mustavalkoinen ryhmäkuva

Kansan kasvot: Italian kuvaaminen α7R III -kameralla

Maki Galimberti

”Aikakauslehden tärkein kuva on kansikuva”, Maki Galimberti sanoo, ”ja lehtien kansikuvissa on lähes aina kasvot. Kasvot muodostavat katsojaan yhteyden paremmin kuin mikään muu, ja juuri siksi päädyin erikoistumaan muotokuvaukseen”. Maki loi kimaltelevan uran muotokuvauksessa ja työskenteli Italian tärkeimmille aikakauslehdille, mutta sitten jotain muuttui.

maki galimberti sony alpha 7RIII mustavalkoinen muotokuva naisesta lippalakki päässä

© Maki Galimberti | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/6.3, ISO 100

Hänen mukaansa ongelmana on se, että ”kustantajilla on viime vuosina ollut vähemmän rahaa valokuvaajiin käytettäväksi, joten olen työskennellyt suoremmin yksityisten ja kaupallisten asiakkaiden kanssa; niiden kanssa, jotka haluavat markkinoida imagoaan tai liiketoimintaansa. Minulle ammatinharjoittajana on kuitenkin olennaisen tärkeää, että minulla on tarkoitus ja intohimo kuvauskohdettani kohtaan. Niinpä vaikka yrityksille tehtävästä työstä on tullut tärkeämpää kuin lehdille tehtävästä työstä, haluan silti saada aikaan huippuluokkaisen, kansikuvatähden lookin.

maki galimberti sony alpha 7RIII tyttö poseeraa muotokuvaa varten ja työntää kieltään röyhkeästi ulos

© Maki Galimberti | Sony α7R II + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/125s @ f/4.0, ISO 400

Siten syntyi ”Casting Italy”: projekti, jossa Makin kotimaasta kootaan yhteen joukko tavallisia ihmisiä, joille annetaan julkkiskohtelu.

Maki sanoo, että tavallisten ihmisten muuntamisessa kansikuvatähdiksi on omat etunsa siinä, että ”tutkijaryhmän kuvaaminen sairaalamainontaa varten voi olla paljon kiinnostavampaa kuin näyttelijän tai poplaulajan kuvaaminen, ja kauneuden ja ylpeyden löytäminen tavallisten ihmisten kuvaamisessa on ammatillinen kokemus, josta nautin erittäin paljon”.

maki galimberti sony alpha 7RIII mustavalkoinen muotokuva nuoresta miehestä huopahattu päässä

© Maki Galimberti | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/4.5, ISO 100

Muotokuvaprosessin sydämessä on hyvät ihmistaidot ja se, että heistä saa luonteen ja heidän parhaat puolensa esiin, ja juuri tämä on Makin kuvaajahistorialle ominaista. ”Se on totta”, hän kertoo meille, ”siirrän intohimoni ihmisiä kohtaan työhöni”.

maki galimberti sony alpha 7RIII kaarevassa tuolissa istuva tyttö hymyilee sivusuunnassa kameraan nähden

© Maki Galimberti | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/4.5, ISO 50

Yhteyden muodostaminen ihmisiin on sekin asia, jossa Sony α7R III voi olla avuksi, etenkin sen Eye AF -järjestelmän ansiosta.

”Kahden käyttämäni α7R III:n kuvien yksityiskohdat ja laatu ovat hämmästyttävän tärkeitä”, hän sanoo, ”mutta ammattimaiselle muotokuvaajalle on valtava etu siitä, ettei tarvitse piiloutua etsimen taakse. Uskon, että kun teen niin, menetän kuvauskohteiden huomion, eikä mikään ole tärkeämpää kuin suhde kuvattavaan. Sen sijaan luotan α7R III:n Eye AF -järjestelmään ja työskentelen käyttämällä takanäyttöä. Sitten voin omistautua suhteeseen kuvattavani kanssa.”

α7R III:n tämänkaltaiseen käyttöön liittyvien, suhteiden muodostamista edistävien seikkojen apuna on esimerkiksi kameran hiljainen kuvaustila, jonka tiedetään auttavan kameraa ujostelevia kuvauskohteita käyttäytymään luonnollisemmin objektiivin edessä. Ja Maki varmistaa erinomaisen laadun ja syväterävyyden hallinnan käyttämällä kahta muotokuvaajien suosikkiobjektiivia: FE 24-70mm f/2.8 GM ja FE 70-200mm f/2.8 GM. Kun kumpikin on asennettuna omaan kameraansa, objektiivit antavat hänelle monikäyttöisyyden kuvata kaikkea mahdollista lähikuvista ryhmäkuviin.

maki galimberti sony alpha 7RIII kolme keittiömestaria poseeraa epämuodollista muotokuvaa varten

© Maki Galimberti | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/16, ISO 100

Maki saa lisäksi arkipäiväisistä kuvauskohteistaan esiin kansikuvatähden työskentelemällä stylistin kanssa aivan samaan tapaan kuin hän tekisi lehtikuvauksessakin. Tämä panostaminen yksityiskohtiin auttaa keskittämään katsojan huomion ja poistaa haittatekijöitä, jotka valokuvaajalta saattaisivat jäädä huomiotta. ”Kun työskentelin stylistin kanssa ensimmäisen kerran”, hän kertoo, ”se oli kuin olisin ollut valokuvaajan paratiisissa, sillä vaatteisiin ja yksityiskohtiin panostaminen teki valokuvistani automaattisesti kauniimpia, joten pyrin toimimaan tällä tavoin joka kerta”. Myös α7R III:n suuren 3-tuumaisen näytön käyttö auttaa tässä mielessä, sillä sen 100-prosenttinen näkymä mahdollistaa huomattavasti tarkemman näkymän kuvattavaan kohteeseen verrattuna perinteiseen optiseen etsimeen.

Ja lopuksi, kuten kaikkien valokuvaajien tapauksessa, valaistus on avainasemassa. Kun on kyse kansikuvatyylisestä valaistuksesta, Makin suosikkiresepti on käyttää suurikokoista softboxia kuvauskohteeseen osoitettuna luonnonvalon tasapainottamiseksi ulkoilmassa kuvattaessa. Makille valmistelu on kaikki kaikessa. ”Kuvauspaikan tarkastelu on usein yhtä tärkeää kuin kuvauskohteen huomioiminen”, hän sanoo, ”koska tausta on avainasemassa kerrottaessa kuvattavan henkilön tarina. Sen lisäksi, että saamme kuvattavat näyttämään upeilta, tämä on loppujen lopuksi tärkein asia, johon pyrimme, ja juuri sen saavuttamisessa kuvauskalustoni auttaa minua korvaamattomalla tavalla”.

Rekisteröidy α Universe -uutiskirjeen tilaajaksi

α Universe -uutiskirjeen tilaaminen onnistui!

Anna kelvollinen sähköpostiosoite

Pahoittelut, jotain meni pieleen.

Tilaaminen onnistui!