Kuvaa kokonaisia elokuvia Xperialla Cinematography Pron avulla 

Luo tuotantotasoisia filmejä ja videoita käyttämällä vain Xperia-älypuhelintasi ja Cinematography Prota – ammattilaisohjaajien valinta

Kuvassa näkyy Cinematography Pron käyttöliittymä Xperiassa ja kuvaa meren rannalla tanssivasta naisesta
Työskentely Cinematography Prolla

Digitaalisten elokuvakameroiden suunnittelijoiden osaamista hyödyntävä Cinematography Pro tuo Xperiaan työkalut studiolaatuiseen elokuvantekoon. Kuvaa esimääritettyjen Tyyli-vaihtoehtojen, 21:9-kuvasuhteisen videotallennuksen, 4K HDR -tarkkuuden, 24, 25, 30, 60 ja 120 fps:n kuvanopeuden ja älykkään tuulisuodattimen avulla elokuvia, joista ammattilainenkin olisi ylpeä.

Stardust Children

Katso Stardust Children, ylistetyn ohjaajan Eiji Uchidan lyhytelokuva.

Ohjaaja Eiji Uchidan muotokuva
Tapaa ohjaaja Eiji Uchida

Rio de Janeirossa syntynyt Eiji Uchida aloitti reportterina, ennen kuin alkoi kirjoittaa ja ohjata vuonna 2005. Siitä lähtien hän on nauttinut laajaa menestystä. Vuonna 2016 hänen elokuvansa Lowlife Love oli hitti Shinjukun Teatrossa ja esillä yli 30 elokuvajuhlilla ympäri maailmaa. Vuonna 2019 hän käsikirjoitti ja ohjasi Tokioon sijoittuvan TV-draaman I Turn ja kaksi jaksoa Netflixin japanilaista hittisarjaa The Naked Director. Vuonna 2021 hänen elokuvansa Midnight Swan voitti Japanin akatemian elokuvapalkinnot parhaasta käsikirjoituksesta, ohjauksesta ja elokuvasta.

Xperia vie maaliin autenttisen elokuvallisuuden kokemuksen 

Ohjaaja Eiji Uchida jakaa ajatuksiaan Xperialla kuvaamisesta.

Jos tietää mitä kuvaa, minulle on sama kuvataanko VENICEllä (Sonyn VENICE CineAlta digitaalinen elokuvakamera) vai Xperialla. Xperia antaa mahdollisuuden työskennellä paremmin. 

Lähikuvaa cinematography-käyttöliittymästä ja asetuksista Xperia-älypuhelimella
Kuvaaminen 24 kuvaa sekunnissa – elokuvien standardi

Vähiten halusin sitä, että filmissä olisi kotivideon makua vain koska se oli puhelimella tehty. 24 fps -kuvataajuudella on valtava vaikutus. Aikaisemmin tein hirveästi hommia saavuttaakseni sen oikean ”leffa-lookin”. Kamerat jotka ottavat aitoa elokuvamaista kuvaa ovat niin kalliita. Varsinkin kun aloitin indie-leffoista, jos vaan olisin pystynyt ottamaan älypuhelimella elokuvamaista kuvaa, se olisi ollut mahtavaa.

21:9-kuvasuhde elokuvia varten 

TV:n kuvasuhde on 16:9. Jo silloin kun se oli 4:3, rakastin elokuvia ja halusin kuvata elokuvan kuvasuhteella, mutta en pystynyt. Koetimme laittaa mustat palkit näytön ylä- ja alareunaan, jotta saisimme aikaan jotain ”elokuvalta vaikuttavaa”. Arvostan, että Sony on laittanut puhelimiin vain teattereiden käyttämän laajakulmanäytön.

