Jesse McCartney 360 Reality Audio – ensiesitys

Juttelimme Grammy-ehdokkuuden saaneen Jesse McCartneyn kanssa live-esityksen jännityksestä, hänen ensimmäisistä kokemuksistaan 360 Reality Audio -tekniikasta ja uusista ideoista.

Yhteistyössä LIVE NATION

Jesse McCartney

jessemccartney-kuva

New York Cityssä syntynyt Jesse McCartney on muusikko, lauluntekijä ja näyttelijä. Hän oli 11-vuotiaana kahden Daytime Emmy -palkinnon ehdokkaana ABC:n All My Children -sarjasta ja jäsenenä Dream Street -popbändissä, jonka debyyttialbumia myytiin yli 800 000 kappaletta.
McCartney julkaisi 16-vuotiaana ensimmäisen sooloalbuminsa Beautiful Soul, joka myi yli 1,8 miljoonaa kappaletta. Vuonna 2008 hän kirjoitti Leona Lewisin Bleeding Love -hitin Ryan Tedderin kanssa. Kappale oli listojen kärjessä 34 maassa ainoana kappaleena yli 10 vuoteen. Kappale oli Grammy-ehdokkaana ja voitti ASCAP:n vuoden 2009 Song of the Year -palkinnon. Jessen single Leavin’ hänen kolmannelta albumiltaan Departure oli Yhdysvaltain Top 40 -radioiden soitetuin kappale vuonna 2008. Muita hittejä ovat She’s No You, Body Language, How Do You Sleep, It’s Over ja Shake. Hän on näytellyt sarjoissa ja elokuvissa, kuten Summerland ja Keith, sekä vieraillut Hannah Montana- ja Fear The Walking Dead -sarjoissa. McCartney on ääninäytellyt Theodoren hahmon kaikissa Alvin and The Chipmunks -elokuvissa, ja esittää Marvelin supersankaria Nightwingiä Young Justice 3 -sarjassa.
Vuonna 2018 hänen singlensä Better With You käynnisti samannimisen loppuunmyydyn kiertueen. Vuosi 2019 alkoi The Resolution Tour -kiertueella Yhdysvalloissa, ja kiertue vie Jessen ensi kertaa Kaakkois-Aasiaan. Hän kirjoittaa uutta musiikkia julkaistavaksi loppuvuodesta 2019.

”Musiikki on ensirakkauteni”

– LIVE NATION

Kiitos haastattelusta, Jesse. Aloitit urasi hyvin nuorena. Millaista se oli ja miten se vaikuttaa sinuun artistina nyt?

JESSE MCCARTNEY

Vartuin musikaalisessa perheessä, jossa ihan kaikki – isovanhempani, vanhempani, veljeni, sisareni ja serkkuni – harrastivat musiikkia. Kaikki rakastivat taidetta, musiikkia ja varsinkin teatteria. Vanhempani rohkaisivat meitä kokoontumaan pianon ympärille ja laulamaan yhdessä ja kuuntelemaan levyjä yhdessä. Se loi perustan uralleni.

Olin muistaakseni seitsemän- tai kahdeksanvuotias, kun menin teatteriin vanhempieni kanssa ja sain seurata, kun he esiintyivät paikallisteatterin tuotannoissa, kuten Rogersin ja Hammersteinin musikaaleissa. Sitten menin itsekin mukaan. Esiinnyimme perheenä 500 katsojan viktoriaanisissa teattereissa.

Lopulta kävi niin, että muutamia ihmisiä saapui New York Citystä lähiöihin katsomaan ja he kehuivat minua. He ehdottivat, että vanhempani toisivat minut Manhattanille kokeilemaan siipiäni. Lopulta äiti toi minut kaupunkiin ja aloin käydä Broadwayn koe-esiintymisissä. Suurin piirtein vuoden kuluttua sain ensimmäisen työni. Se oli Louisin rooli Kuningas ja minä -musikaalissa, jossa Haley Mills esitti Annaa.

Yhdeksänvuotiaana osallistuin ensimmäisellä valtakunnalliselle kiertueelleni Kuningas ja minä -musikaalissa. Silloin se ei tuntunut työltä. Minulle kyllä maksettiin palkkio, mutta tein sitä vain sydämeni halusta. En ajatellut taloudellista puolta ollenkaan. Ja nyt 20 vuotta myöhemmin olen edelleen alalla. Ja teen tätä edelleen sydämeni halusta. Mutta nyt mietin hieman myös taloudellista puolta. Mutta tämä on ja tulee aina olemaan ensirakkauteni.

– LIVE NATION

Miten nuoruusvuosien kokemukset ovat vaikuttaneet säveltämiseesi? Entä mitä ajattelet nyt eri kokemuksistasi urasi aikana, kun sävellät kappaletta?  

JESSE MCCARTNEY

Olen aina halunnut olla lauluntekijä. Kun olin 16, kuvittelin, että minusta tulee loistava lauluntekijä. On harvinaista olla sellainen, mutta tuossa elämänvaiheessa näkökulmaa ei juuri ole. Olin murrosikäinen lukiolainen, joka kävi läpi nuorille yleisiä ongelmia eikä tiennyt maailmasta sen enempää.

