Jos laitteesi sovellus ei toimi kunnolla, kokeile alla määritettyjä toimenpiteitä annetussa järjestyksessä. Tarkista kunkin toimenpiteen jälkeen ennen seuraavan kokeilemista, onko ongelma korjaantunut.
Huomautus
Sovellukset, jotka on ladattu muualta kuin Google Play -sovelluskaupasta, eivät ehkä ole täysin yhteensopivia laitteesi kanssa. Jos niiden ongelmat eivät ratkea alla annetuilla ohjeilla, pyydä lisätietoja kyseisen sovelluksen kehittäjältä.
Vihje
Seuraavat vaiheet voivat olla erilaisia eri Android-versioissa. Katso, mikä Android-versio laitteessasi on, valitsemalla Settings (Asetukset) > About phone (Tietoja puhelimesta) > Android version (Android-versio). Jos Settings (Asetukset) -kohdassa ei näy About phone (Tietoja puhelimesta) -vaihtoehtoa, valitse System (Järjestelmä).
- Pakota sovellus sulkeutumaan ja avaa se sitten uudelleen.
Sovelluksen lopetuksen pakottaminen (Android 10/Android 9)
- Etsi ja valitse Settings (Asetukset)>Apps & notifications (Sovellukset ja ilmoitukset).
- Etsi sovellus, jonka haluat sulkea, ja napauta sitä.
- Valitse Force stop (Pakota lopetus) > OK.
Sovelluksen lopetuksen pakottaminen (Android 8)
- Etsi ja valitse Settings (Asetukset)>Apps & notifications (Sovellukset ja ilmoitukset)>App info (Sovelluksen tiedot).
- Etsi sovellus, jonka haluat sulkea, ja napauta sitä.
- Valitse FORCE STOP (Pakota lopetus)>OK.
- Jos sovellus tarvitsee internetyhteyden, varmista, että laitteesi on yhteydessä internetiin (Wi-Fi- tai mobiilidatayhteys). Varmista myös, ettei lentokonetila ole käytössä.
Lentokonetilan poistaminen käytöstä
- Etsi ja valitse Settings (Asetukset)>Network & internet (Verkko ja internet).
- Poista toiminto käytöstä napauttamalla Airplane mode (Lentokonetila) -liukusäädintä. Tämä vaihtoehto voi olla kohdassa Advanced (Lisäasetukset).
- Käynnistä laite uudelleen ja yritä sitten käyttää sovellusta uudelleen.
- Jos laitteesi tukee STAMINA-tilaa ja se on käytössä, poista se käytöstä ja käynnistä laite uudelleen. STAMINA-tilan eri tasot rajoittavat tai poistavat käytöstä eri toimintoja virrankulutuksen pienentämiseksi. Näitä ovat esimerkiksi näyttögrafiikka, näytön kirkkaus, kuvanlaadun parannus ja GPS, kun näyttö on sammutettuna. Eräiden sovellusten tietojen synkronointi taustalla tai suoratoisto voidaan poistaa käytöstä.
STAMINA-tilan poistaminen käytöstä
- Etsi ja valitse Settings (Asetukset) > Battery (Akku) > STAMINA mode (STAMINA-tila).
- Poista STAMINA-tila käytöstä napauttamalla liukusäädintä.
Laitteen käynnistäminen uudelleen
Huomautus
Laitteen uudelleenkäynnistys ei ehkä onnistu, jos akun varaus on vähissä. Kytke laite laturiin ja yritä uudelleenkäynnistystä uudelleen.
- Paina virtapainiketta pitkään.
- Valitse avautuvassa valikossa Restart (Käynnistä uudelleen). Laite käynnistyy uudelleen automaattisesti.
- Jos sinulla ei ole uusinta sovellusversiota, päivitä sovellus Google Play -sovelluskaupassa. Kaikkia sovelluksia ei voi päivittää Google Play -sovelluskaupassa.
- Tyhjennä sovelluksen välimuisti. Tämä poistaa sen muistista kaikki väliaikaiset tiedostot, jotka saattavat olla syynä ongelmaan. Et menetä mitään henkilökohtaisia tietoja, kun tyhjennät välimuistin.
Sovelluksen välimuistin tyhjentäminen (Android 10)
- Etsi ja valitse Settings (Asetukset)>Apps & notifications (Sovellukset ja ilmoitukset).
- Valitse sovellus tai palvelu ja valitse sitten Storage & cache (Tallennustila ja välimuisti) > Clear cache (Tyhjennä välimuisti).
Huomautus
Kaikkien sovellusten ja palveluiden sovellusvälimuistia ei ole mahdollista tyhjentää.
Sovelluksen välimuistin tyhjentäminen (Android 9)
- Etsi ja valitse Settings (Asetukset)>Apps & notifications (Sovellukset ja ilmoitukset).
- Valitse sovellus tai palvelu ja valitse sitten Storage (Tallennustila) > CLEAR CACHE (Tyhjennä tallennustila).
