Sony Corporation kehittää spatial content creation -järjestelmää, joka sisältää XR head-mounted display -päähineen ja ohjaimet, jotka ovat suunniteltu täsmälliseen vuorovaikutukseen 3D-objektien kanssa

Sony esittelee Metaverse-teknologioita ja -laitteistoa 3D-sisällöntuottajille: XR (Extended Reality) head-mounted display -päähine ja ohjaimet.

Katso esittelyvideo: https://youtu.be/jiikr42fQUE

HELSINKI, 9. tammikuuta 2024 - Sony Corporation ilmoitti kehittävänsä spatial content creation -järjestelmää, johon sisältyy XR head-mounted display -päähine korkealaatuisilla 4K OLED Microdisplay -näytöillä. Järjestelmään kuuluu myös sormusohjain ja osoitinohjain, jotka on optimoitu intuitiiviseen ja erittäin täsmälliseen vuorovaikutukseen 3D-objektien kanssa. Järjestelmän tarkoituksena on tukea tekijöitä 3D-sisällön luomisessa. Sony aikoo tehdä yhteistyötä erilaisten 3D-tuotanto-ohjelmistojen kehittäjien kanssa, muun muassa viihdeteollisuuden ja teollisen muotoilun aloilla. Sony tekee lanseerauksen yhteydessä yhteistyötä Siemensin kanssa, joka on teollisuusteknologian johtava toimija. Yhdessä yritykset esittelevät uuden ratkaisun yhteistoiminnalliseen tuotesuunnitteluun hyödyntämällä avointa ja digitaalista Siemens Xcelerator -liiketoiminta-alustaa.

Ratkaisu tulee markkinoille myöhemmin vuonna 2024. Sony ja sen yhteistyökumppanit julkistavat myöhemmin lisätietoja, kuten tekniset tiedot, julkaisupäivän ja -alueet, hinnoittelun, myyntikanavat ja ohjelmistoyhteensopivuuden.

Sony spatial content creation -järjestelmän head-mounted display -päähine on varustettu 4K OLED Microdisplay -näytöillä ja Sonyn kehittämällä renderöintiteknologialla, joka mahdollistaa 3D-objektien tekstuurien ja ihmishahmojen kasvojen ilmeiden reaaliaikaisen realistisen renderöinnin korkealla tarkkuudella. Päähineessä on videon läpinäkyvyystoiminto ja tilantunnistus, yhteensä kuusi kameraa ja anturia. Lisäksi järjestelmään kuuluu sormusohjain, jonka avulla käyttäjät voivat intuitiivisesti manipuloida esineitä virtuaalitilassa. Osoitinohjain mahdollistaa vakaan ja tarkan osoittamisen. Sisällön luojat voivat havainnoida 3D-malleja oikeassa mittakaavassa Extended Reality (XR) -ympäristössä ja samalla luoda sekä muokata niitä. Kolmannen osapuolen 3D-luomissovellusten kanssa integroituna se tukee myös reaaliaikaista yhteistyöskentelyä eri paikkojen välillä, mikä tekee siitä intuitiivisen ja mukaansatempaavan työkalun spatial content creation -työskentelyyn.

Laite on varustettu Qualcomm Technologies Inc:n uusimmalla XR-prosessorilla ja Snapdragon® XR2+ Gen 2 -järjestelmäpiirillä. Suoritin vapauttaa 4K OLED Microdisplay -näyttöjen suorituskyvyn, tarjoten käyttäjille upean kuvanlaadun ja saumattomia XR-kokemuksia ja suorituskykyisen alustan luovaan työnkulkuun.

Sony on esitellyt teknologioita, jotka eivät ainoastaan tue työnkulkua, vaan myös parantavat spatiaalisen sisällöntuotannon laatua ja helpottavat 3D CG:n käyttöä monilla eri luovilla aloilla. Sonyn 3D-liikkeenkaappausjärjestelmä "mocopi™" hyödyntää pieniä ja kevyitä antureita sekä dedikoitua älypuhelinsovellusta, mahdollistaen koko kehon liikkeenseurannan. Spatial Reality -näytöt tarjoavat erittäin realistista, kolmiulotteista sisältöä ilman tarvetta erikoislaseille tai Virtual Reality (VR) -laseille tilallisen sisällön luomiseen ja tarkasteluun. Tämän järjestelmän käyttöönoton myötä ja yhteistyössä 3D-ohjelmistojen kehittäjien kanssa Sony pyrkii avaamaan spatiaalisen sisällön luojille entistä laajemmat näköalat, jotka ylittävät fyysisen ja virtuaalisen maailman rajat. Tavoitteena on mahdollistaa luoville tekijöille mahdollisimman syvällisiä ja monipuolisia kokemuksia.

Havainnekuva ratkaisusta 3D CG -luomiskäytössä.
Havainnekuva ratkaisusta 3D-visualisointikäytössä elokuvatuotannossa.

"Yhteistyössä Sonyn kanssa esittelemme teollisen metaversumin uusimman rakennuspalikan: mukaansatempaavan tekniikan. Se tarjoaa ympäristön, jossa voi kokea fysiikan realiteetit ilman aikarajoja. Ratkaisu vaikuttaa syvällisesti siihen, miten asiakkaamme työskentelevät ja tekevät yhteistyötä”, kertoo Cedrik Neike, Siemens AG:n johtokunnan jäsen ja Siemens Digital Industriesin toimitusjohtaja.

