Vain Xperialla kuvattu musiikkivideo

Eyes/Anonymouz

Katso Kanji Suton ohjaama musiikkivideo Anonymouzin kappaleelle Eyes, niin näet, miten hämmästyttäviä tuloksia voidaan saavuttaa uusimmilla Xperia-älypuhelimilla.

Kuten Xperia 5 II:n kampanjavideolla

Anonymouzin kappale Eyes toimi ääniraitana kampanjavideossa Xperia 5 II:lle, joka on yksi edistyksellisimpiä älypuhelimia elokuvantekoon.

Kuka on Anonymouz?

Arvoituksellinen Anonymouz alkoi julkaista YouTubessa J-pop-kappaleista englanniksi cover-versioita, joita oli pian katsottu yli 10 miljoonaa kertaa. Nerokkaat käännökset yhdessä naisen laulutaitojen kanssa houkuttelivat vuoden aikana yli 110 000 seuraajaa. Hän on vakiinnuttanut asemansa Japanin YouTubessa ja hänen vetovoimansa on nousussa myös maailmalla, mutta tarina on vasta alussa. 

Anonymouz-teksti ja naisen hiusten ääriviivat mustalla taustalla
Kuva Kanji Sutosta ulkona
Tapaa ohjaaja Kanji Suto

Kanji Suto on alkujaan tietokonegrafiikko ja graafinen suunnittelija ja saanut oppinsa musiikkivideoiden ja mainosten tekoon elokuvaohjaaja Shuichi Tanilta. Nykyään hän toimii itsenäisenä ohjaajana ja hänen taitamiansa tekniikoita ovat mm- live action, tietokonegrafiikka ja virtuaalitodellisuus. Hänen töilleen on myönnetty useita palkintoja, mm. vuonna 2015 Space Shower TV Music Video Awards ja vuonna 2017 The One Show kategoriassa Moving Image Craft / Visual Innovation.

Kuvassa kuvataan Xperialla tyttöä, joka katselee akvaariota otsanauha päässään
”Tämä kamera pystyi laajentamaan videokuvausta”

Suto:
Heti kuvaushetkestä lähtien huomasin, kuinka huikea se on. Älypuhelimen etuna on sen koko – pienuus. Halusin hyödyntää sitä. Pystyimme kuvaamaan alhaalta käsin tai sijoittamaan sen aiemmin mahdottomiin paikkoihin. Oli jännittävää kokeilla tässä uusia ideoita. Minusta tuntui todella, että tämä kamera pystyi laajentamaan videokuvausta.

”Näimme yksityiskohdat selkeästi – tämä näyttö on upea”

On todella innovatiivista, että mobiililaite käyttää CinemaScopea (kuvasuhdetta 21:9). Esikatselu oli kätevä, ja hämmästyin, kuinka huikea se oli. Voin tarkistaa juuri kuvaamani samassa käyttöliittymässä. On valtava etu, kun videon laadun pystyy tarkistamaan heti. Tämä kuvattiin ulkona aurinkoisena päivänä. Kun käytimme kirkkaimpia asetuksia tarkistukseen auringossa, näimme yksityiskohdat selkeästi. Siitä oli apua. Tämä näyttö on upea.

Kanji Suto ulkona kuvaamassa akvaariota Xperia 5 II:lla
Kuva kalasta akvaariossa
”120 fps:n kuvanopeudella sujuvaa ja selkeää”

Meillä oli kohtauksia, joissa kultakala lauloi ja jutteli. Kuvasimme pidemmän aikaa nopealla hidastuksella, ja muokkauksessa lisättiin muuttujia ja rajausta. Halusimme käyttää hidastusta, jotta näyttäisi siltä kuin kultakala puhuisi ja laulaisi. 120 fps:n kuvanopeudella tuli sujuvaa ja selkeää.

