Visiosta tuli todellisuutta

Haastattelussa FE 50 mm F1.2 G Master -objektiivin kehitystiimi

Optiikan pääsuunnittelija pitelee XA-objektiivia ja kertoo sen optiikasta
Intohimona optiikka
Mekaanisen rakenteen pääsuunnittelija pitelee käsissään lineaarisia XD-moottoreita ja kertoo niistä
AF-tarkennus ja mekaaninen rakenne
Kuva pystyasennossa olevasta kamerasta, johon on kiinnitetty FE 50 mm F1.2 GM -objektiivi
Luotettava ja helppokäyttöinen
Kehityskonsepti

Aidosti helppokäyttöinen F1.2-objektiivi

Tuotevastaava ja optiikan pääsuunnittelija / Atsuo Kikuchi

Optiikan pääsuunnittelija pitelee FE 50 mm F1.2 -objektiivia ja kertoo siitä

― Mitä tavoitteita Sonyn ensimmäisen F1.2-objektiivin suunnittelulle oli asetettu? 

Kikuchi: Olemme tuoneet markkinoilla useita suurella aukolla varustettuja kiinteän polttovälin objektiiveja, mutta tiesimme, että asiakkaat ovat kaivanneet nopeampaa suuren aukon objektiivia. Suurin kysyntä koski 50 mm:n ”vakiomallista” F1.2 G Masteria.
 
Tiesimme, että suuren aukon F1.2-objektiivin kehityksessä on tärkeää pitää yllä G Master -sarjan suurta tarkkuutta ja bokeh-sumennusta, sekä varmistua myös objektiivin helppokäyttöisyydestä. Jos olisimme keskittyneet vain mahdollisimman suureen aukkoon, objektiivista olisi tullut aivan liian iso ja painava. Siinä tapauksessa emme olisi saavuttaneet E-bajonettijärjestelmään olennaisena osana kuuluvaa kompaktia ja kevyttä runko-objektiivi-yhdistelmää. Jos objektiivi ei saisi kaikkea irti kamerarungon automaattitarkennusjärjestelmästä tai jos se ei voisi hyödyntää automaattitarkennusta lainkaan, asiakkaat eivät hyväksyisi sitä, vaikka objektiivissa olisi täydelliset optiset ominaisuudet.

Jotta pystyimme saavuttamaan automaattitarkennuksella varustettujen Alpha-objektiivien historian suurimman F-luvun uhraamatta automaattitarkennuksen suorituskykyä tai objektiivin helppokäyttöisyyttä, meidän oli käytettävä Sonyn uusinta tekniikkaa. Uskon, että huippuluokan optisen suorituskyvyn lisäksi asiakkaat osaavat arvostaa suuriaukkoisen F1.2-objektiivin kevyttä, nopeaa ja hiljaista automaattitarkennusta.

Alpha-sarjan uusi F1.2-objektiivi tuo kuvaajille täysin uusia mahdollisuuksia. Ammattilaiset ja harrastajat voivat käyttää tätä objektiivia erilaisissa kuvaustilanteissa, muotokuvista hääkuvaukseen ja maisemista spontaaneihin otoksiin.

Alpha-sarjaan kuuluu jo Planar T* FE 50mm F1.4 ZA -objektiivi. Verrataanpa FE 50mm F1.2 GM -objektiivia siihen: vaikka F1.4- ja F1.2-lukujen ero kuulostaa pieneltä, kyseessä on kuitenkin puoli askelta. F1.2-objektiivi kerää enemmän valoa, jolloin aukon (halkaisijan) on oltava noin 17 % suurempi, tai aukon alueen on oltava noin 40 % suurempi. Kompaktin F1.2-objektiivin suunnittelu ja valmistus on siis haastavaa.
 
Ongelman ratkaiseminen on ollut mielenkiintoista.

Esimerkiksi etummaisen linssielementin koko saatiin pidettyä pienenä hyödyntämällä useita Sonyn asfäärisiä XA-linssejä. Objektiivin kokoon ei tarvinnut siksi tehdä muutoksia ja pystyimme poistamaan erilaiset poikkeamat, joita suuremman halkaisijan objektiiveissa usein näkyy.