Ohjaaja Eiji Uchida katselemassa kuvamateriaalia Xperia-älypuhelimelta
Kuva maskikasvoisesta, huputetusta hahmosta oletusvärimäärittelyllä
RAAKAKUVAMATERIAALIA KUVATTUNA VENICE-VÄRIASETUSTEN LOOKILLA
Kuva maskikasvoisesta, huputetusta hahmosta muokatulla värimäärittelyllä
LOPULLINEN KUVAMATERIAALI FILMISTÄ ”STARDUST CHILDREN”
Värimäärittely, joka luo sen oikean elokuvamaisen vaikutelman

Minua viehättää idea, että pistetään yksittäinen väri hyppäämään esiin. Tässä filmissä tällaiset värit olivat punainen ja sininen. Olimme keskustelleet, että pitäisi saada tehtyä jonkinlainen loppuviimeistely värimäärittelyn avulla. Silloin kun kuvaan filmiä, kuvaan tyylillä joka tekee mahdolliseksi lähteä eri suuntiin. Tässä filmissä loin ilmapiiriä pistämällä tietyt värit hyppäämään esiin.

120 fps:n kuvanopeus dramaattiseen hidastuskuvaan

Nopea kuvaustila on mahtava. Lopun putoamiskohtaus on kuvattu nopealla kuvaustilalla ja hidastettu. Nopeiden kohtausten kuvaaminen aiheutti meille ennen paljon ongelmia. Ihmettelinkin, voiko älypuhelimella tosiaan kuvata hidastuskuvia? Ja se on oikeaa nopeaa kuvausta. Mitenköhän he tekivät sen.

Huom. Tässä videossa ei ole ääntä.

Uudenlaista elokuvantekoa

Luulen, että monet ohjaajat – minä itse mukaan lukien – haluaisivat kuvata älypuhelimella ja kokea, kuinka se on yhtä hauskaa. Olen nähnyt kuvamateriaalin kuvauspaikalla ja lopullisen elokuvan. Rehelliset fiilikseni olivat: ”Ai, Xperialla voi kuvata elokuvan”.

Kuvausryhmä kiinnittämässä näyttelijälle kypärään asennettua Xperia-kameraa näkökulmaotoksia varten
Kuvaa näkökulmaotoksia

Alussa ja lopussa on näkökulmaotos, joka on kuvattu Xperia kiinnitettynä näyttelijän päähän. Sitä ei voi tehdä isolla kalustolla, joten se oli uutta ja hauskaa katsottavaa.

Täydellinen työkalu elokuvanteosta unelmoiville

Jos olisin nuori ja tekemässä indie-leffoja nykyään, tämä olisi loistavaa. Sen verran nimittäin oli taistelua hidastusten ja kuvasuhteen kanssa sen täydellisen ”elokuva-lookin” saavuttamiseksi. Olen vähän katkera siitä että nykyään sen voi tehdä älypuhelimella – siis tällä pystyy oikeasti kuvaamaan täyspitkän elokuvan. 

Älypuhelin ammattitason filmintekijöiden vaatimuksiin

Tietenkin Sony tekee myös elokuvakameroita – olen itsekin käyttänyt niitä. Luulen että tämä ajatus tuli heille, koska he tekevät ammattitason kameroita. Mikään muu yhtiö ei voisi tehdä tätä. Kun olet nuori, sinulla ei ole rahaa ja kuvauskalusto kattaa suuren osan budjetista – valot ja kamerat. On suuri onni että tämän yli voidaan päästä. On suorastaan pelottavaa että yläkoululainenkin voi ottaa Xperian kouluun ja tehdä mestariteoksen.

Logo: Cinematography Pro Powered by CineAlta
Katso Eiji Uchidan haastattelu




Lyhytelokuva editoitiin Adobe Premiere Pro CC 2020- ja Blackmagic Design DaVinci Resolve -ohjelmistoilla käyttäen Xperian Cinematography Pro -toiminnolla otettua kuvamateriaalia. Kaikki muokkausohjelmistot eivät välttämättä salli Cinematography Prolla otetun kuvamateriaalin muokkausta. Xperian ohjelmistoa muokattiin osittain tämän tuotannon käyttöön.

Uuden sukupolven elokuvantekijät esillä

Sony tarjoaa aloitteleville elokuvantekijöille tekniikkaa ammattilaislaatuisten elokuvien ja videoiden luomiseen ja lisäksi tilaisuuksia esitellä töitään.

