Äärimmäisyyksien kuvaaja

Jaakko Posti

ˮKuviani varten olen valmis kärsimään hiukan: vien itseni äärirajoille ottaessani kuvia. Jos vain pysäyttäisin autoni, astuisin ulos ja ottaisin kuvia tien sivusta, en koskaan arvostaisi kuvia niin paljon kuin niitä kuvia, joita varten olen kiivennyt vuorelle sukset jalassa. Sää ja kärsimys lisäävät arvoa kuviin, ainakin minun mielestäni.ˮ

jaakko posti sony alpha 9 mies lentää ilman halki hypättyään mäen yli juoksulenkillä

© Jaakko Posti | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/1000s @ f/4.0, ISO 250

Jaakon valokuvausura alkoi hänen ulkoilmaharrastuksistaan. Pohjois-Suomen upeissa maisemissa kasvanut Jaakko tutustui mielellään ympäröivään maailman vaeltamalla, hiihtämällä ja maastopyöräilemällä. Monien muiden tavoin hän otti mukaansa kameran, jonka avulla hän tallensi seikkailunsa ystävilleen.

 ˮAina, kun menin ulos, kiinnostukseni valokuvausta kohtaan kasvoiˮ, Jaakko sanoo. ˮSitten sain uuden kameran, ja kuvaamisesta tuli vakavampaa. Nyt tilanne on 50/50; valokuvaus- ja videotyöt kulkevat käsi kädessä ulkoilmaharrastuksieni kanssa.ˮ

jaakko posti sony alpha 7RII laskettelija pujottelee nopeaa rinnettä puiden ohitse

© Jaakko Posti | Sony a7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/1000s @ f/4.0, ISO 1000

Se ei ole helppoa. Fyysisesti jo valokuvien ottaminen jopa -35 asteen kylmyydessä voi olla todellinen haaste. Yksinkertaisimmatkin asiat, kuten kameran piteleminen hanskat kädessä, voi olla vaikeaa. Monet valokuvaajat eivät edes tajua, että on mietittävä tarkkaan jopa se, kuinka hengität!

jaakko posti sony alpha 7RII mies hiihtää alas rotkoa kovalla vauhdilla

© Jaakko Posti | Sony a7R II + 25mm f/2.0 | 1/2500s @ f/9.0, ISO 400

ˮKäytän yleensä kaksia käsineitäˮ, Jaakko selittää. ˮYritän pitää suuremmat käsineet päällä, koska niiden kanssa voin hallita kameran perustoimintoja – aukon asetuksia ja AF-pisteitä, sekä tietysti laukaisinta. Jos minun on käsiteltävä kameraa tarkemmin, otan suuremmat käsineet pois, ja niiden alla minulla on pienemmät käsineet, jotka ovat todella ohuet ja istuvat hyvin. Niiden kanssa kameran käsittely on paljon helpompaa. On tärkeää löytää sopivat käsineet, jotka soveltuvat tarpeisiisi kuvatessasi kylmässä säässä. Muista, että kamera itsessään on magnesiummetallia – jos ulkona on -30 astetta pakkasta, kamera voi olla äärimmäisen kylmän tuntuinen.ˮ

jaakko posti sony alpha 9 lumilautailija poseeraa lumilaudan ja auton kanssa lumista taustaa vasten

© Jaakko Posti | Sony a9 + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/80s @ f/2.2, ISO 50

Näin kylmässä säässä on tärkeää valmistella sekä itsensä että kameransa. Todella kylmissä olosuhteissa et voi edes hengittää kameraa päin, koska hengityksen sisältämä kosteus voi jäätyä näytölle, sähköiseen etsimeen tai objektiivin pinnalle lähes hetkessä.

ˮJotkut valokuvaajat pitävät kameraansa takin alla, mutta silloin on varottava kosteutta, jota voi syntyä hikoillessasi. Kosteus voi jäätyä nopeasti äärimmäisen kylmissä olosuhteissa, eikä se lakkaa edes tullessasi sisätiloihin. Sinun on siis jätettävä kamera reppuun, jotta repun sisällä oleva ilma ja kamerat mukautuvat lämpötilaan vaiheittain. Huomioitavaa on paljon, mutta se on minulle kuin toinen luonto.ˮ

jaakko posti sony alpha 7 lintuperspektiivi laskettelijaan, joka laskee alas nopeaa rinnettä

© Jaakko Posti | Sony a7 + FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/2000s @ f/8.0, ISO 320

Jaakko kertoo, että hänelle yksi kylmässä säässä valokuvaamisen tärkeimmistä elementeistä ovat oikeanlaiset laitteet. ˮKäytän aina Sony α7R III- ja the Sony α9 -kameroita, eikä minulla ole koskaan ollut ongelmia kuvata kylmässäˮ, hän kertoo. ˮOlen ottanut kuvia -35 asteessa, ja kameroiden uusi NP-FZ100-akku toimii edelleen hyvin. Muistan ensimmäisen talven, jolloin aloin käyttää kameroita. Lämpötila oli -25 ja tuuli lisäsi pakkasen purevuutta jopa -30 asteeseen. Pystyin silti ottamaan kuvia.ˮ

jaakko posti sony alpha 7RII pyöräilijä ajaa alas jyrkkää rinnettä auringon laskiessa hänen takanaan