Minulta vain vei aikaa kasvaa, ja matkustaa ja tavata uusia ihmisiä, rakastua ja lakata rakastamasta, kokea tuskaa ja sydänsuruja ja romansseja, kaikkia niitä asioita, joista saa aineksia laulun kirjoittamiseen. Tässä vaiheessa tunnen enemmän kuin koskaan hallitsevani lauluntekemisen, koska elämäni on laajempaa kuin koskaan aiemmin, ja olen parhaassa iässä: olen nähnyt maailmaa. Olen tutustunut moniin kulttuureihin eri puolilla maailmaa. Minulla on ollut suhteita ja eroja. Olen viisaampi, jos niin voi sanoa. Minusta se tekee laulunteosta parempaa ja rehellisempää, ja samalla helpommin ymmärrettävää.

– LIVE NATION

Mitä musiikin tekeminen merkitsee sinulle nykyään?

JESSE MCCARTNEY

Kuten sanoin, musiikki on ensirakkauteni. Kun olin pitänyt pienen tauon – otin kolme-neljä vuotta vapaata, jotta saatoin kokeilla taitojani muunlaisessa luovassa työssä – viime kerralla studiossa, noin vuosi sitten, kun aloin tehdä uuden kokoelman kappaleita, huomasin kehittyneeni siinä hiukan. Kun mietin itseäni 16-vuotiaana ja kuuntelen joitakin kirjoittamiani levyjä, ymmärrän, miksi levy-yhtiössä sanottiin, että emme laita tuota albumillesi.

Tuntuu, että olen kehittynyt ja että kehitykseni jatkuu edelleen. Minusta tämä viimeinen levykokoelma on osoittanut, mihin pystyn sanoittajana ja lauluntekijänä. Ja rakastan työtäni.

Nykyisin pidän paljon siitä, että voin kirjoittaa jotakin ja julkaista sen heti, ja saada alustavan reaktion – minuuttien sisällä – ryhmältä, joka on seurannut minua vuosien mittaan. Tämä ei ollut aiemmin helppoa. Kului kuukausia sen selvittämiseen, mitä mieltä jostakin kappaleesta oltiin.

– LIVE NATION

Keskustellaan lisää palautteesta, mutta ensin – pystyisitkö elämään ilman, että tekisit musiikkia?

JESSE MCCARTNEY

Ehdottomasti. Musiikki on maailmanlaajuinen kieli – tämä kuulostaa kliseeltä, mutta on totta. Voin mennä Japaniin, ja vaikka en puhu sanaakaan japania, soittaessani kappaleen näen ihmisten kasvoilta, mitä se saa heidät tuntemaan. Ja esityksen aikana lavalla syntyy energia, jossa kaikkien ei tarvitse ymmärtää toisiaan, mutta he ymmärtävät silti.

En voisi kuvitella, että en aamulla avaisi Spotifyta, kun juon kahvia. Kuuntelen myös autossa, koska se on osa elämääni. Niin varmasti suurimmalla osalla ihmisistä.

– LIVE NATION

Miten paljon esiintyminen tuhansien fanien edessä merkitsee sinulle?

JESSE MCCARTNEY

Viihdyn parhaiten esiintymässä livenä. Aloitin urani näyttämöllä, ja ensimmäiset haasteeni kohtasin teatterissa. Siksi viihdyn lavalla. Live-esiintymisissä hienoa on se, että reaktiot kappaleeseen näkee välittömästi, ja tähän olen pyrkinyt koko ajan enemmän. Kirjoitan kappaleen ja soitan sen yliopistokeikalla tai jollakin kiertueella, eikä kukaan ole kuullut kappaletta aiemmin, koska sitä ei ole julkaistu. Silloin saa välittömän reaktion. Voi tuntea heti, rakastaako joku jotakin vai eikö pidä siitä lainkaan. Se on mielestäni parasta esiintymisessä.

Minusta on hienoa soittaa kappaleita, jotka kaikki tuntevat. Hittien soittaminen ei koskaan kyllästytä, kun kaikki laulavat mukana. Tunnetta on vaikea kuvailla. Mutta joo, minusta on juuri nyt hienoa kokeilla uutta materiaalia lavalla. Se on uusi juttuni. Kirjoitan jotain, hyppään lavalle ja kokeilen, tykätäänkö siitä.

– LIVE NATION

Kuinka tärkeitä fanisi ovat sinulle?

JESSE MCCARTNEY

Olen hyvin onnekas, koska aikana, jona monet siirtyvät nopeasti asiasta toiseen, fanieni ydinjoukko on pysynyt uskollisena vuosien mittaan tavalla, joka ei ehkä vastaa nykypäivää. Minusta se on upeaa.