Short Shorts Film Festival & Asia 2021 -logo
Short Shorts Film Festival & Asia 2021

Luovana, tekniikkaan pohjautuvana viihdeyhtiönä Sonylle on kunnia tukea Short Shorts Film Festival & Asia 2021 -festivaalia. Short Shorts on Aasian suurimpia kansainvälisiä lyhytelokuvajuhlia, jonka voittaja voidaan kelpuuttaa Oscar-ehdokkaaksi. Festivaali auttaa uuden sukupolven tekijöitä saamaan julkisuutta ja määrittelemään tulevaisuuden elokuvakulttuuria.

Älypuhelinelokuvakilpailu

Short Shorts Film Festival & Asia -lyhytelokuvajuhlaan liittyvässä, Sonyn tukemassa älypuhelinelokuvakilpailussa osallistujia pyydetään koettelemaan luovuuden ja ilmaisun rajoja käyttämällä ainoastaan mobiililaitteita. Älypuhelintekniikan yhä kehittyessä kilpailu tarjoaa hyvän alustan tämän uuden elokuvantekotavan tutkimiseen ja edistämiseen.

Sonyn tukeman älypuhelinelokuvakilpailun logo


Eyes/Anonymouz

Katso ”Eyes” aristilta Anonymouz, musiikkivideo jonka ammattilaisohjaaja Kanji Suto kuvasi kokonaan Xperialla. Anonymouz, arvoituksellinen laulaja-laulunkirjoittaja, aloitti hankkimalla jalansijan Japanin YouTube-piireissä ennen maailmanlaajuisen suosion saavuttamista. Sen lisäksi että video esittelee hänen luontaisia laulukykyjään, se toimii myös todisteena niistä huikeista tuloksista, joita viimeisimmillä Xperia-älypuhelimilla voidaan saavuttaa.



Kuva Kanji Sutosta ulkona
Tapaa ohjaaja Kanji Suto

Kanji Suto on alkujaan tietokonegrafiikko ja graafinen suunnittelija ja saanut oppinsa musiikkivideoiden ja mainosten tekoon elokuvaohjaaja Shuichi Tanilta. Nykyään hän toimii itsenäisenä ohjaajana ja hänen taitamiansa tekniikoita ovat mm- live action, tietokonegrafiikka ja virtuaalitodellisuus. Hänen töilleen on myönnetty useita palkintoja, mm. vuonna 2015 Space Shower TV Music Video Awards ja vuonna 2017 The One Show kategoriassa Moving Image Craft / Visual Innovation.

”Tämä kamera toi lisämahdollisuuksia videokuvaukseen”

Suto:
Heti kuvaushetkestä lähtien huomasin, kuinka huikea se on. Älypuhelimen etuna on sen koko – pienuus. Halusin hyödyntää sitä. Pystyimme kuvaamaan alhaalta käsin tai sijoittamaan sen aiemmin mahdottomiin paikkoihin. Oli jännittävää kokeilla tässä uusia ideoita. Minusta tuntui todella, että tämä kamera pystyi laajentamaan videokuvausta.

Kuvassa kuvataan Xperia tyttöä, joka katselee akvaariota otsanauha päässään
Kanji Suto ulkona kuvaamassa akvaariota Xperia 5 II:lla
”Kaikki yksityiskohdat pystyi näkemään selkeästi – tämä näyttö on aivan upea”

On todella innovatiivista, että mobiililaite käyttää CinemaScopea (kuvasuhdetta 21:9). Esikatselu oli kätevä, ja hämmästyin, kuinka huikea se oli. Voin tarkistaa juuri kuvaamani samassa käyttöliittymässä. On valtava etu, kun videon laadun pystyy tarkistamaan heti. Tämä kuvattiin ulkona aurinkoisena päivänä. Kun käytimme kirkkaimpia asetuksia tarkistukseen auringossa, näimme yksityiskohdat selkeästi. Siitä oli apua. Tämä näyttö on upea.

