Lehti- ja mainoskuvaus

Kenton Thatcher

Kenton Thatcher on kuvannut koko joukon julkkiksia aina vanhan koulukunnan hohdokkaista filmitähdistä, kuten Pierce Brosnanista, nykyajan cooleihin jalkapalloilijoihin, kuten Cristiano Ronaldoon. Portugalin Lissabonissa sijaitsevasta toimipisteestään hän ottaa mainos- ja lehtikuvia maailman suurimmille brändeille ja lehdille.

kenton-thatcher-sony-alpha-9-two-men-jumping-in-mid-air-with-one-photographing-the-other
© Kenton Thatcher | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/5.0, ISO 400

Kenton ei koskaan ota kahta samanlaista kuvaa. Olipa sitten kyse suunnittelusta ja valmistautumisesta tai kuvan ottamiseen kuluvasta muutamasta minuutista, kaikessa on hänen mielestään kyse ajoituksesta.

ˮMinun on oltava valmiina tallentamaan sekunnin murto-osassa tapahtuvia hetkiä. Liikkumatonta kuvaa ottavilla kuvaajilla on aikaa hengittää ja miettiä, mutta muotokuvaajana se on mahdotonta. Se on kuin ajaisit ralliautoa: et voi irrottaa silmiäsi tiestä. Sama koskee ihmisiä, joita kuvaan. Minun on aina pidettävä silmäni naulittuina kohteeseen, tai voin menettää täydellisen kuvan.ˮ

enton-thatcher-sony-alpha-9-model-with-angel-wings-stands-atop-a-building-with-lisbon-cityscape-behind
© Kenton Thatcher | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/160s @ f/6.3, ISO 100

Lopullisen kuvan ottaminen kestää vain sekunnin murto-osan, mutta kulissien takana tapahtuu paljon valmistelua. Kenton kertoi meille äskettäisestä mainoskuvauksesta, jossa tyttö seisoi siipien kanssa rakennuksen katolla Lissabonissa. Hän selitti etukäteen tekemiään valmisteluja.

ˮMenin siihen paikkaan noin 25 kertaa kuvaamaan taustamaisemaa, mutta se ei koskaan ollut ihan oikea. Kuva on otettu yhdestä Lissabonin korkeimmista rakennuksista, ja tuuli oli hullu. Vaikka kamera oli jalustalla ja painoi alaspäin, siihen kohdistui silti tärinää, liikettä ja pitkä valotusaika. Muutamina päivinä minä en edes päässyt kuvaamaan, joten käytin kirjaimellisesti tunteja yhden kuvan ottamiseen.ˮ

kenton-thatcher-sony-alpha-7RII-boris-johnson-sipping-a-cup-of-tea-wearing-union-jack-socks

© Kenton Thatcher | Sony α7R II + FE 50mm f/1.4 ZA| 1/125s @ f/8.0, ISO 100

Lisäksi Kenton ottaa lehtikuvia, jolloin hänellä on ehkä vain muutama minuutti aikaa kohteen kanssa. Hän kertoo tilanteesta, jolloin häntä pyydettiin ottamaan virallinen muotokuva Boris Johnsonista tämän vieraillessa Portugalissa Ison-Britannian ulkoministerinä. ˮKuvauksissani ei koskaan ole tylsiä hetkiäˮ, hän sanoo. ˮMinulla oli vain kolme minuuttia aikaa kuvata häntä, joten menin sinne edellisenä päivänä ja käytin kaksi tuntia sommitteluun. Näin pystyin tallentamaan mahdollisimman paljon niin lyhyessä ajassa.ˮ Kenton jatkaa: ˮOtin itse asiassa alkuperäisen kuvan valkoista taustaa vasten. Heti, kun hän oli saanut solmionsa kuntoon, painoin laukaisinta ja otin ensimmäisen kuvan. Tilanne oli luonnollinen, ja seuraavat 30–40 kuvaa olivat ok, mutta niissä oli vähän liikaa poseeraamista, mikä ei sovi tyyliini. Kun olimme ottaneet virallisen kuvan, minulla oli vielä yksi minuutti jäljellä toisen kuvan ottamiseen. Asetimme nopeasti mustan taustan seinälle ilmastointiteipillä. Halusin ottaa hänestä todella brittiläisen kuvan, joten pyysin häntä pitelemään asettia ja juomaan kupillisen teetä. Aikaa oli vain minuutti, mutta olin kaikkein tyytyväisin tähän kuvaan. Ilmeisesti myös Boris pitää siitä.ˮ

kenton-thatcher-sony-alpha-7RII-model-wearing-belt-as-a-hat
© Kenton Thatcher | Sony α7R II + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS| 1/160s @ f/20, ISO 160

Kenton aloitti kuvaamisen filmin ja keskikokoisen kameran avulla, mutta on sittemmin ihastunut digitaalisten kameroiden teknisiin edistysaskeliin.