Fanit näyttivät todellisen luontonsa erityisesti viimeisten puolentoista vuoden aikana. Olin pitänyt pitkän tauon musiikista ja olin todella huolissani siitä, pitäisikö minun julkaista mitään. En tiennyt, millaisen reaktion saisin – en tiennyt, välittäisikö kukaan. Ja ihmisiä tuli paikalle ennätysmäärä. Meillä oli tänä vuonna kaksi loppuunmyytyä kiertuetta. Se osoitti, kuinka uskollisia fanit todella ovat.

jessemccartney-play-1
jessemccartney-play-2

”Sonyn visio, sen keskeinen filosofia yrityksenä, on tarjota kando-kokemuksia äänen ja musiikin välityksellä… Pidän siitä.”

– LIVE NATION

Levytätte nyt uutta albumia. Minkälainen prosessinne on ja miten tärkeää teille on antaa faneille parasta?

JESSE MCCARTNEY

No, yksi juttu on, että fanit tunnistavat teennäisen roskan kilometrien päästä. He tietävät, milloin artisti on aito – he huomaavat kyllä, jos yrittää tai jos ei yritä. Tosi usein käy niin, että jos menee muutama päivä niin, etten postaa mitään, fanit kirjoittavat: ”Katoat taas, lähdet pois, teet niin taas. Älä mene pois.” He pitävät minut varpaillani, ja se on mahtavaa. Arvostan sitä kovasti.

Koska olen artisti ja täydellisuuden tavoittelija, haluan julkaista laadukkaita tuotteita ihmisille, jotka välittävät niistä. Haluan musiikkini kuulostavan upealta. Haluan, että sävellykseni on niin korkeatasoista kuin mahdollista. Haluan, että musiikkini ilmaisee tuskaa tai jännitystä tai romantiikkaa. Haluan, että se vaikuttaa yleisööni, olipa tunne mikä hyvänsä. Haluan, että musiikkini puhuttelee yleisöäni. Minusta se on tärkeintä musiikissa, joten pyrin mahdollisimman korkealle. En tee vain jotain sinne päin. Panen itseni kokonaan likoon musiikissani.

– LIVE NATION

Teillä on paljon musiikkia työn alla. Luin, että se sai kimmokkeensa fanien reaktiosta Better With You -singleen, jonka julkaisitte viime vuoden alkupuolella ihan kokeeksi, tietämättä oikein...

JESSE MCCARTNEY

Vähän niin kuin ”Here I am”. ”Better With You” oikeastaan käynnisti koko projektin. Se oli sellaista kokeilua. Halusin tavallaan nähdä, miten se toimisi. Minulla oli konsepti videoon, jonka halusin tehdä. Alun perin ajattelin, että kyse olisi enemmänkin vain kalliista sisällöstä. Ajattelin, että hyvään biisiin yhdistettäisiin upeita visuaalisia juttuja ja sitten vain katsottaisiin, että miten käy. En ollut valmistautunut sen aiheuttamaan reaktioon. Ja rehellisesti puhuen en ole ehtinyt keskittyä säveltämiseen, koska olen matkustanut ja keikkaillut niin paljon, ja se on mahtavaa.

Minulla oli vain muutama valmis biisi, joten yritän nyt saada projektin valmiiksi. Tämä on hyvä tilanne. Aloittaessani en kuitenkaan tiennyt, että tekisin koko albumin, mutta tässä sitä ollaan. Muutama biisi vielä uupuu, mutta toivon saavani albumin valmiiksi vielä tänä vuonna.

– LIVE NATION

Voitko kertoa hiukan enemmän suhteestasi faneihisi ja tavoista, joilla pidät heihin yhteyttä?

JESSE MCCARTNEY

Se on vahvistunut entisestään, erityisesti viimeisten kolmen tai neljän vuoden aikana. Sosiaalisella medialla on vahva asema musiikissa. Aikaisemmin, Beautiful Soul -kappaleen aikoihin, kun julkaisin debyyttialbumini, mukana oli vain oma tiimi, PR-tiimi, markkinointitiimi, ja tiimit kertoivat minulle, mitä teemme. Seuraavaksi lennämme tänne. Sitten annat tämän haastattelun. Nämä asiat ovat edelleen tärkeitä, mutta suurin muutos on ollut sosiaalinen media.

Nyt minun ei oikeastaan enää tarvitse tehdä monia niistä asioista, joita oli tehtävä, kun tein sopimuksen levy-yhtiön kanssa 10–15 vuotta sitten. Nyt voin ottaa puhelimeni, julkaista Instagramissa tai Twitterissä 20 sekuntia kappaleesta, jota olen tekemässä, ja saada välittömän reaktion. Luen reaktiot. Käyn läpi Direct-viestejä tunnin päivässä, vastaan faneille ja katson, mitä heille kuuluu. Fanin asia voi jopa koskea henkilökohtaista tilannetta, tai sitä, että hän ei pitänyt jostakin yksityiskohdasta, ja juttelemme siitä. Kysyn, mistä hän ei pitänyt. Nyt on mahdollista käydä tällaisia keskusteluja.