”120 fps:n kuvanopeudella saatiin sujuvaa ja selkeää kuvaa”

Meillä oli kohtauksia, joissa kultakala lauloi ja jutteli. Kuvasimme pidemmän aikaa nopealla hidastuksella, ja muokkauksessa lisättiin muuttujia ja rajausta. Halusimme käyttää hidastusta, jotta näyttäisi siltä kuin kultakala puhuisi ja laulaisi. 120 fps:n kuvanopeudella tuli sujuvaa ja selkeää.

Kuva kalasta akvaariossa
Kuvassa käyttöliittymä näytöllä kuvattaessa elokuvaa Xperia 5 II:lla
”Käyttöliittymä on sama kuin tavallisen kameran.”

Ammattilaiskameroihin voidaan tehdä hyvin yksityiskohtaisia asetuksia, joten käyttöliittymä voi olla monimutkainen. Xperia on tehty tavallisille ihmisille, joten sen käyttö on intuitiivista ja mukavaa. Se on myös helppoa ammattilaiselle. Käyttöliittymä on sama kuin tavallisen kameran. 

”VENICE-väriasetuksilla filmiä jäljittelevää laatua silmänräpäyksessä”

Kun sävyjä jälkityöstetään kuvauksen jälkeen, väriasteikko säilyy, ja VENICE-väriasetuksilla saadaan filmiä jäljittelevää laatua, välttäen heikkolaatuisen videon vaikutelmaa. Hämmästyttävää.

VENICE-väriasetukset (CS) ovat värienhallinnan esiasetuksina oletuksena Cinematography Pro -ohjelmistossa, missä niitä kutsutaan ”LOOK”-asetuksiksi. Niillä saadaan aikaan tasainen sävyntoisto, pehmeä vähäisen kontrastin sävykäyrä ja 10-bittiset asetukset, jotka sopivat elokuva- ja draamatuotantoihin. Ne perustuvat s709 Look -asetuksiin, jotka löytyvät CineAlta VENICE -kamerastamme. 

Kuvassa kala akvaariossa niityllä
Kuvausryhmä pystyttämässä akvaariota kuvausta varten
”Liikuteltavuus on Xperialla kuvaamisen vahvuus”

Yleensä kameran liikuttamiseen tarvitaan kameranosturi tai se on asetettava kiskolle eli dollylle. Xperia voimme vain kuvata tällä tavalla. Käytin pientä gimbaalia pieniin liikkeisiin. Koska saimme niin laadukasta kuvaa, aikaa säästyi melkoisesti. Se oli fantastista. Asensimme halpakaupasta ostetun makro-objektiivin saadaksemme lähikuvia kultakalasta ja kimaltelevista marmorikuulista. Näin saimme kiinnostavan efektin.

Pohjana on ehdottomasti älypuhelin – tällä pienellä aina mukana kannettavalla rungolla voidaan kuvata samoin kuin kaikki kuvaavat. Jos haluaa tehdä videon, voi helposti kuvata ammattilaislaadulla. Minusta se on hyvin houkutteleva kamera.

Katso Kanji Suton haastattelu



Katso lisää Xperia-elokuvia

Eiji Uchida ja Kanji Suto eivät ole ainoita: yhä useampi tunnustettu ammattimainen elokuvan- ja videontekijä on herännyt Xperialla kuvaamisen mahdollisuuksiin – kuten alla olevista lyhytelokuvista näkyy.

After Dark 

Kuvannut Xperia 5 II:lla Liam Wong

Elokuvantekijä Liam Wong on kuvannut Xperia Lontoota eristyksen aikana käyttäen CineAltan kehittämää Cinematography Prota.

TASTE

Xperia kuvattu lyhytelokuva

Koe TASTE, Shep Filmsin lyhytelokuva, joka on kuvattu yhteistyössä Sony Innovation Studiosin kanssa.

Twin Palms

Xperia kuvattu lyhytelokuva

Ammattimainen elokuvantekijä Jeff Berlin testasi Xperia 5 II:ta kuvatessaan lumoavaa tanssiaiheista lyhytelokuvaansa.