Poikkeamien poistosta vastaa erikseen ohjautuva kelluva tarkennusjärjestelmä, joka koostuu kahdesta tarkennusryhmästä. Järjestelmä poistaa poikkeamia tehokkaasti koko tarkennusalueella, myös vähimmäistarkennusetäisyydellä.

Tarkennuksesta vastaa Sonyn oma tehokas ja hiljainen lineaarinen XD (extreme dynamic) -moottori. Neljä lineaarisen moottorin ja niiden tarkan ohjauksen ansiosta tarkennusryhmään sisältyy useita elementtejä, jotka poistavat poikkeamia tehokkaasti.

Tuloksena on G Master -tason tarkkuudella varustettu objektiivi, joka hyödyntää kameran automaattitarkennuksen nopeutta, tarkkuutta ja seurantaa mahdollisimman tehokkaasti. Koko objektiivi on vain 108 mm (4 3/8 tuumaa) pitkä ja se painaa vain 778 g (27,5 unssia) – saman verran kuin nykyinen Planar-objektiivi. Olemme ylpeitä tästä täysin uudenlaisesta F1.2-objektiivista, josta on hyötyä niin ammattilaisille kuin harrastajillekin.

Intohimona optiikka
Huikea tarkkuus F1.2-arvoon asti

Kikuchi: Mahdollisimman hyvän optisen suorituskyvyn saavuttaminen pienikokoisessa F1.2-objektiivissa edellytti Sonyn XA-linssien sekä tarkkuuden, bokeh-sumennuksen ja väripoikkeamien simulaatiotekniikan käyttöä.
 
Optisen suorituskyvyn parantamisessa on pohjimmiltaan kyse poikkeamine poistamisesta.

50 mm:n objektiiveissa on perinteisesti käytetty Gauss-tyyppistä asettelua. Gauss-asettelussa linssielementtien ryhmät on aseteltu symmetrisesti keskeisen aukon ympärille, jolloin aukon eri puolten poikkeamat kumoavat toisensa. Se sopii erityisen hyvin 50 mm:n kuvakulmaan. Siksi tätä asettelua on käytetty valtaosassa 50 mm:n objektiiveja.

Symmetrinen rakenne itsessään korjaa kuitenkin vain vääristymiä ja kuvakentän kaarevuutta. Se ei juurikaan vaikuta pallopoikkeamaan tai nuolimaisiin poikkeamiin. Jos olisimme käyttäneet tällaista rakennetta, objektiivin poikkeamien poiston suorituskyky ei olisi vastannut tavoitteitamme.

Kuten kokeneet kuvaajat tietävät, koko kuvan yksityiskohtien ikuistaminen ei onnistu ilman riittävää poikkeamien korjausta. Tähtien kaltaisten pistemäisten valonlähteiden tulisi tarkentua kuvassa pisteiksi, mutta riittämättömän poikkeamien korjauksen vuoksi ne saattavat näyttää linnuilta tai niiden kohdalla saattaa näkyä värien hajaantumista. Kuvaaja voi tällöin muuttaa aukkoa, mikä kuitenkin tekee suuriaukkoisen objektiivin käytöstä turhaa.

Tavoitteenamme on se, että kuvaajat voivat luottaa objektiivin optiseen suorituskykyyn ja kuvata huoletta mahdollisimman suurella aukolla. Siksi objektiivin optinen rakenne ei ole täysin symmetrinen.

Normaalien symmetristen objektiivien pallopoikkeaman tai nuolimaisten poikkeamien korjaaminen edellyttää suuria etuelementtejä, jotka voivat koostua useammasta osasta.

Sonyn uusi optinen rakenne koostuu vain kolmesta asfäärisestä XA-linssistä. Kun etuelementin halkaisijaa ei tarvitse suurentaa eikä objektiivissa tarvita useita erilaisia osia, myös objektiivin koko pysyy pienenä. 