Heillä on suora yhteys, jota ennen ei ollut. Ennen artisti saattoi olla salaperäinen hahmo, joka seisoi verhon takana. Muut eivät koskaan nähneet verhon taakse. Sitten artisti hyppäsi kaikkien eteen ja esiintyi, teki omat juttunsa. Nyt tilanne on päinvastainen. Elämme maailmassa, jossa sisältö on kaikki kaikessa, ja 25 prosenttia koskee musiikkia ja 75 prosenttia sitä, mitä söit lounaaksi. Minusta se on muuttanut kaiken artistin ja fanin suhteessa. Siinä on kyse sisällöstä ja siitä, että ihmiset näkevät vilauksen artistin tavallisesta elämästä ja voivat todella tutustua häneen.

– LIVE NATION

Kun uusin albumisi, In Technicolor, julkaistiin, kuuntelijat sanoivat, että se edusti ”kypsempää soundia”. Olet puhunut siitä, miten asioiden saaminen ”juuri kohdalleen” voi tarkoittaa liikkumista uusien soundien tutkimisen ja aikaisempien töidesi välillä. Mitä se tarkoittaa sinulle tänään, ja musiikissa, jota teet nyt?

JESSE MCCARTNEY

Asian saaminen juuri kohdalleen. Minusta se riippuu siitä, mitä tavoitellaan. Mielestäni kaikki oli kohdallaan In Technicolor -levyllä. Olin hiukan nuorempi, mutta pyrin albumilla tiettyyn soundiin. Pyrin 70-luvun loppupuolen ja 80-luvun alkupuolen popsoundiin, ja keskityimme todella tuon aikakauden musiikkiin. Se oli kunnianosoitus tuon ajan popmusiikille.

Myös nykyisen projektini aikana studiossa voi tapahtua jotakin, josta kaikki toteavat, että se tuntuu hyvältä. Tämä tuntuu todella hyvältä. Olen itse pahin kriitikkoni: puran materiaalia kuukausien ajan ennen kuin olen valmis julkaisemaan sen. Minulla on ympärilläni myös tiimi, jonka musiikillisiin näkemyksiin ja korviin voin luottaa. On vaikea sanoa, milloin kaikki on kohdallaan, eikä ole kovin hyvä vastaus sanoa, että sen vain tietää. Sen vain tuntee.

Ja toisaalta joskus sen vain tietää, mutta kaikki onkin pielessä. Joten koskaan ei varsinaisesti tiedä. Se onkin tässä hienoa. Sitä miettii ja toivoo. Sitten menee lavalle ja yleisön reaktio on nihkeä. On palattava suunnitteluvaiheeseen. Joskus sitä kirjoittaa jotain ja miettii, että tämä on aika hyvä, ja kappale alkaa elää omaa elämäänsä livenä, uudella sovituksella tai uudelleenmiksauksella, tai tapahtuu jotakin, jonka jälkeen kaikki ovat sitä mieltä, että tämä toimii.

 Muusikkona ja lauluntekijänä sitä tekee parhaansa, ja tekee sitä, mitä osaa parhaiten. Se, mitä seuraavaksi tapahtuu, riippuu yleisöstä.

– LIVE NATION

Olet tuottaja sen lisäksi, että olet laulaja ja lauluntekijä. Kuinka haastavaa on erotella nämä eri alat?

JESSE MCCARTNEY

En useinkaan äänitä lauluosuutta samana päivänä, jona olen kirjoittanut kappaleen, koska haluan antaa kappaleen hengittää ja elää, ja ikään kuin tasaantua, erityisesti melodioiden kohdalla. Mitä pidempään elää kappaleen kanssa, sitä enemmän siitä tulee oma, ja mitä enemmän sitä voi esittää, sitä paremmin sen esittää. Minusta se on tärkeää melodian kannalta.

Mutta joo, kun menen koppiin, vaihdan tilaan, jossa tuotan lauluosuuden ja tiedän, mihin pystyn. Koska olen ollut studiossa monta vuotta ja työskennellyt maailman parhaiden tuottajien – lauluosuuksien tuottajien – kanssa, olen nähnyt ammattilaisten kikat ja sen, miten tietyn kohdan voi tuoda esiin tai häivyttää kappaleen tietyn osan. Äänenkäyttö on asia, jossa erityisesti koen kehittyneeni todella hyväksi vuosien mittaan.

Ja tuottajana tietysti hyppään tuottajan kenkiin. Siinä päätetään, mitä kappale tarvitsee ja mitä ei. Minulle on tullut tavaksi poistaa asioita kappaleesta, ja jättää kaikkiin vain välttämätön, jolla kappaleesta saa parhaan mahdollisen.

Joka päivä on siis oltava eri roolissa, ja kestää kauan saada se kohdalleen, mutta näin haluan työskennellä.

– LIVE NATION

Voitko kertoa tuottajana meille hieman siitä, miten tärkeää raidan tai levyn soundi on emotionaalisen yhteyden luomiseen yleisön kanssa?