Huomautus
Kaikkien sovellusten ja palveluiden sovellusvälimuistia ei ole mahdollista tyhjentää.
Sovelluksen välimuistin tyhjentäminen (Android 8)
- Etsi ja valitse Settings (Asetukset)>Apps & notifications (Sovellukset ja ilmoitukset)>App info (Sovelluksen tiedot).
- Valitse sovellus tai palvelu ja valitse sitten Storage (Tallennustila) > CLEAR CACHE (Tyhjennä tallennustila).
Huomautus
Kaikkien sovellusten ja palveluiden sovellusvälimuistia ei ole mahdollista tyhjentää.
- Tyhjennä kaikki tiedot, joita sovellus on tallentanut sen jälkeen, kun otit sen käyttöön. Huomaa, että kaikki sovelluksen tallentamat henkilökohtaiset tiedot, kuten kirjautumistiedot ja asetukset, poistetaan.
Sovellustietojen tyhjentäminen (Android 10)
- Etsi ja valitse Settings (Asetukset)>Apps & notifications (Sovellukset ja ilmoitukset).
- Valitse sovellus tai palvelu ja valitse sitten Storage & cache (Tallennustila ja välimuisti) > Clear storage (Tyhjennä tallennustila) > OK.
Huomautus
Kun tyhjennät sovellustiedot, valitun sovelluksen tiedot poistetaan laitteesta pysyvästi. Kaikkien sovellusten ja palveluiden tietoja ei ole mahdollista poistaa.
Sovellustietojen tyhjentäminen (Android 9)
- Etsi ja valitse Settings (Asetukset)>Apps & notifications (Sovellukset ja ilmoitukset).
- Valitse sovellus tai palvelu ja valitse sitten Storage (Tallennustila) > CLEAR DATA (Tyhjennä tiedot) > OK.
Huomautus
Kun tyhjennät sovellustiedot, valitun sovelluksen tiedot poistetaan laitteesta pysyvästi. Kaikkien sovellusten ja palveluiden tietoja ei ole mahdollista poistaa.
Sovellustietojen tyhjentäminen (Android 8)
- Etsi ja valitse Settings (Asetukset)>Apps & notifications (Sovellukset ja ilmoitukset)>App info (Sovelluksen tiedot).
- Valitse sovellus tai palvelu ja valitse sitten Storage (Tallennustila) > CLEAR DATA (Tyhjennä tiedot) > OK.
Huomautus
Kun tyhjennät sovellustiedot, valitun sovelluksen tiedot poistetaan laitteesta pysyvästi. Kaikkien sovellusten ja palveluiden tietoja ei ole mahdollista poistaa.
- Kun haluat palauttaa sovelluksen, poista kaikki sovelluksen päivitysten asennukset. Kaikki sovelluksen tallentamat henkilökohtaiset tiedot, kuten kirjautumistiedot ja asetukset, poistetaan. Mikäli mahdollista, päivitä sovellus uudelleen käyttämällä Google Play -sovelluskauppaa.
Sovelluksen päivitysten poistaminen (Android 10/Android 9)
- Etsi ja valitse Settings (Asetukset)>Apps & notifications (Sovellukset ja ilmoitukset).
- Etsi sovellus, joka ei toimi, ja napauta sitä.
- Jos saatavilla, valitse
(Lisää-kuvake) > Uninstall updates (Poista päivitykset) > OK.
Sovelluksen päivitysten poistaminen (Android 8)
- Etsi ja valitse Settings (Asetukset)>Apps & notifications (Sovellukset ja ilmoitukset)>App info (Sovelluksen tiedot).
- Etsi sovellus, joka ei toimi, ja napauta sitä.
- Jos saatavilla, valitse
(Lisää-kuvake) > Uninstall updates (Poista päivitykset) > OK.
- Poista sovellus ja asenna se sitten uudelleen. Huomaa, että eräitä esiasennettuja sovelluksia ei voi poistaa.
Sovelluksen poistaminen sovellusnäytöstä (Android 10)
Huomautus
Voit poistaa kokonaan vain itse lataamiasi sovelluksia.
- Paina sovelluskuvaketta pitkään, kunnes laite värisee.
- Valitse avautuvassa valikossa App info (Sovelluksen tiedot) > UNINSTALL (Poista asennus).
Sovelluksen poistaminen sovellusnäytöstä (Android 9/Android 8)
Huomautus
Voit poistaa kokonaan vain itse lataamiasi sovelluksia.
- Paina sovelluskuvaketta pitkään, kunnes laite värisee.
- Valitse avautuvassa valikossa
(Poista sovelluksen asennus -kuvake) > OK.
- Laitteen päivittäminen varmistaa, että suorituskyky on optimaalinen ja viimeisimmät parannukset ovat käytettävissä.
- Palauta laitteen tehdasasetukset. Tämä on joskus paras ratkaisu, jos laitteesi lakkaa toimimasta oikein. Ota kuitenkin huomioon, että tehdasasetusten palauttaminen poistaa laitteen sisäisestä muistista kaiken henkilökohtaisen sisältösi. Muista varmuuskopioida tiedot, jotka haluat säilyttää.