© Jaakko Posti | Sony a7R II + FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/1000s @ f/5.0, ISO 640

ˮMielestäni kaksi kameraani täydentävät toisiaan oikein mukavastiˮ, hän jatkaa. ˮMolemmat ovat oikein hyviä otettavaksi mukaan. α9 tarjoaa parhaan mahdollisen nopeuden, 20 fps, ja nopean automaattitarkennuksen. Käytänkin sitä, kun minun täytyy ottaa toimintokuvia. Jos kuvaan maisemia tai maisemataustoja, joissa on maastopyöräilijöitä tai laskettelijoita, käytän α7R III -kameraa ja sen 42,4 megapikselin kennoa, joiden avulla voin tallentaa enemmän yksityiskohtia. Se myös jättää minulle paljon yksityiskohtia, jos minun on rajattava kuvaa muokatessani sitä tai jos vain haluan tehdä kuvasta todella suuren tulosteen.ˮ

Objektiiveja Jaakolla on tietty valikoima, joiden avulla hän voi ottaa kuvia äärimmäisissä olosuhteissa. ˮKäytän muutamaa tärkeintä objektiiviaˮ, hän sanoo. ˮ70-200mm f/2.8 G Master, 70-200mm f/4, Sony Zeiss Sonnar 55mm f/1.8 ZA ja 16-35mm f/2.8 G Master. Rakastan Zeiss Sonnar 55mm f/1.8 ZA -objektiivia, koska se on todella terävä ja kaunis erityisesti muotokuvissa. 16-35 mm:n objektiivi on hyvä valinta kaikille polttoväleille, ja minä todella nautin sen käyttämisestä. Ne tarjoavat kaiken, mitä tarvitset ulkokuvauksissa.ˮ

ˮMaastopyöräily- ja juoksuretkille otan mukaan f/4:n, koska se on kevyempi ja pienempi. Se on tärkeä syy siihen, miksi aloin käyttää Sonyn Alpha-sarjaa alun perin – tajusin, että se säästäisi tilaa ja painoa repussani. Se on todella tehnyt laskettelusta ja maastopyöräilystä paljon hauskempaa, koska se ei ole läheskään yhtä painava! Talvella on myös paljon pimeämpää, ja tarvitsen mahdollisimman suuren aukon. Silloin valitsen 70-200mm f/2.8 GM -objektiivin, koska se voi tallentaa enemmän valoa.ˮ

jaakko posti sony alpha 9 hiihtäjä tutkii suksiaan otsalampun avulla

© Jaakko Posti | Sony a9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/40s @ f/2.8, ISO 1600

Äärimmäiset sää- ja valaistusolosuhteet saattavat estää joitakin valokuvaajia, mutta Jaakolle ne ovat osa nautintoa. ˮSää ja valaistus eivät pysäytä minuaˮ, hän kertoo. ˮMinä asun Napapiirin pohjoispuolella, joten meillä on vain muutama aurinkoinen tunti keskellä talvea, ja joskus aurinko ei paista lainkaan. Meillä on kuitenkin todella hyvät valaistusolosuhteet. Niin kutsuttu sininen tunti kestää täällä talvisin itse asiassa useita tunteja, ja sitä voi hyvin yhdistää keinovaloon, jopa otsalamppuihin, joita laskettelijat ja maastopyöräilijät ehkä käyttävät.ˮ

jaakko posti sony alph 7s kaukainen mökki islannissa revontulien alapuolella

© Jaakko Posti | Sony a7s + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1s @ f/4.0, ISO 3200

Jaakko lopettaa: ˮPidän todella tästä alueesta, koska valaistusolosuhteet vaihtelevat täällä niin paljon. Kesällä on valoisaa koko ajan, ja kultainen tunti kestää koko yön. Talvisin meillä on pitkä sininen tunti, joka kestää useita tunteja. Yleensä keskitalven taivas on kauniin vaaleanpunainen. Ja tietysti meillä on revontulet, joita on upeaa kuvata talven aikana.ˮ

Tässä artikkelissa mainitut tuotteet

ILCE-7S

E-tyypin α7S-kamera, jossa täyden koon kenno

ILCE-7RM2

α7R II, jossa on taustavalaistu täyden koon kuvakenno

ILCE-7RM3

α7R III – 35 mm:n täyden kennokoon kamera, jossa automaattitarkennus

ILCE-9

Täyden kennokoon peilitön α9-kamera, jossa pinorakenteinen CMOS-kenno

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55mm:n F1,8 ZA

SEL1635Z

Vario-Tessar® T* FE 16-35mm F4 ZA OSS

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL28F20

FE 28 mm F2

SEL35F14Z

Distagon T* FE 35 mm F1.4 ZA

SEL70200G

FE 70-200 mm F4 G OSS

SEL70200GM

FE 70-200 mm F2.8 GM OSS

Jaakko Posti
Alpha Universe

Jaakko Posti

Suomi

Yksinkertaisesti parasta, mitä valokuvaaminen on minulle antanut, on kaikki ne paikat ja hetket, jotka olen saanut kokea mahtavien ihmisten kanssa, enkä olisi koskaan tavannut heitä ilman valokuvausharrastustani.

Näytä profiili


x