Keväällä 2020 Alankomaat eristäytyi muun maailman tavoin. COVID-19-viruksen vuoksi normaalia elämää rajoitettiin monin tavoin. Monet valokuvaajat puolestaan halusivat dokumentoida näitä ennenkuulumattomia rajoituksia. Muoto- ja katukuvaukseen erikoistunut Brendan de Clercq sanoo, että juuri rajoitukset innostavat häntä katuprojekteissa, ja eristyksen myötä hänellä oli vain yksi tehtävä: muuttaa se toimeksiannoksi α6600-kameran avulla.
”Olen sisimmältäni katukuvaaja”, Brendan selittää, ”ja kehitän mielelläni toimeksiantoja itselleni. Se tekee valokuvaamisesta hauskaa ja saa minut pyrkimään luovuuteen. Olenkin reagoinut eristykseen – tai Alankomaiden puolittaiseen eristykseen – kuvaamalla kotikaupunkini Alkmaarin ja sen lähellä sijaitsevan Amsterdamin autioita katuja. Tilanne on todella outo, koska normaalisti kadut olisivat täynnä matkailijoita ja paikallista väkeä.”
Ihmisistä tyhjentyneet kadut ovat jo itsessään outo näky. Brendan kuitenkin korotti panoksia entisestään kuvaamalla aikana, joka normaalisti olisi pahinta ruuhka-aikaa.
“Tämä kontrasti todella antaa näille kuville mielestäni lisää tunnetta. Käytin useita eri tekniikoita ikuistaakseni katujen levottoman tunnelman”, hän kertoo. ”Kuvasin E 10–18 mm f/4 OSS -laajakulmaobjektiivilla 35-millisen asemesta, jota yleensä käytän kaduilla, koska halusin korostaa tyhjyyttä. Useimmat kuvista on otettu maan tasalta, korkealta tai eri kuvakulmista koostettuna”, hän jatkaa. ”Tämä ei ole tavallista katukuville, se ei ole normaali näkymä. Ja juuri sitä hain, koska tämä ei ole normaalia aikaa.”
α6600:n kallistettava kosketusnäyttö oli elintärkeä joissain näistä kuvista, sillä sen ansiosta Brendan pystyi kuvaamaan maanpinnan tasolta helposti. ”Se on kaikin puolin erinomainen kamera katukuvaamiseen”, hän sanoo. ”Näytön käyttö auttaa joskus luovuudessa, koska ikään kuin näen valmiin kuvan selvemmin fyysisessä kehyksessä. Ja voin kääntää ja kallistaa näyttöä miten tahansa. Muotokuvatöissä haluan yhteyden kohteeseen etsimen kautta, mutta näissä töissä käytän mielelläni isoa ja kirkasta päänäyttöä.”
”Toisin kuin α7R IV:ssä, jossa on etsin keskellä, α6600:n EVF on vasemmalla perinteiseen etäisyysmittarityyliin, joten voin käyttää molempia silmiä ja nähdä, mitä kuvaan on tulossa. Jos siis työskentelet mieluusti tällä tavalla, tällä kameralla se onnistuu. Ja vaikka se on pieni kevyt, siinä on paljon samoja ominaisuuksia kuin täysikokoisessa kamerassani, esimerkiksi valikot ja se, miten eniten käytetyt asetukset voi yhdistää Fn-painikkeisiin, voin limittää objektiiveja ja saada silti kauniita tuloksia, ja siinä on jopa huippuluokan ominaisuuksia, kuten reaaliaikaisesti seuraavan automaattitarkennus. Tykättävää on siis paljon!”
Tämä on yksi Brendanin suosikkikuvista projektissa, sillä siinä yhdistyvät monet hänen kiinnostuksen kohteensa klassisessa katukuvassa. ”Se esittää katua, joka olisi normaalisti täynnä autoja”, hän selittää. ”Siinä näkyy selvä muutos, mutta myös kadun linjat. Ne kuvaavat rajoituksia, mutta niiden yli kulkevat ihmisten varjot tuovat inhimillisyyttä – ja joku on kirjoittanut katuun ‘the show must go on’.”
Fyysiset rajoitukset näkyvät myös Brendanin kuvien lukuisista porteista ja aidoista, jotka sulkevat näkymiämme kaduille. ”Eräs suosikeistani on tämä kuva McDonald’sista, koska roskis näyttää ihmiseltä, joka seisoo yksinään ulkona. Näyttää siltä kuin hän haluaisi päästä sisään. Hän on me”, hän selittää.
Huomautus: Kuvatessaan tätä reportaasia Brendan noudatti Alankomaan hallituksen ohjeistamia sosiaalisen eristäytymisen sääntöjä. Noudata oman maasi eristäytymissääntöjä, jotta pysyt terveenä.
”Jonain päivänä otan täydellisen muotokuvan, sellaisen, joka ikuistaa täysin tunteen. Sen vuoksi pyrin nostamaan rimaa valokuvaamisessa joka päivä.”