Artikkelin tunniste : 00242618 / Viimeksi muokattu : 05.03.2020

Puheluiden äänenlaatu on huono

    Jos puheluiden äänenlaatu on huono, kokeile alla lueteltuja vianmäärityskeinoja annetussa järjestyksessä. Tarkista kunkin toimenpiteen jälkeen ennen seuraavaa, onko ongelma korjaantunut.

    Vihje

    Seuraavat vaiheet voivat olla erilaisia eri Android-versioissa. Katso, mikä Android-versio laitteessasi on, valitsemalla Settings (Asetukset) > About phone (Tietoja puhelimesta) > Android version (Android-versio). Jos Settings (Asetukset) -kohdassa ei näy About phone (Tietoja puhelimesta) -vaihtoehtoa, valitse System (Järjestelmä).

    • Varmista, että laite on yhteydessä verkkoon. Voit tehdä sen tarkistamalla verkon signaalin voimakkuuden tilariviltä. Jos signaali on heikko tai sitä ei ole, siirry avoimeen paikkaan, jossa ei ole esteitä, tai siirry ikkunan lähelle.
    • Jos laitteessa on suojakotelo tai -kansi, irrota se ja tarkista, onko äänenlaatu parempi.
    • Tarkista, että et peitä mikrofonia kädelläsi ja että mikrofonissa tai sen ympärillä ei ole vettä tai pölyä.
    • Sammuta ja käynnistä laite uudelleen. Tämä sammuttaa kaikki sovellukset ja vapauttaa muistia. Joskus tämä riittää ongelman korjaamiseen.
    • Soita puhelu toiseen puhelimeen. Näin voit varmistaa, että ongelma ei johdu puhelimesta, johon yritit soittaa aiemmin. Jos tämä on mahdollista, soita puhelu toisella SIM-kortilla. Näin voit varmistaa, että nykyinen SIM-korttisi ei ole viallinen tai vanhentunut.

    Jos ehdotetut ratkaisut eivät toimi, kokeile seuraavia toimenpiteitä:

    • Suorita pikatesti, jolla varmistat, että mikrofoni ja kuuloke toimivat oikein.

     Testaaminen tuen avulla 

    • Tarkista vikasietotilan avulla, aiheuttaako jokin ladattu sovellus ongelman. Vikasietotilassa laitteen käynnistyksen yhteydessä käynnistetään vain laitteeseen jo ennen sen ostamista valmiiksi asennetut ohjelmistot ja sovellukset. Jos laitteen suorituskyky paranee vikasietotilassa, on todennäköistä, että jokin myöhemmin ladattu sovellus heikentää laitteen suorituskykyä. Voit poistua vikasietotilasta ja käynnistää laitteen uudelleen, jos haluat poistaa niiden sovellusten asennuksen, joiden epäilet aiheuttavan ongelman. Jos ongelma alkoi äskettäin etkä ole varma, mikä sovellus sen aiheuttaa, voit aloittaa poistamalla viimeksi lataamasi sovelluksen.

     Vikasietotilan ottaminen käyttöön 

     Sovelluksen poistaminen sovellusnäytöstä (Android 10) 

     Sovelluksen poistaminen sovellusnäytöstä (Android 9/Android 8) 

    • Laitteen päivittäminen varmistaa, että suorituskyky on optimaalinen ja viimeisimmät parannukset ovat käytettävissä.
    • Palauta laitteen tehdasasetukset. Tämä on joskus paras ratkaisu, jos laitteesi lakkaa toimimasta oikein. Ota kuitenkin huomioon, että tehdasasetusten palauttaminen poistaa laitteen sisäisestä muistista kaiken henkilökohtaisen sisältösi. Muista varmuuskopioida tiedot, jotka haluat säilyttää.

     Tietojen varmuuskopiointi tietokoneella 

     Sovellusten, puheluasetusten ja puheluhistorian varmuuskopiointi ja synkronointi 

     Laitteen tehdasasetusten palauttaminen (Android 10) 

     Laitteen tehdasasetusten palauttaminen (Android 9) 

     Laitteen tehdasasetusten palauttaminen (Android 8)