Alpha Universe -tarinan yksityiskohdat
Alpha Universe -tarinan yksityiskohdat
Number 6
Kuvaaminen Alpha 7S III:lla 

António Morais 

Olen António Morais, elokuvaaja ja Sonyn portugalilainen lähettiläs. Sain jo nuorena isältäni tuntumaa maalaamiseen sekä valo- ja elokuvaukseen. Tajusin pian, että staattiset kuvat eivät riittäneet kiteyttämään ajatuksiani ja tiesin haluavani enemmän. Pysähtyneen hetken ikuistamisessa on oma taikansa, mutta tuntui haastavammalta antaa hetken elää kehyksen rajaaman alueen sisällä. Olen jatkanut videoiden kuvaamista valmistumiseni jälkeen, mikä on vahvistanut elokuvaa kohtaan tuntemaani intohimoa. Olen matkustanut yli 30 maassa mukanani rakkaimmat kamerani ja varusteeni. Kun kuvauksessa ilmenee ongelmia, rauhoitun tuntiessani itseäni etuoikeutetuksi, sillä uskon työni auttaneen ihmisiä matkustamaan – joko näyttämällä kuvien kautta todellista maailmaa tai fiktiota. Sain hiljattain tilaisuuden kuvata uudella Alpha 7S III:lla ja päätin testata sitä elokuvaolosuhteissa kuvatessani uutta projektiani Number 6 (numero 6). 

Number 6: oikeiden laitteiden valitseminen Alpha 7S III:een

Valitsin tähän lyhytelokuvaan hyvin yksinkertaisen ja monikäyttöisen laitteiston, jotta saisin liikkuvuutta kuvaukseen. Käytin SmallRig-runkoa, Atomos Ninja V -näyttöä sekä aluslevyä, rod-putkia tukea matteboxissa.

Valoiksi valitsin pelkästään LED-kalustoa. Tykkään siitä, miten nopeaa ja miellyttävää niiden asentaminen on. Onnistuimme Filipe Ferrarian (valaistusmestari) ja Pedro Teixeiran (valaistusapulainen) kanssa kokoamaan hyvin monimutkaisen valolaitteiston tiukassa aikataulussa. Siitä kuinka vaikeat olosuhteet olivat, kertoo esimerkiksi se, että kuvasimme planetaarion kupolin sisäpuolella projektorin valo perusvalotuksenamme, joka oli 24 fps 1/30 sekunnissa ISO-arvolla 16 000. Uskomatonta, mutta kuvasimme joidenkin elokuvan valonlähteiden ollessa vain 5–10 prosentissa!

Toinen tärkeä asia elokuvanteossa on valita oikea objektiivi. Minulle sellaisia ovat G Master -objektiivit, sillä ne on suunniteltu erityisesti saamaan paras irti Sonyn kameroista. Valitsin erilaisiin näkymiin objektiiveiksi 24 mm f/1,4 GM, 135 mm f/1,8 GM ja 400 mm f/2,8 GM OSS.

Ääniosuus tehtiin lopulta pelkästään jälkituotantona. Tarinankerronnan vuoksi meillä täytyi olla lyhytelokuvan tyyliä vastaava äänimaailma. Ohjaaja Ricardo Teixeira teki tiivistä yhteistyötä musiikin säveltäjän Daniel Carvalhon kanssa saavuttaakseen tämän elokuvan tarvitseman monimutkaisen äänimaailman.

António Morais rajaamassa kuvaa kamerallaan

Number 6: oikeiden asetusten valitseminen Alpha 7S III:lla

Pidin Alpha 7S III:a paljon monipuolisempana ja kehittyneempänä kuin edellisiä Alpha 7S -elokuvamalleja, kuten tällä videolla näkyy. Kuvasin 4K (UHD) -laadulla 24–120p:llä, suurimmalla tarkkuudella, vähemmän tiivistetyllä videokoodekilla (XAVC-S-I) ja 10-bittisellä 4:2:2-tallennuksella, jotta sain parasta kuvaa kaikissa valo-olosuhteissa.

Valitsimme kuvaprofiiliksi S-log3/S-gamut3 parhaan dynamiikan vuoksi, koska kohtauksissa oli paljon kontrastia. Valkotasapaino tietysti asetettiin jokaiseen kohtaukseen erikseen. Teimme värinmäärittelyä yhdessä Stéphane Sagazin (koloristi ja DIT) kanssa, ja saadaksemme eniten irti dynaamisesta alueesta S-log3/S-gamut3-profiilissa kehitimme LUT-hakutaulukon, jotta kaikki kuvauspaikalla näkivät lopullisessa kuvauksessa tavoittelemamme ilmeen. Tämä on tärkeää, jotta koko kuvausryhmä saa käsityksen, mihin lopullisessa elokuvassa ollaan menossa. LUT-hakutaulukon luominen etukäteen antoi myös hyvän perustan muokkausvaiheen aloitukseen.

