Kuva on tärkein 

 Peter Neill

Ei ole sattumaa, että yksi hohdokkaimmista valokuvauslajeista – musiikkivalokuvaus – on myös yksi niistä valokuvauksen piireistä, joihin on vaikea päästä sisään. Kovalla työskentelyllä ja määrätietoisuudella Peter Neillistä on tullut yksi alan halutuimmista live-musiikin valokuvaajista.

Hänen tapansa vangita artistien esiintymisiä on johdattanut hänet työskentelemään musiikkibisneksen suurimpien nimien kanssa, kuten esimerkiksi The Script, Rick Astley, Will.I.am ja Justin Timberlake.

peter-neill-sony-alpha-7RIII-rock-star-with-gibson-hummingbird-guitar
© Peter Neill | Sony α7R III + 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/2.8 ISO 1600

Näkemiemme upeiden, live-esiintymisistä taltioitujen kuvien spontaaniudesta huolimatta ne ovat saattaneet vaatia paljon valmistelua ja suunnittelua.

“Kun työskentelen ensimmäistä kertaa artistin kanssa, selvittelen asioita etukäteen päästäkseni jyvälle siitä, mistä asioista kyseinen artisti on tunnettu. Esimerkiksi Nicky Wire (Manic Street Preachersin basisti) tekee aina jonkinlaisen saksipotkun ja The Scriptin Danny usein hyppää ilmaan rumpujen päältä keikan lopuksi. Näiden hetkien vangitsemiseen tulee olla valmiina.” 

peter-neill-sony-alpha-7SII-the-band-elbow-in-concert-2018
© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/2.8 ISO 5000

 "Eräs asia, jota mielelläni teen, kun työskentelen ensimmäistä kertaa jonkun artistin kanssa, on fanien kuvaamien keikkavideoiden katsominen YouTubesta. Se voi olla erinomainen tapa selvittää etukäteen, mitä tapahtuu. Oletetaan esimerkiksi, että minulla on kuvauslupa vain kolmen kappaleen ajaksi ja toisen kappaleen aikana kaikki valokuvaajat siirtyvät kuvausaitiossa oikealle, koska basisti on siirtynyt lavan reunalle. Jos tiedän kuitenkin, että kolmannen kappaleen aikana laulaja tekee jotain vielä parempaa vasemmalla, voin olla siellä valmiina ottamaan kuvan, jota kukaan muu ei saa." 

peter-neill-sony-alpha-7RIII-the-script-lead-singer-with-gibson-acoustic-in-concert

© Peter Neill | Sony α7R III + 24-70mm f/2.8 GM | 1/800s @ f/2.8 ISO 1250

Kuten monia muitakin asioita elämässä Peter pyrkii vaalimaan suhteitaan niihin ihmisiin, joiden kanssa hän työskentelee, eikä se tarkoita vain kuvien napsimista jokaisella mahdollisella hetkellä.

“Joskus parhaat kuvat syntyvät luottamuksesta ja siitä, että tiedostaa, milloin kameran linssisuoja on laitettava takaisin paikoilleen. Muutama vuosi takaperin olin Gary Barlowin keikan backstagella juttelemassa hänen managerilleen, kun Garyn perhe yllättäen saapui paikalle suunnaten kohti Garyn pukeutumishuonetta. Laitoin linssisuojan vaistomaisesti paikoilleen.”

“Muutamaa tuntia myöhemmin Gary sanoi: ’Näin, mitä teit linssisuojuksen kanssa. Arvostan sitä todella’. Näillä pikkuteoilla voi olla suuria vaikutuksia. Tämän jälkeen, aina kun olen nähnyt Garyä, hän on ollut täysin vapautunut kanssani, sillä loin vankan pohjan meidän väliselle luottamukselle heti alussa.”

ter-neill-sony-alpha-7SII-guy-garvey-elbow-in-concert
© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/2.8 ISO 640

Muutaman viime vuoden ajan Peter on löytänyt itsensä niin studiosta kuin lavan laidaltakin. Kyse on silti siitä yhdestä ja samasta, luodusta suhteesta artistiin, mikä auttaa häntä saamaan sellaisia kuvia kuin hän haluaa.

