Alpha Universe -tarinan yksityiskohdat

Taistelu paratiisin puolesta

Tomas Wüthrich

Tomas Wüthrich seurasi Doomed Paradise -projektissaan penan-heimon viimeisiä jäseniä Borneon sademetsässä. Hänelle kyse ei ollut vain kuvien ottamisesta, vaan hän sai myös inspiraatiota ihmisiltä, joiden kanssa hän eli ja työskenteli viiden vuoden aikana. Lopuksi hän pystyi myös antamaan jotain heille.

 

tomas wuthrich sony alpha 9 rakennuskone poistaa kaadettua puuta metsästä

© Tomas Wüthrich| Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/13.0, ISO 1600

Tomas matkusti Borneoon ensimmäisen kerran vuonna 2014. Silloin hän kohtasi ensimmäistä kertaa penan-heimon ihmiset, jotka taistelevat asuinpaikkansa sademetsän aggressiivisia hakkuita vastaan. Tämä huoletti Tomasia: ”Aiemmin he olivat paimentolaisia”, hän selittää, ”mutta nyt heidän on ollut pakko asettua aloilleen ja alkaa viljellä maata, koska metsä katoaa niin nopeasti.”

Huolestuneisuuden ja uteliaisuuden ajamana hän palasi paikkaan seuraavana vuonna ja aloitti varsinaisen projektinsa. Vuosi jatkui toiseksi, yhden matkan jälkeen tuli seuraava. Lopulta hän työskenteli projektin parissa viisi vuotta ja vietti penan-heimon kanssa jopa kuukauden kerrallaan. Hän löysi ihmisiä, jotka olivat muutoksen kourissa – he olivat avoimia uusille teknologioille mutta taistelivat säilyttääkseen osittaisen paimentolaisuuden.

”He eivät halua maanteitä”, Tomas selittää, ”eivätkä he halua metsureiden tuhoavan heidän kotiaan. He eivät kuitenkaan ole niin kuin Amazonin ihmiset, joihin ei ole saatu yhteyttä. Jos heillä on kyyti, he matkustavat kylään ja myyvät sulkia tai sarvia ja ostavat tarvikkeita. He eivät kuitenkaan halua luopua kaikesta, koska metsä on heidän valintamyymälänsä. Siellä on kaikki, mitä he tarvitsevat.”

tomas wuthrich sony alpha 9 penan-heimon jäsen istuu vajassa sademetsässä

© Tomas Wüthrich| Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/100s @ f/5.6, ISO 800

Viiden vuoden aikana Tomas on havainnut, kuinka tärkeää aika on. ”Tällaista reportaasiprojektia ei pysty tekemään kolmessa viikossa”, hän sanoo. ”Siksi palasin takaisin yhä uudelleen. Kerran vietin siellä kaksi viikkoa, sitten kuukauden ja toisen kuukauden... näin pystyi todella syventymään kulttuuriin.”

Tomas kävi kohteessa yhteensä kahdeksan kertaa, viimeksi vuonna 2019, ja penan-heimon jäsenet alkoivat todella luottaa häneen. ”Tämä yhteyden muodostamisen taso”, hän selittää, ”saa aikaan sen, että romanttisten metsäkuvien sijaan pystyin ikuistamaan jotain aidompaa ja näyttämään näiden ihmisten koko elämän.”

tomas wuthrich sony alpha 9 penan-heimon lapset leikkivät joessa

© Tomas Wüthrich| Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/9.0, ISO 1600

Kuvatessaan pidempiä aikoja Tomas luotti Sony α9:n legendaariseen rakennuslaatuun ja sääsuojaukseen. ”Sademetsä on todellakin kova paikka kuvata”, hän muistelee. ”Siellä on kuumaa ja märkää, ja tiivistyminen ja kosteus aiheuttavat ongelmia. Me myös ylitimme jokia vähän väliä. Se ei todellakaan ole hyvä paikka ottaa kuvia, ellei kamerasi ole suunniteltu siihen! Otin mukaan kaksi α9-runkoa, ja molemmat toimivat täydellisesti – myös silloin, kun kerran putosin jokeen reppuineni ja minun oli kuivattava kaikki tarvikkeeni nuotion lämmössä!”