Kuva, jossa näkyy objektiivin rakenne
Objektiivin rakennetaulukko

[1] Äärimmäisen asfäärinen XA-linssielementti 

Asfäärisen XA-linssin pinnan kaari ei pysy samana koko alalla, vaan muuttuu elementin keskiosasta reunaan siirryttäessä. Tässä objektiivissa olevien kolmen XA-linssielementin muoto optimoitiin useiden toistojen kautta käyttämällä Sonyn omaa optista simulointitekniikkaa.
 
Kuten ehkä tiedätte, G Master -sarjassa käytettävien XA-linssien pinnan tarkkuus säädetään alle mikronin tasolle asti. Objektiivin suuri F1.2-aukko ja ulkoisen elementin suuri halkaisija edellyttivät merkittävää tarkkuuden lisäystä kolmen XA-elementin tuotannon jokaisessa vaiheessa, jotta tuloksena saatiin tarvittava pinnan tarkkuus. Tämä oli vaikein tuotannollinen este, jonka olemme koskaan kohdanneet. Suunnittelun ja tuotannon integrointi kuitenkin tehosti jokaista vaihetta, ja käymällä uusien teknisten haasteiden kimppuun päättäväisesti saimme aikaan halkaisijaltaan suuren ja erittäin tarkan mallin.

Erityisesti edellä olevassa objektiivin rakennetaulukossa toisena edestä katsottuna sijaitseva XA-linssi pienentää merkittävästi etuosassa tarvittavien linssielementtien määrää sekä osan kokoa ja painoa. On valtava etu, että pystyimme käyttämään tässä paikassa halkaisijaltaan suurta asfääristä linssielementtiä, joka on valmistettu tarkkuudella, johon vain Sony yltää. Tämä muodosti perustan kompaktin F1.2-objektiivin optiikalle.

Sonyn omaa väripoikkeamien simulointitekniikkaa hyödynnettiin lasimateriaalien yhdistelmän optimoinnissa, mikä vähensi värien poikkeamia ja hajaantumista huomattavasti ja mahdollisti erinomaisen tarkkuuden ja kontrastin suuresta aukosta huolimatta – G Masterin tunnusominaisuuksien mukaisesti.

Kun optinen suunnittelija tarkastelee objektiivin rakennetaulukkoa, hän voi ajatella, että “tämä elementti ei vaikuta paljon poikkeamien korjaukseen” (nauraa). Insinöörinä tavoitteeni on saavuttaa mahdollisimman tehokas poikkeamien korjaus mahdollisimman pienellä määrällä. Toisin sanoen etsin ratkaisuja, jotka mahdollistavat sekä objektiivin pienen koon että optisen suorituskyvyn. Kuten edellä olevasta FE 50 mm F1.2 GM:n rakennetaulukosta käy ilmi, muotoilussa ei ole turhia osia tai kompromisseja: kaikkien linssielementtien kaari on tarkasti mietitty poikkeamien korjauksen kannalta. Toivon, että kuvaajat nauttivat pienen koon ja optisen suorituskyvyn yhdistelmästä, jonka tämä optisen muotoilun huipputuote tarjoaa.

Sonyn ainutlaatuiset äärimmäisen asfääriset XA-linssit
Optiikan pääsuunnittelija pitelee XA-objektiivia ja kertoo sen optiikasta
Kuva, jossa näkyy MFT-taulukko
MTF-taulukko

[1] Kontrasti(%) [2] Etäisyys objektiivin optisesta keskikohdasta (mm)   [3] Enimmäisaukko  [4] F8-aukko  [5] Tilataajuus   [6] 10 viivaparia/mm   [7] 30 viivaparia/mm  [8] Säteittäisarvot  [9] Tangenttiarvot

F1.2 G Master tuottaa henkeäsalpaavan pehmeän ja upean bokeh-sumennuksen

Kikuchi: F1.2-objektiivit tunnetaan upeasta bokeh-sumennuksestaan. Tärkeää ei ole kuitenkaan vain sumennuksen määrä, vaan pehmeän bokeh-sumennuksen saavuttaminen G Master -objektiivissa. Bokeh-sumennuksella on tärkeä rooli muotokuvauksessa, sillä se saa kohteen erottumaan luonnollisesti. Bokeh on aistillinen tehoste, minkä takia se on erittäin vaikea suunnitella. Tiesimme kuitenkin, että meidän pitää pystyä vastaamaan asiakkaiden F1.2 G Master -objektiivia koskeviin odotuksiin.
 