JESSE MCCARTNEY

Jotkin kaikkien aikojen suosikkilevyistäni ovat niitä, joissa on pieniä äänitehosteita, laulaen tehtyjä juttuja, joita Michael Jackson teki. Kuuntelin kasvuiässä päivittäin Thrilleriä ja kaikkia MJ:n levyjä. Minua kiinnostivat pienet jutut, joita kuuli keskellä kappaletta ja joilla ei välttämättä ollut mitään tekemistä sointujen tai melodioiden kanssa.

Pienet asiat kiinnittivät huomioni, tai vaikka lyhyt ”ta-ta”, jonka Prince soitti kitaralla ja joka ei oikeastaan ollut muuta kuin pieni kitaralla soitettu juttu. Silti niistä tuli levyjen kohokohtia.

Noiden hetkien löytäminen on tuottajana juuri se, mihin pyritään. Mitkä pienet elementit kiinnittävät yleisön huomion? Olen tehnyt sitä enemmän kuin koskaan uusissa kappaleissa, jotka julkaisen nyt. Selfless on yksi näistä. Soul samaten. Better With You -kappaleessa oli vain yksinkertainen kitarariffi, mutta tapa, jolla lisäsimme siihen viiveen ja kaiun, teki siitä yhden kappaleen ikimuistoisimmista kohdista.

Soundi on yksi tärkeimmistä asioista kappaleen kokemisessa, etenkin ensimmäisellä kerralla. Haluat, että ihmiset haluavat kuulla sen kerta toisensa jälkeen.

Sonyn visio, sen keskeinen filosofia yrityksenä, on tarjota kando-kokemuksia äänen ja musiikin välityksellä. ”Kando” on japaninkielinen termi, joka tarkoittaa vahvaa tunneyhteyttä tai tunteisiin vetoamista.

Pidän siitä.

jessemccartney-toisto-3
jessemccartney-kuva

”Olen siinä harvinaisessa asemassa, jossa voin olla sen toisella puolella eli lavalla. Siinä on vetovoimaa.”

– LIVE NATION

Sonyn tavoitteena on luoda tunneyhteys äänen ja musiikin kautta. Muistatko sellaista hetkeä, jolloin koit niin itse musiikin kautta, kun jokin kappale kosketti sinua syvästi?

JESSE MCCARTNEY

Parhaita muistojani ovat hetket ajalta, kun olin 4 tai 5 ja istuin isäni auton takapenkillä, kun ajoimme Connecticutin läpi ruskan aikaan isoäitini luokse – hän asui keskellä ei mitään järven rannalla. Kuuntelimme James Taylorin kappaletta Sweet Baby James, ja muistan ihastuneeni sen melodiaan. Se oli kaunis, ja se sai minut nukahtamaan, mutta myös piristi minua. Se teki kaiken, mitä laulun haluaa tekevän, mikä olisi tavallaan kando-periaatteen mukaista, eikö?

Se levy oli minulle ratkaiseva. Olin vain lapsi ja mietin, että musiikki on maailman maagisin asia ja että sellaisen levyn kuulemisen jälkeen en voi tehdä mitään muuta. Soitin sitä jatkuvasti. Soitan sitä edelleen jatkuvasti, se kuuluu suosikkeihini autossa. Se oli varmaankin ensimmäinen kerta, kun koin jotakin, mistä japanilaiset käyttävät termiä ”kando”. Pidän siitä. Aion käyttää sitä koko ajan.

– LIVE NATION

Oletteko nähneet fanienne reagoivan musiikkiinne tuolla tavalla? Oletteko huomanneet fanienne käyttäytymisestä, että musiikkisi on koskettanut heitä tunnetasolla?

JESSE MCCARTNEY

Kyllä, ja viimeksi Better With You -kappaleen julkaisun yhteydessä. Koska olin ollut poissa musiikin parista niin pitkään, luulen, että fanit eivät odottaneet minun julkaisevan mitään. Better With You oli tavallaan nostalginen ja muistutti äänimaailmansa puolesta urani alkua, esimerkiksi kappaletta Beautiful Soul. Minusta soundi oli kypsempi, mutta siinä oli jotakin, mikä muistutti menneistä. Kappale alkoi saada miljoonia suoratoistoja ja katselukertoja YouTubessa, ja se sai kaiken taas liikkeelle. Se oli tunnereaktio kappaleeseen esiintyjältä, josta he eivät välttämättä tienneet haluavansa kuulla uudelleen. Minusta oli todella mukavaa nähdä niin voimakas positiivinen reaktio.

– LIVE NATION

Kun vedätte tuon livenä nykyään, huomaatteko yleisön emotionaalisen reaktion?

JESSE MCCARTNEY

Tässä on jotain tosi isoa. Kaikki avaavat puhelimessaan taskulampun ja keinuttavat niitä ilmassa. Siitä on tullut keskeinen osa tätä melko hidastempoista balladia. On yksi hienoimmista tunteista, kun seisoo lavalla ja näkee yleisön elävän tällä tavalla mukana uudessa biisissä. Tämä reaktio on jopa isompi kuin joihinkin listabiiseihini. Se on tosi siistiä.