"Suunnittelimme Snapdragon® XR2+ Gen 2:n tarjoamaan 4K-näytön resoluution, huippuluokan grafiikan ja vertaansa vailla olevan suorituskyvyn, jotta tekijät voivat rakentaa innovatiivista spatiaalista sisältöä, joka muuttaa kaikki toimialat paremmiksi. On jännittävää nähdä, miten Sony astuu yritysmaailmaan spatial content creation -laitteillaan ja hyödyntää Snapdragon® XR -tekniikoita tarjotakseen entistä realistisempia, yksityiskohtaisempia ja tarkempia Mixed Reality (MR)/VR-kokemuksia. Tämä auttaa kehittäjiä ja luovan työn tekijöitä viemään eteenpäin entistäkin mukaansatempaavampaa tulevaisuutta", sanoo Qualcomm Technologiesin tuotehallinnan Senior Director Said Bakadir.

Tärkeimmät ominaisuudet

Korkealaatuinen XR-kokemus luoviin käyttötarkoituksiin

Sonyn head-mounted display -päähine on varustettu suurikokoisilla, teräväpiirtoisilla 1,3-tyypin OLED Microdisplays -näytöillä, joissa on 4K-tarkkuus ja wide color gamut -väritoisto, joka kattaa peräti 96 % DCI-P3:n väriavaruudesta. 3D-objektien tekstuurien ja ihmishahmojen kasvojen yksityiskohtainen sekä realistinen renderöinti mahdollistaa luojille kattavat työkalut 3D-mallintamiseen.

Järjestelmä tukee split rendering -tekniikkaa, joka jakaa renderöintikuorman tietokoneen ja päähän kiinnitettävän näytön välillä, joten se pystyy renderöimään suurikokoisia 3D-malleja sulavasti ja teräväpiirtolaadulla.

Sony on edelläkävijöiden joukossa ottamassa käyttöön Qualcomm Technologiesin uusimman Snapdragon® XR2+ Gen 2 -alustan. Prosessori vapauttaa 4K OLED Microdisplays -näyttöjen suorituskyvyn ja tarjoaa huippuluokan kuvanlaatua. Samalla järjestelmäpiirin sisäänrakennettu tekoäly mahdollistaa parannetun käyttäjän ja tilan seurannan saumattomia XR-kokemuksia varten, sulauttaen fyysiset ja digitaaliset tilat sulavasti toisiinsa. Tämä helpottaa navigointia ja edistää intuitiivista vuorovaikutusta XR-ympäristöissä.

Ohjaimet, jotka tarjoavat intuitiivisen kokemuksen spacial content creation -ympäristössä

Ratkaisuun kuuluu sormusohjain, jonka avulla käyttäjät voivat intuitiivisesti manipuloida esineitä virtuaalisessa tilassa. Lisäksi mukana on osoitinohjain, joka mahdollistaa vakaan ja tarkan osoittamisen virtuaalitiloissa. Osoitinohjaimen muoto ja painikkeiden sijoittelu on optimoitu tehokasta ja tarkkaa käyttöä varten. Pitämällä osoitinohjainta hallitsevassa kädessä ja kiinnittämällä sormusohjain toisen käden sormiin, käyttäjät voivat mallintaa 3D-objekteja käyttäen molempia ohjaimia ja näppäimistöä päähän asennettavaa näyttöä käyttäessään.

3D-objektien intuitiivinen manipulointi sormusohjaimella. Osoitinohjain mahdollistaa tarkan osoittamisen virtuaalitiloissa.

Suunniteltu mukavuutta, saumattomia XR-luomiskokemuksia varten

Sonyn head-mounted display -päähine tarjoaa mukavuutta ja vakautta, jotka ovat keskeisiä pitkäaikaisessa luovassa käytössä. Tämä saavutetaan hienosäätämällä laitteen painopisteen tasapainoa sekä käyttäjän pään kanssa kosketuksiin olevien tyynyjen suunnittelulla ja materiaalilla. Lisäksi näyttöosassa on ylös kääntyvä mekanismi, jonka ansiosta luovan työn tekijät voivat helposti ja saumattomasti siirtyä fyysisistä tiloista virtuaalitilaan ilman, että laitetta tarvitsee kalibroida uudelleen otettaessa pois ja puettaessa päähän.

Optimaalisesti tasapainotettu pitkäaikaiseen käyttöön. Kääntyvä näyttömekanismi.

Mukaansatempaava luova kokemus, joka on integroitu 3D-luomisohjelmistoon

Sony etsii yhteistyökumppaneita eri 3D-tuotanto-ohjelmistojen kehittäjien parista sekä viihde- että teollisen muotoilun aloilta. Sony tekee lanseerauksen yhteydessä yksinoikeudella yhteistyötä Siemensin kanssa tuodakseen innovatiivisia mukaansatempaavia suunnittelutoimintoja valmistusteollisuuteen integroimalla ne uuteen NX™ Immersive Designer -ohjelmistoon, joka on osa Siemensin Xcelerator -liiketoiminta-alustaa. Tehokas laitteistojen ja ohjelmistojen integrointi avaa teollisen suunnittelun ja tuotesuunnittelun tekijöille uusia mahdollisuuksia tarjoamalla immersiivisiä suunnittelun, tarkastelun ja yhteistyön työkaluja. Video, jossa esitellään tämän kumppanuuden mahdollistama upottava spatial content creation -kokemus, on katsottavissa täällä:  https://youtu.be/jiikr42fQUE

Lisätietoa: sonypr@themightystarlings.fi

Ota vastaan päivityksiä sähköpostiisi

Napsauttamalla "Tilaa" vahvistan, että olen lukenut ja hyväksyn Tietosuojakäytännöt.