Alpha Universe -tarinan yksityiskohdat
Alpha Universe -tarinan yksityiskohdat
Tarina maailman laidalta 

Maciek Jabłoński 

“Etelämanner on eri maailma”, sanoo elokuvantekijä Maciek Jabłoński äänessään sellaista omakohtaisesti koettua kunnioitusta kuin vain planeettamme viimeisessä suuressa erämaassa itse käyneellä voi olla.

Se on säälimätön ja vaarallinen ympäristö yhä “vielä yli sadan vuoden aikana tehtyjen tutkimusretkien jälkeenkin ja huolimatta kaikista moderneista navigointi- ja turvatekniikoista”. Eteläisen jäämeren vaarat ja kauneus välittyvät pelottavalla realismilla hänen ensimmäisessä pitkässä dokumenttielokuvassaan Selma – An Adventure from the Edge of the World (Selma – seikkailu maailman laidalla). Elokuva kertoo puolalaisen purjeveneen S/Y Selma Expedition ja sen 11-henkisen miehistön matkasta Rossinmerelle, joka on maailman kylmimpiä ja eteläisimpiä merialueita.

maciek jablonski sony alpha 7M3 merimies kamppailee ruorin kanssa myrskyssä

© Maciek Jabłoński | Sony α7 III + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/100s @ f/11, ISO 800

Maciek on koonnut dokumentin Rossinmeren tutkimusretken kuvamateriaalista sekä “aluksen monista muista Etelämantereen tutkimusretkistä, jotka olivat suuntautuneet tuolle alueelle”. Hänen tekemänsä elokuva ei näytä pelkästään miehistön saavutuksia vaan myös sen, millaista mielenlujuutta tarvitaan pienen purjeveneen luotsaamisessa näiden kiehtovien mutta hengenvaarallisten vesien läpi. “En ollut miehistön jäsenenä Selman Rossinmeren tutkimusretkellä – en tuntenut tiimiä vielä silloin – mutta kuulin tästä haasteesta ystävältäni. Osallistuin myöhemmin, Etelämantereen varhaiskeväänä järjestettyyn Selman matkaan ohjaajana ja elokuvaajana tuodakseni heidän tarinansa valkokankaalle.”

maciek jablonski sony alpha 7M3 merimies makoilee toinen silmä vahtien karttaa

© Maciek Jabłoński | Sony α7 III | 1/40s, ISO 800

Kuvaaminen Selmalla oli ajoittain hankalaa, kuten odottaa saattoikin, erityisesti koska Maciek toimi myös miehistön jäsenenä, jolla oli “veneessä samat velvollisuudet kuin kaikilla, mukaan lukien keittiö-, vahti- ja ohjausvuorot”. Jotta hän pystyi kokoamaan arkistokuvamateriaalin ja täydentämään elokuvaa omalla kuvamateriaalillaan, hänellä oli oltava täsmälliset otokset. Hänelle olikin tärkeää pitää kameransa aina käsillä, jotta hän pystyi reagoimaan tilanteeseen. “Nukuin kameran kanssa, menin vahtivuoroon kameran kanssa ja menin myös vessaan kameran kanssa!” hän nauraa.

maciek jablonski sony alpha 7M3 etelämantereen jäävuoria iltahämärässä

© Maciek Jabłoński | Sony α7 III | 1/60s, ISO 800

Aluksessa oli tiukat rajat sille, kuinka paljon kukin miehistön jäsen sai ottaa mukaansa matkatavaroita, joten pieni, kevyt ja tehokas kuvauskalusto oli välttämättömyys.