Teimme heti muotoilun alkuvaiheesta asti jatkuvasti bokeh-simulaatioita ja muutoksia, jotta pystyimme löytämään ihanteellisen pallopoikkeamatason. Näin pystyimme optimoimaan bokeh-sumennuksen ja tarkkuuden tekemättä kompromisseja.

Lisäksi elementtien etäisyyttä säädetään valmistuksen yhteydessä linssi kerrallaan, jotta pallopoikkeamaa voidaan hallita tarkasti. Tällä tavalla etu- ja taka-alan bokeh-sumennus saadaan tasapainotettua, ja lopputulos on kauniin neutraali.

Mainitsin aiemmin tarkkuuden merkityksen XA-objektiivien valmistuksessa. Pinnan tarkkuuden hallinta alle mikronin tasolle asti ehkäisee kuitenkin myös pallonmuotoisen bokeh-sumennuksen rengasmaisuutta.

XA-objektiivit: hallittu pinnan tarkkuus 0,01 mikronin tasolle

[1-1] Perinteisen asfäärisen objektiivin pinta  [1-2] Epämieluisa bokeh-sumennustulos  [2-1]XA (äärimmäisen asfäärinen) -objektiivin pinta  [2-2] Upea bokeh-sumennus

Vertailukuva pinnan epätasaisuuksista tavallisissa objektiiveissa ja XA-objektiiveissa, osoittaa tuloksena olevat erot rengasmaisessa bokeh-sumennuksessa
Mekaanisen rakenteen pääsuunnittelija pitelee FE 50 mm F1.2 -objektiivia ja kertoo siitä

Mekaanisen rakenteen pääsuunnittelija / Yuichiro Takata

Takata: Pehmeä ja kaunis bokeh-sumennus on myös 11-lamellisen pyöreän aukon ansiota. Uudistetun aukon muoto pysyy lähes pyöreänä jopa kahden askelen päässä täysin avoimesta asennosta.
 
Koska F1.2-aukko on suuri, perinteisessä muotoilussa myös aukkosuojukset olisivat suuret. Ja aukon ollessa auki suuret suojukset on siirrettävä optisen reitin ja halkaisijan ulkopuolelle, mikä suurentaa objektiivin ulkohalkaisijaa. Jotta aukkoyksikön koko pysyisi pienenä, meidän oli suunniteltava kaikki alusta osa kerrallaan: suojusten muodosta ohjausmekanismin komponentteihin.

Aukkoyksikkö on erittäin tärkeä aukkoarvon ja valotuksen määrittämisen kannalta. Jotta sen osia voidaan pienentää, niiden työstössä ja kokoamisessa tarvitaan erityistä tarkkuutta. Käymällä tarkasti läpi työstö- ja kokoamisprosessit saimme aikaan mallin, joka on sekä pieni että tarkka.

Mekaanisen rakenteen pääsuunnittelija pitelee käsissään aukkoyksiköitä ja kertoo niistä
Aukko
FE 50 mm F1.2 edestä katsottuna, kun aukko on muutaman askeleen verran kiinni.
Pyöreys säilyy suurillakin aukkoarvoilla.
Lineaariset moottorit: pienentämisen avain

Takata: Mahdollisimman hyvän optisen suorituskyvyn saavuttamiseksi oli tärkeää, että mekaniikan ja ohjelmistopuolen tiimit tekivät tiivistä yhteistyötä.

