Siirry sisältöön

SONYN ARTISTIHAASTATTELUT

Marty Friedman

Amerikkalaisen hevimetalliyhtyeen Megadethin kitaristi vuosina 1990–2000. Vuonna 2004 Marty muutti Japaniin. Hän pitää erilaisista musiikkityyleistä, esimerkiksi japanilaisesta pop-musiikista.

Helposti mukana kulkeva äänentoisto

Marty on asunut Japanissa vuodesta 2004 lähtien, ja hän on aktiivisesti mukana maan musiikkipiireissä. Hän on töissä televisiossa ja esiintyy, kirjoittaa sekä omistaa levy-yhtiön. Hän kertoo korkean resoluution äänentoiston vaikutuksesta musiikkiteollisuudessa.

Haastattelun luonnos / Kuva: Yohei Takeuchi

K: Olet kotoisin Yhdysvalloista. Milloin tutustuit Walkman®-soittimeen ensimmäisen kerran?

V: Ollessani teini-ikäinen. Silloin musiikkia kuunneltiin yleensä kotona tai konsertissa, mutta minusta oli mahtavaa kuunnella musiikkia kantaen valtavaa mankkaani ympäriinsä koulussa. Joten kun näin Walkman®-soittimen ensimmäisen kerran, olin hämmästynyt.

K: Millaista musiikkia kuuntelet?

V: Yleensä kuuntelen sellaista musiikkia, jota itsekin sillä hetkellä sävellän. Joskus kun jämähdän studiolle kuuntelemaan pitkäksi ajaksi, on vaikea erottaa, mikä on hyvää ja mikä huonoa. Tämän vuoksi kuuntelen musiikkia kävellessäni puistoissa tai temppeleissä. Silloin musiikkini kuulostaa siltä kuin joku muu olisi tehnyt sen, ja voin antaa siitä luonnollista palautetta.

K: Vaikuttaa siltä, että tarvitset luovassa työssäsi kannettavia äänentoistolaitteita. Mitä mieltä olet korkean resoluution Walkman®-soittimesta?

V: MP3-muotoon verrattuna matalammat äänet soivat melodisemmin. Minulle on kuitenkin tärkeämpää, että kannettava äänentoistolaite on kestävä ja helppokäyttöinen kuin se, edustaako se huipputekniikkaa tai -laatua.

K: Mitä mieltä olet korkean resoluution äänentoistosta säveltäjänä?

V: On totta, että CD-levyjen tai pakattujen äänitiedostojen laatu on heikompi alkuperäistallenteisiin verrattuna, mutta en ole antanut sen häiritä. Tarkoitan, että mietin aina, etten saa unohtaa tavallisten ihmisten tunteita. Joten kun sävellän, käytän laadukkaita kaiuttimia, mutta lopputuloksen kuuntelen halvoilla kaiuttimilla ja säädän äänen.

K: Jos korkean resoluution äänentoistosta tulee uusi normi, voiko se muuttaa tuotantoprosesseja?

V: Korkean resoluution äänentoisto tulee älypuhelimiin lähitulevaisuudessa. Kun niin käy, siitä hyötyy sekä tuotantopuoli että koko musiikkiteollisuus, koska raha alkaa liikkua. Hyvän musiikin tekeminen vaatii rahaa, ja haluan kuuntelijoiden käyttävän rahaa sellaiseen musiikkiin, josta he nauttivat. Jos ihmiset kokeilevat tätä Walkman®-soitinta, he saattavat haluta korkean resoluution musiikkia. Ja se olisi takuulla hyvä asia niin musiikkiteollisuuden kuin muusikoidenkin kannalta.

K: Tässä tulee viimeinen kysymys. Mitä musiikki merkitsee sinulle?

V: Sanoisin, että se kuuluu elämääni erottamattomasti. Jos joutuisin yksin autiolle saarelle ja saisin ottaa sinne mukaan vain yhden asian, se olisi kannettava äänisoitin, jossa olisi paljon muistia. (nauraa)

Chiyomaru Shikura

”Musiikki, jota ihmiset todella haluavat kuunnella ja ostaa, herättää halun omistaa se.”

Täsmälleen artistien tarkoittama kokemus

Nauti studiolaatuisen korkean resoluution äänen hienovaraisista sävyistä. Intohimo musiikkiin kuuluu ja näkyy järjestelmän jokaisessa osassa, ja digitaalisen skaalauksen kaltaiset edistyneet tekniikat varmistavat huiman kuuntelukokemuksen.