Äärimmäinen selviytyjä

Andrea Frazzetta

Kun kyseessä on Andrea Frazzetta, hänellä on tunne, jota kaikki valokuvaajat kaipaavat – hän tietää onnistuneensa viimeisimmässä toimeksiannossaan.

andrea frazzetta sony alpha 7RII otsalamppua käyttävä kaivosmies kantaa kahta korillista rikkikiviä

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/30s @ f/2.8, ISO 6400

Kyseinen kuva esittää kaivosmiestä uurastamassa Ijenin tulivuorella Indonesiassa. Laskeutuvan pimeän ja rikkisavun keskellä vain otsalamppu valonlähteenään Andrea tiesi, että kuvasta tuli projektin ydin. ˮHalusin kuvata kaivosmiehiä savussaˮ, hän selittää, ˮkoska nämä ihmiset katoavat sekä kirjaimellisesti että kuvaannollisesti. Kehitystä tapahtuu, ja kun työt loppuvat, myös ihmiset lähtevät. Elämä on kovaa ja olosuhteet ovat rankat, mutta se on heidän perintönsä, heidän tarinansa. Halusin kuvastaa heidän kulttuurinsa katoamista, ja tämä oli juuri oikea hetki. Tiesin, että tämä kuva olisi juuri tarinan keskeinen kuva. Kun se onnistui, tunne oli mahtava!ˮ

Peruutetaanpa hiukan. Miksi Andrea on täällä? Hän sai toimeksiannon Sulfur Road -valokuvatarinasta National Geographic Traveller -lehdeltä, ja se on osa suurempaa Beyond -projektia.

ˮBeyond kertoo ihmisen ja ympäristön välisestä suhteesta. Erityisestiˮ, hän lisää pahaenteisellä äänellä, ˮäärimmäisessä ympäristössä.ˮ

andrea frazzetta sony alpha 7RII rikkikaasupilviä nousee kivistä

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/1000s @ f/3.5, ISO 6400

‘Beyond’ alkoi New York Timesin toimeksiannolla, joka käsitteli suurta Danakilin aavikkoa Etiopiassa. Se sijaitsee liikkuvien tektonisten laattojen alueella, jotka muodostavat vain 5 kilometrin paksuisen kuoren maan tulisten sisäosien päälle. Suola-aavikolla on psykedeelisen värisiä järviä, aktiivisia tulivuoria ja kuolettava 50 ºC:n kuumuus.

andrea frazzetta sony alpha 7SII kaivosmiehet tutkivat kaivoksen sisäosaa värillisten soihtujen avulla

© Andrea Frazzetta | Sony α7S II | Sonnar T* FE 35mm f/2.8 ZA | 1/25s @ f/2.8, ISO 10000

Näin äärimmäisissä olosuhteissa on elintärkeää, että Andrealla on oikeat varusteet. Sulphur Road -kuvauksissa hän on käyttänyt α7R II- ja α7S II -runkoja ja hyödyntänyt niiden kuvanlaadun ja keveyden yhdistelmää. Andrean projekti ei kuitenkaan käsitellyt vain maan fyysisiä elementtejä, vaan myös ihmisiä, jotka työskentelevät ja asuvat siellä. ˮMinulle valokuvajournalistinaˮ, hän selittää, ˮympäristöasiat ovat keskeisiä, ja tärkeintä on kohdata ne. Meillä on opittavaa. Planeetta muuttuu niin nopeasti, että ehkä nämä ihmiset voivat opettaa meille jotakin selviytymisestä.ˮ

andrea frazzetta sony alpha 7RII kaivosmies ja hänen kätensä rikkikivikasan läpi

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/8.0, ISO 200

Kun Andrea sai Sulfur Road -toimeksiannon, hänen piti päästä lähemmäs kaivostyöläisiä. Useimpien valokuvajournalistien tavoin hän hankki ensimmäiseksi paikallisen oppaan. ˮMahdollisimman kokenutˮ, hän sanoo, ˮkoska sinun on muistettava, että olet edelleen turisti. Tulet Euroopasta ihan vieraaseen kulttuuriin, ja sinulla on vain kaksi viikkoa aikaa saada tarina valmiiksi.ˮ Hänen oli luotava yhteys kuvaamiinsa ihmisiin, mikä vaikutti myös varusteiden valintaan. Tätä varten Andrea käyttää kahdentyyppistä zoomia. ˮKäytän 16–35mm f/2.8- ja 24–70mm f/2.8 -objektiivejaˮ, hän selittää, ˮkoska nämä kaksi objektiivia ovat lähes koko urani! Joskus käytän kuitenkin myös 35mm f/2.8 FE Zeiss Sonnar T* -objektiivia, joka on uskomattoman terävä, pieni ja kevyt. En koskaan käytä pitkiä objektiiveja, koska työssäni olennaista on päästä lähelle ihmisiä ja uppoutumaan tarinaan.ˮ

andrea frazzetta sony alpha 7RII kaivosmiehet kulkevat ylös vuorenrinnettä kantaen rikkikiviä koreissa

