Olen Salomé, 27-vuotias elokuvaaja (DoP) Ranskasta. Aloitin työskentelemällä toisena kamera-assistenttina yli 15 elokuvassa ja TV-draamasarjassa. Työskentelin sekä kansainvälisissä tuotannoissa (Xavier Gensin ohjaama Skin, Ralf Fiennesin ohjaama 16 mm:n filmille kuvattu Noureev) ja ranskalaisissa tuotannoissa (Juliette Binochen tähdittämä Celle que vous croyez). Olen viimeisen 9 kuukauden aikana siirtynyt kuvaajan tehtävään lyhytelokuvissa, digitaalisissa muotimainoksissa ja dokumenteissa.
Bloom
Sonyn ottaessa minuun yhteyttä tilaisuudesta ohjata FX3:lla kuvattava lyhytelokuva mietin, mitä sellaista voisin tuoda valkokankaalle, jossa hyödynnettäisiin tämän kameran hämäräkuvausominaisuuksia ja suurta kuvataajuutta 100 kuvaa sekunnissa. Luovan puolen suhteen sain vapaat kädet, joten hyödynsin tilaisuuden nostaa esiin naisten vahvuutta, heidän uskomatonta taikaansa.
Minulle tuli heti mieleen elokuva Portrait de la Jeune Fille en Feu ja sen realistiset kuvaukset noidista. Sain inspiraatiota myös omista kokemuksistani. Kuuluin nuorempana partiolaistyttöjen ryhmään, joilla oli tapana pitää ”toteemirituaaleja”, siirtymäriittejä, jotka symboloivat siirtymää teini-ikäisestä aikuiseksi. Bloomissa halusin näyttää tämän ystävyyden hetken, yhteisön, jossa naiset huolehtivat toisistaan. Kuulun kameran takana työskentelevien naisten kollektiiviin Femmes a la Camera, joten katseen teorian naisnäkökulma on tärkeä naiskuvaajan työlle. Kerrotaan tarinoita, jotka näyttävät enemmän naisilta tai joita me haluamme nähdä enemmän. Itse haluaisin nähdä enemmän tarinoita naisista, jotka rakastavat toisiaan.
Ensivaikutelmat Sonyn FX3:lla kuvaamisesta
Tässä kamerassa on kolme tärkeintä ominaisuutta, jotka kiinnittivät huomioni:
Ensinnäkin S-LOG 3 -kuvaprofiilin ISO-perusarvo (ISO 160) näyttää uskomattoman hyvältä. Nostin yöllä herkkyyden arvoon ISO 640, koska minulla oli vain yksi valonlähde (nuotio ja paperivalaisin sitä tehostamassa), enkä huomannut kuvassa lainkaan kohinaa. Tein käytännön testin Da Vinci Resolve -ohjelmiston avulla, ja tiesin heti, ettei kohinatasojen kanssa olisi mitään ongelmaa. Mustan sävyt olivat syviä, ja pystyin leikittelemään keskisävyillä ja kirkkaasti valaistuilla kohdilla miten halusin.
Toiseksi automaattitarkennus on mahtava jopa 24 mm:llä. Aluksi minua hieman pelotti luottaa siihen, mutta jälleen tarkistettuani kuvamateriaalin en joutunut pettymään tuloksiin. Päätin käyttää tarkennusta yhteen pisteeseen täysin automaattisesti, ja siirtymät olivat täydellisiä ilman hidastuksia. Ainoa, joka tuotti vaikeuksia, oli kuvaaminen täysin pimeässä. Silloin vaihdoin manuaaliselle tarkennukselle muutamissa kohtauksissa. Lopulta alivalotin hieman ja se toimi taas oikein hyvin. Se oli melkoisen vaikuttava kokemus.
Kolmas tämän kameran tärkeä ominaisuus on sen käytettävyys ja keveys. Uudelleen muotoiltu kahva ja painikkeiden uusi sijoittelu ovat täysin erilaisia verrattuna Alpha-kameraan. Käsivaralla pääsee todella lähelle henkilöhahmoja ja saa muodostettua intiimin tunnelman, minkä tyyppistä kuvaustapaa arvostan erityisesti.
Kuvailme ja kuvauksessa käytetyt objektiivit
Tässä lyhytelokuvassa halusin käyttää vain yhtä objektiivia, FE 24mm f/1.4 GM. Se antaa lopulliseen kuvaan hyvin luonnollisen ilmeen. Käytin myös mattebox-vastavalosuojaa, jotta pystyin käyttämään suurta aukkoa jatkuvasti ja tasaamaan valotuksen muutoksia kohtauksessa.
Vinkkejä Sonyn FX3:lla kuvaamiseen ja viimeiset mietteet
Kuvaa aina kuin voit. Kirjoita omia tarinoita, pyydä kavereitasi näyttelemään niissä ja kerro itseäsi haastavia, luovia ja taiteellisia tarinoita. Opettele valaistuksen periaatteet ja inspiroidu ympärilläsi olevasta. Se voi olla mitä tahansa: katuvalojen antama ilme, valokuvauskirjat, elokuva, TV-sarja. Kuvaa yksinkertaisesti kehittyäksesi. Tämä kamera on täydellinen siihen tarkoitukseen, ja se antaa suurempien ja kalliimpien täyden kennokoon kameroiden elokuvamaisen ilmeen.
Tykkää meistä Facebookissa
Seuraa meitä Instagramissa
Tilaa YouTube™-kanavamme