Näin eristäytyneissä olosuhteissa Tomasia huoletti myös virrankulutus. Asia kuitenkin ratkesi α9:n erinomaisen suorituskyvyn avulla: kameralla voi ottaa tuhansia kuvia yhdellä latauksella. Siitä huolimatta Tomas otti aluksi mukaansa 24 akkua kuukauden kuvausmatkalle, ennen kuin hän löysi helpomman keinon.

”Kerran tapasin heimon päällikön viidakossa”, Tomas selittää, ”ja hän kantoi reppua, jossa oli aurinkopaneeleja ja kolme apinaa niiden päällä! Sain siis kamerani toimimaan aurinkoenergian avulla. Yhden täyden aurinkoakun avulla pystyin lataamaan kolme α9-akkua, joten se toimi todella hyvin.”

tomas wuthrich sony alpha 9 näkymä sademetsän sisältä

© Tomas Wüthrich | Sony α9 + FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS | 1/2000s @ f/8.0, ISO 3200

Tomasin projektin kannalta hyödyllisiä kameraominaisuuksia olivat korkea ISO-suorituskyky ja hiljainen suljin. ”Kun aloin käyttää α9-kameraa”, hän kertoo, ”töistäni tuli ehdottomasti paljon parempia. Korkea ISO-suorituskyky oli todella tärkeä ominaisuus, koska auringonlaskun jälkeen valoa ei ollut juuri lainkaan, ja yö on todella pitkä. Kuvaaminen arvolla 6400 lisäsi kuviin paljon herkkyyttä hajottamatta niitä.”

Kameran hiljaisen sulkimen ansiosta hän pystyi työskentelemään häiritsemättä isäntäperhettään. ”Heillä ei ollut mitään kuvaamista vastaan”, hän kertoo, ”mutta kun he eivät kuulleet ääntä, he unohtivat minun olevan paikalla. Pystyin olemaan kuin kärpänen katossa. Siksi tämä on minusta täydellinen reportaasikamera.”

tomas wuthrich sony alpha 9 kaksi penan-heimon jäsentä näyttävät olevan metsästysretkellä sademetsässä

© Tomas Wüthrich | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/5.6, ISO 6400

”Loppujen lopuksi”, sanoo Tomas, ”sain paljon inspiraatiota penan-heimon ihmisiltä. Nämä ihmiset saattavat näyttää meistä eksoottisilta, mutta ympäristön kannalta me kaikki olemme samassa veneessä – meillä kaikilla on yhteys toisiimme. Siinä mielessä minusta on tärkeää, että en vain mene johonkin paikkaan ja ota jotain antamatta myös jotain takaisin.”

Juuri tämä sai Tomasin luomaan kirjan projektista. Penan-heimoa varten hän painatti sen kivipaperille. Kalkkikivestä tehty paperi on täysin vedenkestävää, joten se säilyy myös sademetsäympäristössä.

Kysyimme Tomasilta, mikä hänen lopullinen ajetuksensa projektista on. ”Toivon, että pystyin myös auttamaan näitä ihmisiä”, hän pohtii. ”He eivät voi jättää metsää, jota he yrittävät suojella. Jos minä voin kertoa heidän tarinansa maailmalle, ehkä voin auttaa heitä suojelutyössä.”

Esitellyt tuotteet

ILCE-9

Alpha 9, jossa on täyden kennokoon CMOS-sensori

ILCE-9

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL70300G

FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS

SEL70300G

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Tomas Wüthrich
Alpha Universe

Tomas Wüthrich

Sveitsi

Minun on kuviteltava kuvat ensin, jotta huomaan ne, kun ne todella tapahtuvat.

Näytä profiili


x