Koko tarkennusalueen kattavan suorituskyvyn takaaminen edellytti kahta useasta elementistä koostuvaa tarkennusryhmää. F1.2-objektiivin suuri halkaisija tietenkin lisäsi myös tarkennusryhmien painoa. Tarkennusryhmien painon lisäys luo suuria haasteita, jotka koskevat tarkennusnopeutta sekä käytön aikaista melua ja tärinää.

Kaiken avaimena oli se, miten sovitamme yhteen tarkkuuden ja bokeh-sumennuksen tasot sekä automaattitarkennuksen nopeuden. Tässä objektiivissa ratkaisuna ovat Sonyn lineaariset XD-moottorit.

AF-tarkennus ja mekaaninen rakenne
Nopea, erittäin tarkka automaattitarkennus — jopa arvolla F1.2

Takata: Suurin haaste F1.2-objektiivin tehokkaan automaattitarkennuksen luomisessa oli se, miten pieniin syväterävyysalueisiin vaadittu erittäin tarkka tarkennus voidaan saavuttaa.

Vaikka suurin aukkoarvo olisikin F1.2, objektiivia ei voi pitää helppokäyttöisenä, elleivät sen automaattitarkennuksen tarkkuus ja seuranta ole riittävällä tasolla. Teknisesti tämä on kuitenkin erittäin vaikea saavuttaa. Objektiivissa yhdistellään erilaisia teknologioita ja tekniikoita, jotta saavutetaan nopea ja erittäin tarkka automaattitarkennus jopa silloin, kun käytössä on erittäin pieni F1.2-arvon syväterävyys. Nämä ovat neljä tärkeintä ominaisuutta: kelluva tarkennusjärjestelmä, lineaariset XD-moottorit, neljä tarkennuskohdan tunnistinta ja kahden tarkentavan linssiryhmän optimoitu painopisteen tasapaino.

Kelluva tarkennusjärjestelmä ei ainoastaan paranna optista suorituskykyä, vaan tarkentavan ryhmän jakaminen kahteen ryhmään vähentää myös kunkin ryhmän painoa, mikä auttaa nopean ja tarkan automaattitarkennuksen tuottamisessa.

Toisaalta äärimmäisen tarkka automaattitarkennus on oleellisessa osassa, jotta F1.2.-arvolla voitaisiin saavuttaa täysi resoluutio. Tähän pystyttiin Sonyn lineaarisissa XD-moottoreissa. Ne ovat tehokkaita pienestä koostaan huolimatta.

Virheille ei ole varaa, kun syväterävyys on F1.2. Neljä tarkennuskohdan tunnistinta seuraavat tarkentavia linssiryhmiä ja varmistavat, että niiden tarkat sijainnit ovat aina tiedossa.

Jotta lineaaristen XD-moottoreiden kaikki teho saataisiin hyödynnettyä ja kahden tarkentavan ryhmän erillisten painopisteiden tasapainottaminen olisi helpompaa, kahden tarkentavan ryhmän väliin lisätään lopuksi kiinteä optinen ryhmä. Tämä tasaa moottoreiden työntöpisteen kummankin tarkentavan ryhmän painopisteen kanssa, maksimoi tehon ja karsii turhan työnnön. Lisäksi se auttaa saavuttamaan nopean, tarkan ja hiljaisen automaattitarkennuksen. 

Ohjainten pääsuunnittelija ja FE 50 mm F1.2

Ohjainten pääsuunnittelija / Yuki Mizuno

Mizuno: Voin kertoa hieman lisää tarkennusmoottorista.
 
Objektiivissa on yhteensä neljä lineaarista Direct Drive XD -moottoria eli kaksi moottoria kutakin tarkentavaa linssiryhmää kohden.

