Bob Martinin puhuvat kamerat

Sonyn kansainvälinen urheilukuvaaja

Bob Martinilla on yli 30 vuoden kokemus huippu-urheilun kuvaamisesta, joten hän todella on yksi alansa johtavista asiantuntijoista. Kaksi vuotta sitten häntä kiehtoi ajatus kokonaan hiljaisesta kuvaamisesta, joten hän tarttui α7R II -kameraan ensimmäisen kerran. Paluuta entiseen ei ollut.

Tavoitimme Bobin toimeksiantojen välissä ja pyysimme häntä esittelemään Sonyn suosikkikameroitaan ja objektiivejaan.

bob martin sony alpha 9 mo farah sivumuotokuvassa vihreän lehvästön edessä

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/500s @ f/5,6, ISO 800

Olenko oikeassa sanoessani, että olet suuri teknologiafani, mutta se tuo vain lisää särmää töihisi? 

Käytän kaikkia mahdollisia vempaimia, jos ne auttavat ottamaan parempia kuvia – miksipä ei? Siirryin mielelläni digitaalisiin kameroihin, kun niiden laatu parani, ja sama koskee automaattitarkennusta. Minulle peilittömyys on seuraava suuri askel eteenpäin, koska se voi tarjota paljon etujar.

Kun tutustuin Sonyyn ensimmäisen kerran, halusin kameran, koska se oli hiljainen, En kuitenkaan pitänyt elektronisesta etsimestä. Käskin itseni sietää sitä, koska sen hyödyt voittavat haitat. Nyt se on minusta kameroiden tärkein myyntivaltti, enkä osaisi enää olla ilman tätä ominaisuutta. Jos otan muotokuvia hankalassa valaistuksessa, voin esikatsella ja säätää asetuksia todella nopeasti. Hiljaisen sulkimen ansiosta kohde ei edes tiedä, että teen säätöjä. Saan istuvan henkilön rentoutumaan juttelemalla hänelle samalla, kun hienosäädän asetuksia.

bob martin sony alpha 9 voimistelija kumartuu alas asti pyörittäen samalla nauhaansa

© Bob Martin | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/3.5, ISO 3200

Hiljainen suljin on suuri bonus. Ihmiset ovat niin tottuneita kuulemaan sen äänen, joten he muuttavat poseeraustaan tai ilmettään joka kerralla. Kun kuvaan hiljaisesti, ohjat ovat taas kuvaajan käsissä. Minä voin kertoa heille, koska heidän pitää näyttää hyviltä sen sijaan, että he kuuntelisivat sulkimen ääntä.

Voin seisoa aivan Tiger Woodsin vieressä 18. reiällä hänen pelatessaan pääsystä Masters-turnaukseen, enkä häiritse häntä. Hän ei edes tiedä, että kuvaan 20 fps:n kuvataajuudella.

Kuten olen sanonut aiemminkin, minusta kamerateknologia on parantanut urheilukuvia, koska meidän kuvaajien ei tarvitse enää huolehtia tekniikasta ja oikean hetken tallentamisesta. Aiemmin urheiluvalokuvaajia pidettiin ehkä kakkosluokan kuvaajina, koska me vain ’tallensimme hetken’. Nyt, kun käyttämämme laitteet auttavat niin paljon, voimme vapaammin keskittyä taiteelliseen puoleen, kuten sommitteluun ja valaistukseen.

bob martin sony alpha 9 alakuloinen hiihtäjä kyyristyneenä maaliviivalle hävittyään kisan

© Bob Martin | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/4000s @ f/5.6, ISO 2000

Oliko siirtyminen DSLR-kamerasta peilittömään kameraan helppo?

Se ei ollut helppoa. Minun piti käyttää Sonya yhtäjaksoisesti useiden kuukausien ajan, ennen kuin aloin tottua siihen. Olin käyttänyt saman brändin DSLR-kameraa vuosien ajan, ja osasin sen käytön vaikka unissani. Käytin Sonya DSLR-kameroideni ohella, ja vähitellen uskalsin siirtyä siihen kokonaan. Minusta Sonyn mukautettavat toiminnot ovat erityisen hyödyllisiä, ja niiden avulla voin sijoittaa useimmin käyttämäni ominaisuudet helposti saataville.