– LIVE NATION

On varmasti uskomatonta kuulla suurten yleisöjen laulavan sanoituksiasi sinulle. Voitko kuvailla, miltä se kuulostaa, ja miten se vaikuttaa sinuun tunnetasolla?

JESSE MCCARTNEY

Käyn itse mielelläni keikoilla ja rakastan musiikkia. Kun kuulen fanittamani biisin ensimmäiset soinnut, palaan välittömästi tiettyyn aikaan ja paikkaan elämässäni. Se nostaa pinnalle muistoja heti paikalla ja haluan vain laulaa mukana. Ja minulla on siitä mahtava tilanne, että saan kokea sen toiselta puolelta – lavalta.

Se on magneettista. Kun tiedän, että kaikki on alkamassa ja olen aloittamassa tietyn biisin laulamisen, katson ihmisiä ympärilläni. Kaikki ovat hiljaa ja odottavat tuttuja sointuja. Ja kun ne kajahtavat ilmoille, koko yleisö räjähtää. Kaikki jakavat saman elämyksen. ”Olitko sinäkin siellä? Sinäkin muistat tämän, sinäkin tulit kuuntelemaan tätä. Mahtavaa! Lauletaan yhdessä.” Silloin kaikki ovat samalla aaltopituudella. Se on huikea tunne.

– LIVE NATION

Keikalla oleminen on yksi asia, mutta musiikin kuuleminen äänitettynä ja toistettuna on toinen. Kuinka tärkeää sinulle on, että fanit kuulevat tallennetun musiikkisi parhaalla mahdollisella tavalla?

JESSE MCCARTNEY

Mielestäni yksi asioista, joihin artisteina pyrimme, on todella upea tuote, jossa ääni on mahdollisimman puhdas. Kun on kuunnellut vuosien mittaan riittävän paljon levyjä, tietää, milloin ääni on täydellinen. Tai jos jokin kuulostaa hiukan samealta, tai jotakin on korostettava, tai tämä osa erottuu liikaa, siitä on haittaa sanoituksille.
Kun kaikki sopii yhteen, kun miksaus on täydellinen ja kun kuulee kappaleen ja kaikki on kohdallaan, se on nautinnollista. On suurin saavutus tehdä levy, joka kuulostaa lähes täydelliseltä.

Minulle on erittäin tärkeää, että fanit saavat saman kokemuksen kuin minä, kun kuuntelen miksausta uudelleen. Minähän miksaan sen heitä varten! Haluan heidän kuulevan siitä parhaan version, koska fanit ovat syy siihen, että teen musiikkia. Eihän leipurikaan paista leipää puoleen väliin ja myy sitä sitten jollekin. Haluan täydellisen lopputuloksen. En tiedä, miksi keksin tuollaisen vertauksen, mutta se on totta.

– LIVE NATION

Musiikkia kuunnellaan nykyisin paljon kuulokkeilla. Sonyn 360 Reality Audio on immersiivinen äänitekniikka, joka tuo kokonaisen äänipallon tavallisiin kuulokkeisiin. Onko mahdollisuus antaa kuuntelijan todella uppoutua musiikkiisi asia, jota haluaisit kokeilla?

JESSE MCCARTNEY

En malttaisi odottaa sen kokemista. En ole vielä kuullut, miltä se kuulostaa. Arvelen, että se on täysin uudella tasolla. Ja jos jokin parantaa musiikin kokemista, olen heti mukana.

– LIVE NATION

Olen lukenut sanonnan, jota käytät: ”sano kyllä hyville ideoille”. Kuulostaa siltä, että olet avoin uusille tekniikoille ja uusille tavoille tehdä asioita.

JESSE MCCARTNEY

Ehdottomasti. Jos se korostaa taidokkuutta ja tekee musiikin kokemisesta entistä miellyttävämpää kuuntelijalle, miten kukaan voisi vastustaa sellaista?

– LIVE NATION

Kun äänität, miten oikea ääni oikeaan aikaan vaikuttaa kappaleeseen?

JESSE MCCARTNEY

Kun tuottaa kappaletta ja luo uutta, joskus vain yksi ylimääräinen asia muuttaa koko tilanteen. Joskus se on lauluosuus, joskus rumpukuvio, joskus äänitehoste. Koskaan ei voi tietää, mikä se on. Tämä yksi asia voi vaikuttaa siihen, onko kappale tarttuva hitti, jonka ihmiset muistavat vuosien kuluttua. Minusta kaikki musiikintekijät yrittävät etsiä sen jutun, erityisesti popmusiikissa.

Etsimme aina sitä, mikä on karkkia korville. Mikä on se jokin, joka vie kaiken uudelle tasolle? Se on osa studiossa työskentelyä. Siellä etsitään ja tutkitaan uusia soundeja, kokeillaan outoja juttuja ja epäonnistutaan kerta toisensa jälkeen. Sitten toivotaan sitä yhtä hetkeä, jolloin kaikki sanovat, että tässä se on. ”Kuulitko tuon? Tässä se on!”

