Artikkelin tunniste : 00242578 / Viimeksi muokattu : 27.03.2020

Xperia-älypuhelimeni ei lataudu

    Jos akku on tyhjentynyt kokonaan, saattaa kestää jopa 30 minuuttia, ennen kuin laite reagoi lataukseen. Tänä aikana näyttö saattaa pysyä täysin pimeänä näyttämättä latauskuvaketta. Ota myös huomioon, että täysin tyhjentyneen akun lataaminen täyteen saattaa kestää jopa neljä tuntia.

    • Alla olevien ohjeiden avulla voit tarkistaa, johtuuko ongelma laturista.
      • Varmista, että käytät alkuperäistä Sony-laturia ja laitteesi lataamiseen tarkoitettua USB-kaapelia.
      • Käytä pistorasiaan kytkettyä alkuperäistä Sony-laturia laitteen lataamiseen. Laite latautuu paljon hitaammin, jos sitä ladataan tietokoneella ja USB-kaapelilla.
      • Irrota USB-kaapeli laitteesta ja kytke se sitten laitteen USB-porttiin uudelleen. Varmista, että laturin kaapeli on kiinnitetty kunnolla laitteen USB-porttiin (ettei esimerkiksi suojakotelo estä kunnollista liitäntää). Tarkista, että laturi on liitetty oikein toimivaan pistorasiaan.
      • Varmista, että laturin portissa ei ole nukkaa, pölyä tai kosteutta. USB-liitin ei välttämättä kytkeydy kunnolla, jos portissa on jotain. Tässä tapauksessa lataus ei toimi kunnolla. Varmista, että USB-portti on täysin kuiva. Poista mahdollinen nukka tai pöly esimerkiksi puisella tai muovisella hammastikulla tai hammasharjalla.
      • Yritä ladata laitetta liittämällä eri USB-kaapeli tietokoneen USB-porttiin. Jos laite latautuu tällä, laturisi ei ehkä toimi oikein. Varmista, että käytät alkuperäistä Sony-laturia, joka on tarkoitettu laitteesi lataamiseen.
    • Sammuta ja käynnistä laite uudelleen. Tämä sammuttaa kaikki sovellukset ja vapauttaa muistia. Joskus tämä riittää ongelman korjaamiseen.
    • Voit pakottaa laitteen käynnistymään uudelleen tai sammumaan, jos laite lakkaa reagoimasta komentoihin tai ei käynnisty uudelleen normaalisti. Asetuksia ja henkilökohtaisia tietoja ei poisteta pakotetun uudelleenkäynnistyksen yhteydessä.

     Laitteen pakottaminen käynnistymään uudelleen tai sammumaan 

     Laitteen käynnistäminen 

    • Jos pakotettu uudelleenkäynnistys ei onnistu, kokeile kahden minuutin käynnistystä.

     2 minuutin uudelleenkäynnistyksen pakottaminen 

    • Jos laitteessa on Battery Care (Akun hoitotoiminto) -ominaisuus ja se on käytössä, laite ei ehkä lataudu aivan täyteen, vaikka se on latauksessa useita tunteja. Battery Care (Akun hoitotoiminto) -ominaisuus auttaa pidentämään akun käyttöikää ja parantamaan suorituskykyä.

     Battery Care (Akun hoitotoiminto) -ominaisuuden ottaminen käyttöön ja poistaminen käytöstä

    • Laitteen päivittäminen varmistaa, että suorituskyky on optimaalinen ja viimeisimmät parannukset ovat käytettävissä.
    • On suositeltavaa varmuuskopioida ja synkronoida tärkeät tiedot Google-tilin kanssa.
    • Palauta laitteesi oletustilaan suorittamalla ohjelmistokorjaus Xperia Companion -sovelluksella. Ota huomioon, että laitteestasi poistetaan kaikki tiedot, kun suoritat ohjelmistokorjauksen. Ulkoiselle SD-kortille tallentamaasi sisältöä, kuten kuvia, videoita ja musiikkia, ei poisteta.

    Tietojen varmuuskopiointi tietokoneella 

     Sovellusten, puheluasetusten ja puheluhistorian varmuuskopiointi ja synkronointi 

     Laiteohjelmiston korjaaminen Xperia Companionilla