Olet selvästi tyytyväinen kamerateknologiaan, joten puhutaanpa objektiiveista.

Ollakseni rehellinen, kun otin Sonyn käyttöön ensimmäisen kerran, olin kiinnostunut vain sen hiljaisuudesta. Luulin, että pärjäisin hyvin käyttämällä DSLR-objektiiveja adapterin avulla. Minusta ne olivat kuitenkin kömpelöitä eikä automaattitarkennuksen teho ollut riittävä, joten siirryin nopeasti G Master -objektiiveihin.

Ehkä se johtuu siitä, että objektiiveja ei tarvitse kehittää vanhalle järjestelmälle tai siitä, että niissä käytetään uusinta optista teknologiaa, mutta G Master -objektien suorituskyky on merkittävä. Erityisesti 70-200mm f/2.8 voittaa mielestäni kilpailijat mennen tullen. Minusta siitä, että Sonyn objektiivit on kehitetty alusta lähtien digitaalisiksi, on valtavasti hyötyä. Ne ovat nykyaikaisiin kameroihin tarkoitettuja nykyaikaisia objektiiveja.

Minusta Sonyn objektiivit myös selviävät korkean resoluution sensoreista helposti. Minulle se on yksi huolehdittava asia vähemmän. Tämä koskee myös joitakin ’pienempiä’ objektiiveja, esimerkiksi 12-24mm f/4 G:tä. En ymmärrä, miksi sitä ei ole nimetty G Master -objektiiviksi, koska se on todella terävä! Sama koskee myös upeaa 24-105mm f/4 G -objektiivia.

bob martin sony alpha 9 kelkkailun olympiajoukkue kovassa vauhdissa pjongjangin olympialaisissa

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/80s @ f/11, ISO 50

Kuulostaa siltä, että sinulla on paljon objektiiveja. Onko jokin niistä suosikkisi?

Kuten mainitsin jo aiemmin, pidän todella paljon 70-200mm f/2.8 G Master -objektiivista ja käytän sitä useimmissa kuvauksissa. Minulla oli jokin aikaa sitten myös onnea, ja sain käsiini 400mm f/2.8 G Master -objektiivin, joka on varmasti jokaisen todellisen urheilukuvaajan tärkein objektiivi. Erinomaisen optisen tehokkuuden lisäksi sen keveydestä on paljon hyötyä erityisesti minunlaiselleni kuvaajalle, joka liikkuu paljon kuvatessaan. Minua hämmästytti, kuinka hyvin se toimii teletoiminnon kanssa – sekä tarkennuksen nopeus että terävyys ovat juuri oikeanlaiset. Se on myös painavampi etuosasta, mistä on paljon hyötyä asettaessani sitä runkoon kuvaamista varten.

Ennen 400 mm:n objektiivia mukanani oli 100-400mm G Master. Minun on myönnettävä, että en odottanut siltä kovinkaan paljon. Aikaisemmat kokemukseni olivat ohjanneet minua pois pitkistä zoomeista ja pyrin käyttämään pitkiä polttovälejä aina mahdollisuuksien mukaan. Päätin kuitenkin antaa sille mahdollisuuden ollessani Etiopiassa kuvaamassa Mo Farahia. Hän antoi haastatteluja TV:hen ja minä seisoin taustalla yrittäen saada tarkasti rajattuja muotokuvia. Hämmästyin todella huomatessani, kuinka tarkka se oikein onkaan, ja nyt otan sen mukaani kaikkialle.

Tässä artikkelissa mainitut tuotteet

ILCE-9

α9 – mukana täyden koon pinorakenteinen CMOS-kenno

ILCE-9

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL100400GM

FE 100–400 mm:n G Master -superteleobjektiivi

SEL100400GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2,8 GM OSS

SEL400F28GM

Bob Martin
Alpha Universe

Bob Martin

UK

Sony α9 - hiljaisuus, Eye AF ja live-näyttö mullistavat valokuvaamiseni!

Näytä profiili

Aiheeseen liittyvät artikkelit


x