Sony Electronics ja Associated Press testasivat onnistuneesti edistynyttä kameran sisäistä varmennustekniikkaa – vastaa kasvavaan huoleen väärennetyistä kuvista

Uusi In-Camera Signature -ratkaisu liittää digitaalisen sertifikaatin valokuviin jo kuvanottohetkellä aitouden varmentamiseksi.

Sony ilmoitti tällä viikolla, että se on yhteistyössä Associated Pressin kanssa saanut päätökseen toisen testauskierroksen Sonyn kehittämälle kameran sisäiselle kuvien aitouden varmennustekniikalle. In-Camera Signature -tekniikka mahdollistaa ainutlaatuisen syntymätodistuksen luomisen kuville, millä vahvistetaan niiden alkuperä.

Sonyn kuvien varmennustekniikka tarjoaa konepohjaisen digitaalisen allekirjoituksen, joka poistaa mahdollisuuden huomaamattomille manipulaatioille jo kuvaushetkellä. Digitaalinen allekirjoitus tehdään kameran sisällä kuvaushetkellä laitteiston piirisarjassa. Tekniikka on suunniteltu erityisesti ammattilaisille, jotka haluavat taata sisältönsä aitouden, ja se tarjoaa ylimääräisen turvakerroksen, joka auttaa uutistoimistoja välttämään väärennettyjen kuvien käyttöä.

"Generatiivisen tekoälyn (AI, Artificial Intelligence) nopea kehitys tuo uusia mahdollisuuksia luovaan ilmaisuun, mutta se on myös johtanut kasvavaan huoleen muunnellun tai manipuloidun kuvan vaikutuksesta journalismissa", sanoo Yann Salmon Legagneur, Sony Europen kuvankäsittely- ja tuoteratkaisujen markkinointijohtaja.

"Väärän tiedon ja väärennettyjen kuvien levittämisellä on todellisia sosiaalisia vaikutuksia, jotka aiheuttavat haittaa paitsi kuvajournalisteillemme ja uutistoimistokumppaneillemme myös koko yhteiskunnalle. Välitämme syvästi tästä haasteesta ja olemme sitoutuneet käyttämään resurssejamme ongelman ratkaisemiseksi. Sony toimii C2PA:n (Coalition for Content Provenance and Authenticity) ohjauskomiteassa ja olemme auttaneet luomaan alan nykyisen standardin kuvien muokkauksen ja manipuloinnin jäljittämiseksi. Lisäksi kameran sisäinen varmennustekniikka on osoittanut arvokkaita tuloksia, ja jatkamme sen kehittämistä kohti laajempaa käyttöönottoa."

"Väärennetyt ja manipuloidut kuvat ovat suuri huolenaihe uutisorganisaatioille. Ne edistävät mis- ja disinformaatiota, mutta viime kädessä ne myös heikentävät yleisön luottamusta aitoihin kuviin", sanoo AP:n valokuvausjohtaja David Ake. "Olemme ylpeitä siitä, että saamme yhdessä Sony Electronicsin kanssa luoda autentikointiratkaisun, joka voi auttaa torjumaan tätä ongelmaa."

Sonyn ja AP:n viimeisin kenttätesti päättyi lokakuussa 2023. Kuukauden kestäneessä testissä arvioitiin sekä kuvien todennusta että työnkulun prosessia. Tätä varten Sony teki yhteistyötä Camera Bitsin kanssa, joka on alan standardityönkulun työkalun Photo Mechanicin takana. Camera Bits loi yhdessä Sonyn ja AP:n kanssa Photo Mechaniciin tekniikan, joka säilyttää kameran digitaalisen allekirjoituksen koko metatietojen muokkausprosessin ajan.

"Ymmärrämme, että manipuloidut kuvat ovat merkittävä haaste yhteistyökumppaneillemme, ja olemme erittäin motivoituneita osallistumaan sen ratkaisemiseen", sanoo Dennis Walker, Camera Bitsin toimitusjohtaja ja perustaja. "Photo Mechanic on ollut kuvajournalistien käytössä jo 25 vuoden ajan, ja se kehittyy jatkuvasti, kun alalla otetaan käyttöön uutta teknologiaa. Olemme sitoutuneet varmistamaan, että Photo Mechanic pysyy luotettavana ja aitona työnkulun ratkaisuna."

Sonyn uusi In-Camera Signature -ratkaisu ja C2PA-todennus on tarkoitus ottaa käyttöön laiteohjelmistopäivityksellä juuri julkistetuissa Alpha 9 III, Alpha 1 ja Alpha 7S III -kameramalleissa keväällä 2024[i].

[i] Eri maiden ja alueiden julkaisuaikataulu voi vaihdella. C2PA-formaattien laiteohjelmistotuki voi aluksi olla saatavilla vain uutistoimistokumppaneille.

About Sony Digital Imaging Business Solutions

Sony Digital Imaging Business Solutions, part of Sony Corporation, offers Sony’s industry-leading innovations in cameras and lens technology for the world of business. The industry-leading technology, combined with Sony’s Camera Remote SDK, allows businesses to design bespoke applications tailored to industrial needs. Industries including size-critical drone and road safety systems and other photogrammetry, e-commerce, medical, media and education, government, and public safety functions all benefit from Sony Digital Imaging Business Solutions.

Website | LinkedIn

About Sony Corporation

Sony Corporation is responsible for the Entertainment, Technology & Services (ET&S) business in the Sony Group. With the vision of "continuing to deliver Kando and Anshin* to people and society across the world through the pursuit of technology and new challenges," Sony will create products and services in areas such as home entertainment & sound, imaging, and mobile communications.

​​ For more information, visit: www.sony.net

About Sony Europe B.V.

​​Sony Europe B.V. is a subsidiary of Sony Corporation and is headquartered in UK. We drive Sony’s leading Entertainment, Technology & Services business for consumer and professional markets, as well as Imaging & Sensing Solutions business across Europe. From R&D and engineering, design, to sales, marketing, distribution and customer service, we work to deliver Sony's purpose to fill the world with emotion through the power of creativity and technology.

​​For more information, visit: www.sony.eu/presscentre

Ota vastaan päivityksiä sähköpostiisi

Napsauttamalla "Tilaa" vahvistan, että olen lukenut ja hyväksyn Tietosuojakäytännöt.