Päivätyökseen Dilian Markov valokuvaa suurten kansainvälisten julkaisujen Bulgarian painoksiin, kuten Elleen, Cosmopolitaniin ja Harper's Bazaariin. Matkustus ja uudet kokemukset vetävät häntä silti puoleensa, ja hän rakastaa sitä voimaa, joka panoraamakuvalla voi olla.
“Matkustaminen on luovan työni lisäksi toinen intohimoni. Muutama vuosi sitten löysin pienen kameran, jonka hyvien objektiivien ja kuvanlaadun avulla pystyin menemään kadulle kuvaamaan ”todellista elämää” ilman meikkejä ja keinotekoisia valoja. Samana vuonna pidin pitkän loman. Hetken mielijohteesta muutin perheeni kanssa asuntoautoon puoleksitoista kuukaudeksi, jonka käytimme matkustellen. Kuvasin perhettäni ja ympäröivää elämäämme joka päivä tutkiessamme maailmaa”
Dilianin matkassa oli mukana Sony NEX-6 -kamera, jolla oli suuri vaikutus hänen kuvaustyyliinsä. Kamerassa oli ominaisuus, jonka ansiosta Dilian pystyi kokeilemaan panoraamakuvien ottamista. Hän oli ollut aina kiinnostunut panoraamakuvauksesta, mutta ei ollut koskaan ollut tarpeeksi kärsivällinen siihen.
”Olen hyvin dynaaminen työssäni. En käytä juuri koskaan jalustaa ja pysyn jatkuvasti liikkeessä etsien jotain uutta, kuten elettä, hymyä tai kuvattavan henkilön luonnollista reaktiota. Sama pätee myös matkakuvaukseen.”
”Arvostan kollegoideni tarkkuutta ja kärsivällisyyttä, kun he ottavat kuvia jalustan kanssa ottaakseen panoraamakuvia ”ruutu ruudulta”, mutta minä en ole kuten he. Minulla ei yksinkertaisesti riitä kärsivällisyys siihen, enkä nauti sillä tavalla kuvaamisesta. Siitä saakka, kun löysin panoraamatilan, olen ollut erittäin tyytyväinen sen tarjoamiin kuvausmahdollisuuksiin.”
Sonyn kameroista löytyvän panoraamatilan avulla kokemattomammatkin valokuvaajat voivat luoda panoraamakuvia yhdellä sipaisuliikkeellä. Kamera ottaa kuvat ja nitoo ne samanaikaisesti yhteen luodakseen yhden panoraamakuvan. Näin kamera tekee panoraamakuvauksesta helpompaa.
”Panoraamakuvaus on aina kiinnostanut minua tunteiden tasolla, eikä sille ole erityistä selitystä. Rakastan avoimia, laajoja maisemia, joissa on paljon tilaa. Myös valolla ja vedellä on ollut iso vaikutus. Tämän tyyliset paikat lataavat energiatasoni ja sytyttävät halun valokuvaamiseen. Ainoa tapa tulkita sitä, mitä silmäni näkevät ja sydämeni tuntee seistessäni tuollaisten maisemien äärellä, on ottaa panoraamakuvia.”
Voisi luulla, että suurin osa Dilianin panoraamakuvista on maisemakuvia, mutta hänen mielestään laajakuvalla voi tarjota vaihtoehtoisen näkökulman. ”Olin liikematkalla Cannesissa työskentelemässä kansainväliselle kemianteollisuuden yritykselle. Minulla oli kaksi tuntia vapaata. Kävelin kamerani kanssa rantakatua pitkin. Oli keskipäivä ja aurinko paistoi kirkkaasti. Aika oli kaikkien sääntöjen mukaan huono valokuvaukselle. Saavuin kadun päähän ja seisahduin rannalla olevien turistilaumojen taakse. Yhtäkkiä näin edessäni nuoren tytön, joka katseli edessään olevalle lahdelle kuin laivoja odottaen. Otin kamerani ja valokuvasin intuitiivisesti sen enempää ajattelematta. Tiesin, että minulla on korkeintaan yksi tai kaksi yritystä. Sitten tyttö käänsi päänsä, katsoi minuun ja lähti. Mutta ehdin kuitenkin saamaan kuvani. Se ei ollut mikään klassinen panoraamakuva, mutta sen vaikutus oli taianomainen.”
On selvää, miksi Dilian haluaa edelleen jatkaa panoraamakuvien ottamista. ”Olen ottanut kauniita kuvia erilaisista paikoista ympäri maailmaa klassisissa 2/3- ja 1/1-formaateissa. Mutta kun näyttelyssä on esillä 2,5 metrin pituinen panoraamakuva, on tulos todella erilainen. Pitää kääntää päätä nähdäkseen koko kuvan. Tuollaisena hetkenä pystyn näkemään katselijoiden silmistä, kuinka he siirtyvät mielissään paikkaan, jossa olen ottanut kuvan. Vaikutus on kerrassaan ainutlaatuinen!”
”Panoraamakuvat saivat minut ymmärtämään, että jos kuvaan sydämelläni, se koskettaa ihmisten sieluja.”
Dilianin parhaat vinkit:
"Minulle syy valokuvaamiseen on ihmisten sielun koskettaminen."