Kunkin moottorin suunnittelussa käytettiin tietoja Sonyn sisäisestä moottorimuotoilun simulaatiosta. Edistysaskeleet moottorien suunnittelun simuloinnnissa ovat mahdollistaneet erittäin tehokkaiden moottorien kehittämisen – ne tuottavat riittävästi tehoa tiukoista kokorajoituksista huolimatta ja toimivat luotettavasti haastavissakin ympäristöissä. Koska pystyimme suunnittelemaan tähän malliin ominaisuuksiltaan ja kooltaan parhaiten sopivat moottorit, saimme kompaktin objektiivin suorituskyvystä tinkimättä.

Tavallisesti painavien tarkennusryhmien ohjaukseen käytetään pyöriviä ohjaimia, mutta pyörivän liikkeen lineaariseksi muuntavat nokka- ja hammaspyörät aiheuttavat tehohävikkiä. Lisäksi useat mekaaniset osat voivat saada aikaan melua ja tärinää.

Tämä ei olisi ollut hyväksyttävää erittäin tehokkaassa F1.2-objektiivissa, joten päätimme käyttää pieniä mutta tehokkaita moottoreita, jotka voivat ohjata tarkennusryhmiä suoraan ja lineaarisesti: lineaariset XD-moottorit toimivat nopeasti ja niiden aiheuttama melu ja tärinä on vähäistä.

Lineaarisissa moottoreissa ei kuitenkaan ole hidastusmekanismia, minkä vuoksi nopea ja tarkka automaattitarkennus edellyttää erittäin herkästi reagoivaa ohjausta.

Aiemmin mainitsemani neljä tunnistinta havaitsevat tarkennusryhmien sijainnin tarkasti ja välittävät sijaintitiedot ohjausjärjestelmälle nopeasti, mikä nopeuttaa reagointia. Myös tässä hyödynnetään Sonyn omaa ohjauksen simulointitekniikkaa. Useita objektiivin liike- ja pysäytyskuvioita simuloitiin kattavasti ja toistuvasti, testattiin oikeilla laitteilla ja analysoitiin. Lopullinen hienosäätö takasi ohjaimen tasaisen liikkeen, joka on tälle objektiiville optimaalinen kiihdytyksestä hidastukseen.

Tämä hienosäätö vähensi melua ja tärinää niin paljon, että käyttäjä saattaa jopa miettiä, liikkuuko objektiivi lainkaan. Lineaaristen XD-moottorien ohjelmisto-ohjaus takaa parhaan mahdollisen automaattitarkennuksen nopeuden ja reagoinnin – sen ansiosta pystyimme luomaan pienen objektiivin, jonka optinen suorituskyky on ensiluokkainen.

Objektiivi, joka kuvastaa Sonyn näkemystä tulevaisuuden kameroista

Kikuchi: Haluan mainita myös sen, miten tämä F1.2-objektiivi hyödyntää kameran rungon toiminnallisuutta kokonaisvaltaisesti. Sony kehittää kaikki tärkeät osat itse, aina kuvakennosta alkaen. Kameroiden ja objektiivien kehitys tapahtuu samaan aikaan, jolloin niistä muodostuu yhtenäinen järjestelmä. Kun kehitämme vaihdettava objektiiveja, pyrimme ennustamaan myös runkojen kehityskulkua, jotta suorituskyvystä saisi kaiken irti myös tulevaisuudessa.

Tämän objektiivin täydellinen kumppani on tietenkin uusi α1-kamera, joka julkistettiin tammikuussa 2021. Siinä on jatkuva kuvaus 30 kuvan sekuntinopeudella, 8K-tarkkuus sekä korkean resoluution 4K120p-videokuvaus. Yritämme myös ennustaa kamerarunkojen tulevia trendejä. Haluamme suunnitella objektiiveja, joiden suorituskyky riittää pitkälle tulevaisuuteen.

Luotettava ja helppokäyttöinen
Tinkimätöntä toimivuutta

Takata: Tämän objektiivin suunnittelussa ei ole tingitty myöskään toimivuudesta, joten sitä voidaan käyttää kaikissa tilanteissa ammattitasolla.
 
Esimerkkinä voidaan mainita mukautettavat tarkennuksen pitopainikkeet, jotka kompaktista koosta huolimatta sijaitsevat objektiivin päällä ja sivulla ja takaavat saman käyttötuntuman vaaka- ja pystysuuntaisessa kuvausasennossa.

