Urheilun kuvaaminen peilittömällä kameralla on nyt mahdollista

Yonathan Kellerman

Ennen sanottiin, että urheilua ei voi valokuvata peilittömällä kameralla. Valokuvaaja Yonathan Kellerman on kuitenkin vain yksi monista valokuvaajista, joille siirtyminen DSLR-kamerasta Sony A9:ään on merkinnyt uudenlaista kuvaustapaa.

"Sony on määritellyt valokuvauksen säännöt uudelleen."

Yonathan Kellerman

© Yonathan Kellerman | Sony α9 + 100-400mm f/4.5-5.6| 1/40s @ f/6.3, ISO 100

TEST

Yonathanin mielestä liike on vaikuttavaa, onpa kyse sitten balettitanssijan taiteellisesta suorituksesta, pikajuoksijan maaliviivan ylityksestä tai vain katsojien hämmästyneet ilmeet mestarin selvittyä. Urheilu tarjoaa valokuvaajalle valtavan moniulotteisen kohteen, mutta hänellä on oltava oikeanlainen kamera ainutlaatuisten hetkien ikuistamiseksi. Kanadalaissyntyinen Yonathan käytti vuosien ajan DSLR-kameraa, eikä vaihto peilittömään kameraan ollut helppo päätös.

"Kun joskus aiemmin edes harkitsin DSLR-kameran vaihtamista peilittömään kameraan, suurimpana esteenä oli aina automaattitarkennuksen laatu, mutta Sony α9:n kohdalla tätä ei tarvitse miettiä."

α9-kameran 693 vaiheentunnistavaa tarkennuspistettä, AF-seuranta ja 20 fps:n kuvausnopeus antavat valokuvaajalle vapauden luoda omia kuvia niin kuin hänelle itselleen parhaiten toimii.

Yonathan Kellerman

© Yonathan Kellerman | Sony α9 + 100–400 mm f/4,5–5,6| 1/2500 s, f/5,6, ISO 1250

"α9:n automaattitarkennuksessa on ominaisuus, joka on todella muuttanut tapani työskennellä. α9:n AF-pisteet ovat kuvan koko alalla, eivätkä ne rajoitu keskustaan, kuten DSLR:ssä. Kohteeni voi olla kuvan reunalla, mutta voin silti olla varma siitä, että se on täysin selkeärajainen tarkennuksessa. Tämän vuoksi minun ei tarvitse asetella kuvaa montaa kertaa. Nyt minulla on kuvia, joita ei rajata jälkituotannossa, mitä aiemmin hädin tuskin tapahtui.”

Urheilija voi olla kuvan reunalla, jolloin esimerkiksi sanomalehden toimittajat voivat asettaa otsikoita kuvan yläpuolelle.

Yonathan Kellerman

© Yonathan Kellerman | Sony α9 + 100–400 mm f/4,5–5,6| 1/1000 s @ f/5,6, ISO 6400

Ikuistaakseen kriittiset hetket kaikki valokuvaajat joutuvat luottamaan kameraansa, niin myös Yonathan. Sony α9:n 24,2 megapikselin full frame -kennon on tuotettava hänen tarvitsemansa kuvanlaatu, myös suorituskyvyn äärirajoilla.

Yonathan kuvaa nykyisin mieluiten tanssia, vaikka siihen liittyy omat haasteensa, ennen kaikkea vaikeat valaistusolot.

"Käytän lähes yksinomaan ISO 6400 -herkkyyttä. Se helpottaa muiden asetusten säätämistä eikä tuota minkäänlaisia ongelmia α9-kameralle. Kun kuvaan balettiesityksiä, jokin yksittäinen esitys voi olla erittäin tumma, koska sillä tavoitellaan unenomaisuutta. Sen kuvaaminen on hyvin vaikeaa, ja silloin käytän jopa ISO 12 800 -herkkyyttä."

Yonathan Kellerman

© Yonathan Kellerman | Sony α9 + 70-200mm f/2.8| 1/400s @ f/2.8, ISO 10000

Voisi olettaa, että urheiluvalokuvauksessa tarvitaan ennen kaikkea suuria teleobjektiiveja, mutta tästä ei ole aina kyse, kuten Yonathan painottaa.

"Kun kuvaan tanssia, käytän myös laajempaa 16–35 mm f/4 -objektiiviani, sillä oopperassa näyttämö ja lavasteet ovat olennainen osa näytöstä, joten laajakulmaobjektiivi on tärkeä lisä. Sama pätee urheilun kuvaukseen: käytän usein laajakulmaobjektiivia, kun kuvaan urheilijoita läheltä ja kun tahdon saada koko stadionin samaan kuvaan. Kaikki tämä on osa suurempaa kuvaa.

Yonathan Kellerman

© Yonathan Kellerman | Sony α9 + 100–400 mm f/4,5–5,6| 1/800 s @ f/5,6, ISO 2500

Sony α9:n etuna on myös hiljainen suljin, jonka ansiosta valokuvaus onnistuu paikoissa, joissa DSLR-kamera olisi liian äänekäs. Esimerkiksi golflyöntiä voi kuvata nopeudella 20 ruutua sekunnissa, eikä se häiritse lainkaan pelaajan keskittymistä.

"Menen lähemmäksi toimintaa, sillä tiedän, ettei minua kuulla eikä nähdä. Olen varma, että tulevaisuudessa hiljaisempien kameroiden käyttöä edellytetään etenkin tenniksessä. Tämä on jo nykypäivää golfissa."

Tässä artikkelissa mainitut tuotteet

ILCE-9

Täyden kennokoon peilitön α9-kamera, jossa pinorakenteinen CMOS-kenno

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL28F20 / SEL28F20FEC / SEL28F20UWC

FE 100–400 mm:n G Master -superteleobjektiivi

Yonathan Kellerman
Alpha Universe

Yonathan Kellerman

Ranska

Valokuvaus mullistuu noin kerran vuosikymmenessä. Uskon, että Sonyn täyden kennokoon peilittömien kameroiden tulo on aloittanut uusimman mullistuksen.

Näytä profiili


x