“Tähän mennessä olen tuntenut kaikki ihmiset, joita olen studiokuvannut, entuudestaan jo jonkin aikaa, mistä on hyötyä, sillä näin pääsee tutustumaan artistien persoonallisuuteen paremmin. Rick Astley esimerkiksi on todella hupsutteleva ja omanlaisensa persoona, joten pyysin häntä tekemään studiossa muutamia juttuja, jotka toisivat paremmin esiin tätä puolta hänessä. En olisi yksinkertaisesti voinut pyytää näitä, ellen olisi tuntenut häntä.”

peter-neill-sony-alpha-7SII-rick-astley-in-the-studio-posing-for-portrait

© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/3.2 ISO 400

Studiokuvauksessa Peter kokee, että saadut kuvat ovat aina yhteistyön tulos. Samaan aikaan hän kuitenkin uskoo, että kuvaajana ollessaan hän on myös luovassa roolissa, eikä pelkkä kameran käsittelijä.

“Minulla on tapana pyytää artisteilta kuvia asioista, joista he pitävät. Artistien palkatessa luovaa ihmistä he palkkaavat henkilön juuri tähän tehtävään – olemaan luova. Tämä tarkoittaa tasapainottelua artistien tarpeisiin vastaamisen ja ennakoimisen sekä innovoinnin välillä, esimerkiksi pohtimalla, mikä voisi olla alkuperäistä toivetta vieläkin parempaa ja miten viedä kuvaukset kokonaan uudelle tasolle. Tämä vaatii uskoa itseensä valokuvauksen ammattilaisena.”

peter-neill-sony-alpha-7SII-coldabank-in-the-studio-portrait

© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/8.0 ISO 50

Peter luottaa kaikessa kuvaamisessaan kahteen kameraan, Sony α7R III- ja Sony α7S II ‑kameroihin, jotka kumpikin sisältävät toisistaan hieman eriäviä ominaisuuksia soveltuen näin Peterin avuksi kaikkeen mahdolliseen kuvaukseen. 

”Näiden kahden kameran välinen joustavuus on fantastista. Molemmat ovat erinomaisia sekä still- että videokuvaamiseen. Jos esimerkiksi haluan uskomattomia still-kuvia tai videota heikossa valaistuksessa, α7S II on suorastaan ilmiömäinen tähän suorituskykynsä ansiosta. Jos taas haluan parhaan mahdollisen resoluution, vaihdan α7R III ‑kameraan. Pääasialliset käyttämäni objektiivit ovat 24–70mm f/2.8 G Master ja 70–200mm f/2.8 G Master. Lisäksi olen vuokrannut 85mm f/1.4 G Master ‑objektiivia myös useita kertoja – rakastan tämän objektiivin manuaalista aukon säätöä. Se on ehdottomasti seuraava objektiivi ostoslistallani!”

Niille, jotka haluavat seurata Peterin jalanjäljissä, Peter neuvoo olemaan määrätietoinen ja jatkamaan sitkeästi luovuttamatta.

“Tulet kohtaamaan lukuisia vastoinkäymisiä ennen kuin ensimmäinen ovi aukeaa. Sinun pitää olla määrätietoinen, koska lopulta suurin osa ihmisistä luovuttaa. Ne, jotka sinnikkäästi jatkavat, myös onnistuvat. Tärkeintä on oikea asenne.”

Peterin huippuvinkit, jotta saat kaiken irti kuvistasi

Tiedä, ketä olet kuvaamassa. Tutustu kuvauskohteesi lavaesiintymiseen ja siihen, mitä odottaa tiettyjen laulujen aikana. 

Studiossa tehtävässä muotovalokuvauksessa on tärkeää rakentaa luottamussuhde kuvauskohteeseen. Se auttaa paitsi samaan kuvattavasta enemmän irti myös saamaan parempia kuvia. 

Tunnista myös tilanteet, milloin kamera on syytä laittaa pois. Jos olet niin onnekas, että saat backstage-passin, tiedosta, milloin artistin kuvaaminen on lopetettava ja esitys loppu. 

Tunne kamerasi läpikotaisin, sillä sinun on löydettävä oikeat painikkeet myös pimeässä.

Kokeile manuaalista tarkennusta. Käytä suurentavaa näkymää ja tarkennusta saadaksesi nopeasti tarkkoja tuloksia.

 Tässä artikkelissa esiintyvät tuotteet 

ILCE-7RM2

α7R II, jossa on taustavalaistu täyden koon kuvakenno

ILCE-7RM3

α7R III – 35 mm:n täyden kennokoon kamera, jossa automaattitarkennus

SEL2470GM

FE 24–70 mm f/2,8 G Master

TEST
Peter Neill
Alpha universe

Peter Neill

UK 

Peter Neill on mahtavin valokuvaaja, jonka olemme tähän mennessä tavanneet. Emme yksinkertaisesti vain käytä enää ketään muuta – Mark Sheehan, The Script.

Näytä profiili


x