Maaike Ronhaar on aina rakastanut musiikkia ja käynyt konserteissa, joissa hän kokee taianomaisia tunteita. Maaike ei kuitenkaan ymmärtänyt, kuinka paljon aikaa ja vaivaa artistit käyttävät musiikkinsa luomiseen, ennen kuin hän alkoi dokumentoida artistien työtä kamerallaan. ”Pyrin ikuistamaan tuon sitoutumisen kuviini”, Maaike kertoo.
Maaiken työ musiikkivalokuvauksen parissa keskittyy intohimoon ja intiimeihin oloihin kulissien takana, mikä on mahdollista ainoastaan seuraamalla yhtyettä kiertueella. Maaiken mukaan hän pääsee kiertueilla osaksi tiimiä ja sulautumaan saumattomasti mukaan, mikä on juuri täydellistä hänen kuvaustyylinsä kannalta.
Maaike ikuistaa tilanteet α7R III -kamerallaan ja käyttää lisäksi uskollista, jo vuosikausia palvellutta α7S II -kameraansa, joka toimii erityisen hyvin kuvattaessa suurella ISO-arvolla erittäin hämärässä valaistuksessa.
All That Moves Around Music on Maaiken dokumenttikuvasarja, jossa hän esittelee artistien elämää. ”Valitsin tämän nimen, koska haluan korostaa sitä, että esitykseen liittyy paljon muutakin kuin vain lavalla oleva esiintyjä ja musiikissa on enemmän puolia kuin mitä monet ajattelevat”, Maaike kertoo.
Jotkut kuvaajat saattavat keskittyä lavaesiintymisen energiaan ja adrenaliiniin, mutta Maaike on eniten kiinnostunut niistä hetkistä, kun yhtye ei ole lavalla. ”Pyrin aina ikuistamaan intiimejä hetkiä. Minulla on kuva, jossa Tyler Bryant makaa sohvalla kitaransa kanssa – hänellä on aina kädessään kitara, ennen keikkaa ja keikan jälkeen. Tässä kuvassa hän on omissa maailmoissaan, intiimisti vain omien ajatustensa kanssa. Minusta tämä oli todella taianomainen hetki”, Maaike kertoo.
Maaikelle on tärkeää päästä saumattomasti osaksi kiertuetta, jotta hän voi ikuistaa yhtyeen luonnollisesti ja intiimillä tavalla. ”Valokuvaajan on osattava olla huomaamaton. Sillä hetkellä, kun astut sisään kiertuebussiin, olet bändin kotona. Kyse ei ole sinusta henkilönä tai valokuvaajana, vaan yhtyeestä. Siksi on tärkeää sulautua mukaan”, Maaike selostaa. Hyvä esimerkki tästä on Maaiken tunteikas kuva, jossa Dennis Duijnhouwer keskittyy käytävällä ennen esiintymistä.
Kun ihmiset ajattelevat kiertue-elämää takahuoneessa tai keikkabussissa, heidän mieleensä tulee yleensä alkoholinhuuruiset juhlat, jotka jatkuvat aamuun asti. Maaiken kokemuksen mukaan useimpien yhtyeiden elämä on kuitenkin hyvin erilaista. Muusikot ovat tavallisia ihmisiä, jotka kärsivät kaikkien muiden tavoin stressistä, uupumuksesta ja sairauksista – mutta kuten sanonta kuuluu, show'n on jatkuttava.
”Eräässä kuvassani olen ikuistanut Tyler Bryantin keikan jälkeen, kun hänellä oli todella paha flunssa. Hän oli psyykannut itsensä esiintymistä varten, ja sen jälkeen hän oli aivan poikki ja kaatui sohvalle todella huonovointisena. Haluan tuoda esille artistien inhimilliset puolet ja sen, kuinka paljon he antavat itsestään tarjotakseen yleisölle taianomaisen kokemuksen”, Maaike kertoo.
Aivan kuten kaikessa muussakin valokuvauksessa, oikeassa paikassa oleminen oikeaan aikaan on olennaisen tärkeää dokumenttikuvauksessa. Siksi kameran on oltava aina mukana. Maaikella tämä kamera on Sony α7R III, jonka kanssa hän käyttää usein Zeiss 35 mm f/1.4 -objektiivia. Tämä yhdistelmä on kevyt ja riittävän pienikokoinen, jotta se on helppo pitää aina mukana. Lisäksi kamerassa on hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten hiljainen suljinääni, jonka ansiosta Maaike voi ottaa kuvia huomaamatta. Suuri 42,4 megapikselin kuvakenno ja laaja dynaaminen alue tuottavat laadukkaita kuvia, mikä lisää kuvankäsittelyn mahdollisuuksia.
Mielenkiintoista on, että Maaike kuvaa α7R III -kamerallaan mustavalkotilassa. ”Kun katselen mustavalkokuvaa kameran näytössä tai etsimessä, muistan kaikki kuvaamani esitykset mielessäni mustavalkoisina. Erityisen huvittavaa on se, että koska otan RAW-kuvia, näen ne värillisinä ensimmäistä kertaa vasta jälkikäsittelyvaiheessa”, Maaike kertoo.
”Joskus yllätyn väreistä, mutta muokkaan kuvia aina mustavalkoisina, elleivät värit tuo kuviin jotain erityistä lisäarvoa”. Maaiken mielestä mustavalkokuvat ilmaisevat enemmän kuin värikuvat, ja värit ainoastaan täydentävät kuvaa. Mustavalkokuvissa on enemmän raakaa energiaa ja tunnetta.
Maaikelle on tärkeää ikuistaa hetkiä esiintymislavojen kimalluksen ulkopuolella. Dokumenttikuvien ja esiintymiskuvien kautta Maaike haluaa kertoa koko tarinan.
”Live-keikkojen kuvaus ja dokumenttikuvaus ovat kaksi eri asiaa, jotka edellyttävät hyvin erilaisia lähestymistapoja, mutta rakastan niitä molempia. Pidän siitä, että saan seurata yhtyettä ja koko prosessia. Kuvaamalla sekä esiintymisiä että dokumenttikuvia voin kertoa yhtyeen koko tarinan, ja juuri se on tavoitteeni. Pyrin näyttämään ihmisille, kuinka tärkeää musiikki on artistille. Toivon myös, että kuvieni kautta voin osoittaa, kuinka tärkeää musiikki on minulle ja niille yhtyeille, joiden kanssa työskentelen”, Maaike lisää.
”Kuvillani haluan visualisoida musiikin ja sitä tekevien muusikoiden taikuuden”