on aivan eri tasolla."

Ole on sen jälkeen päivittänyt varusteitaan ja käyttää nykyisin α7R III -mallia yhdessä G & G Master -objektiivien kanssa. Hän on todella vaikuttunut siitä, mitä lasi voi saada aikaan.

"Maisemakuvauksissa käytän 16–35 mm f/2,8 GM- tai 12–24 mm f/4 G -objektiivia, joka on suosikkiobjektiivini revontulien kuvaamiseen. Kuvaan myös toimintaa ja luontoa enkä tulisi toimeen ilman 70–200 mm f/2,8 GM- ja 100–400 mm f/4,5–5,6 GM -objektiiveja. Ne ovat erittäin tarkkoja ja parempia kuin mikään aiemmin käyttämäni objektiivi. Mukanani on myös 24–70 mm f/2,8 GM -objektiivi, joten olen varustautunut melko kattavasti 12–400 mm:n objektiiveilla."

Tässä artikkelissa mainitut tuotteet

ILCE-7RM2

α7R II, jossa on taustavalaistu täyden koon kuvakenno

ILCE-7M2 BODY / KIT

Täyden koon kennolla varustettu E-tyypin α7 II -kamera

ILCA-77M2 Body / Kit

A-tyypin α77 II -kamera, jossa APS-C-kenno

SAL1635Z2

Vario-Sonnar® T* 16–35 mm, F2,8 ZA SSM II

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SAL70200G2

70–200 mm F2,8 G SSM II

SEL2470Z

Vario-Tessar® T* FE 24–70 mm F4 ZA OSS

Ole Christian Salomonsen
Alpha Universe

Ole Christian Salomonsen

Norja

Minulle valokuvaus on arktisen valon metsästystä.

Näytä profiili

TEST
x