Nopea ja hurja

Alejandro Ceresuela

Alejandro Ceresuela on yksi niistä onnekkaista, jotka ovat pystyneet muuttamaan kiinnostuksen kohteensa uraksi. Hänelle tämä ei kuitenkaan ollut sattumaa.

ˮAsiat eivät tapahdu sattumalta, vaan koska haluat niiden tapahtuvan. En usko, että kyse on onnesta, vaan sinun on tehtävä töitä ja uskottava itseesi.ˮ

Alejandro aloitti matkansa noin 10 vuotta sitten, kun hän kuvasi Moto GP -kisoja urheilufanina. Hänen kuvansa herättivät pian ihmisten huomion ja hänellä alkoi olla paljon kysyntää.

alejandro-ceresuela-sony-alpha-9-gp-motorcyclist-ready-to-start-the-race
© Alejandro Ceresuela| Sony α9 + FE 100-400 mm f/4.5-5.6 GM OSS| 1/500 s @ f/9.0, ISO 100

Kuten Moto GP -urheilussa itsessäänkin, myös hyvien kuvien ottamisessa tärkeintä on asemointi ja ajoitus. Alejandro selittää: ˮsinun on käytettävä oikeaa tekniikkaa ja tarvitset selkeän idean siitä, mitä haluat ilmaista. Minulle moottoripyörissä olennaista on nopeus, ja haluan sen näkyvän kuvissani. Jotta voin tehdä sen, minun on oltava oikeassa paikassa ja tekniikan on oltava täydellinen.ˮ

alejandro-ceresuela-sony-alpha-9-gp-motorcyclist-gets-his-knee-down-on-a-fast-corner
© Alejandro Ceresuela| Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS| 1/50s @ f/22, ISO 100

Tekniikan lisäksi Alejandrolla on mielessään lopullinen kuva koko prosessin ajan aina kuvan ottamisesta muokkaamiseen. Näin hän saa otettua juuri haluamansa valokuvan.

ˮVietän paljon aikaa radalla, mutta yhtä paljon aikaa kuluu mediakeskuksessa muokkaamassa kuviani. Minulle tärkeintä on mielessäni oleva visio, ja sen jälkeen tapa, jolla käytän kameraa.ˮ

Alejandro on alansa ammattilainen, ja hänellä on yli 10 vuoden kokemus. Yksi hänen kohtaamistaan haasteista on pitää kuvat tuoreina: ˮAsiakkaat tarvitsevat aina tyypillisiä kuvia kilparadalta, ja otan niitä aina. Viikonlopun aikana yritän kuitenkin myös tehdä kokeiluja ja ottaa uudenlaisia, taiteellisempia kuvia. Joka vuosi etsin uusia kuvauspaikkoja, jotta kaikki kuvani eivät näyttäisi samoilta. Jokainen uusi vuosi on uusi haaste. Menemme samoihin paikkoihin, mutta haluan ottaa erilaisia kuvia. Haluan kehittyä jatkuvasti. Se saa kuvani näyttämään tuoreilta ja jännittäviltä.ˮ

Alejandron kilpa-ajokuvat tallentavat käännökset radalla, mutta hän tarjoaa myös näkymän radan ulkopuolisiin tapahtumiin – aina varikkosuoran tarkasta, sekunnin murto-osassa tapahtuvasta toiminnasta meditatiivisessa tilassa silmät kiinni oleviin kuljettajiin, jotka muistelevat radan jokaista mutkaa ennen istumistaan pyörän selkään. Jälleen kerran urheilulajin tuntemus ja juuri oikeassa paikassa oikeaan aikaan oleminen ovat ratkaisevia tekijöitä juuri oikeiden hetkien tallentamisessa.

alejandro-ceresuela-sony-rx1rII-long-exposure-of-rider-and-pit-crew

© Alejandro Ceresuela| Sony RX1R II| 1s @ f/22, ISO 100

ˮJos haluat ottaa hyvän kuvan varikkomiehistöstä, sinun on tiedettävä, mitä he tekevät milloinkin. Voit ottaa hyvän kuvan miehistöstä vaihtamassa rengasta, mutta niiden kymmenen sekunnin aikana vain yksi sekunti on tärkein. Sinulla on oltava kokemusta etkä saa keskittyä vain yhteen kuvaan. Kolmessa sekunnissa saat kolme aivan erilaista kuvaa – mutta sinun on tiedettävä, milloin sinun on liikuttava nopeasti.ˮ