Tietojen varmuuskopiointi tietokoneella
- Avaa laitteen näytön lukitus ja liitä laite tietokoneeseen USB-kaapelilla.
- Valitse varmuuskopioitavat tiedostot tietokoneessa ja kopioi ja liitä tai vedä ja pudota sitten tiedostot tietokoneen johonkin sijaintiin.
Sovellusten, puheluasetusten ja puheluhistorian varmuuskopiointi ja synkronointi
- Etsi ja valitse Settings (Asetukset) > System (Järjestelmä) > Backup (Varmuuskopiointi). Tämä vaihtoehto voi olla kohdassa Advanced (Lisäasetukset).
- Ota toiminto käyttöön napauttamalla kytkintä. Sovellusten tiedot, laiteasetukset ja puheluluettelo varmuuskopioidaan automaattisesti.
Huomautus
Voit ottaa varmuuskopioinnin käyttöön myös Google Driven asetusvalikosta. Voit synkronoida sovellusten tiedot, laiteasetukset ja puheluluettelon automaattisesti kirjautumalla Google-tilille, jota käytettiin vanhan laitteen tietojen synkronointiin. Kun kytket virran uuteen laitteeseen ensimmäisen kerran, kirjaudu Google-tilille ohjatun asennustoiminnon aikana.
Laitteen tehdasasetusten palauttaminen (Android 10)
Huomautus
Kun laitteen asetuksia palautetaan, älä keskeytä prosessia, sillä tämä saattaa vahingoittaa laitetta pysyvästi.
- Varmuuskopioi kaikki laitteen sisäiseen muistiin tallennetut tärkeät tiedot muistikortille tai muualle kuin sisäiseen muistiin. Jos olet tallentanut SD-kortille salattuja tiedostoja, poista niiden salaus, jotta voit käyttää niitä myös palautuksen jälkeen.
- Etsi ja valitse Settings (Asetukset) > System (Järjestelmä) > Reset options (Palauta asetukset). Tämä vaihtoehto voi olla kohdassa Advanced (Lisäasetukset).
- Valitse Erase all data (factory reset) (Poista kaikki tiedot (palauta tehdasasetukset))>Erase all data (Poista kaikki tiedot).
- Piirrä tarvittaessa näyttölukituksen avauskuvio tai anna näytön lukituksen avaussalasana tai PIN-koodi, jotta voit jatkaa.
- Vahvista valitsemalla Erase all data (Poista kaikki tiedot).
Vihje
Laitettasi ei palauteta aiempaan Android-ohjelmistoversioon, kun palautat tehdasasetukset.
Laitteen tehdasasetusten palauttaminen (Android 9)
Huomautus
Kun laitteen asetuksia palautetaan, älä keskeytä prosessia, sillä tämä saattaa vahingoittaa laitetta pysyvästi.
- Varmuuskopioi kaikki laitteen sisäiseen muistiin tallennetut tärkeät tiedot muistikortille tai muualle kuin sisäiseen muistiin. Jos olet tallentanut SD-kortille salattuja tiedostoja, poista niiden salaus, jotta voit käyttää niitä myös palautuksen jälkeen.
- Etsi ja valitse Settings (Asetukset) > System (Järjestelmä) > Reset options (Palauta asetukset). Tämä vaihtoehto voi olla kohdassa Advanced (Lisäasetukset).
- Valitse Erase all data (factory reset) (Poista kaikki tiedot (palauta tehdasasetukset))>Reset phone (Palauta puhelin).
- Piirrä tarvittaessa näyttölukituksen avauskuvio tai anna näytön lukituksen avaussalasana tai PIN-koodi, jotta voit jatkaa.
- Vahvista valitsemalla Erase everything (Poista kaikki).
Vihje
Laitettasi ei palauteta aiempaan Android-ohjelmistoversioon, kun palautat tehdasasetukset.
Laitteen tehdasasetusten palauttaminen (Android 8)
Huomautus
Kun laitteen asetuksia palautetaan, älä keskeytä prosessia, sillä tämä saattaa vahingoittaa laitetta pysyvästi.
- Varmuuskopioi kaikki laitteen sisäiseen muistiin tallennetut tärkeät tiedot muistikortille tai muualle kuin sisäiseen muistiin. Jos olet tallentanut SD-kortille salattuja tiedostoja, poista niiden salaus, jotta voit käyttää niitä myös palautuksen jälkeen.
- Etsi ja valitse Settings (Asetukset) > System (Järjestelmä) > Reset (Palauta).
- Valitse Factory data reset (Palauta tehdasasetukset)>Reset phone (Palauta puhelin).
- Piirrä tarvittaessa näyttölukituksen avauskuvio tai anna näytön lukituksen avaussalasana tai PIN-koodi, jotta voit jatkaa.
- Vahvista valitsemalla Erase everything (Poista kaikki).
Vihje
Laitettasi ei palauteta aiempaan Android-ohjelmistoversioon, kun palautat tehdasasetukset.