Alpha Universe -tarinan yksityiskohdat
Omilla jäljilläni:
Ensivaikutelmia Alpha 7S III -kamerasta 

Philip Bloom 

Nimeni on Philip Bloom ja olen kuvannut videoita ammattimaisesti jo 31 vuoden ajan. Ensimmäiset 17 vuotta työskentelin TV-uutisille ja sen jälkeen freelance-kuvauspäällikkönä ja ohjaajana dokumentti-, yritys- ja satunnaisissa fiktiokuvauksissa. Kuvaan kaikenlaisilla kameroilla, mutta minut tunnetaan erityisesti DSLR-kameroilla ja peilittömillä kameroilla tekemistäni töistä, sillä käytin niitä jo varhain ammattimaisessa videotuotannossa. Tarjoan verkkosivustoni paljon myös koulutusta, työpajoja ja verkko-oppitunteja.

Kuusi vuotta sitten tein videon, joka osoitti Alpha 7S:n upeat heikon valon kuvausominaisuudet. Se sai leuat loksahtamaan. Kun minua pyydettiin testaamaan uutta Alpha 7S III -kameraa, ensimmäinen ajatukseni oli käydä samassa paikassa ja testata kameran kyvyt 24 tunnin aikana rannalla. Halusin luoda kuvan visuaalisesti kiehtovasta paikasta ja sen muutoksesta päivän ja yön aikana.

Vaikka videossa esitelläänkin paljon heikossa valossa kuvaamista, Alpha 7S III tarjoaa myös paljon muita hyviä ominaisuuksia, erityisesti upeiden 4K 50p:n, 60p:n, 100p:n ja 120p:n täyden kuvakoon 10-bittisen sisäisen tallennuksen ja täyden kuvakoon 200 / 240fps:n HD 10-bittisen sisäisen tallennuksen ansiosta.

Tässä kamerassa on paljon uusia vaikuttavia ominaisuuksia, mutta suosikkini on ehdottomasti 10-bittinen sisäinen tallennus. Se on merkittävä parannus, jota olen odottanut jo pitkään: ero 8-bittisen ja 10-bittisen tallennuksen välillä on valtava! On myös upeaa saada 4K-tallennus jopa 120p:llä. Alpha 7R IV:n tyyppisten kameroiden videoautomaattitarkennus on ollut erittäin hyödyllinen, erityisesti reaaliaikainen Eye AF ja kosketusnäytön reaaliaikainen seuraava automaattitarkennus. On upeaa, että nämä todella tehokkaat ja hyödylliset toiminnot ovat nyt Alpha 7S III -kamerassa.

sony alpha 7SM3, johon on asennettu FE 200-600 -objektiivi jalustalla ja ulkoinen näyttö

Kolmas mainitsemani ominaisuus on minulle läheinen. Täysin nivelöity näyttö on hyvä lisä, mutta minulle eniten hyötyä on itse asiassa täysikokoisesta HDMI Type A -portista. Micro HDMI ei ole lainkaan ihanteellinen yhteys, ja minä käytän kameranäyttöjä paljon kameroideni kanssa, joten nyt minulla on vankempi ja kestävämpi tapa liittää ne kameraani.

Käytin kuvauksissa melko monia objektiiveja. Yksi päiväkuvauksien suosikeistani oli 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS. Kuvaan mielelläni pitkällä objektiivilla, ja tämä tarjosi minulle aivan ainutlaatuisia perspektiivejä. Käytin melko paljon myös 100- 400mm f/4.5-5.6 GM OSS -objektiivia, koska ajoittain tarvitsin lyhempää polttoväliä laajemmassa päässä, sekä 24-70mm f/2.8 GM -objektiivia, jossa oli pisin polttoväli.

Yökuvauksissa käytin useimmiten nopeita Sony prime -objektiiveja: 135mm f/1.8 GM, 85mm f/1.4 GM, 50mm f/1.4 ZA, 35mm f/1.8 ja 24mm f/1.4 GM. Näiden suuriaukkoisten vaihtoehtojen käyttäminen 70-200mm f/2.8 -objektiivin sijaan tarkoitti, että pystyin asettamaan valotuksen ISO-arvoksi 25 600 verrattuna yli 100 000:n ISO-arvoon.

philip bloom säätää tarkennusta sony alpha 7SM3 -kamerassaan

Paras neuvo, jonka voin antaa uusille elokuvantekijöille: opettele käyttämään automaattitarkennusta ja selvitä, miten automaattitarkennuksen herkkyys- ja nopeusasetuksia voi käyttää erityyppisissä kuvaustilanteissa. Kun ymmärrät, miten ne toimivat ja milloin tiettyjä asetuksia käytetään, saat kameralla parhaat tulokset. Kaikkiin tilanteisiin ei voi valita samaa asetusta, koska joskus emme halua automaattitarkennuksen olevan liian nopea – toisinaan hienovaraisempi tarkennus on miellyttävämpi. Saatamme haluta herkkyyden olevan suuri, kun kuvaamme puhuvaa henkilöä, jotta hän pysyy tarkennettuna. Jos käytät tätä asetusta ja joku sattuu kulkemaan valitsemasi fokuspisteen edestä, automaattitarkennus siirtyy häneen, koska hän on lähempänä. Kun lisäät nämä kaksi säätöä pikavalintapainikkeisiin, työskentely on paljon helpompaa. Varmista myös, että yksi pikavalintapainikkeistasi on asetettu jatkuvaan tarkennukseen. Se on todella hyödyllinen ominaisuus, kun seuraat kohdetta ja haluat tarkennuksen pysyvän tietyssä pisteessä erityisesti silloin, kun kohde on poistumassa kuvasta.

philip bloom kuvaamassa rannalla kaukaisuudessa näkyvän ränsistyneen laiturin edessä

Alpha 7S III -kameraa oli ilo käyttää, ja uusitun valikkojärjestelmän ansiosta toimintojen käyttäminen oli paljon intuitiivisempaa. 10-bittinen sisäinen tallennus on antanut minulle mahdollisuuden hyödyntää SLOG 3 -toimintoa täysillä. Kuvanlaatu on upea ja mahdollisuus kuvata pitkiä kuvasarjoja 4K-ominaisuudella ja samalla kuvanlaadulla kuin normaalinopeudella otetut kuvat ilman aikarajoituksia tai ylikuumenemista on erinomainen kokemus. Automaattitarkennus, erityisesti kosketusseuranta, helpottaa liikkuvien kohteiden kuvaamista. Kaikki nämä ominaisuudet Alpha 7S -sarjan legendaaristen heikon valon ominaisuuksien lisäksi todella palkitsevat pitkän odotuksen.

Esitellyt tuotteet
ILCE-7SM3
α7S III

ILCE-7SM3

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL85F14GM
FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

SEL135F18GM
FE 135mm F1.8 GM

SEL135F18GM

SEL2470GM
FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL100400GM
FE 100-400mm G Master super-telephoto zoom

SEL100400GM

SEL35F18F
FE 35 mm F1,8

SEL35F18F

SEL50F14Z
Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

SEL50F14Z

SEL200600G
FE 200–600 mm:n F5,6–6,3 G OSS

SEL200600G

Aiheeseen liittyvät artikkelit


x