Taiteellisia maisemia

İlhan Eroğlu

Ei ole ehkä yllättävää, että taidetaustaisen turkkilaisen valokuvaajan Ilhan Eroglun kuvat muistuttavat suuria klassisia taideteoksia. Mukaansa tempaavilla maisemilla, dramaattisella valaistuksella ja rikkailla väreillä Ilhan voi muuttaa maailmaamme ja viedä meidät toiseen paikkaan.

Intohimojen yhdistelmä johdatti Ilhanin valokuvaajaksi, ja näiden intohimojensa avulla hän saa myös vangittua niin upeita kuvia.

ilhan eroglu sony alpha 7R III yksinäinen mies seisoo kalliolla ja katsoo tyynen järven yli vuoria taustallaan

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/160s @ f/6.3, ISO 100

Hänen seikkailunhalunsa ja rakkaus uusien paikkojen löytämiseen on vienyt Ilhania ympäri maailman, ja hän on saanut kerättyä ainutlaatuisen valokuvasarjan kattaen kaikki maailman kolkat. Ilhan vangitsee tunnelman omalla ainutlaatuisella tyylillään Saharan autiomaan kuumista dyyneistä Chilen lumihuippuisiin vuoriin.

Kaikista paikoista ympäri maailman, joissa Ilhan on käynyt, yksi on ylitse muiden: Mount Bromo Indonesiassa.

Se oli kuin olisi astunut toiseen maailmaan. Käveleminen ylös kraatterille ja savun nousemisen näkeminen tulivuoren suusta. Se oli kuin sadusta."

ilhan eroglu sony alpha 7R mont st michel usvan läpi yllään lentäviä lintuja

© Ilhan Eroglu | Sony α7R + FE 70-400mm f/4-5.6 G SSM II | 1/160s @ f/4.5, ISO 100

Kaikki Ilhanin matkat eivät kuitenkaan suuntaa kauas hänen kotimaastaan Turkista. Monet hänen rakastetuimmista kuvistaan on otettu lähempää kotoa Euroopan suosituista turistikohteista Venetsian kanaaleista taianomaiseen Mont St. Micheliin ja Provencen uinuville laventeliniityille.

Ilhanin kuvat erottuvat muista ja ne ovat tyyliltään erityisiä hänen taiteellisen silmänsä ansiosta. Sillä hän näkee klassiset muodostelmat ja tietenkin värit ja valon.

ilhan eroglu sony alpha 7R III heijastus uima-altaassa upeasta vuoresta, jonka juurella on sumua

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/16, ISO 100

Ilhanin intohimo taiteeseen on saattanut inspiroida häntä tiellä valokuvaajaksi, mutta kaikkien maisemakuvaajien tavoin hän tarvitsee silti luontoäidin apua ja paljon kärsivällisyyttä varmistaakseen, että valaistus on täydellinen.

"Sää on erittäin tärkeä tekijä, mutta minulle ei ole merkitystä, onko maisema sateinen, aurinkoinen, luminen vai pilvinen. Millään näistä ei ole etuja tai haittoja. Kaikki sääolot vain tarjoavat erilaisia mahdollisuuksia ottaa täydellinen valokuva. Tärkeintä on tietää tarkalleen, kuinka tehdä se."

"Maisemakuvaajalle", hän jatkaa, "valo on tärkeintä. Ihailen luonnonvalon voimaa, jolla se muuttaa täysin maiseman. Suosikkini on syksyinen aamu yösateen jälkeen, kultainen häivähdys auringon noustessa on sanoin kuvaamaton."

ilhan eroglu sony alpha 7R III villihevosia juoksemassa meressä auringonlasku taustallaan

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Converter | 1/1000s @ f/7.1, ISO 640

Vaikka hänen kuvansa eivät ehkä vaikuta tavallisilta maisemakuvilta valon ja värien suhteen, Ilhanin filosofia parhaasta ajasta ottaa kuvia ei juurikaan poikkea muista kuvaajista.

"En ota mielelläni valokuvia keskipäivällä auringon ollessa korkealla ja valon kirkkaimmillaan. Kuvaan mieluiten auringon nousun ja laskun aikaan, jolloin valo on pehmeä ja täynnä väriä."

Ilhanilla on matkoillaan mukana Sony α7R III. "Minusta α7R III on täydellinen varuste maisemakuvaajalle", hän kertoo. "Sen 42,4 megapikseliä tarkoittavat uskomatonta tarkkuutta ja antavat minulle kaiken tarvitsemani edessä olevan maiseman jokaisen hienon yksityiskohdan vangitsemiseen tarkasti."

ilhan eroglu sony alpha 7R II kuvauksellinen mökki vuoristomaisemassa ja dramaattisia pilviä

© Ilhan Eroglu | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/60s @ f/8.0, ISO 100

α7R III -kameran kennon dynaamisella alueella on myös tärkeä merkitys Ilhanin töissä, koska sen avulla hän voi vangita koko valon ja värin kirjon tinkimättä lopullisen kuvan laadusta.

"Kuvatessani auringon nousun tai laskun aikaan", kertoo Ilhan, "käytän kameran dynaamisen alueen optimointiasetuksia (DRO). Niiden avulla saan kirkkaiden ja varjokohtien yksityiskohdat parhaiten esille. Jos valo taivaalla on erityisen kirkas, käytän myös 0,6 vahvuuden asteittaista neutraalia tiheyssuodinta tummentaakseni sitä hieman, sulattaakseni sen maisemaan."

ilhan eroglu sony alpha 7R III utuisia vuoria sumun täyttämän laakson ympärillä

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/640s @ f/8.0, ISO 100

Mitä objektiiveihin tulee, Ilhan käyttää pääsääntöisesti kolmea G Master zoom -objektiivia, FE 16-35mm f/2.8, FE 24-70mm f/2.8 ja FE 70-200mm f/2.8. Näillä kolmella objektiivilla Ilhanilla on käytössä kaikki polttovälit 16 millimetristä 200 millimetriin, mikä tarkoittaa, että hän voi kuvata kaikkea etualalla olevia kohteita sisältävistä laajakulmakuvista teleobjektiivikohteisiin, kuten aamuisen usvan ympäröimiin vuoriin ja linnoihin.

Kaikista matkoistaan huolimatta Ilhan ei ole kyllästynyt tutkimiseen. Hänellä on suunnitelmissa useita jännittäviä matkoja ja seikkailuita, kuten Japani ja kuuluisan kirsikkapuiden kukinnan kuvaaminen. "Se ei ole ensimmäinen matkani Japaniin. Odotan kuitenkin innolla, että pääsen tutustumaan syvemmin japanilaiseen kulttuuriin ja luontoon. Erityisen innokkaasti odotan Sakura-kauden henkeäsalpaavia värejä."

Tässä artikkelissa mainitut tuotteet

ILCE-7RM3

α7R III – 35 mm:n täyden kennokoon kamera, jossa automaattitarkennus

ILCE-7RM2

α7R II, jossa on taustavalaistu täyden koon kuvakenno

ILCE-7R

E-tyypin α7R-kamera, jossa täyden koon kenno

SAL14TC

1,4x teleobjektiivi

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

SAL70400G2

70–400 mm F4–5,6 G SSM II

İlhan Eroğlu
Alpha Universe

İlhan Eroğlu

Turkki

Maailma on minulle kuin suuri tyhjä taulu. Maalaan omat kuvani ottamalla valokuvia jokaisesta maasta, jossa vierailen.

Näytä profiili


x