”Työssäni on aina aavistuksen verran liikettä", sanoo muoti- ja julkkisvalokuvaaja Frank Doorhof: "Käden hienojakoiset vivahteet voivat antaa idean liikkeestä tai kyseessä voi olla poseeraus, joka luo tietyn käyrän... Minä kerta kaikkiaan rakastan "virtaavia" linjoja. Voin olla erittäin tyytyväinen kuvaan, jossa malli kääntää hiuksiaan vain vähän!" Liike, oli se sitten suuri tai pieni, on olennainen energia, joka kulkee Frankin jokaisen kuvan läpi. Ja se on jotain, jonka hän tietää tavoittavan myös katsojan ja joka vaistomaisesti kiinnittää hänen katseensa samalla tavalla kuin mielemme on kehittynyt huomaamaan liikettä, voimakkaita värejä tai kuvioita.
“Haen aina sitä virtausta,” hän sanoo, “vaikka se ei olisikaan suuri ja selvästi havaittava, koska katsojalle dynaamisempi kuva on aina kiinnostavampi.” Kohteen säännöllisen liikkeen lisäksi Frank käyttää rekvisiittaa ja fyysisiä vaikutuksia täyttämään kuvansa dynaamisella energialla. “Kun siihen perehtyy,” hän sanoo, “vaihtoehtoja on useita. Vesi, savu ja jauhe ovat kaikki upeita, ja käytän myös pitkiä pukuja, huiveja, joita turbon ryydittämä tuulikone pelmuttaa tai jotka hulmuavat vain vähän...niin monet asiat voivat saada aikaan liikkeen tunnun. Tekemisiäsi rajoittaa vain oma luovuutesi.”
Frankin mukaan liikkeen vaistomainen vetovoima heijastuu tapaan, jolla se vangitaan kuvaan, ja oikean hetken löytäminen on välttämätöntä. "Kun kuvataan liikettä, jokainen kuva on erilainen, eikä samaa tulosta voi saada kahteen kertaan. Joskus on turhauttavaa, kun saa otoksen kuvattua mutta jokin, kuten kohteen ilme tai käden asento, ei ole 100-prosenttisesti oikea. Voi tietenkin tehdä yhden kuvan kahdesta, mutta olen sellainen valokuvaaja, joka haluaa saada sen 99-prosenttisesti oikein kameraan. Ja se on haaste, joka saa kuvaajan parantamaan itseään." Frank auttaa hänen ratkaisuissaan Sony α7R IV -kameran nopeus. Se tarjoaa keskikoon laatua ja urheilukameran nopeutta. "Meillä on Hensel-studiovalot, joka pysyvät α7R IV:n 10 sekuntikuvan tahdissa, mutta enemmän minua auttavat yksittäisten kuvien ottaminen ja luottaminen kameran välittömiin reaktioihin", hän selittää. "Olen kokeillut molempia menetelmiä lukemattomia kertoja ja käytän mieluummin omaa ajoitustani. Muutaman mikrosekunnin ero voi tarkoittaa, että hetki on ohi, joten kameran reaktioaika on todella tärkeä asia."
Lähes kaikki Frankin työt tehdään salamalla, ja juuri se lisää hänen liikekuviinsa terävän reunan eikä niinkään nopea valotusaika. "Ihmiset sekoittavat tämän usein", hän selittää: "Ja studiossa tai valoissa liikkeen pysäyttämiseen käytetään salaman kestoa. Kun kuvaat sisätiloissa, aseta kamera f/16- ja 1/125-sekuntiin ja ota kuva ISO 100 -herkkyydellä. Kuva on todennäköisesti musta. Mutta laukaise salama samoilla asetuksilla (tietenkin mittauksen jälkeen) ja voila – malli on siinä, ja se määräytyy salaman nopeuden mukaan. Tämän vuoksi voit käyttää yhden sekunnin valotusaikaa ja saada saman tuloksen." Valotusajan hallinta on tärkeää Frankin hidastetussa ja ”suljinta viivästävässä” salamatyöskentelyssä, jossa sekoittuvat pyörivä liike ja selkeästi määritellyt kohteet unenomaiseksi tai kaoottiseksi värien ja muotojen yhdistelmäksi "Joskus kokeilen pidempiä valotusaikoja ja asetuksia, jotka pitävät käytettävissä olevan valon yllä sekä kuvassa että salamassa", hän sanoo: "Ja vaikka pidänkin enemmän veitsenterävistä, liikkeettömistä otoksista, sulkimen viivästys voi tuottaa loistavia tuloksia. Tämä on hyvin henkilökohtainen tyyli, ja se on hauskaa erityisesti silloin, kun lisäät zoom-tehosteita tai liikutat kameraa. Julkaisukelpoisten kuvien määrä laskee rajusti, mutta älä menetä uskoasi, jos onnistut – onnnistut todella hienosti!"
Frank esitarkentaa nopeissa salamavalokuvissaan α7R IV:n keskitarkennuspistettä käyttäen ja kuvaa kertatarkenteisessa automaattitarkennustilassa: "Sitten annan mallin hypätä ja koska kuvaan enimmäkseen pienemmillä aukoilla, minulla on liikkeen suhteen hieman liikkumavaraa", hän selittää. Sen sijaan muissa kuvissa, kuten ulkona kuvattaessa, α7R IV -kameran katsetta seuraava automaattitarkennus ja ISO-toiminto ovat etusijalla.
Yksi Sony-järjestelmän parhaita puolia on se, että kun jatkuva tarkennus täytyy yhdistää salamavalon käyttämiseen, Sony α7R IV ja α9 todella näyttävät kyntensä. Ne vain tekevät kuvaamisesta niin helppoa.
Hänen työnsä tunnetaan liikkeen vangitsemisesta kaikissa muodoissaan – hämmästyttävän terävänä tai kiehtovan sumeana. "Muotikuvaamisessa minulle ei koskaan ole ollut tärkeintä sievät kasvot vaan vaikutuksen tekeminen.”
”Miksi teeskennellä, kun voi luodaˮ
Seuraa meitä Instagramissa
Tilaa YouTube™-kanavamme
Tykkää meistä Facebookissa