Äänitin hiljattain lauluosuutta, ja kun nopeutimme sitä, siihen tuli pikkuoravamainen äänenlaatu. Leikkasimme sen miljoonalla eri tavalla, käänsimme sen takaperin ja muokkasimme vokooderilla tai syntetisaattorilla – teimme sille kaikenlaista outoa. Lopulta käytimme sitä kappaleessa pari kertaa. Siitä tuli kuitenkin kohta, jota ihmiset nyt odottavat. Se on siis karkkia korville. Se on tälle paras kuvaus, hetki, jolloin havahtuu. ”Hei, mikä tuo on?” Pidän siitä. Pidän siitä, miltä tuntuu, kun kuulen sen.

– LIVE NATION

Kuvauksesta näemme, miten monimutkaista studiossa voi olla vain yhden loistavan soundin äänittäminen.

JESSE MCCARTNEY

Hetkeksi kokonaan.

– LIVE NATION

Palataan miksaukseen: Voitko kuvailla sitä, mikä merkitys oikealla miksauksella on kuuntelijan elämykselle?

JESSE MCCARTNEY

Paras asia hienossa miksauksessa on minusta se, että kun sen kuulee, mikään ei erotu. Mikään ei ole kappaleen tiellä. Mikään ei häiritse. Minusta tuntuu kuin olisin virittänyt korvani vuosien aikana, joten ehkä olen keskivertokuuntelijaa herkempi, mutta kuuntelen saman monta kertaa. Kuuntelen pelkkiä rumpuja tai hi-hat-symbaaleja. Kuuntelen pelkkää lauluosuutta tai pelkkiä taustoja. Etsin jotakin, joka nousee esiin, ja laitan sitten kappaleen hiljaiselle ja kuuntelen oikein pienellä voimakkuudella. Nouseeko mikään esiin?

Oho, basso kuuluu liian kovaa. Sitä on laskettava parin desibelin verran hiljaisemmalle. Tai sitten lauluosuus ei erotu tarpeeksi. Sitä on tuotava esiin. Laulajana haluan lauluosuuden erottuvan selvästi miksauksessa. Ehkä olen todella itsekeskeinen, mutta niin minä teen. Mikään ei saa viedä huomiota kappaleelta. On vain muutamia miksaajia, jotka ovat loistavia siinä. Kun löytää hyvän, tunne on upea. Tiedän, että sen saamiseen kohdalleen menisi minulta vuosia, joten annan tehtävän ammattilaisille, kun saan kappaleen valmiiksi.

jessemccartney-play-4
jessemccartney-play-5

”En ole koskaan aikaisemmin kuunnellut kuulokkeilla mitään sellaista”

– LIVE NATION

Kuulit juuri muutamia biisejä tuoreilta keikoiltasi Sony 360 Reality Audio -tekniikalla miksattuna. Mitä tuumit?

JESSE MCCARTNEY

En tiedä, millaista äänitaikuutta te teette, mutta tämä on jotakin uutta, jota en ole kuullut koskaan aiemmin. Olen todella vaikuttunut. Tuntui kuin kappaleeni olisi jonkin menestyselokuvan tunnussävel. Se tuntui elämää suuremmalta. En ole koskaan aikaisemmin kuunnellut kuulokkeilla mitään sellaista.

– LIVE NATION

Tuntuiko kuin olisit ollut keikalla?

JESSE MCCARTNEY

Kyllä. Tuntui siltä kuin edessäni olisi ollut live-versio minusta. Tuntui myös siltä kuin yleisössä olisi ollut miljoona muuta ihmistä kokemassa esityksen kanssani, erityisesti silloin, kun suljin silmäni. Se oli immersiivinen kokemus, jossa tunsin katsovani live-esitystä. Se oli järisyttävää.

– LIVE NATION

Katsomme, kun kuuntelet Soulia ja jammailet sen mukana – ilmeisesti se kolahti hyvin?

JESSE MCCARTNEY

Niin oli. Ensin yritin tunnistaa kokemuksen, koska en ollut tuntenut mitään vastaavaa enkä kuullut mitään sellaista. Ensin mietin, mitä se oli ja mitä tapahtui. Sitten tuntui kuin... oletko ollut Disneyworldin Kummitustalossa, kun istut ja mietit, mikä tuo ääni oli? Asioita ilmestyi tyhjästä taakse ja sitten eteen. Se todellakin oli täysin erilaista kuin mikään aiemmin kuulemani. Se on koettava, jotta sen voi ymmärtää.

– LIVE NATION

Oliko sinulla jokin suosikkihetki, kun teit Soul-kappaleesta 360 Reality Audio -miksauksen?

JESSE MCCARTNEY

Joo. Ennen kertosäettä kuuluu, miten bändini kitaristi Jacob soittaa pieniä pätkiä voimakkaammin. Äänet kulkevat edestä taakse, aivan kuin ne liikkuisivat etuvasemmalta aivan takaoikealle saakka. Se oli kokemus, jollaista ei saa tavallisilla kuulokkeilla. Se oli todella upeaa.

