Liikkuvat kuvat

Alessandro Grassani

”En oikeastaan välitä enää yksittäisistä kuvista”, Alessandro Grassani aloittaa. ”Minusta tuntuu, että nykyään melkein kuka tahansa voi ottaa mahtavan kuvan – jopa puhelimella. Monimutkaisemman teoksen luominen on tärkeämpää. Tarinankerronta vaatii kuvasarjan, joka voi avata ikkunan ennestään tuntemattomaan maailmaan – eikä ainoastaan journalistisesta, vaan myös emotionaalisesta näkökulmasta.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-breeder-living-in-ivory-coast-africa
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/3200s @ f/5.0, ISO 400

Yksi tällainen projekti, The Last Illusion, käsittelee ympäristöpakolaisten matkaa kaupunkeihin. Teos kertoo heidän tavoitteistaan, jotka ikävä kyllä murskautuvat.

”Heidän omilla maillaan ei ole tulevaisuutta, joten he muuttavat kaupunkeihin. Mutta kun koko ikänsä kalastajana toiminut ihminen saapuu vaikkapa Dhakaan, hänellä ei ole selviytymiseen vaadittavia taitoja. Unelma kaupungista muuttuu painajaiseksi.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-fisherman-sitting-in-boat-ivory-coast-africa
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/500s @ f/11, ISO 400

Miten hän päätyi nykytilanteeseen?

Se ei tapahtunut heti, kuten useimpien työurien kohdalla käy. Valokuvaajakoulutuksen jälkeen Alessandro työskenteli mainoskuvaajan assistenttina. ”Avustin häntä studiossa vuoden tai ehkä vähän pidempään ja sain potkut”, Alessandro nauraa. ”Hän sanoi, ettei työ sopinut minulle ja että minun pitäisi keskittyä intohimooni eli dokumentaariseen valokuvaukseen. Se oli lempeä tapa saada lähtöpassit.”

Sen jälkeen Alessandro ryhtyi freelancekuvaajaksi italialaisille sanomalehdille, kuten Corriere Della Seralle, ja siirtyi myöhemmin kuvaamaan Lähi-itää. Nyt hän työskentelee erilaisten markkinointi-, yritys- ja dokumentaaritoimeksiantojen parissa sekä tekee omia projektejaan aina kun ehtii. ”Kaikki toimeksiannot ovat hyviä, koska valokuvaaja tarvitsee rahaa, jotta voi ruokkia perheensä ja työstää omia projektejaan.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-chiapas-mexico-migrants-follow-the-train-tracks-to-the-united-states

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/125s @ f/7.1, ISO 400

No, onko markkinointikoulutus vaikuttanut hänen dokumenttitöihinsä? Ja jos on, miten se niissä näkyy?

”Pääsääntöisesti valon avulla. Studiossa valo rakennetaan itse lamppuja asettelemalla. Niin ei luonnollisestikaan voi tehdä kohteessa, mutta jos havainnoi tilannetta tarkasti, voi etsiä eroja käytettävissä olevassa valossa. Valosta tulee tietoisemmaksi ja sen ottaa osaksi kaikkea työntekoa.”

Tämä tarkoittaa oikeiden valaistusolosuhteiden odottamista – sitoutumista ottamaan juuri oikea tarinan kertomisen edellyttämä kuva.

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-immigrant-shelter-in-sonora-mexico
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 35mm f/2.8 ZA | 1/200s @ f/2.8, ISO 1600

“Migraatioprojekteissani lopullinen teos voi koostua alle 30:sta usean vuoden aikana otetusta kuvasta, mutta yksi kuva on saattanut vaatia viikon työn – tiedän mitä haluan sanoa ja missä – joten palaan paikalle auringonnousun tai -laskun aikaan tai sateessa eri ajoiksi usean päivän ajan ja odotan täydellistä valua asiani sanomiseen.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-ivory-coast-africa-lady-walks-past-derelict-building

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/1000s @ f/6.3, ISO 800

TEST

Samalla editoinnista tulee projektin tärkeä osa, koska kuville on löydettävä täydellinen tasapaino. Alessandro selittää: ”En koskaan tiedä, mikä otoksista on paras, ennen kuin tarkastelen koko sarjaa lopullisen editoinnin yhteydessä. Editointi on ensiarvoisen tärkeää, koska jos sen tekee väärin, voi tuhota oman työnsä. Huonosti otetut, mutta hyvin editoidut kuvat voivat näyttää hyvältä, ja hyvin otetut mutta huonosti editoidut kuvat voivat hukata tarinansa. Kuvien on toimittava sarjana ja kerrottava suurempi tarina; narratiivi, joka puhuttelee tunteita.”

Tästä syystä Alessandro pyrkii aina hankkimaan apua editointiin saadakseen uuden näkökulman omiin töihinsä. ”Valokuvaaja ei aina ole itse omille kuvilleen paras editoija. Editoin sellaisten ihmisten kanssa, joihin luotan, ja se vie aikaa. Projektin osan editoiminen voi viedä viikon tai muutaman kuukauden. Teen ensin itse omat valintani, sitten keskustelemme ja jätämme asian hautumaan. Tämä työ on kuin viiniä – se voi kehittyä, kun sen jättää rauhaan.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-sonora-mexico-wall-at-the-border-with-the-united-states
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/125s @ f/7.1, ISO 200

Yksi sekä valokuvauksen että editoinnin olennaisimmista osista on estetiikan ja journalismin välisen tasapainon löytäminen. Sovellan työssäni kuvajournalismin sääntöjä, mutta esteettisestä näkökulmasta. Työskentelen itse tavalla, joka on minusta paras vahvasti vaikuttavien kuvien ottamiseen. Sanotaan vaikka että tavoitteeni on löytää kauneuden ja totuuden täydellinen yhdistelmä – silloin kuvat puhuttelevat kaikkein eniten.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-baja-california-wall-between-united-states-and-mexico-seen-from-tecate
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 35mm f/2.8 ZA | 1/320s @ f/5.0, ISO 800

Siksi Alessandro on huomannut karsivansa kuviensa sommittelua löytääkseen yksinkertaisempia ja tehokkaampia yhdistelmiä. ”Aiemmin tein monimutkaista sommittelua niin, että kuvissa oli useita kohteita eri kerroksissa. Nyt yritän keskittyä olennaiseen.”

Käytännössä yksinkertaistettu lähestymistapa tarkoittaa, että kuvista karsitaan tarpeeton – kohina ja harhauttavat elementit – mutta säilytetään konteksti, kuten esimerkiksi paikka, jossa kohteet asuvat. ”Siksi otan mielelläni laajoja maisemakuvia, joiden keskellä kohde on. Maiseman, tunnelman ja kohteen on toimittava yhdessä – konteksti kun on tarina.”

Tässä artikkelissa mainitut tuotteet 

ILCE-7RM2

α7R II, jossa on taustavalaistu täyden koon kuvakenno

SEL1635Z

Vario-Tessar® T* FE 16-35mm F4 ZA OSS

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35 mm:n F2,8 ZA

Alessandro Grassani
Alpha Universe

Alessandro Grassani

Italia

Minun henkilökohtainen tavoitteeni on jättää pysyvä jälki jatkuvaan pyrkimykseeni tavoitella kauneuden ja totuuden täydellistä yhdistelmää, jota me kutsumme taiteeksi.

Näytä profiili


x