Nimeni on Olivier Schmitt ja olen ranskalainen freelance-ammattikuvaaja ja elokuvantekijä. Kun olin suorittanut maisterin tutkinnon taiteen ja kuvateknologian alalla, työskentelin teknisenä johtajana elokuvissa, kuten Itse ilkimys 2 ja Minions. Ilahdun voidessani tavata muita alasta innostuneita ja työskennellessäni heidän kanssaan. jaan myös paljon kokemuksiani ja oppimaani omalla YouTube-kanavallani.
Olin todella onnekas päästessäni testaamaan uutta Alpha 7S III -kameraa. Ajatuksenani oli jakaa itsenäisen elokuvantekijän päivittäistä elämää ja käyttää omaa tarinaani käsikirjoituksen pohjana. En halunnut ainoastaan kuvata kameran ominaisuuksia, vaan tuoda mukaan myös emotionaalisen ulottuvuuden ja antaa katsojille tavan samaistua päähenkilöön. Sijainniksi valitsin Annecyn kaupungin Ranskan Alpeilla, koska siellä pystyin kuvaamaan erilaisia tunnelmia ja upeita maisemia.
Olin tietysti innoissani saadessani kokeilla, mihin Alpha 7S III pystyy, erityisesti 4K 120p:n täyden kuvakennon ominaisuuksien osalta. Olen käyttänyt Alpha 7 III -kameraa jo muutaman vuoden ajan, enkä ole koskaan pettynyt siihen. Minusta Alpha 7S III oli kuitenkin helppokäyttöisempi ja tehokkaampi kentällä uusien toimintojen ansiosta. Erityisesti uusitussa valikossa on helpompi liikkua, ja reaaliaikainen automaattitarkennus osoittautui todella tehokkaaksi. Sen ansiosta minun ei tarvinnut käyttää seuraavaa tarkennusjärjestelmää. Ulos käännettävä kosketusnäyttö helpotti kuvaamista hankalissa tilanteissa. Ja vaikka kuvasi koko päivän auringonvalossa, kamera ei ylikuumentunut. Lisäksi käytin vain yhden akun päivässä, mikä on todella vaikuttavaa.
Olin myös onnekas päästessäni testaamaan uutta 12-24mm f/2.8 G Master -objektiivia, ja voin sanoa, että se on todellinen peto! Tunsin houkutusta kuvata koko elokuvan tällä objektiivilla, mutta lopulta käytin myös 24mm f/1.4 GM-, 16-35mm f/2.8 GM-, 24-70mm f/2.8 GM- ja 70-200mm f/2.8 GM-objektiiveja. Näin sain mahdollisuuden kokeilla 70-200mm -objektiivia Ronin S -setin kanssa. Se oli raskas, mutta tulokset olivat upeat!
Haluan kertoa muutaman vinkin kameran käytöstä: käytin jonkin aikaa videoesiasetuksien valitsemiseen tilavalikossa, kuten yleensäkin teen. Mielestäni se säästää aikaa ja tuo yhtenäisyyttä erilaisiin kuvaustilanteisiin. Esimerkki: määritän 3 videoesiasetusta yläpyörälle. Tila 1 4K 25p All-Intra -valinnalle, tila 2 4K 100p:lle (koska kuvaan PAL-tilassa) uuden XAVC HS -koodekin kanssa ja lopuksi tila 3 erityiselle yöprofiililleni. Määritin myös pikavalintapainikkeet, joiden avulla kameran käyttö on helpompaa ja nopeampaa.
Itse kuvauksissa monet kuvat otettiin valoa vasten, koska halusin testata sensorin dynaamista aluetta (arvioituna 15+ pysähdyksellä) 4:2:2-kuvaustilan 10-bittisessä tilassa. Huomasin, ettei minun tarvinnut huolehtia valojen korostamisesta tai sisä- ja ulkotilojen valotuseroista, koska tämä kamera selviää näistä äärimmäisistä valomuutoksista todella hyvin.
Tätä projektia oli hauska tehdä, ja se oli loistava mahdollisuus kokeilla tätä uutta upeaa kameraa. Olitpa minkätasoinen ja kuinka kokenut valokuvaaja tahansa, muihin luojiin tutustuminen auttaa siirtymään eteenpäin projekteissa ja avaa uusia mahdollisuuksia. Haluankin kiittää kaikkia työntekijöitä ja näyttelijöitä, joita ilman tämä projekti ei koskaan olisi valmistunut. Toinen tärkeä tekijä on valokuvan suunnittelu. Tämä lyhytfilmi vaati yli kuukauden valmistelua ja organisointia. Tämäntyyppisissä projekteissa suunnitteluun kuluu aina enemmän aikaa kuin itse kuvaamiseen kohteessa. Luota itseesi ja kykyysi luoda kaunista sisältöä!