– LIVE NATION

Kuinka innoissasi olet siitä, että fanisi voivat kokea 360 Reality Audio -äänen?

JESSE MCCARTNEY

Olen todella innoissani. Luulen, että fanini tiesivät tämän nähtyään reaktioni. Uskon todellakin, että he haluavat kokea saman elämyksen. Tämä on jotain, mitä kaikkien pitää saada. En tajua, miksi joku ei haluaisi kokea samaa mitä itse äsken koin. Tämän jälkeen on tosi vaikea palata takaisin käyttämään peruslaitteita.

– LIVE NATION

Miten kuvailisit Sony 360 Reality Audio -tekniikkaa yhdellä sanalla?

JESSE MCCARTNEY

Hmm. ”Äänigastista.” Tätä sanaa ei ole – keksin se äsken.

– LIVE NATION

Se on nyt.

JESSE MCCARTNEY

Joo.

– LIVE NATION

Voitko kuvitella, että 360 Reality Audio vaikuttaisi tapaan, jolla teet musiikkia tulevaisuudessa?

JESSE MCCARTNEY

Tuo on mielenkiintoinen kysymys. Miksaajien pitää nyt sopeutua tähän tekniikkaan. Kyllä, jos studiossa tehty musiikki voi kuulostaa tältä, niin minä ainakin sopeutuisin. Tämä tekniikka houkuttelee minua tutkimaan ääntä ja etsimään siitä kohtia, jotka voivat elävöittää raitaa. Tästä tulee tosi kiinnostavaa.

– LIVE NATION

Voiko 360 Reality Audioon tutustuminen inspiroida sinua uuden live-albumin levyttämiseen?

JESSE MCCARTNEY

Ilman muuta. Edellisestä live-albumistani on kymmenkunta vuotta. Ja suoraan sanottuna se ei tyydyttänyt minua. Muistan ajatelleeni, että vaikka sitä miksaisi kuinka, kaikkea ei voi silti hallita – sen miksaaminen on tosi vaikeaa. Mutta kun kuuntelen tätä, tajuan, että haluan saada albumin nopeasti valmiiksi, jotta voin levyttää live-version.

– LIVE NATION

Mitä luulet faniesi arvostavan musiikissasi tämän muodon kautta kuunneltuna?

JESSE MCCARTNEY

Luulen, että he saattaisivat kuulla kaiken sen ajan ja vaivan, mitä musiikkiin on käytetty, jos he voisivat vihdoin kuulla kaiken kristallinkirkkaana, koko raidan. Toisinaan osa asioista hautautuu, eikä kukaan kuule niitä, koska niitä ei ole korostettu tarpeeksi. Jos tämän uuden tekniikan kautta voi nostaa esiin musiikista kaikkia niitä upeita juttuja, joita olemme piilottaneet siihen, uskon, että kokemus olisi kymmenkertaisesti parempi.

– LIVE NATION

Mikä on näkemyksesi siitä, että Sony mittasi korvasi 360 Reality Audio -äänen optimointia varten, jotta saat parhaan mahdollisen kuuntelukokemuksen?

JESSE MCCARTNEY

Minulle on tehty nappikuulokkeet live-esiintymisiä varten monta kertaa vuosien mittaan. Muusikkona on pyrittävä suojaamaan korvia, mutta on kuultava oikea määrä ääntä ja oikeanlaatuista ääntä. Kaikki kuulevat musiikin eri tavoin. Kaikki kuulevat tiettyjä taajuuksia paremmin kuin muita. Ja jos Sony voi räätälöidä kokemuksien korvien ja tärykalvojen mukaan, se on täydellistä, muuta ei tarvita.

– LIVE NATION

Mitä haluaisit Sonyn tekevän seuraavaksi. Mitä toivelistallasi on?

JESSE MCCARTNEY

Voi hyvänen aika. Kuulostaa siltä, että soitamme pian musiikkia Kuussa Sonyn avulla. Voisitko lähettää minulle noita kuulokkeita kaikissa väreissä? Se olisi hyvä alku. Lähdetään liikkeelle siitä.

– LIVE NATION

Mitä ajattelet 360 Reality Audio -tekniikasta?

JESSE MCCARTNEY

Jos voi antaa ihmisille näin mahtavan tuotteen, jonka avulla kuuntelija voi kokea jokaisen soundin eri osissa aivojaan – siis se oikeasti tekee upeita temppuja aivoissa – luulen, että kaikki muuttuu. Luulen, että tämä muuttaa kaiken.

jessemccartney-listening-1
jessemccartney-listening-2
360 Reality Audio

Lue lisää 360 Reality Audio -äänestä ja tämän innovatiivisen äänikonseptin tekniikasta.

WH-1000XM3-kuulokkeet

Käytä taustahälyä poistavia WH-1000XM3-kuulokkeita, jotta voit kokea täydellisen 360 Reality Audio -äänen.