Mizuno: Otimme F1.2:n suunnittelussa huomioon myös manuaalisen tarkennuksen ja erityisesti tarkennusrenkaan sijainnin, väännön ja tuntuman käännettäessä. Objektiivissa on lineaarisen vasteen manuaalinen tarkennus, joka reagoi suoraan ja lineaarisesti tarkennusrenkaan pieniinkin liikkeisiin ja takaa näin tarkan tarkennuksen säädön. F1.2-arvolla sijainnin tarkkuuden vaatimus on erittäin tiukka, mutta kehittämämme objektiivi täyttää sen.

Tarpeeksi kestävä ammattikäyttöön

Kikuchi: Objektiivi on tiivistetty hyvin likaa, pölyä ja vesiroiskeita vastaan. Pölyä ja kosteutta hylkivä rakenne antaa mielenrauhaa käyttäjille.
 
Etummainen linssi on fluoripinnoitettu, joten se hylkii likaa ja siitä on helppo pyyhkiä pois niin lika kuin sormenjäljetkin.

Mizuno: Otimme huomioon myös ympäristön lämpötilan vaihtelut. Mekaanisten ja elektronisten osien ominaisuudet, kuten ohjainten työntöteho, vaihtelevat ympäristön ja lämpötilan mukaan. Objektiivin ohjelmisto optimoi jatkuvasti suorituskykyä laskemalla automaattisesti useita hallintaparametreja, joiden avulla tarkkuus säilyy haastavissakin tilanteissa.

Tämän ansiosta kuvaajat voivat luottaa suorituskykyyn myös vaativissa kenttäolosuhteissa, kuten erittäin kylmissä tai kuumissa ympäristöissä.

Lopputulos: Täysin uudenlainen F1.2-objektiivi

Kikuchi: Optisen suunnittelijan näkökulmasta tämä objektiivi on G Master -sarjan huipentuma, niin tarkkuuden kuin bokeh-sumennuksen osalta. Odotan innolla, että asiakkaat pääsevät kokemaan tämän F1.2-objektiivin kauniin bokeh-sumennuksen ja korkean tarkkuuden itse.
 
F1.2-syväterävyydestä huolimatta objektiivi on todella tasapainoinen ja pienestä koostaan huolimatta sen suorituskyky on omaa luokkaansa. Kaikkia etuja on vaikea selittää pelkkien teknisten tietojen perusteella. Suosittelen kaikkia kokeilemaan tätä objektiivia itse. Se on täynnä Sonyn hienointa tekniikkaa, joten haluaisin suunnittelijana nähdä objektiivin käytössä erilaisissa kuvaustarkoituksissa.

Mizuno: Tämä on todella monikäyttöinen objektiivi, josta niin ammattilaiset kuin harrastajatkin saavat paljon irti. Tällaista F1.2-objektiivia ei ole nähty koskaan aiemmin. Tehokkaan automaattitarkennuksen ansiosta se sopii muoto- ja hääkuvauksen lisäksi myös nopeiden kohteiden kuvaamiseen esimerkiksi urheilutapahtumissa.

Takata: Kompaktin F1.2-objektiivin suorituskyky sopii myös videokuvaukseen. Käsivaralla kuvattaessa tai gimbaaliin liitettynä sillä on automaattitarkennuksen ansiosta helppo seurata kohteita pienellä F1.2-syväterävyydellä. Hiljainen automaattitarkennus ja aukko yhdistettynä sulavaan, tarkkaan ja herkästi reagoivaan manuaaliseen tarkennusrenkaaseen tekevät tästä myös videokuvaajia houkuttelevan valinnan. Toivon, että ihmiset voivat ilmaista itseään videoilla täysin uusilla tavoilla.

Tämä objektiivi mahdollistaa uusia taiteellisia kuvaustapoja, ja siinä kiteytyy koko G Master -sarjan visio.