”Käyttöliittymä on sama kuin tavallisen kameran”

Ammattilaiskameroihin voidaan tehdä hyvin yksityiskohtaisia asetuksia, joten käyttöliittymä voi olla monimutkainen. Xperia on tehty tavallisille ihmisille, joten sen käyttö on intuitiivista ja mukavaa. Se on myös helppoa ammattilaiselle. Käyttöliittymä on sama kuin tavallisen kameran. 

Kuvassa käyttöliittymä näytöllä kuvattaessa elokuvaa Xperia 5 II:lla
Kuvassa kala akvaariossa niityllä
”VENICE-väriasetuksilla elokuvamaista laatua”

Kun sävyjä jälkityöstetään kuvauksen jälkeen, väriasteikko säilyy ja VENICE-väriasetuksilla* saadaan elokuvamaista laatua, joka ei näytä mauttomalta videolta. Hämmästyin.

*Venice-väriasetukset: Värienhallinnan esiasetuksien oletusarvona on Cinematography Pro eli Tyyli-vaihtoehdot. Niillä saadaan tasainen sävyntoisto, pehmeä ja vähäisen kontrastin sävykäyrä ja 10-bittiset asetukset, jotka sopivat elokuva- ja draamatuotantoihin. Ne perustuvat s709 Tyyli -asetuksiin, joita käytetään CineAlta VENICE -kamerassamme.

”Liikuteltavuus on Xperialla kuvaamisen vahvuus”

Yleensä kameran liikuttamiseen tarvitaan kameranosturi tai se on asetettava kiskolle eli dollylle. Xperialla voimme vain kuvata tällä tavalla. Käytin pientä gimbaalia pieniin liikkeisiin. Koska saimme niin laadukasta kuvaa, aikaa säästyi melkoisesti. Se oli fantastista. Asensimme halpakaupasta ostetun makro-objektiivin saadaksemme lähikuvia kultakalasta ja kimaltelevista marmorikuulista. Näin saimme kiinnostavan efektin.

Pohjana on ehdottomasti älypuhelin – tällä pienellä aina mukana kannettavalla rungolla voidaan kuvata samoin kuin kaikki kuvaavat. Jos haluaa tehdä videon, voi helposti kuvata ammattilaislaadulla. Minusta se on hyvin houkutteleva kamera.

Kuvausryhmä pystyttämässä akvaariota kuvausta varten
Kuvassa näkyy Xperia 5 II:n Cinematography Pro -käyttöliittymässä meren rannalla tanssiva nainen
Työskentely Cinematography Prolla

Digitaalisten elokuvakameroiden suunnittelijoiden osaamista hyödyntävä Cinematography Pro tuo Xperiaan työkalut studiolaatuiseen elokuvantekoon. Kuvaa esimääritettyjen Tyyli-vaihtoehtojen, 21:9-kuvasuhteisen videotallennuksen, 4K HDR -tarkkuuden, 24, 25, 30, 60 ja 120 fps:n kuvanopeuden ja älykkään tuulisuodattimen avulla elokuvia, joista ammattilainenkin olisi ylpeä.

Katso Kanji Suton haastattelu


Katso lisää Xperia-elokuvia

Kanji Suto ei ole ainoa: yhä useampi tunnustettu ammattimainen elokuvan- ja videontekijä on herännyt Xperialla kuvaamisen mahdollisuuksiin – kuten näet alla olevista lyhytelokuvista.

After Dark

Kuvannut Xperia 5 II:lla Liam Wong

Elokuvantekijä Liam Wong on kuvannut Xperialla Lontoota eristyksen aikana käyttäen CineAltan kehittämää Cinematography Prota.

TASTE

Xperialla kuvattu lyhytelokuva

Koe TASTE, Shep Filmsin lyhytelokuva, joka on kuvattu yhteistyössä Sony Innovation Studiosin kanssa.

Twin Palms

Xperialla kuvattu lyhytelokuva

Ammattimainen elokuvantekijä Jeff Berlin testasi Xperia 5 II:ta kuvatessaan lumoavaa tanssiaiheista lyhytelokuvaansa.