ˮIsäni toimi tavallaan mentorinani. Hän oli harrastelijavalokuvaaja ja muutti kokonaisen autotallin pimiöksi, jossa oli neljä suurennusprojektoria! Juuri siellä opin tuntemaan Ansel Adamsin vyöhykejärjestelmän ja valitsemaan valotusajan niin, että sain eniten irti dynaamisesta alueesta. Kun kuvasin filmille, otin aina testikuvan kehittäessäni filmiä. Toivoin, että olin käyttänyt valotukseen filmin yhden pysähdyksen nopeutta, koska dynaaminen alue oli niin rajoitettu. Nyt käytän Sony α7R III -kameraa, ja dynaaminen alue on uskomaton – kun käytin kameraa ensimmäisen kerran, en voinut uskoa, kuinka paljon yksityiskohtia valoissa ja varjoissa on.ˮ

kenton-thatcher-sony-alpha-9-black-and-white-portrait-of-a-man-smiling-as-he-has-make-up-applied
© Kenton Thatcher | Sony α9 + FE 85mm f/1.4 GM | 1/100s @ f/5.0, ISO 100

Kenton käyttää kamerassaan joitakin klassisen polttovälin objektiiveja, joista hänen suosikkinsa on Zeiss FE 50 mm f/1,4 -objektiivi, ˮkoska se täyttää kaikki tarpeeni, se on ilmiömäinen objektiivi.ˮ

Hän selittää, kuinka hän käyttää myös Sony FE 85 mm f/1,4 GM- ja FE 70-200 mm f/2,8 GM -objektiiveja, koska ne ovat täydellisiä muotokuvien ottamiseen. Kenton sanoo kuitenkin, että ˮtodennäköisesti käytän eniten FE 24-70 mm f/2,8 -objektiivia. Se on jokapäiväinen objektiivini, jonka otan mukaan kaikkialle. Pidän sen poikkeuksellisesta terävyydestä.ˮ

kenton-thatcher-sony-alpha-7RIII-musicians-portrait-with-one-jumping-in-the-air
© Kenton Thatcher | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/100s @ f/4.0, ISO 200

Toinen tärkeä ominaisuus, josta Kentonille on ollut paljon hyötyä hänen ottaessaan muotokuvia digitaalisilla laitteilla, on α7R III -kameran Eye AF -ominaisuus. Hän kertoo, kuinka se on erityisen hyödyllinen hänen ottaessaan lifestyle-kuvia.

 

ˮAikoinaan olisin käyttänyt 50 mm f/1,4 -objektiivia f/2,8:lla tai jopa f/4:llä ja varmistanut näin, että olisin saanut tarkennettua juuri kohteen silmiinˮ, hän sanoo. ˮEye AF:n avulla saat silmät teräviksi f/1,4:llä, ja se on muuttanut kuvaustapani. Voin puhua kohteen kanssa ja ohjeistaa häntä, ja kun Eye AF on käytössä, voin vain painaa laukaisinta ja tietää, että kamera tarkentaa.ˮ

 

kenton-thatcher-sony-alpha-7RII-joaquim-de-almeida-drinking-whisky
© Kenton Thatcher | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/500s @ f/1.7, ISO 800

Kuva, joka Kentonin mielestä korostaa tätä täydellisesti, on Joaquim de Almeidan kampanjakuva, jossa tämä juo viskiä. ˮKäytän todella harvoin jalustaa ja jatkuvaa valaistusta, mutta hän liikkui koko ajan, nojasi eteenpäin, otti toisen viskilasillisen, nauroi ja liikkui eteen ja taakse. Syväterävyys oli niin lyhyt, mutta hänen silmänsä olivat tarkat jokaisessa kuvassa. Se todella muuttaa kaiken!ˮ 

Tässä artikkelissa mainitut tuotteet

TEST
ILCE-7RM3

α7R III – 35 mm:n täyden kennokoon kamera, jossa automaattitarkennus

ILCE-7RM2

α7R II, jossa on taustavalaistu täyden koon kuvakenno

ILCE-9

Täyden kennokoon peilitön α9-kamera, jossa pinorakenteinen CMOS-kenno

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SEL50F14Z

Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL2470GM


FE 24-70mm F2.8 GM

Kenton Thatcher
Alpha Universe

Kenton Thatcher

Portugali

Valokuvaus on tapani viestiä. Olen oppinut enemmän elämästä kamera kädessä kuvauskohteen tarinoita kuunnellen kuin yhdestäkään lukemastani kirjasta. Toisaalta minulla on lukihäiriö...

Näytä profiili


x