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/1000s @ f/3.2, ISO 200

Kuvauksissa Andrean opas oli vulkanologi ja amatöörikuvaaja, joten hän ymmärsi hyvin, mitä tarvittiin. Koska kuvia varten tarvitaan paljon suunnittelua, ˮloppujen lopuksi et koskaan tiedä, mitä kentältä löytyy.ˮ

Hän kertoo, että kuvaajan on pystyttävä reagoimaan nopeasti ja olemaan avoin odottamattomalle. ˮHalusin päästä tulivuoren huipulle ensimmäisenä päivänäˮ, hän selittää, ˮmutta silloin satoi, joten se ei ollut mahdollista. Muutimme aikataulua, mistä oli todella paljon hyötyä. Nyt saimme viettää aikaa kaivosmiesten kylässä ja keskustella heidän kanssaan heidän kodeissaan. Toisena tai kolmantena yönä pääsimme kaivokselle, kun seurasimme yhtä kaivosmiestä hänen kiivetessään tulivuorelle ja kraateriin.ˮ Tästä oli paljon hyötyä, koska juuri siellä Andrea sai otettua kuvat. ˮOli erittäin tärkeää saada käyttää se aikaˮ, hän kertoo, ˮkoska näin pääsimme lähemmäs ihmisiä, ja heidän reaktionsa paranee. Tämä ei ole uusi asia reportaasikuvauksessa, mutta se toimii!ˮ

andrea frazzetta sony alpha 7RII kaivosmiehet peittävät suunsa liinoilla rikin leijuessa heidän ympärillään

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/3.5, ISO 6400

Andrea siis löysi itsensä iltahämärässä aktiivisesta tulivuoresta kiehuvan savun keskeltä kaivosmiesten kantaessa rikillä lastattuja korjeja kraaterin pohjalla olevasta järvestä. Tähän rankkaan ympäristöön pääsi vain kiipeämällä 2,7 kilometriä ja laskeutumalla vajaan kilometrin itse kraateriin. Ei kuulosta retkeltä, joka olisi mukava liian täyden kameralaukun kanssa. ˮEi todellakaanˮ, nauraa Andrea, ˮmutta kahden Sony Alpha -kameran ansiosta se oli helppoa.ˮ

andrea frazzetta sony alpha 7RII kaivosmiesten otsalamput loistavat rikkikaivoksen savuisessa ympäristössä

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/30s @ f/2.8, ISO 6400

Kysymme kuvien ottamisesta niin tummassa ja dynaamisessa ympäristössä.

ˮTärkeimmät kuvat kaivosmiehistä savun keskellä olivat kaikki hämäriäˮ, Andrea selittää, ˮja minun piti saada välitettyä tämä tunnelma. Monet kuvista onkin otettu asetuksilla ISO 6400 ja 12 800. Joskus käytän yhtä salamaa, mutta tässä tapauksessa se olisi pilannut tunnelman. Sen sijaan kuvasin suurella aukolla f/2.8 ja korkeilla ISO-luvuilla.ˮ

Miltä hänestä sitten tuntui kuvauksen jälkeen? ˮTulokset olivat uskomattomia – se oli kokeilu, jossa vein kameran äärirajoille, mutta se toimi.ˮ

Tässä artikkelissa mainitut tuotteet

ILCE-7SM2

Täyden koon kennolla varustettu E-tyypin α7S II -kamera

ILCE-7SM2

ILCE-7RM2

α7R II, jossa on taustavalaistu täyden koon kuvakenno

ILCE-7RM2

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35 mm:n F2,8 ZA

SEL35F28Z

SEL1635GM


FE 16-35mm F2.8 GM

SEL1635GM

Andrea Frazzetta
Alpha Universe

Andrea Frazzetta

Italia

ˮMinulle kuvaaminen edustaa ihanteellista työkalua tutkimiseen. Se on tapa tutustua maailmaan, muihin ja ennen kaikkea itseeni. Jokaisella ˮottamallasiˮ kuvalla myös saat jotain takaisin osallistuessasi tallentamaasi hetkeen ja ilmaistessasi omaa näkemystäsi. Jokainen kuva on kuin kannanotto maailmaan.ˮ

Näytä profiili


x