“Lähes koko elokuva on kuvattu Sonyn laitteilla”, Maciek selostaa: “Vuoden 2015 Rossinmeren tutkimusretki oli kuvattu pääasiassa PXW-X70:llä, jossa laatu ja liikuteltavuus ovat hienossa tasapainossa. Omalla matkallani A/B-kamerarunkoinani olivat Alpha 7 III ja Alpha 7R III. Tarvitsin kameroita, jotka pystyivät kuvaamaan video- ja stillkuvaa elokuvalaatuisena – ja ainoastaan Sonyn Alpha 7 ‑sarjassa nämä asiat yhdistyvät täydellä kennokoolla. Käytin myös FS5-kameraa, joka toimi A-kameranani työskennellessäni maissa Selman kuvauksissa. Pidän kovasti FS5:stä sen pienen koon vuoksi, mutta tämän projektin keskiössä olivat Alpha 7 ‑sarjan kamerat.”

maciek jablonski sony alpha 7M3 aallot lyövät aluksen kylkeä vasten myrskyssä

© Maciek Jabłoński | Sony α7 III | 1/6400s, ISO 800

“Täyden koon kenno näin pienikokoisessa rungossa” oli lisäetu, kuten myös Maciekin Alpha-kameroiden sisäinen kuvanvakautus (IBIS), josta hänen kuvamateriaalinsa oli vahvasti riippuvainen, “koska en käyttänyt kuvauksissani ulkoista gimbaalia. Pystyin kuvaamaan myös S-Log-gammalla parempaa laatua ja asettamaan kameran 50p/100p-tilaan, jotta pystyin myöhemmin jälkituotannossa vaihtamaan kuvataajuutta melko vapaasti. Myös näiden kameroiden akuilla on erinomainen suorituskyky, kamerassa on tukeva säänkestävä rakenne ja niillä voi kuvata erittäin heikossa valaistuksessa laadun siitä juurikaan kärsimättä – nämä kaikki ominaisuudet olivat elintärkeitä purjehdittaessa haastavilla vesillä.”

Kun kuvauksia täytyi tehdä Selmalla ja sen ulkopuolella ja mastosta käsin, Alpha-kamerat tarjosivat Maciekille kaiken hänen tarvitsemansa. “Olen sitä mieltä nyt”, hän toteaa: “että vaikka olisin ottanut ison kameran mukaani, en olisi pystynyt käyttämään sitä. Usko pois, kun on maailman äärissä ja jääkylmää vettä tulvii kannelle, huomio kiinnittyy todellakin johonkin muuhun kuin ison kameran käyttämiseen! Suurin vaikeuteni merellä kuvaamisessa oli pärjääminen omien heikkouksieni, kuten merisairauden, kanssa ja itseni pakottaminen työskentelemään ja keskittymään kuvaan. Välillä se oli todella vaikeaa.”

maciek jablonski sony alpha 7M3 merimies tarrautuneena kiinni aluksen ruoriin

© Maciek Jabłoński | Sony α7 III + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/100s @ f/8,0, ISO 800

Kuvaustilanteet vaihtelivat Drakensalmen ankarissa myrskyissä valtavia aaltoja vastaan kamppailevasta miehistöstä aina Rossin jäähyllyn kauniiseen mutta hyytävän tyyneen kimallukseen, joten Selma ”on ehdottomasti kaikkein haastavimmissa olosuhteissa tehty elokuva”, kertoo Maciek “ja minulle se oli myös ensimmäinen kohtaaminen Etelämantereen kanssa. Jolleivät laitteeni olisi mahdollistaneet tämän elokuvan toteutusta, en olisi varmaan koskaan lähtenyt sinne. Nykyään Etelämantereen tutkimuksen pitäisi olla paljon helpompaa, koska meillä on nykyaikaiset navigaatiolaitteet ja hyvin varustellut alukset, mutta kyse ei ole pelkästään tekniikan edistymisestä. Vahvin ja heikoin lenkki on aina ollut ja on yhä ihminen. Kuten yksi miehistön jäsen toteaa elokuvan lopussa, Rossinmeren tutkimusretket todistavat, että jos todella haluaa jotakin, sen pystyy saavuttamaan riippumatta siitä kuka on.”

Esitellyt tuotteet
ILCE-7M3
α7 III, jossa on 35 mm:n täyden koon kuvakenno

ILCE-7M3

PXW-FS5
FS5

PXW-FS5

PXW-X70
PXW-X70

PXW-X70

SEL1635Z
Vario-Tessar® T* FE 16-35mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

Aiheeseen liittyvät artikkelit


x