Säädin automaattitarkennuksessa nopeutta ja seurantaherkkyyden asetuksia, joilla pystyin jäljittelemään manuaalista tarkennusta. Kamera toimi moitteetta joka kerta, paitsi kun kohtauksessa oli täysin pimeää, mikä ei ollut yllättävää. Näissä erityisvalo-olosuhteissa oli helppoa saada se lukitsemaan tarkennus tiettyyn kohtaan ja odottaa valon kytkeytymistä jälleen päälle kasvoihin tarkennusta varten. Näissä tilanteissa käytin manuaalista tarkennusta tarkennuksen aputoiminnon kanssa – sitä on ilo käyttää uuden elektronisen etsimen ja LCD-näytön kanssa. Näytön kosketusohjaus ja uusi valikko tekivät kamerasta entistäkin helpomman käyttää. Akunkesto ja lämmönhaihdutus olivat myös vaikuttavia, erityisesti 16-tuntisina kuvauspäivinämme.

Number 6: jälkituotantovaihe

Jälkituotanto on tärkeä vaihe Golpe Filmesillä. Käytämme samanaikaisesti Adobe Premiere Prota ja Davinci Resolvea. Tässä projektissa muunsimme kuvamateriaalin helpommin hallittavissa olevaksi tiedostoksi muokattavaksi Premieressä ja yhdistimme sen sitten alkuperäisiin tiedostoihin lopullista valon- ja värinmäärittelyä varten. Tässä viimeisessä vaiheessa 10-bittinen 4:2:2-koodekki teki kaikesta nautittavampaa ja luovempaa.

Ohjaajalla oli muokkausvaiheessa apunaan apulaisohjaaja Ana Moreira ja koloristi Stéphane Sagaz. Tällä hetkellä pastellivärit edustavat valtavirtaa, jota mielelläni vastustan. Siksi valitsimme voimakkaamman värisiä kuvia, joissa on enemmän kontrastia. Hyödynsimme kuvauspaikalla valaistussuhteita ja värikontrastia, ja parantelimme jälkituotannossa valot ja värit loistamaan. Olen aina pitänyt korostetusta ilmeestä ja ihailen elokuvaajia, joiden tuotanto edustaa heitä itseään. Kaksi suurinta innoittajaani ovat Roger Deakins (ASC) ja Vittorio Storaro (ASC), jotka molemmat työskentelevät valon ja värin rajoilla.

António Morais tarkentamassa kuvaa kamerallaan

Alpha 7S III -kamerasta saatavat tiedostot ovat paljon aiempaa isompia. Suurin ero on tietenkin 10-bittinen 4:2:2-tallennus, mutta on muitakin. Minusta tuntuu, että Sony on parannellut värintoistoaan kohti luonnollisempia ja kirkkaampia ihon sävyjä, mikä on erittäin hyvä. Ei sillä, etteivätkö aiemmat mallit olisi olleet erittäin kykeneviä, mutta niitä rajoitti 8-bittinen koodekki.

Toinen tärkeä asia lyhytelokuvan kuvaamisessa on tiedonsiirron nopeus. Uudet CFExpress Type A -kortit ovat niin nopeita! Kopioimme täyden 160 Gt:n kortin alle 3 minuutissa kuvauspaikalla. Muistan esimerkiksi, kuinka toimitin kortin Franciscolle (1. apuohjaajalle) ja sain sen takaisin silmänräpäyksessä kohtausten välissä. Kysyin sitten Stéphanelta, voisinko huoletta formatoida sen ja hän sanoi, että kyllä voisin, hän oli kopioinut sen kahteen kertaan! Tämä kertoo kaiken näiden korttien tekniikasta.

Loppupohdintoja Alpha 7S III:n käytöstä kuvauspaikalla

Kuten jo aiemmin mainitsin, tämä on paljon monipuolisempi ja kehittyneempi kamera kuin sitä edeltäneet ammattilaiskameramallit. Oma kokemukseni kuvaustilanteessa oli jouheva, eikä tämä kamera pettänyt minua. Kaipaan kameralta toistotarkkuutta ja luotettavuutta, ja juuri sitä Alpha 7S III tarjosi. Kuvastilanteessa en voi uhrata hetkeäkään laitteiden kanssa arpomiseen, sillä tarvitsen kaiken mahdollisen ajan ollakseni luova.

Esitellyt tuotteet
ILCE-7SM3
α7S III ammattitason video-/valokuvauksella

ILCE-7SM3

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL135F18GM
FE 135mm F1.8 GM

SEL135F18GM

SEL400F28GM
FE 400 mm F2,8 GM OSS

SEL400F28GM

Aiheeseen liittyvät artikkelit