Alejandro voi ottaa viikonloppujen kisatapahtumissa hyvin erilaisia kuvia. Siksi hän käyttää useita erilaisia kameroita ja objektiiveja, jotka sopivat erilaisiin kohteisiin. ˮYleensä käytän Sony α9 -kameraa radan tapahtumien kuvaamiseen, koska sen automaattitarkennus ja kuvausnopeus takaavat, että saan tallennettua nopean liikkeen. Kuvat on otettava sekunnin viideskymmenesosassa, koska hitaammat suljinnopeudet ja panorointi auttavat näyttämään toiminnan nopeuden.ˮ

alejandro-ceresuela-sony-alpha-9-gp-motorcyclist-leaning-dramatically-into-a-corner
© Alejandro Ceresuela| Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS| 1/100s @ f/22, ISO 100

ˮKun otan kuvia varikkosuoralla tai muotokuvia varten, käytän α7R III -kameraa. Jos kuitenkin haluan lisää resoluutiota, käytän sitä joskus myös liikkuvien moottoripyörien kuvaamiseen. Joskus teen juuri päin vastoin – jos haluan ottaa kuvia voittoa juhlivasta tai varikkopysähdyksellä käyvästä kuljettajasta, käytän α9-kameraa sen 20 fps:n kuvausnopeuden ansiosta.ˮ

alejandro-ceresuela-sony-alpha-7rIII-motorcyclist-celebrates-winning-the-gp-with-bottle-of-champagne
© Alejandro Ceresuela| Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS| 1/500s @ f/5.6, ISO 125

Alejandro kertoo, kuinka hänen tarvikkeidensa ominaisuudet helpottavan kuvien ottamista. Hän selittää: ˮyksi ominaisuuksista, joista pidän kameroissani, on Eye AF, koska se auttaa minua saamaan objektiiveista enemmän irti. 35 mm f/1,4:llä, 50 mm f/1,4:llä tai 85 mm f/1,4:llä voisi olla haastavaa kohdistaa tarkalleen kohteen silmään, mutta Eye AF:n avulla se onnistuu joka kerta.ˮ

Juuri oikeanlaisen kuvan saamiseksi Alejandro käyttää useita erilaisia objektiiveja ja vaihtaa niitä säännöllisesti kuvauskohteesta riippuen. ˮRadalla käytän yleensä 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS:ää ja 1,4x-muunninta. Joskus käytän radalla myös FE 70–200 mm f/2,8 GM OSS -objektiivia, mutta yleensä käytän sitä varikkoalueella, lähtöruudukossa ja varikkosuorallaˮ, hän selittää. Myös painolla on merkitystä Alejandrolle hänen matkustaessaan kisasta kisaan tarvikkeiden kanssa. ˮKannan mukanani myös pientä FE 28 mm f/2- ja FE 85 mm f/1,8 -objektiivia – ne ovat edullisempia objektiiveja, mutta niiden suorituskyky on erinomainen.ˮ

Heille, jotka haluavat kulkea Alejandron jalanjäljissä, hänellä on seuraava neuvo: ˮVoit saada kaiken, jos olet valmistautunut. Se riippuu aina sinusta, sinä voit saada kaiken.ˮ

Tässä artikkelissa mainitut tuotteet

ILCE-9

Täyden kennokoon peilitön α9-kamera, jossa pinorakenteinen CMOS-kenno

ILCE-7RM3

α7R III – 35 mm:n täyden kennokoon kamera, jossa automaattitarkennus

DSC-RX1RM2

Ammattilaistason RX1R II -kompaktikamera, jossa 35 mm:n kenno

TEST
SEL100400GM

FE 100–400 mm:n G Master -superteleobjektiivi

SEL14TC

1,4x teleobjektiivi

Alejandro Ceresuela
Alpha Universe

Alejandro Ceresuela

Espanja

Valokuvien avulla löytyy aina tapa välittää se, mitä haluat näyttää.

Näytä profiili


x